Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2005 #1 Skrevet 28. desember 2005 Kan noen hjelpe meg? Jeg har en venninne som er veldig stor. Kan tenke at hun er 160cm og 130kg. Vi har trimmet kondis/step en gang i uka sammen. Hn har kort på treningsstudio og skal liksom gå flere ganger i uka, men hun kommer seg ikke avsted når jeg ikke er med. Hun har ikke blitt noe mindre på dette året og har heller ikke lagt om maten. Nå har det vært jul og hun har ikke trimmet på 4-5 uker bare sitte inne å spist julemat. Kan det da være farlig for henne å begynne å trimme på kondis/step igjen nå etter nyttår? Hun tar seg helt ut når vi er på trimmen og må av og til stoppe for hun blir uvell, men så snart det gir seg er hun til igjen. Tar imot råd med takk.
Gjest Gjest_Amalie_* Skrevet 28. desember 2005 #2 Skrevet 28. desember 2005 Hei! Med såpass overvekt trenger hun både tilrettelagt trening og å legge om kostholdet. Det handler om å få kroppen over på en annen forbrenning, begynne å bruke fett i stedet for å lagre fett... Og så trenger hun slike gode venninner som deg! Første-steg-på-veien-råd: Ikke fall for alle mulige rare dietter, men kutt ut sukker og fett (jernvilje!) og spis mer grønt og fisk/magert kjøtt. Venn deg gradvis til å spise mindre til hvert måltid og spis mange små måltider i stedet for få og store måltider. Sett deg et mål langt framme (om vekt og trening) og gi deg selv en skikkelig belønning når du når målet ditt (f.eks. kjøp deg noe du har ønsket deg lenge, nye klær, fargeanalyse, ta en reise, start å gjøre noe nytt, o.l. altså ikke en spise-belønning). Tren regelmessig, men ikke så hardt at du overtrener. Det er ikke godt for en kropp som legger om kostholdet å slite seg helt ut. Akkurat som med mat er det bedre med litt trening ofte enn mye trening sjelden. Varier treningen; step/aerobic, gå turer, gå trapper, sykle, dans, ski, svøm, strekk og bøy. Alt er godt for kroppen og vil hjelpe deg å forbrenne mer energi slik at mindre lagres som fett. Lykke til
Gjest Sukkerert Skrevet 28. desember 2005 #3 Skrevet 28. desember 2005 Tror nok ikke step sammen med normalvektige jenter er det rette for henne. Ville heller rådet dere til å gå turer sammen. Eller hun kan gå på tredemølle.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2005 #4 Skrevet 28. desember 2005 Når jeg var mye tjukkere enn jeg er nå var det faktisk utrolig vanskelig for meg å gå på treningssenter, for jeg følte at alle stirret på meg, og jeg ble mye mer obs på vekten min og hvor ille jeg følte meg. Det var vel ikke slik i virkeligheten at alle stirret og tenkte over hvor tjukk jeg var, men det føltes sånn. Til slutt begynte jeg å trene sammen med en venninne og da ble det myye lettere å dra og trene. Det tok lang tid fra jeg begynte å trene til jeg ble lettere, men jeg følte meg mye mer vel med meg selv når jeg fikk trent litt, og det førte også til mindre trøstespising og overspising. Nå har jeg ikke noe problem med å trene aleine, men det er litt kjedelig, og dessuten er det lettere å dra seg avgårde når man har en avtale om trene sammen med noen. Det er uansett mye bedre å være 'fit and fat' enn å bare være tjukk, så uansett er det bra for venninna di å få trent litt, selv om ikke du kan se resultater med det blotte øyet. Jeg vil også tipse om www.overvektige.no, Landsforeningen for overvektige som ihvertfall i Oslo-området og et par andre steder arrangerer trening som er spesialtilpasset overvektige, som vannaerobic etc. Man må huske på at man kan påføre seg slitasjeskader i bl.a. knær og hofter dersom man trener mye som overvektig - unngå aerobic med mye hopping f.eks.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2005 #5 Skrevet 29. desember 2005 Hei, takk for mange svar. Jeg og venninna mi har snakket om det å gå ned i vekt. Hun vet at hun må legge om kosten og begynne å trene mer, men det virker som hun gir søren i hele slankinga. Jeg kan ikke våke over hva hun spiser når hun ikke passer på selv. Hun vil gå ned i vekt, men vil ikke forandre på livet sitt. Nok om det.. Det jeg er redd for er om hjerte kan stoppe eller noe annet alvorlig kan skje når hun tar seg ut. Er sant at det er mye annen trening som er bra for overvektige, men det er denne timen hun liker og jeg kan ikke nekte henne å gå heller. En annen ting er at der er null aktivitet på jobb og ellers på fritiden. Hun er skikkelig lat og det sier hun selv også.
Gjest gjest1 Skrevet 29. desember 2005 #6 Skrevet 29. desember 2005 Som med all trening er det viktig å finne et nivå som kroppen både klarer og tåler. Altfor mange starter på et nivå som er for hardt, og ender opp med enten å gå lei eller i verste fall påføre seg skader. Step er kanskje ikke den verste formen, belastningen på hofter og knær blir ikke like stor som f.eks løping eller aerobic, og det gir god kondisjonstrening. Hvor hardt hun tar i vil jo begrense seg av kondisen, og det er kanskje derfor hun blir uvel? Men trening alene er ikke nok, kosthold er nøkkelen både for å gå ned i vekt og holde vekten.
Gjest Mito24 Skrevet 29. desember 2005 #7 Skrevet 29. desember 2005 Det spørs litt hvor gammel hun er, i utgangspunktet skulle det neppe være noen fare på ferde. For en med såpass grad av overvekt, ville jeg i hvert fall anbefalte en total ketogen diett inntil hun har mistet minst tyve kg.
minienthe Skrevet 30. desember 2005 #8 Skrevet 30. desember 2005 Det spørs litt hvor gammel hun er, i utgangspunktet skulle det neppe være noen fare på ferde. For en med såpass grad av overvekt, ville jeg i hvert fall anbefalte en total ketogen diett inntil hun har mistet minst tyve kg. ← ketogen diett ??
Gjest Mito24 Skrevet 30. desember 2005 #9 Skrevet 30. desember 2005 ketogen diett ?? ← Ja, et kosthold med svært lite karbohydrat, helst under 30 gram daglig. Det er uten tvil den ideelle dietten for de med sterk overvekt. For andre bør den for øvrig unngås.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #10 Skrevet 30. desember 2005 Det å slanke seg slik at en beholder den nye vekta er så vanskelig at man trenger motivasjon og hjelp. Mange går på slankekurs, ikke fordi de ikke kan tenke ut dietter og sunn mat selv, men fordi det hjelper å slanke seg i et fellesskap. Det samme gjelder trening, det er lettere og hyggeligere å gjøre sammen med noen. Og kanskje er det best å ikke sette seg alt for høye mål med en gang slik at man bare føles å mislykkes? Litt er mye bedre enn ingenting, husk det
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #11 Skrevet 30. desember 2005 Det spørs litt hvor gammel hun er, i utgangspunktet skulle det neppe være noen fare på ferde. For en med såpass grad av overvekt, ville jeg i hvert fall anbefalte en total ketogen diett inntil hun har mistet minst tyve kg. ← Vet de fleste hva en "ketogen diette" er?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå