AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #1 Skrevet 6. mars 2023 Uff, dette er flaut, men må spørre: skal spjeldet på en peisovn lukkes helt igjen om kvelden? Er på besøk her og vertskapet har sovnet, vil ikke gjøre noe feil 😳 Anonymkode: 75c7e...61a
Endorfin Skrevet 6. mars 2023 #2 Skrevet 6. mars 2023 Det brenner renest når du har full trekk, men jeg setter den lavt når går og legger meg. Vet også om flere eldre som har gjort det i alle år 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #3 Skrevet 6. mars 2023 Endorfin skrev (Akkurat nå): Det brenner renest når du har full trekk, men jeg setter den lavt når går og legger meg. Vet også om flere eldre som har gjort det i alle år Takk for at du svarte! Her er det visst bare enten åpent eller stengt spjeld som er mulig. 😕 Skal jeg bare la det være åpent da? Anonymkode: 75c7e...61a
Endorfin Skrevet 6. mars 2023 #4 Skrevet 6. mars 2023 Ja bare la det være åpent så brenner det seg ut rent og fint. Mest varmeeffekt får du jo når du fyrer med minimalt gjennomtrekk 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #5 Skrevet 6. mars 2023 Endorfin skrev (22 minutter siden): Ja bare la det være åpent så brenner det seg ut rent og fint. Mest varmeeffekt får du jo når du fyrer med minimalt gjennomtrekk Tusen takk, snille främling Anonymkode: 75c7e...61a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #6 Skrevet 6. mars 2023 Spjeldet er i røret, og er et stengsel mellom ovnen og pipa. Det må være trekken du mener, og den skal være åpen. Mange kveler trekken når de går og legger seg, slik at de forgifter nabolaget hele natta. Det bør man ikke gjøre. Anonymkode: 25ce8...934 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #7 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Spjeldet er i røret, og er et stengsel mellom ovnen og pipa. Det må være trekken du mener, og den skal være åpen. Mange kveler trekken når de går og legger seg, slik at de forgifter nabolaget hele natta. Det bør man ikke gjøre. Anonymkode: 25ce8...934 Jeg mente spjeldet, ja. Mellom ovnen og røret som går til pipa. Trekken er vel den luka i peisdøra? ts Anonymkode: 75c7e...61a
Leo Skrevet 7. mars 2023 #8 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg mente spjeldet, ja. Mellom ovnen og røret som går til pipa. Trekken er vel den luka i peisdøra? ts Anonymkode: 75c7e...61a Hva tror du skjer med røyken dersom du lukker spjeldet mens det er fyr i ovnen? 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #10 Skrevet 7. mars 2023 Spjeldet skal stå åpent når peisen er i bruk, også etter bruk. Dette for å forhindre giftige gasser og røyk i huset. Trekken bør åpnes helt før man legger seg for å sikre fullstendig utbrenning og at det ikke lager unødvendig lukt nabolaget. Spjeldet lukkes når perioder om sommeren eller man er bortreist når peisen ikke er i bruk. Vi har en i nabolaget som tydeligvis lukker trekk eller spjeld om kvelden. Kommer en eim av tung askelukt sivende inn når vi skal legge oss og ødelegger nattesøvnen. Problemet er at vi ikke vet hvem det er. Anonymkode: 1fc37...4c8 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #11 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spjeldet skal stå åpent når peisen er i bruk, også etter bruk. Dette for å forhindre giftige gasser og røyk i huset. Trekken bør åpnes helt før man legger seg for å sikre fullstendig utbrenning og at det ikke lager unødvendig lukt nabolaget. Spjeldet lukkes når perioder om sommeren eller man er bortreist når peisen ikke er i bruk. Vi har en i nabolaget som tydeligvis lukker trekk eller spjeld om kvelden. Kommer en eim av tung askelukt sivende inn når vi skal legge oss og ødelegger nattesøvnen. Problemet er at vi ikke vet hvem det er. Anonymkode: 1fc37...4c8 Hvordan kan det sive lukt rundt i nabolaget fra et lukket hus? Det må jo være TUNG askesky innendørs hos denne naboen da? Anonymkode: 75c7e...61a 2
Kalikalinka Skrevet 7. mars 2023 #12 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvordan kan det sive lukt rundt i nabolaget fra et lukket hus? Det må jo være TUNG askesky innendørs hos denne naboen da? Anonymkode: 75c7e...61a Pipa er da åpen… Det kommer jo fra røyken som går ut av pipa. Den røyken lukter fort endel vondere når det ikke brenner med nok trekk eller folk fyrer med ting man ikke burde fyre med.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #13 Skrevet 7. mars 2023 Er det fyr i ovnen må spjeldet være åpent. Men kan lukkes for at varme ikke siger like raskt ut, når det ikke er fyr i ovnen. Stenger du den vil jo røyken gå inn i huset. Det er jo ikke så lurt. Derimot kan du stenge trekken på selve ovnen, når det er godt med glør, da ligger de der og gir god varme utover natten til det slukker Anonymkode: d66b9...92f 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #14 Skrevet 7. mars 2023 Kalikalinka skrev (31 minutter siden): Pipa er da åpen… Det kommer jo fra røyken som går ut av pipa. Den røyken lukter fort endel vondere når det ikke brenner med nok trekk eller folk fyrer med ting man ikke burde fyre med. Jo men viss spjeldet mot pipa er lukka så kommer det jo ikke røyk fra ovnen..? Anonymkode: 75c7e...61a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #15 Skrevet 7. mars 2023 Leo skrev (2 timer siden): Hva tror du skjer med røyken dersom du lukker spjeldet mens det er fyr i ovnen? Det kan du si, men det er vel også slik at mangel på oksygen kveler bål. Anonymkode: 75c7e...61a
Leo Skrevet 7. mars 2023 #16 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jo men viss spjeldet mot pipa er lukka så kommer det jo ikke røyk fra ovnen..? Anonymkode: 75c7e...61a Fyringsovner er ikke hermetisk tette så det vil sive ut røyk som, i beste fall, løser ut røykvarslere og får hele inventaret til å lukte som en speiderleir. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det kan du si, men det er vel også slik at mangel på oksygen kveler bål. Anonymkode: 75c7e...61a Som nevnt over så er ikke ovner helt tette så noe oksygen vil slippe til. Og bål som er i ferd med å slukke vil uansett også avgi røyk. Men seriøst tror jeg ikke du er så dum som du utgir deg for å være. Og hvis du tror det er jeg som er dum så er det jo bare å lukke spjeldet og fyre i vei 1
Kalikalinka Skrevet 7. mars 2023 #17 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jo men viss spjeldet mot pipa er lukka så kommer det jo ikke røyk fra ovnen..? Anonymkode: 75c7e...61a Nei, men personen du siterte skrev «lukker trekk eller spjeld», og det må jo da være trekket det er snakk om dersom det kommer røyk ut.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #18 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg mente spjeldet, ja. Mellom ovnen og røret som går til pipa. Trekken er vel den luka i peisdøra? ts Anonymkode: 75c7e...61a What? Nei det må du ALDRI lukke mens du fyrer, da kommer jo all røyken inn i rommet! Anonymkode: 25ce8...934
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #19 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan du si, men det er vel også slik at mangel på oksygen kveler bål. Anonymkode: 75c7e...61a Dette går ikke an. Er du så dum eller har du aldri sett en ovn før? Oksygenet kommer ikke fra pipa, det kommer fra trekken i ovnen. Så det trekker fortsatt til bålet som fortsetter å generere store mengder røyk der inne, som velter ut i rommet. Og du må heller ikke finne på å lukke trekken helt, for da får du også etter hvert deilig, giftig røyk sivende inn i rommet. Anonymkode: 25ce8...934
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #20 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan kan det sive lukt rundt i nabolaget fra et lukket hus? Det må jo være TUNG askesky innendørs hos denne naboen da? Anonymkode: 75c7e...61a Fra et lukket hus? Det kommer ikke røyk ut fra pipa til folk mener du? Jeg skjønner ingenting av denne tråden. Anonymkode: 25ce8...934 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå