male32 Skrevet 6. mars 2023 #1 Skrevet 6. mars 2023 Hei Jeg skal reise bort 3 uker. Jeg bor i en gammel, kald og dårlig isolert leilighet. 2 roms, gang, stue/kjøkken, soverom og bad. Nabo på en side og over. Ingen under. Det er varmeovn under vinduene i stua og soverom. Bruker ikke varme på soverom for å spare strøm. Soverom har holdt ca 8-10 grader i vinter uten varme på. Bad varmekabler i gulvet. Hvor mye varme bør jeg ha på når jeg er bortreist? Er det greit å skru av all varme, unntatt varmeovnen i stua, og sette den på for eksempel 10 grader? Kan jeg ha den enda lavere? Kjøkkenviften står på, og ventiler ovenfor vindu er åpen så det er ventilasjon. Bør dørene mellom gang/stue/bad og soverom være åpen for best mulig lufting? Vanligvis står bad døra åpen, soveroms døra er alltid stengt, siden det er veldig kaldt der.
Tvist Skrevet 7. mars 2023 #2 Skrevet 7. mars 2023 Jeg pleier å sette ovnene på 10 grader når jeg reiser bort.
Kaneel Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 male32 skrev (13 timer siden): Hei Jeg skal reise bort 3 uker. Jeg bor i en gammel, kald og dårlig isolert leilighet. 2 roms, gang, stue/kjøkken, soverom og bad. Nabo på en side og over. Ingen under. Det er varmeovn under vinduene i stua og soverom. Bruker ikke varme på soverom for å spare strøm. Soverom har holdt ca 8-10 grader i vinter uten varme på. Bad varmekabler i gulvet. Hvor mye varme bør jeg ha på når jeg er bortreist? Er det greit å skru av all varme, unntatt varmeovnen i stua, og sette den på for eksempel 10 grader? Kan jeg ha den enda lavere? Kjøkkenviften står på, og ventiler ovenfor vindu er åpen så det er ventilasjon. Bør dørene mellom gang/stue/bad og soverom være åpen for best mulig lufting? Vanligvis står bad døra åpen, soveroms døra er alltid stengt, siden det er veldig kaldt der. Sett på nok til at det er 15-19 grader i alle rom med vannrør i
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 Kaneel skrev (2 minutter siden): Sett på nok til at det er 15-19 grader i alle rom med vannrør i 15 til 19 grader? Hvor har du det fra? Anonymkode: 7f0d7...1e8 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #5 Skrevet 7. mars 2023 Kaneel skrev (3 minutter siden): Sett på nok til at det er 15-19 grader i alle rom med vannrør i 15 grader? Vi har frostvakt i kjelleren som slår inn ved 5 grader. 12-14 grader har vi på soverommet. Så lenge det er plussgrader går det fint. Pass på at ventiler er åpne så det ikke stenger inne fukt i leiligheten. Anonymkode: 85246...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #6 Skrevet 7. mars 2023 Vi stiller ovnene i feriehuset vårt på 10 grader i alle rom med rør/vann. 5 grader ellers. Dette er nordpå, så det kan bli kaldt. Har alltid gått bra. Anonymkode: 7d8d7...d6e
Kaneel Skrevet 7. mars 2023 #7 Skrevet 7. mars 2023 Jeg tok litt godt i, men 10 grader er minimum. For å sikre seg mot frost og holde forsikrings betingelser. Personlig hadde jeg ikke gått lavere enn 15 på vinterstid
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #8 Skrevet 7. mars 2023 Kaneel skrev (2 minutter siden): Jeg tok litt godt i, men 10 grader er minimum. For å sikre seg mot frost og holde forsikrings betingelser. Personlig hadde jeg ikke gått lavere enn 15 på vinterstid Spørsmålet er hvorfor du anbefalte 15 til 19 grader? Bare for å ta litt godt i? Anonymkode: 7f0d7...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #9 Skrevet 7. mars 2023 Kommer jo an på hvor du har termometeret. Har du det i halvannen meters høyde midt i rommet må det selvfølgelig vise høyere temp enn et termometer som er så nærme rørene i veggene man kommer. Anonymkode: 59463...841
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #10 Skrevet 7. mars 2023 vi satte huset på 10 grader når vi dro bort i to uker, det tok to dager å varme opp igjen til 19 grader - det var to kalde dager... Anonymkode: 65abd...5b5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå