Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har møtt barselgruppa mi tre ganger ifbm arrangementer i regi av helsestasjonen. Dette er en fin gjeng hvor alle har god kjemi og alle virker alltid interessert i å møtes igjen. Sitter igjen lenge etter arrangementet er over og mingler. 

Jeg har flere ganger forsøkt å skape litt liv i facebookgruppa vår men får alltid svar at de er opptatt den dagen men vil gjerne bli med en annen gang. 

Vet at flere av dem har eldre søsken så er travle, men jeg vet det er en fin gjeng så vil jo gjerne få til å møtes. Har gitt litt opp i det siste å ta initiativ. 

Noen som har noen råd? Hvorfor blir gruppen så passiv når det er veldig hyggelig når alle møter opp på ting arrangert av helsestasjonen men ikke ellers?

Det skal sies at jeg har deltatt på åpen barnehage jevnt og trutt og blitt kjent med flere her. Men vil jo gjerne bli kjent med barselgruppa mi også.

Anonymkode: f9a73...b56

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har vært i flere barselgrupper, og en ting har spesielt fungert godt. Å ha en fast ukentlig dag som er ment til å møtes. F.eks onsdager. Det kan høres mye ut, men det har fungert veldig fint her. Rett og slett fordi det er forutsigbart. Alle vet at onsdager er barselgruppedag. Så om man får et valg hos tannlege, fysioterapeut, frisør osv. av avtaler så velger man bort onsdager og legger ikke andre planer med vilje den ukedagen.

Det er også fint å vite at dersom man faktisk er opptatt en onsdag, så er det heldigvis ikke lenge til neste onsdag slik at man får deltatt da. Èn gruppe jeg var med i gadd bare omtrent ha månedlige treff, og da ble det veldig sjeldent dersom man ikke kunne den dagen i måneden, og hele opplegget ble utvannet. Men har man ofte treff så blir man bedre kjent, og blir man bedre kjent så blir det hyggeligere å møtes.

Men det er ofte slik at en gruppe må ha minst èn ildsjel som holder hjulene i gang. Men kanskje du kan være deres da? Gruppen min har takket meg mange ganger for at jeg var det i vår, for ellers hadde kanskje vår dødd ut. Ikke for at de ikke var interessert, men det ligger ikke for alle å "dra i gang" ting. Det trenger heldigvis ikke være mye jobb. Men her en en enkel liste som sannsynligvis er det som skal til:
- foreslå en fast ukedag for treff
- foreslå hva neste ukes treff skal være. Om det ikke kommer opp den onsdagen dere er sammen, så skriv et innlegg på FB i helgen før. Alà noen som har forslag til aktivitet? Og hvis dette er en gjeng som ikke kommer med forslag, så kan du foreslå. Mange er bare slik at de gjerne henger seg på, men ikke orker være idèskaper.

Idèer til barseltreff kan være trilletur i nabolaget, babysang, åpen barnehage, besøke hverandre hjemme, åpen gård, babysvømming, lekeland eller bytur med kafè.

Vår gruppe likte spesielt å være hjemme hos hverandre. Ikke alle inviterte av ulike årsaker, men mange. Jo mer kjent vi ble og hadde oftere treff jo lettere kom det svar på spørsmålene mine Forslag til treff på onsdag? -Vi kan gjerne være hos meg...

Så ikke gi opp! Flere av dem vil sannsynligvis bli veldig glad for at du skaper liv.

Endret av Amatariel
  • Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (10 minutter siden):

Jeg har vært i flere barselgrupper, og en ting har spesielt fungert godt. Å ha en fast ukentlig dag som er ment til å møtes. F.eks onsdager. Det kan høres mye ut, men det har fungert veldig fint her. Rett og slett fordi det er forutsigbart. Alle vet at onsdager er barselgruppedag. Så om man får et valg hos tannlege, fysioterapeut, frisør osv. av avtaler så velger man bort onsdager og legger ikke andre planer med vilje den ukedagen.

Det er også fint å vite at dersom man faktisk er opptatt en onsdag, så er det heldigvis ikke lenge til neste onsdag slik at man får deltatt da. Èn gruppe jeg var med i gadd bare omtrent ha månedlige treff, og da ble det veldig sjeldent dersom man ikke kunne den dagen i måneden, og hele opplegget ble utvannet. Men har man ofte treff så blir man bedre kjent, og blir man bedre kjent så blir det hyggeligere å møtes.

Men det er ofte slik at en gruppe må ha minst èn ildsjel som holder hjulene i gang. Men kanskje du kan være deres da? Gruppen min har takket meg mange ganger for at jeg var det i vår, for ellers hadde kanskje vår dødd ut. Ikke for at de ikke var interessert, men det ligger ikke for alle å "dra i gang" ting. Det trenger heldigvis ikke være mye jobb. Men her en en enkel liste som sannsynligvis er det som skal til:
- foreslå en fast ukedag for treff
- foreslå hva neste ukes treff skal være. Om det ikke kommer opp den onsdagen dere er sammen, så skriv et innlegg på FB i helgen før. Alà noen som har forslag til aktivitet? Og hvis dette er en gjeng som ikke kommer med forslag, så kan du foreslå. Mange er bare slik at de gjerne henger seg på, men ikke orker være idèskaper.

Idèer til barseltreff kan være trilletur i nabolaget, babysang, åpen barnehage, besøke hverandre hjemme, åpen gård, babysvømming, lekeland eller bytur med kafè.

Vår gruppe likte spesielt å være hjemme hos hverandre. Ikke alle inviterte av ulike årsaker, men mange. Jo mer kjent vi ble og hadde oftere treff jo lettere kom det svar på spørsmålene mine Forslag til treff på onsdag? -Vi kan gjerne være hos meg...

Så ikke gi opp! Flere av dem vil sannsynligvis bli veldig glad for at du skaper liv.

Wow. Ikke TS, men vil bare si for et flott og informativt svar. Dette tar jeg med meg i tilfelle barselgruppa mi er litt tam. Tusen takk! 

Anonymkode: 6cef5...073

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes innlegget til Amatariel var fint. Det går også an å bare ta kontrollen, bestemme at onsdag kl 12 går dere tur der og der eller fredag kan dere komme på lunsj hos meg, og de som kan blir med og de som ikke kan får bli med en annen gang. Med mange i gruppen vil det uansett være vanskelig å finne en dag absolutt alle kan og å stille åpne spørsmål om noen vil foreslå dager eller aktiviteter fører ofte til at ingenting skjer fordi man blir så opptatt av å få absolutt alle med.

Når det er sagt, noen ganger har bare ikke folk like mye behov for barselgruppe og min erfaring er at behovet for dette nok er større for førstegangsmødre enn de som har barn fra før. Med min tredje barselgruppe (hvor alle hadde minst ett barn fra før) traff vi hverandre bare en håndfull ganger. Det var veldig hyggelig, men det var også tydelig at ingen følte nok behov for barselgruppen til å prioritere det i hverdagen. Hvis det er lite engasjement kan det faktisk være så enkelt at dette er grunnen. Men prøv å treffes noen ganger og kanskje skiller det seg ut en liten aktiv gruppe som blir med hver gang og har det fint sammen og så gjør det ingenting om de andre ikke vil være med videre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det også er lurt å av og til innse at det er ikke alle som har så kjempe lyst å være med. Noen har et greit nok nettverk fra før av og blir det for mye mas og for mye ting så melder man seg litt ut

Anonymkode: 6e3d9...267

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville fortsatt å spørre og kanskje foreslå en dag litt frem i tid. Jeg har ofte planlagt både en og to uker i forveien med aktiviteter. Spontane turer kan også funke ("jeg skal ut og trille om en halvtime om noen vil bli med").

Min barselgruppe var litt lik. Lite som skjedde, men fikk inntrykket av at de var interessert i og møtes. Jeg er typisk den i vennegjengen og på jobb som drar i gang ting, men jeg hadde en røff start med kolikk, så de først 5 månedene kunne jeg ikke planlegge noe som helst og var helt avhengig av at noen andre inviterte til seg/kafé og at jeg kunne ta det på sparket om vi hadde en god dag (føltes dumt å være den som to initiativ til å møtes når det var 80% sjanse for at jeg måtte avlyse). Da ting bedret seg rundt 6 måneder begynte jeg å spørre om de ville bli med å finne på ting og nå møtes vi mye oftere så det var helt tydelig at gruppa manglet organisatoren.

Så kan det selvsagt hende at de bare ikke er så interessert, det må du nesten prøve å tolke selv. Man selvsagt spørre rett ut (på en hyggelig måte) om det er interesse for å møtes fremover eller om folk har nok med seg og sitt 😊

Anonymkode: c375a...56d

Skrevet
Arkana skrev (1 time siden):

min erfaring er at behovet for dette nok er større for førstegangsmødre enn de som har barn fra før.

Er nok veldig individuelt dette også. Jeg var desidert mest aktiv i min barselgruppe med nr. 3 og 4. Hadde ikke noe å si at jeg hadde barn fra før av... var desperat etter litt voksenkontakt og folk og henge med på dagtid uansett 😅 Alle andre var jo på jobb, så jeg hadde blitt koko om det bare skulle vært meg og babyen om dagene et helt år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I min barselgruppe møttes vi stort sett for trilletur. Både planlagte (avtalt noen dager i forveien), og spontane (vi skal ut å trille om en times tid - noen som vil være med?).

Ellers, om det er babysang eller andre aktiviteter i nærområdet, kanskje kan det være en møteplass? Hvor de som har anledning kan møtes. 

Generelt tror jeg det er vanskelig å få til å møtes alle samtidig. Det tror jeg aldri skjedde med vår gruppe. Har du prøvd «Jeg og Matheo inviterer på lunsj neste fredag klokka 11 - de som har lyst kan komme!”? 

(En snapgruppe er også gull, da kan man dele litt av dagen sin der, og bli mer kjent. Kan bli lettere å møtes da. (Snapgruppa var eneste «barseltreff» vi hadde siste tiden av permisjonen pga coronanedstengning - vi har fortsatt kontakt der daglig!))

Anonymkode: d9c6e...7ef

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke ut som de er så veldig interessert. Pass på og ikke mas for mye. Det skyver dem vekk.

Anonymkode: 023b3...b43

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! Jeg tok sjansen igjen og foreslo noe mer spesifikt denne gangen, og vi er nå 5 jenter som skal møtes på trilletur! 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det høres ikke ut som de er så veldig interessert. Pass på og ikke mas for mye. Det skyver dem vekk.

Anonymkode: 023b3...b43

Nei vet du hva. Melder du deg inn i en barselgruppe på facebook men ikke tåler at folk tar initiativ til å møtes så kan du like gjerne melde deg ut altså. Ikke rart det er så mange ensomme der ute med slike holdninger. Ingen tør å ta initiativ fordi de er redd for å framstå masete. Det er bare trist.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg har ingen råd, men forslaget over hørtes jo ganske lurt ut. Jeg er selv ikke så engasjert i min barselgruppe, selvom det er hyggelig på helsestasjonen. Tror det rett og slett er fordi jeg har masse venner med barn, og flere venninner som jobber turnus så jeg har mer enn nok lunsj og trilleavtaler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei vet du hva. Melder du deg inn i en barselgruppe på facebook men ikke tåler at folk tar initiativ til å møtes så kan du like gjerne melde deg ut altså. Ikke rart det er så mange ensomme der ute med slike holdninger. Ingen tør å ta initiativ fordi de er redd for å framstå masete. Det er bare trist.

Helt enig. Ikke vær redd for å ta initiativ til noe. Om det er noen som ikke føler behov for å delta i barselgruppe så viser det seg raskt uansett ved at de ikke deltar på det som skjer og/eller melder seg ut, og så kan heller de som vil treffes. Så fint at dere har fått til en trilletur! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det som har funket i vår gruppe er å ha treff ofte. Ikke nødvendigvis samme dag hver uke, men i alle fall prøve å finne på noe hver uke. Og at så lenge to kan, så møtes man. Alle kommer ikke hver uke, men det kommer alltids noen. Det gjør det også lettere for de som har flere barn og ikke kan hver gang, så kan de slenge seg på de gangene det passer.

Hvis dere er få kan det kanskje være aktuelt å slå dere sammen med en annen barselgruppe også? Det gjorde vi (via hs). Større sannsynlighet for at noen kan hvis man er flere. 

Anonymkode: b41a9...ddd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi traff hverandre ca hver uke for å gå tur (corona babyer). I starten var vi 4-5 som møttes, etter hvert som tiden gikk mistet vi en og en til jobb, til slutt var vi to stk igjen som fortsatt har kontakt og er relativt nære venner blitt. Har også litt kontakt med en tredje. Synes du fikk mange gode tips over her 😊

Anonymkode: 4bdc7...3c0

AnonymBruker
Skrevet

Fordi selv om dere har det koselig når dere møtes er det nok mange av dem som bruker myyyye energi på dette 😜 mest sannsynlig blir barselgruppa deres oppløst, slik de fleste barselgrupper blir etterhvert. Ville heller satset på å finne 1-2 av dem som virkelig ønsker å holde kontakten og møte dem, enn å bruke mye krefter på å arrangere møter som de fleste ikke orker å bli med på 😂

Anonymkode: 73f37...ea2

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi selv om dere har det koselig når dere møtes er det nok mange av dem som bruker myyyye energi på dette 😜 mest sannsynlig blir barselgruppa deres oppløst, slik de fleste barselgrupper blir etterhvert. Ville heller satset på å finne 1-2 av dem som virkelig ønsker å holde kontakten og møte dem, enn å bruke mye krefter på å arrangere møter som de fleste ikke orker å bli med på 😂

Anonymkode: 73f37...ea2

Dette er jeg helt uenig i. Poenget med en barselgruppe for meg er å ha en lavterskel gjeng man kan henge med i babybobla, selv om man ikke har mye annet til felles enn at man har barn i samme alder. Vi trenger ikke å ha dype samtaler og bli venner for livet, det er helt naturlig at gruppa blir oppløst etterhvert som folk er ferdig med permisjon. Men å ha en gjeng å kunne bli med på trilletur, kafe, babysang, eller hva det skal være, som OGSÅ er interessert i å nørde om babysøvn ved seks måneder, eller barnemat, osv, er gull verdt i permisjonen. Det kan lett bli ensomt om man ikke kjenner andre i samme situasjon.

Anonymkode: 31e7e...615

• Liker 2
Skrevet

Enig med siste AB. Det er trist å mene at noe er uten verdi bare fordi det er midlertidig. Det er jo ikke sånn at møtene, trilleturene og babypraten ikke betyr noe bare fordi den tar slutt etter hvert. Barselgruppen er ment å dekke et behov der og da og ingen blir lei seg når eller hvis de oppløses (vanligvis når mødrene er tilbake på jobb og barna i barnehagen). Og så er det også mulig å finne langvarige vennskap og det ville man jo aldri få sjansen til å oppleve om man skulle la pessimismen styre. Den ene barselgruppen min treffes fremdeles med ujevne mellomrom (uten barn) og barna er nå 12 år. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barselgruppe mas var noe av det verste, med min første møttes vi noen få ganger. trivelige folk og vi gikk gått sammen. Men de fleste hadde eget nettverk og  hadde ikke spesiell interesse av å være med "fremmede"en fast dag i uken. Så vi droppeut ut en etter en, men barn nummer 2 deltok jeg ikke på barselgruppe. Hadde ingen interesse av det, og har nok med egne venner og familie og ønsket ikke bruke tid med folk jeg ikke skulle ha i livet mitt  fremover. Hadde både nabo og venninne som har fått barn på samme tid som meg så fikk dekket behov for samvær med andre på dagene i permisjon når jeg ønsket det. 

Anonymkode: de0b3...bbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Barselgruppe mas var noe av det verste, med min første møttes vi noen få ganger. trivelige folk og vi gikk gått sammen. Men de fleste hadde eget nettverk og  hadde ikke spesiell interesse av å være med "fremmede"en fast dag i uken. Så vi droppeut ut en etter en, men barn nummer 2 deltok jeg ikke på barselgruppe. Hadde ingen interesse av det, og har nok med egne venner og familie og ønsket ikke bruke tid med folk jeg ikke skulle ha i livet mitt  fremover. Hadde både nabo og venninne som har fått barn på samme tid som meg så fikk dekket behov for samvær med andre på dagene i permisjon når jeg ønsket det. 

Anonymkode: de0b3...bbb

Det er jo frivillig å bli med på barselgruppe så jeg skjønner ikke hvorfor du er irritert over "mas" på noe du deltok i. Du blir jo ikke presset inn i det. 

Jeg var i utgangspunktet skeptisk, har nok venner med barn i samme by og følte ikke at jeg trengte det, men er veldig glad jeg ble med. Kjempedeilig å ha lavterskeltilbud i nabolaget og to av dem har jeg blitt veldig godt kjent med og vi har søkt på de samme barnehagene i håp om å kunne fortsette å møtes jevnlig der også :)

Anonymkode: c375a...56d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...