Gå til innhold

Nei til pedagogisk kompetanse i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det holder med maks to stykk som har pedagogisk kompetanse for å ivareta barn som trenger særskilt oppfølging.

Resten av ansatte bør være folk som har livserfaring med barn og unge folk som liker å passe på barn. Denne kombinasjonen er perfekt. 

En gang skulle de snakke om pedagogikk og psyko sosialt perspektiv på foreldremøte. Jeg måtte bare smile.

Herregud, jeg sender barna for barnepass og føler meg fornøyd med Anne som selv har oppdratt barn og er veldig praktisk barnehagemamma.

Nå har de tenkt å starte med mer av tullet på SFO. SFO vil bare bli dyrere og mer pedagogikk tull.

Endret av Akryl
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du Anne som selv har oppdratt barn vet hvordan man aktiviserer 24 barn på en gang? Tror du Anne vet hvordan man løser konflikter mellom barn på en slik måte at barna lærer av det? Tror du Anne kan se forskjell på hypo og hyperaktiverte barn, og vet hvordan hun skal håndtere dette? Barnahagen er ikke bare et sted du får barnepass, barnehagen har blitt en del av utdanningsforløpet. De ansatte trenger ikke alle å være pedagoger, men de kan gjerne ha en ekstra interesse og kunnskap om barn (utover at de har oppdratt sine egne) 

Anonymkode: bdbe4...926

• Liker 30
  • Nyttig 7
Skrevet

Når jeg gikk i en barnepark som var åpen fra ti til to på midten av åttitallet - helt greit. 

Men våre barn er i barnehagen 8-9 timer hver eneste dag. At de ansatte har greie på psykososial utvikling setter i alle fall jeg pris på. 

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Akryl said:

Det holder med maks to stykk som har pedagogisk kompetanse for å ivareta barn som trenger særskilt oppfølging.

Resten av ansatte bør være folk som har livserfaring med barn og unge folk som liker å passe på barn. Denne kombinasjonen er perfekt. 

En gang skulle de snakke om pedagogikk og psyko sosialt perspektiv på foreldremøte. Jeg måtte bare smile.

Herregud, jeg sender barna for barnepass og føler meg fornøyd med Anne som selv har oppdratt barn og er veldig praktisk barnehagemamma.

Nå har de tenkt å starte med mer av tullet på SFO. SFO vil bare bli dyrere og mer pedagogikk tull.

Dette leste jeg om i en eller annen nettavis: arbeiderklassen ser på barnehage som barnepass, mens middelklassen ser på barnehagen som en del av sitt pedagogiske foreldreprosjekt. (Generelt sett, finnes unntak osv) Det at du kaller det barnepass sier altså mest om deg, og kanskje har nettopp dine barn da ekstra godt av at det er noen pedagoger i barnehagen.

Å kategorisk kalle pedagogikk tull synes jeg også er noe spesielt, kan du begrunne påstanden?

Anonymkode: 54979...be3

• Liker 20
  • Nyttig 9
Skrevet

Om du eks sender barnet ditt i familien barnehagen må disse ja en pedagogisk leder 1-2 ganger i uken som skal veilede den som jobber i barnehagen. Det pedagogiske i en barnehage er veldig viktig 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette leste jeg om i en eller annen nettavis: arbeiderklassen ser på barnehage som barnepass, mens middelklassen ser på barnehagen som en del av sitt pedagogiske foreldreprosjekt. (Generelt sett, finnes unntak osv) Det at du kaller det barnepass sier altså mest om deg, og kanskje har nettopp dine barn da ekstra godt av at det er noen pedagoger i barnehagen.

Å kategorisk kalle pedagogikk tull synes jeg også er noe spesielt, kan du begrunne påstanden?

Anonymkode: 54979...be3

Kanskje det kan være at arbeiderklassen er flinkere til å bruke tid med, aktivisere og stimulere barna sine mens middelklassen er mer opptatt av å jobbe mye, trene til Birken og ha vinkvelder med venninner og forventer at barnehagepersonalet tar over oppdragelsen for dem? 

Anonymkode: 99bfc...464

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men nå kreves det altså en god del pedagogikk for å kunne passe barn i større grupper hver dag i 7-8 timer over lenger tid. Det oppstår situasjoner og problemstillinger der slik kompetanse kan være ganske avgjørende. Situasjoner og problemstillinger bør også kunne gjenkjennes både på individ-og gruppenivå.

Ansatte med livserfaring er et tveegget sverd, det er ofte lite nyttig uten noen fagkompetanse som kan balansere ureflekterte holdninger og atferd rettet mot barn kun basert på egen erfaring.

Unge som liker å passe på barn har sjelden hatt ansvar for opptil 17 barn på én gang gjennom hele dager. De finner som regel ganske raskt ut at enten stiller de seg mottakelige for faglig veiledning, eller de velger å slutte. Det er større gjennomtrekk av yngre, ufaglærte enn pedagogisk kompetente.

Barnehage i seg selv er endret fra å være barnepass og lek i noen timer, til et heldagstilbud der barn tilegner seg kunnskap, erfaring og danning i et større sosialt miljø. Det er et mer omfattende prosjekt som innbefatter langt mer oppfølging ifht barnas utvikling generelt, og ikke bare høflig tomprat ved levering/henting. 

Og så er ikke alle andre foreldre en praktisk barnehagemamma slik som du selv. Flere har behov for ansatte som kan møte de spørsmål og problemstillinger de selv kommer med, på en god måte. Dette krever oftest en faglig tilnærming.

Anonymkode: 2f2a8...278

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet her er om du vet hva pedagogikk (i barnehagen) er?

Anonymkode: e5bdd...5f5

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen gang tenkt på at Anne som du er så glad i, faktisk er ganske pedagogisk av seg naturlig? Hun gjør dette helt naturlig, mens andre må ta ta utdanning for å få kunnskap nok å greie å "spille Anne". 

Det er derfor Anne har jobbet i bhg i mange år, mens mange som tok pedutdanning og lignende prøver å finne seg noe annet etter noen år i bhg. 

Hadde Anne med livserfaring vært usunn i måten å være med barn, hadde hun jo ikke fått jobbe der... 

Anonymkode: eb0c7...e9d

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Pedagogikk i barnehagene har tatt helt av, og gjør barn til tapere. 

Styrer i vår barnehage klager på at førskolegutten vår ikke kan/vil skrive så mye, eller konsentrere seg om tegning. Han er 5 år gammel, og alt fokus er på hva han IKKE mestrer. En livsglad gutt, som drittkjerringa allerede er godt i gang med å utpeke som taper.

Jeg synes det er helt sykt. Jeg var 7 år når jeg begynte på skolen, hadde helt andre forutsetninger enn min gutt, som 1. Er gutt, 2. Er 5 år.

Stakkars barn, som skal presses inn i denne minimale firkanten i pedagogikkens navn. Er det rart det blir tapere? Fy faen 🤢

Anonymkode: 0d433...5a1

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sfo var elendig for mine barn, pga direkte dumme ansatte som straffet, hengte ut og såret elevene, min 14-åring husker det fortsatt. Som barnepass var det et elendig tilbud. 

Anonymkode: 2b389...594

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Sfo var elendig for mine barn, pga direkte dumme ansatte som straffet, hengte ut og såret elevene, min 14-åring husker det fortsatt. Som barnepass var det et elendig tilbud. 

Anonymkode: 2b389...594

Fordi de ansatte ikke hadde kompetanse…

Anonymkode: e5bdd...5f5

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (14 timer siden):

Et innlegg som vitner om lav sosioøkonomisk status og lite oppdatert samfunnskunnskap.

Økt kompetanse blant barnehageansatte er verdt sin vekt i gull. Dette er med på å styrke sosialiseringen blant barna, i tillegg til at de ansatte vil ha pedagogiske mestringsverktøy i håndteringen av barna. Eventuelle uregelmessigheter fanges raskere opp, og barn med udiagnostiserte diagnoser eller som er utsatt for omsorgssvikt eller overgrep vil raskere få hjelp.

Anonymkode: 24bcc...040

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (14 timer siden):

Du igjen… 

Jeg er glad det sitter folk med kompetanse og styrer landet. Du har virkelig ikke peiling på hva du snakker om.

Anonymkode: 63e18...561

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Pedagogikk i barnehagene har tatt helt av, og gjør barn til tapere. 

Styrer i vår barnehage klager på at førskolegutten vår ikke kan/vil skrive så mye, eller konsentrere seg om tegning. Han er 5 år gammel, og alt fokus er på hva han IKKE mestrer. En livsglad gutt, som drittkjerringa allerede er godt i gang med å utpeke som taper.

Jeg synes det er helt sykt. Jeg var 7 år når jeg begynte på skolen, hadde helt andre forutsetninger enn min gutt, som 1. Er gutt, 2. Er 5 år.

Stakkars barn, som skal presses inn i denne minimale firkanten i pedagogikkens navn. Er det rart det blir tapere? Fy faen 🤢

Skal love deg at dette ikke støttes av alle pedagoger i Norge. Dette er ikke pedagogikk. Ikke alle er gode i jobben sin.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal love deg at dette ikke støttes av alle pedagoger i Norge. Dette er ikke pedagogikk. Ikke alle er gode i jobben sin.

Da må ulik praksis være et stort problem i Norges barnehager, og de det går utover, er SMÅ barn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du igjen… 

Jeg er glad det sitter folk med kompetanse og styrer landet. Du har virkelig ikke peiling på hva du snakker om.

Et veldig fåtall av disse som styrer landet hadde pedagogikk i barnehagen iallefall😂

Anonymkode: 789a1...26b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Akryl skrev (15 timer siden):

Antar dette er trolling, men staten norge har heldigvis gått bort fra synet på barnehager som en oppbevaringsanstalt for barn fra dårlige sosiale kår hvor mor dessverre må være utearbeidende. 

Anonymkode: 761b3...979

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Husker da det var barneparker. Hun som var "tante" der hadde ansvaret for minst 15 barn helt alene.

Ingen pedagogikk den gangen, bare sunn og fri lek.

Jeg var vikar for henne en gang, da hadde jeg ansvaret for alle barna. Gikk helt fint :)

Anonymkode: 2032d...2f9

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...