Gå til innhold

Uenigheter om plasser med naboen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Spoiler

Jeg har en uenighet med min nabo om hvor man burde plassere seg på vikelinjene på bildene under. Man kan enten kjøre rett fram, eller til høyre. Jeg mener at vi burde plassere oss på venstre side på vikelinjene ettersom at man ikke kan kjøre til venstre og man skal rett fram. Men hun mener at vi skal ligge på høyre siden dersom vi skal rett frem, noe jeg mener feil ettersom at det ikke er en vei til venstre, men en innkjørsel. Hva tenker dere?

(Jeg hentet bildene fra Google Maps, og de vikelinjene er ikke på bildene av en eller annen grunn så tegnet de opp selv for å illustrere det jeg mener).

DC9BA698-0300-406D-9AB1-5444718E4917.jpeg

F8BA9CAC-B10E-48AC-A630-59C1BA0BBA0E.jpeg

Anonymkode: 95e3f...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så nettopp at jeg hadde en skrivefeil… tråden skulle inutgsngspunktet hete «uenigheter om plassering med naboen».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man trenger vel også strengt tatt å blinke til venstre dersom man skal rett frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassering til venstre for å kjøre rett frem (siden det er avkjørselsen som er lengst til venstre av de to) og plassering til høyre for å kjøre til høyre. Blinke til venstre blir vel også riktig, siden det ser ut som man kjører på en forkjørsvei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Reign skrev (2 timer siden):

Plassering til venstre for å kjøre rett frem (siden det er avkjørselsen som er lengst til venstre av de to) og plassering til høyre for å kjøre til høyre. Blinke til venstre blir vel også riktig, siden det ser ut som man kjører på en forkjørsvei. 

Tusen takk for svar. Men generelt sett på vikelinjene: dersom man skal til venstre legger man seg til venstre, og skal man til høyre legger man seg til høyre. Men dersom man skal rett frem så legger man seg midt på vikelinjene eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tusen takk for svar. Men generelt sett på vikelinjene: dersom man skal til venstre legger man seg til venstre, og skal man til høyre legger man seg til høyre. Men dersom man skal rett frem så legger man seg midt på vikelinjene eller? 

Regelen i rundkjøring med fire armer er høyre og rett frem = ligge til høyre, og venstre = ligge til venstre, så jeg praktiserer dette dersom det er fire "armer" i krysset. Om det bare er rett frem og til én av sidene, så blir det mest riktig å legge seg motsatt av der det faktisk svinger.

Flott at du spør om dette når du er usikker. Det er særdeles irriterende med folk som ikke kan plassere seg i slike situasjoner, så de blokkerer for de som ligger bak. Ofte kan det være lett å svinge til høyre, men vanskelig å svinge til venstre pga trafikken. Da er det irriterende dersom noen som skal til venstre har lagt seg slik at de som skal til høyre, ikke kommer forbi. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Reign skrev (10 minutter siden):

Regelen i rundkjøring med fire armer er høyre og rett frem = ligge til høyre, og venstre = ligge til venstre, så jeg praktiserer dette dersom det er fire "armer" i krysset. Om det bare er rett frem og til én av sidene, så blir det mest riktig å legge seg motsatt av der det faktisk svinger.

Flott at du spør om dette når du er usikker. Det er særdeles irriterende med folk som ikke kan plassere seg i slike situasjoner, så de blokkerer for de som ligger bak. Ofte kan det være lett å svinge til høyre, men vanskelig å svinge til venstre pga trafikken. Da er det irriterende dersom noen som skal til venstre har lagt seg slik at de som skal til høyre, ikke kommer forbi. 

Tusen takk for svaret ditt! Ja, jeg har lyst til å mest mulig sikker i trafikken og ikke lyst til å hindre andre. Så om jeg forsto deg korrekt, så skal man f.eks legge seg til høyre i dette krysset som er avbildet under?😊

FE7C6D57-0CA3-4013-8C7E-ADF71AB2CEC0.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for svaret ditt! Ja, jeg har lyst til å mest mulig sikker i trafikken og ikke lyst til å hindre andre. Så om jeg forsto deg korrekt, så skal man f.eks legge seg til høyre i dette krysset som er avbildet under?😊

Vel, strengt tatt er det ikke så viktig hvor du legger deg her, fordi det er ikke plass til to biler i bredde i samme kjørefelt. Men teoretisk sett er det god trafikkavvikling å legge deg til høyre om du skal til høyre eller rett frem, og til venstre om du skal til venstre. I mitt vedlagte bilde så er det plass til to biler ved siden av hverandre i kjørefeltet, og det er påkjøring på en tidvis høyt trafikkert forkjørsvei, så her er det helt krise om noen som skal til venstre legger seg midt i og blokkerer for de som skal til høyre. I dette tilfellet så ville jeg ved høy trafikk fra høyre mot venstre faktisk lagt meg i venstre felt også hvis du skal rett over, nettopp fordi det er forkjørsvei man skal krysse. Det vil være like "vanskelig" å kjøre til venstre som å krysse rett over hvis det er mye trafikk fra høyre, mens å kjøre til høyre nok er lettere.

Noen ganger må man rett og slett føle seg litt frem på hva som er det lureste ift. trafikkavvikling, og noen ganger går man på smeller. Altså ikke ulykker, men at man tabber seg ut. Det gjør jeg også av og til, selv etter over 10 år og 200.000 km på veien. Senest for noen uker siden hadde jeg en bil som "gjemte" seg bak A-stolpen min pga helningen i krysset og lysforholdene, og det var bare flaks at jeg ikke brøyt vikeplikten og kolliderte. Min egen skyld som ikke var varsom nok og ikke tok hensyn til omstendighetene!

Skjermbilde 2023-03-07 125140.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...