AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #1 Skrevet 7. mars 2023 Jeg la søtpotet og blomkål i fryser i fjor sommer juni/juli og lurer på om det er trygt å spise? Anonymkode: 45a4a...35b
Mt3 Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 Det kommer jo mye an på hvor godt pakket det er, hvor fort de frøs til og hvor stabil temperaturen i fryseren har vært. Men frukt og grønnsaker skal kunne oppbevares i fryser i 8-12mnd, men bør da såklart varmebehandles før det spises.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 Mt3 skrev (1 time siden): Det kommer jo mye an på hvor godt pakket det er, hvor fort de frøs til og hvor stabil temperaturen i fryseren har vært. Men frukt og grønnsaker skal kunne oppbevares i fryser i 8-12mnd, men bør da såklart varmebehandles før det spises. Jeg får bare håpe på det beste. Har vært i fryseposer og ble lagt i fryser dagen etter kjøp. Skal kokes før jeg spiser. Regner med det ikke er farlig å spise dette. Takk for svar. Anonymkode: 45a4a...35b
Brunhilde Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 (endret) Mt3 skrev (7 timer siden): Det kommer jo mye an på hvor godt pakket det er, hvor fort de frøs til og hvor stabil temperaturen i fryseren har vært. Men frukt og grønnsaker skal kunne oppbevares i fryser i 8-12mnd, men bør da såklart varmebehandles før det spises. Hvorfor bør det varmebehandles før det spises? Nå vet jeg at man ofte varmer grønnsaker som skal spises, men om jeg plukker jordbær som jeg hakker og fryser ned med pittelitt sukker, så brukes de gjerne kaldt som saus til is eller annet. Endret 7. mars 2023 av Brunhilde
Mt3 Skrevet 7. mars 2023 #5 Skrevet 7. mars 2023 Brunhilde skrev (2 timer siden): Hvorfor bør det varmebehandles før det spises? Nå vet jeg at man ofte varmer grønnsaker som skal spises, men om jeg plukker jordbær som jeg hakker og fryser ned med pittelitt sukker, så brukes de gjerne kaldt som saus til is eller annet. Det er vel for at de som gir anbefalingen skal kunne stå for sine råd. Det er jo pga mulige bakterier/sykdommer. Jeg singelfryser mye bær som kun tas opp og brukes i desserter uten varmebehandling og det går helt fint, men om jeg skulle brukt de i saus som skulle blitt servert til ett selskap med mange gjester så ville jeg gitt sausen ett lite oppkok også kjølt ned før servering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå