Gå til innhold

Mental fleksibilitet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr utrykket? Noen som kan forklare meg?

Anonymkode: 99e95...83e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har hørt utrykket "fleksibelt forsvar/forsvarsmekanismer" før og når jeg nå har googlet begrepet "mental fleksibelt" er det ikke så altfor ulikt . Men når jeg googlet utrykket kommer det opp mange artikler som virker gode og som forklarer utrykket. Blant annet er det en psykolog ved navn Valeria Sabater som har skrevet:

Om du besitter den kvaliteten vi kaller mental fleksibilitet, tilpasser du dine handlinger og reaksjoner etter egne interesser. Lykke svarer alltid på et sinn som klarer å styre seg selv. Et sinn som aksepterer egne følelser, som klarer å knytte kontakt med andre mennesker og som har tydelige mål.

Når man forestiller seg mental fleksibilitet, er det vanlig å forestille seg en bambusskog. En skog som under storm bøyer seg for vind og vann, men som gjenfinner sin opprinnelige posisjon når stormen har rast ferdig. Dette er et svært talende bilde for mental fleksibilitet. Allikevel er det bambusens resistens og ikke dens fleksibilitet som er dens viktigste kvalitet.

https://utforsksinnet.no/mental-fleksibilitet-og-lykke-nokkelen-til-et-avslappet-sinn/

(Var en ganske oppklarende artikkel)

Det motsatte av å inneha mental fleksibilitet er redusert psykologisk fleksibilitet blir definert av seks prosesser som er motsatt av de som er sett som psykologisk fleksibilitet. De er redusert oppmerksomhet, ødeleggelse av egne verdier, inaktivitet eller impulsivitet, identifikasjon med et begrepsmessig selv, kognitiv fusjon og eksperimentell unngåelse. Ofte sett hos f.eks de som lider av depressive lidelser.

https://utforsksinnet.no/redusert-psykologisk-fleksibilitet-og-depresjon/

Endret av skreppamedleppa
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De sier en del om psykisk fleksibiliteten forbindelse med ACT. Du kan jo forsøke å søke på de sammen. 

Slik jeg har forstått (fritt husket) handler det om en evne til å møte sorg, motgang, opp- og nedturer med fleksibilitet. At god psykisk helse ikke handler om fravær av smerte, men å ta det som kommer, det livet gir, på strak arm fordi man har psykisk fleksibilitet. Som da innebærer evne til å tåle sine tanker, følelser og sansinger uten å la seg "hekte" av dem. 

Anonymkode: 7eb18...baf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...