Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I den siste tiden har jeg vært ekstremt usikker på min samboer og usikkerheten kommer hovedsakelig ut ifra mine egne usikkerheter når det kommer til kroppsbilde Jeg har alltid vært litt overvektig, ikke ekstremt overvektig men fortsatt overvektig. noe jeg selvfølgelig har prøvd å gjøre noe med, men vekten har gått opp og ned. nå er jeg gravid, så er vanskelig å få gjort noe med vekt og kroppsbilde akkurat nå. Min samboer har aldri kommentert på kroppen min på en måte som skal tilsvare at jeg blir usikker, eller av den slags. Han kommenterer ikke på kroppen min så mye, i det heletatt. Når han gir komplimenter er det som oftest over at jeg har flott personlighet, er søt og når det er utseendemessige komplimenter er det som oftest av de mest basice typene som : du har fine tenner, du har fint smil, du har fine øyne. Dette er selvfølgelig hyggelig og setter pris på det, men man vil jo føle seg litt ettertraktet av kjæresten sin utseendemessig også. Tror det som trigger litt også er at jeg vet hvordan hans venner er, de er av klassiske typen '' fuckboys'' som bryr seg ekstremt mye om utseende. Har sett hvordan de snakker om jenter og det er helt motbydelig. Derfor føler jeg at de av og til kan dømme meg, slik at det føles litt ubehagelig å være rundt dem (på grunn av utseendet mitt). Her om dagen var samboeren min på facetime sammen med vennene sine, hvor jeg var i bakgrunnen ved et uhell da jeg lagde mat. Da kommenterte den ene '' oi stor mage '' og refererte til meg. Dette er jo noe som er mer akseptabelt når man er gravid, men samtidig har jeg jo mage fra før av. (Denne vennen har ikke sett meg i virkeligheten før, vi har aldri møttes da vi bor lange avstander fra hverandre). Vennen vet ikke hvilken kroppsfassong jeg tidligere har hatt og jeg vet at jeg har fått større mage av graviditeten, allikevel stikker det litt. Min samboer er ikke slik som vennene sine i det heletatt, jeg ville aldri ha vært med han om det var tilfellet men han har tidligere hatt sine tendenser til å være slik før vår tid. Dette har han sagt og har sett litt av det, når gamle hendelser har blitt tatt opp før vår tid. Han er ikke slik at han liker lettkledde bilder på sosiale medier, det har han aldri gjort i løpet av vår tid sammen men det er eldre bilder han har likt før vi ble sammen og ut ifra det er jeg ikke hva han hadde ønsket seg. Det er teit, jeg innser det selv men det gjør vondt. Samtidig vet jeg at han er litt opptatt av vekt, da han automatisk begynner med '' nå må jeg slanke meg '', om han har gått opp noen kg og kan begynne å ta på sitt ikke eksisterende fett. Sammen bruker vi å se på et tvshow hvor de er ekstremt tjukke og får hjelp, og når vi spiser middag foran tv med programmet på sier han at han blir kvalm og mister matlyst. De her er jo 300 kg med div. hudsykdommer og lignende, men allikevel kan jeg ikke la være å lure litt på om han tenker det samme om min kropp. Selv om min overvekt er snakk om maks 15-20 kg. 

Er det helt teit av meg å føle det slikt? 

Anonymkode: 5f0cb...01a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du sier er at dere begge er fettfobiske og det er greit at dere retter hat mot sykelig overvektige som tydelig har et problem? 

Anonymkode: 11677...f68

• Liker 5
Skrevet (endret)

Endret av gråteper
AnonymBruker
Skrevet

Spør han om din kropp og se hva han svarer. Regner med han er sammen med deg fordi du også er fin å se på. 

Anonymkode: 4b4b6...120

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er vel som mange andre gravide sensitive på kommentarer om utseende og kropp, selv om gravide selvsagt har gravidkropp og gravidmage.

Den overvektserien dere ser på er vel noe de fleste ser på med litt skrekkblandet fryd. 

Anonymkode: f9075...deb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tror samboeren elsker deg akkurat som du er😊 Men du er nok litt sårbar akkurat nå pga svangerskapet. Og det er helt normalt. Prøv å nyte graviditeten og mamma magen🥰 Så kan du gå «all in» med trening,og spise sunt & godt når babyen er ute. Man er som regel litt mere motivert da😅

Endret av Urwa
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan virke som det er din dårlige selvtillit som har tatt overhånd. Han har valgt å være med deg, å få barn med deg. Fordi han liker deg. Ikke plag deg selv med de tankene. Ingen blir elsket mer fordi de tar av 10 kilo. 

Anonymkode: c36e6...697

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

... Ingen blir elsket mer fordi de tar av 10 kilo. 

Anonymkode: c36e6...697

Og det skal man uansett ikke gjøre som gravid....

• Liker 1
Skrevet

Du er jo sårbar nå, TS. Jeg synes at du skal tenke sånn at nå, er du gravid, nå skal du stresse ned og bare glede deg over barnet ditt som snart kommer. Blås litt i kroppen nå, vær heller god og snill med den, den gjør tross alt noe helt fantastisk nå. Den er fin og fantastisk og veldig nyttig. 

Tiden etter barnet har kommet er også en unntaksperiode og kanskje ikke tiden der man vil slanke seg, men tenk heller fremover. Turklær, trilleturer, aktivitet i parken etterhvert med en liten smårolling. Det kommer en tid der du får tid til kroppen din.  Kanskje dere skal ha sykkelvogn? Kanskje dere skal ha joggevogn? OSV. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare gjøre noe med det da?

Det er under graviditeteten du har en ekstra god grunn til å spise sunt. 

Ikke trenger du legge på deg heller. Du kan og bevege deg mer. 

Slutt å spise og drikke sukker. Så begynner du trene skikkelig bra etter graviditeten.

Anonymkode: e8b66...3bb

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

15 til 20 kilo overvekt på en kvinnekropp er ikke "litt overvekt". 

Er du 165 høy så bør vekten være +/- 65 kilo. Det gir en BMI på 24. 

Veier du 20 kilo over normalvekten så har du en BMI på 31, som setter deg i vektkategorien fedme. 

Anonymkode: 39109...43e

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke hengt opp en plakat (i ungdommen) på veggen av en fotomodell med "vanlig" kropp. Hverken overvektig eller undervektig. Da gikk det i Morten Harket og andre "fit-e" menn med fine muskler (ikke overdrevet). De guttene jeg forelsket meg i hadde vanlige kropper, både tynnere og tykkere enn Morten Harket. Og jeg synes de var fine. Selv han som hadde 10-15 kg "for mye". Jeg synes han var kjempeherlig. Men ville ikke hengt opp plakat av en fremmed mann med lik kropp. Og jeg ville ikke vært sammen med en som er 300 kg. Det må jeg innrømme. Med mindre vi hadde vært sammen i mange år, og så skjedde det pga sykdom/medisiner.

Kjæresten din synes glatte fotomodeller er fine. Hvem gjør ikke det? Og han synes DU er fin. Og han elsker deg. Ville han hatt en tynnere jente enn deg, så hadde han ikke blitt sammen med deg. Og han tar ikke TAKKE med en sånn som deg. Han føler seg kjempeheldig for at du vil ha HAN!

Dette er helt sikkert svangerskapshormoner blandet med litt lav selvtillit. Tenk deg om. Måtte du trygle og be om å få bli kjæresten hans? Ville han egentlig ikke? Jo, selvsagt ville han ❤️

Anonymkode: c7bf4...a3d

• Liker 2
Skrevet

Det er teit av deg å føle slik, men det er tungt å snu på hva man føler. Følelser er ikke rasjonelle, men du kan jobbe med deg sjøl. Jeg tror at dere hadde hatt godt av å gå i terapi sammen. Dette er ikke et sunt utgangspunkt for et svangerskap.

• Liker 1
Skrevet

Han er glad i deg for den du er. Og det er faktisk det som varer livet ut! Ta vare på det & ikke la egne tanker om kroppen din ødelegge for forholdet deres ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har valgt å få barn med deg. Han satser på deg! Han ønsker livet sitt sammen med deg. 
Hva så om du ikke har den kroppen DU tror han foretrekker? Hadde han vært like opptatt av kropp, som du er, så hadde han byttet deg ut for lenge siden. 

Alle partnere har ting som ikke faller helt i smak, men er man glad i personen, så lever man greit med det. 

Min mann har mange feil, men hans rette ting gjør de feilene små. 

Prøv å legg bort disse tankene, for det er de som ødelegger forholdet ditt, ikke kroppen din! Vær gravid og stolt, lær å like den kroppen du har!

Anonymkode: 34b5b...867

AnonymBruker
Skrevet

Leser ingenting her som tyder på noe negativt.

Og den vennen på FaceTime mente «hyggelig med graviditet, gøy med barn på vei». 

Anonymkode: 50525...af0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er usikker på deg selv - ikke samboeren din. Istedet for å gjøre han til problemet kan du ta tak i selve problemet som er egen overvekt. Skader jo uansett ikke å ha en mer velfungerende og penere kropp. 

Anonymkode: 39502...ce1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du er usikker på deg selv - ikke samboeren din. Istedet for å gjøre han til problemet kan du ta tak i selve problemet som er egen overvekt. Skader jo uansett ikke å ha en mer velfungerende og penere kropp. 

Anonymkode: 39502...ce1

Eh nei. Gravide skal ikke slanke seg!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leser ingenting her som tyder på noe negativt.

Og den vennen på FaceTime mente «hyggelig med graviditet, gøy med barn på vei». 

Anonymkode: 50525...af0

Helt enig med dette! Han kommenterte ikke magen pga at den var "feitere" enn den burde. Men at "nå kan jeg se at det er et mirakel på vei"

Anonymkode: c7bf4...a3d

• Nyttig 2
Skrevet
On 3/6/2023 at 11:57 PM, AnonymBruker said:

I den siste tiden har jeg vært ekstremt usikker på min samboer og usikkerheten kommer hovedsakelig ut ifra mine egne usikkerheter når det kommer til kroppsbilde Jeg har alltid vært litt overvektig, ikke ekstremt overvektig men fortsatt overvektig. noe jeg selvfølgelig har prøvd å gjøre noe med, men vekten har gått opp og ned. nå er jeg gravid, så er vanskelig å få gjort noe med vekt og kroppsbilde akkurat nå. Min samboer har aldri kommentert på kroppen min på en måte som skal tilsvare at jeg blir usikker, eller av den slags. Han kommenterer ikke på kroppen min så mye, i det heletatt. Når han gir komplimenter er det som oftest over at jeg har flott personlighet, er søt og når det er utseendemessige komplimenter er det som oftest av de mest basice typene som : du har fine tenner, du har fint smil, du har fine øyne. Dette er selvfølgelig hyggelig og setter pris på det, men man vil jo føle seg litt ettertraktet av kjæresten sin utseendemessig også. Tror det som trigger litt også er at jeg vet hvordan hans venner er, de er av klassiske typen '' fuckboys'' som bryr seg ekstremt mye om utseende. Har sett hvordan de snakker om jenter og det er helt motbydelig. Derfor føler jeg at de av og til kan dømme meg, slik at det føles litt ubehagelig å være rundt dem (på grunn av utseendet mitt). Her om dagen var samboeren min på facetime sammen med vennene sine, hvor jeg var i bakgrunnen ved et uhell da jeg lagde mat. Da kommenterte den ene '' oi stor mage '' og refererte til meg. Dette er jo noe som er mer akseptabelt når man er gravid, men samtidig har jeg jo mage fra før av. (Denne vennen har ikke sett meg i virkeligheten før, vi har aldri møttes da vi bor lange avstander fra hverandre). Vennen vet ikke hvilken kroppsfassong jeg tidligere har hatt og jeg vet at jeg har fått større mage av graviditeten, allikevel stikker det litt. Min samboer er ikke slik som vennene sine i det heletatt, jeg ville aldri ha vært med han om det var tilfellet men han har tidligere hatt sine tendenser til å være slik før vår tid. Dette har han sagt og har sett litt av det, når gamle hendelser har blitt tatt opp før vår tid. Han er ikke slik at han liker lettkledde bilder på sosiale medier, det har han aldri gjort i løpet av vår tid sammen men det er eldre bilder han har likt før vi ble sammen og ut ifra det er jeg ikke hva han hadde ønsket seg. Det er teit, jeg innser det selv men det gjør vondt. Samtidig vet jeg at han er litt opptatt av vekt, da han automatisk begynner med '' nå må jeg slanke meg '', om han har gått opp noen kg og kan begynne å ta på sitt ikke eksisterende fett. Sammen bruker vi å se på et tvshow hvor de er ekstremt tjukke og får hjelp, og når vi spiser middag foran tv med programmet på sier han at han blir kvalm og mister matlyst. De her er jo 300 kg med div. hudsykdommer og lignende, men allikevel kan jeg ikke la være å lure litt på om han tenker det samme om min kropp. Selv om min overvekt er snakk om maks 15-20 kg. 

Er det helt teit av meg å føle det slikt? 

Anonymkode: 5f0cb...01a

Jeg og eksen min ha vært igjennom samme du går igjennom vi har vært "normale", litt "overvekt" og "fedme". Ikke på noe punkt elsket jeg henne mindre pga "fett" på kroppen. Jeg elsket alt ved henne uansett. Vi havnet også i perioder der den ene var "tynn" og den andre var "tykk" på hver sin tid.. 

Vi slet begge med selvtilliten for egen kropp og trodde kanskje at partner syntes vi var "stygge" pga vekten. Men til syvende og sist var det egentlig ikke viktig for noen av oss. Det var andre kvaliteter som var viktig. Selv nå etter at hun gikk i fra meg så er utseendemessig den perfekte kvinnen for meg.

Har du prøvd å prate med partneren om det du sliter med? At det føles vondt for deg når han sier sånne ting om overvektige og hva det gjør med deg. Det kan hende han sier ting uten å skjønne hvor sårende det kan være for deg og at han ser på andre med stor overvekt med andre øyne, mens du i hans øyne er perfekt...😊

Vekt og utseende føles ofte for oss menn som et minefelt når vi prater med partnere💥, fordi vi er redd for å si noe som kan tolkes galt av partner. Men kan jo hende det er likt andre veien, jeg er jo ikke kvinne så det kan jeg ikke vite  🤔

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...