Gå til innhold

Rundfelling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei :)

Vil felling synes godt på en ensfarget genser om man bruker rundfelling? Jeg har en genser i mohair der det skal være et maskemønster i bærestykket, men dette blir ikke fint og jeg vil heller strikke glattstrikk hele veien opp, men er redd for at fellingen skal synses...

Anonymkode: 12eab...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei :)

Vil felling synes godt på en ensfarget genser om man bruker rundfelling? Jeg har en genser i mohair der det skal være et maskemønster i bærestykket, men dette blir ikke fint og jeg vil heller strikke glattstrikk hele veien opp, men er redd for at fellingen skal synses...

Anonymkode: 12eab...c2b

Jeg synes det vises bedre på ensfarget, ja.  Men det kommer litt an på garnkvalitet og tykkelse på garn og pinner og. Du har ikke mulighet til å få til en raglanfelling isteden, da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Raglan er penere. Kan du finne en oppskrift med samme strikkefasthet du kan ta utgangspunkt i?

Anonymkode: 39e6b...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ikke være så synlig med mohair som med annet garn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg tror jeg kanskje skal satse på å finne en med raglansfelling som utgangspunkt da selv om det vil synes mindre på mohair. Det er så slit å rekke opp igjen, og etter flere uker med prøving og feiling er jeg litt lei😅

Jeg likte veldig godt vrangborden nederst på bolen og på ermene på denne oppskriften, men jeg har ikke funnet en lik  genser med raglanfelling. Men kanskje jeg kan finne en oppskrift som jeg kan bytte til når jeg har strikket vrangborden. Det var kanskje det du mente :)

Det var ikke den letteste oppskriften når man er nybegynner dette, men fargen og garnet er så fint at jeg må få til dette. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken genser strikker du?

Anonymkode: d14cf...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Hvilken genser strikker du?

Spiralgenser fra HOY. Garn Dreamline air.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har strikket bolen, så strikker du ermene og samler de tre delene som oppgitt. Men istedenfor rundfelling feller du i raglan.. trenger ikke en ny oppskrift for å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Luralitt said:

Spiralgenser fra HOY. Garn Dreamline air.

Veldig fin :) Jeg hadde gjort som @svartkatt sier, raglan er veldig enkelt. Fell på annenhver omgang :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, svartkatt said:

Du har strikket bolen, så strikker du ermene og samler de tre delene som oppgitt. Men istedenfor rundfelling feller du i raglan.. trenger ikke en ny oppskrift for å gjøre det. 

Ok, jeg har aldri prøvd raglansfelling så jeg må neste ha en "oppskrift",  eller noe å se etter noe. Ligger det på youtube kanskje, eller bruke en annen oppskrift (skjønner at kanskje ikke maskeantall blir likt etc). Dette er min første genser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Luralitt said:

Ok, jeg har aldri prøvd raglansfelling så jeg må neste ha en "oppskrift",  eller noe å se etter noe. Ligger det på youtube kanskje, eller bruke en annen oppskrift (skjønner at kanskje ikke maskeantall blir likt etc). Dette er min første genser.

https://www.sostrenemiljeteig.no/2018/02/raglanfelling-for-nybegynnere/#:~:text=Raglanfelling er en teknikk som,strikker ferdig genseren i ett. Se om denne virker forståelig for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Veldig fin :) Jeg hadde gjort som @svartkatt sier, raglan er veldig enkelt. Fell på annenhver omgang :) 

Ja den er fin, men de maskene i mønsteret der blir bare hullete og stygt. Jeg har lest et sted at noen andre opplevde det samme og at den på bildet er strikket med annen fasthet eller et eller annet. Jeg har litt garn til overs, så jeg skal lage en prøvelapp en siste gang og se om det blir bedre med trepinner med det mønsteret. Det ble litt glatt på metall. Men går ikke det så blir det glattstrikk og raglansfelling. Om det ikke er vanskelig går nok det fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Luralitt said:

Ja den er fin, men de maskene i mønsteret der blir bare hullete og stygt. Jeg har lest et sted at noen andre opplevde det samme og at den på bildet er strikket med annen fasthet eller et eller annet. Jeg har litt garn til overs, så jeg skal lage en prøvelapp en siste gang og se om det blir bedre med trepinner med det mønsteret. Det ble litt glatt på metall. Men går ikke det så blir det glattstrikk og raglansfelling. Om det ikke er vanskelig går nok det fint :)

Raglan er det enkleste :) Jeg liker veldig godt petiteknit sine oppskrifter med raglan, men det er kjøpeoppskrifter, da. Du kan jo eventuelt se om det er noen der du ønsker å strikke som neste genser, kjøpe oppskrifta, stjele raglanen til den du strikker nå :) Hun skriver veldig godt forståelige oppskrifter for nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Raglan er det enkleste :) Jeg liker veldig godt petiteknit sine oppskrifter med raglan, men det er kjøpeoppskrifter, da. Du kan jo eventuelt se om det er noen der du ønsker å strikke som neste genser, kjøpe oppskrifta, stjele raglanen til den du strikker nå :) Hun skriver veldig godt forståelige oppskrifter for nybegynnere.

Ja hun har mange fine gensere! Ja det er ikke noe problem å finne noe der som jeg vil strikke i fremtiden :) Takk for tips! Jeg synes faktisk rundfelling var ganske enkelt jeg, men at raglan er lettere er jo bare supert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luralitt skrev (10 minutter siden):

Når jeg skal «trikse» med strikkemønstret, bruker jeg å søke på drops design, finne et plagg med samme pinnestørrelse og garnkvalitet, og den egenskapen jeg er ute etter, i dette tilfellet raglanfelling. Da må du evt lese mønsteret og se at du helst har omtrent likt antall masker når du starter fellingen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Boetica said:

Når jeg skal «trikse» med strikkemønstret, bruker jeg å søke på drops design, finne et plagg med samme pinnestørrelse og garnkvalitet, og den egenskapen jeg er ute etter, i dette tilfellet raglanfelling. Da må du evt lese mønsteret og se at du helst har omtrent likt antall masker når du starter fellingen. 

Ja, skjønner. Det er vel best å finne en oppskrift med lignende garn og maskeantall så resultatet blir fint/nesten likt på den genseren man selv strikker? Takk:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Luralitt said:

Ja, skjønner. Det er vel best å finne en oppskrift med lignende garn og maskeantall så resultatet blir fint/nesten likt på den genseren man selv strikker? Takk:) 

Eller det du sa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...