AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #21 Skrevet 6. mars 2023 Sier meg enig med resten her. Barn er uten filter. Vi bor i et nytt og stort hus,klassekameratene bor i alt fra blokkleiligheter til gammel eller nytt hus. Vi er veldig opptatt av å ikke snakke om merker hjemme,eller hvordan andre har det. Barn lærer mye hjemme. Det viktigste er den sosiale relasjonen mellom ungene. Anonymkode: e631b...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #22 Skrevet 6. mars 2023 Det er jo slik man lærer barn ting. Observere noe og si hvordan det ser ut. Bilen er grønn! En stoooor lastebil. Bussen er stoor. Sauen har ull og sier bæææ. Sånn høster barn ros og beundring. Ikke lett å vite når man burde slutte, særlig ikke når man bare er fem år… for øvrig, til vedkommende over her som nevnte at et barn bemerket bilmerke. Jeg er oppvokst på landet og der skal jeg love deg at mange smågutter kunne alle bilmerker fra 3 års alder. Jeg var trilleturer og gutten ropte «Volvo! Mazda!» uten å være i stand til å uttale det riktig en gang. Men hadde selvsagt rett hver gang. Anonymkode: a036d...1d7 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #23 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, men man kan jo tenke sitt om foreldrene. 4 åringer sier ikke sånt ut av det blå. Vi har hatt små barn på besøk som har kommentert ting som sjøutsikt, bilmerke (at det ikke var dyrt nok) etc. og det er jo ikke noe 4 åringer finner på av seg selv. Anonymkode: d3da9...cf1 De bor selv i dyrt rekkehus, mammaen jobber offshore og pappaen jobber i byggebransjen. Anonymkode: c6932...1dc
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #24 Skrevet 6. mars 2023 Sønnen vår har kommentert både renhold og størrelsen på leiligheter han har vært på besøk hos. Og dette kommer ikke fra oss foreldre, men fra han selv. Det er ikke for å være frekk, men en observasjon og nysgjerrighet fra hans side. Anonymkode: 7638c...d9e
Grüner Skrevet 6. mars 2023 #25 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Min 4 åring hadde besøk av ei fra barnehagen på litt over 5 år Jenta kommenterte høylytt til min datter at "Jeg har større hus enn deg! Dere bor i lite hus" +, enda vi bor i leilighet på 100 kvm. I blokk da... Min datter må etterhvert dele rom med minste på 10 mnd, en stund også. Kjenner at jeg ikke har lyst at barn skal bli med hjem. Hva tenker dere? Anonymkode: c6932...1dc Du høres i overkant nærtagende ut når du blir så fornærmet over at en 5-åring sier at dere har lite hus, at du ikke har lyst til å ha besøk av barn mer 😳. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #26 Skrevet 6. mars 2023 Dette er veldig vanlig i en periode, de sammenligner og er mer opptatt av størrelse enn penger (min erfaring). Etterhvert skjønner de også hva som er mye verdt, og begynner å sammenligne det også. Det er ikke pent, og vi snakker mye om det hjemme - at folk bor forskjellig, og at det ikke er fint å kommentere så mye på det. Anonymkode: 4d404...a8b
Rosa Dartle Skrevet 6. mars 2023 #27 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg tror de er opptatt av størrelsen bare. På en litt merkelig måte. Våres på 4 kommenterer hele tiden til oss foreldre at vi har et stort hus og noen ganger spør om huset vårt er stort. Vi bor landlig til og mange har store gamle hus her 😂 litt irriterende noen ganger men sånn er det bare Anonymkode: 29fe3...8e5 Det tror jeg også. Stor vs liten bil, stor vs liten pappa, stort vs lite hus. Husker selv at jeg sa at pappa hadde verdens største hender og at han kunne spise en hel brødskive av gangen liksom 😄 Aldri hørt barna kommentere noe rundt hvordan noen bor, annet enn spesielle leker. F.eks «Noah har million pokemon-kort han» eller «Selma har ribbevegg på rommet sitt hun!» 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #28 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nei, men man kan jo tenke sitt om foreldrene. 4 åringer sier ikke sånt ut av det blå. Vi har hatt små barn på besøk som har kommentert ting som sjøutsikt, bilmerke (at det ikke var dyrt nok) etc. og det er jo ikke noe 4 åringer finner på av seg selv. Anonymkode: d3da9...cf1 De plukker jo opp ting også. Uten at det er negativt! Jeg kan jo f.eks si på besøk at noen har en fin utsikt, eller si hjemme hos oss at «åh, jeg elsker utsikten vår!». Da vil jo ungene etterape sånt, uten at det egentlig betyr noe. De kopierer ofte oss voksne uten at det har noen betydning. Tror du gjør lurt i å roe ned litt og ikke overanalysere alt, for da vil det bli kjipt å være forelder framover. Anonymkode: 9422a...264 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #29 Skrevet 6. mars 2023 Barn er barn. De sier og gjør mye rart, det er litt av sjarmen. Vi bor i et lite hus og hvis barna som er her spør hvorfor vi har så lite hus sier jeg at vi har akkurat det vi trenger og ønsker. Da er de fornøyd. Trenger ikke lage mer dramatikk rundt det enn som så. Det blir håndtert på akkurat samme måte som når mine barn spør hvorfor de ikke har telefon når "alle andre" har. Jeg sier at vi ikke gjør det alle andre gjør, men det som passer for oss. Anonymkode: c03c2...69a 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #30 Skrevet 6. mars 2023 Det er vanlig at noen barn er opptatt av hvordan andre bor. Men det er jo ikke noe å ta seg nær av. Det kan jo tenkes at ditt barn kommenterer noe hun syns dere har bedre/større/mer av når hun er på besøk hos andre også. Barn kan si mye rart, uten at de nødvendigvis mener noe vondt med det. Anonymkode: 09baa...d4a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #31 Skrevet 6. mars 2023 Daria skrev (1 time siden): -Er dette alt? kommenterte en kamerat av lillebror første gang har var hjemme hos oss omtrent i den alderen. Han var oppvokst i enebolig, det var hans normal, og en blokkleilighet blir jo ikke helt det samme. (Han presterte også å spørre hvor hagen var hos en annen kamerat som også bodde i blokk - i 6. etasje). Han mente nok egentlig ikke å være frekk eller negativ, han bare så at noe var annerledes og satte ord på det. Jeg tror barn sier mye som er mer negativt for voksne enn de mener det selv - de oppdager fortsatt verden. Jeg kan skjønne den. Tenk at det er det enorme huset sett fra utsiden, men når man kommer inn er det bare en liten leilighet😅 Hadde nok blitt overrasket selv på den alderen, om jeg ikke visste helt hva en blokk var. Anonymkode: 09baa...d4a 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #32 Skrevet 7. mars 2023 Du kan evt svare, hvis du hører noe: «ja sånn bor vi, og vi vil ikke ha et stort, nytt hus, vi er veldig fornøyd med dette huset/leiligheten som vi har»! og hvis barnet svarer: ja men vi har større og finere hus. Svar: » så fint for dere, men vi liker vårt hus og vil ikke ha noe annet» og lær barnet ditt å svare på samme måte, vær stolt over det som dere har, og ikke la andre snakke det ned. Snakk dere selv opp! Anonymkode: 5e22a...617
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #33 Skrevet 7. mars 2023 Foreldrene mine hadde en jobb som tilsa at vi flyttet mye rundt i utlandet, og da dekket arbeidsgiver bolig, så vi fikk stort sett en enebolig. I tillegg hadde vi en leilighet hjemme i Norge som base for ferier. Da jeg var 10 år flyttet vi inn i en svær enebolig med to mål tomt. Uten at jeg sa noe til vennene mine, så synes jeg det var litt rart med de som bodde i leilighet og rekkehus da jeg var tenåring. De fleste bodde i enebolig eller tomannsbolig, så det virket jo for et ungt sinn som at man "burde" flytte til noe større enn en leilighet. Jeg tror ikke dette er noe foreldrene mine har "lært" meg, tror bare jeg tenkte på det uten å nødvendigvis se ned på dem. Men man legger merke til det fra en viss alder, så absolutt. Anonymkode: 3affd...37d
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #34 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Min 4 åring hadde besøk av ei fra barnehagen på litt over 5 år Jenta kommenterte høylytt til min datter at "Jeg har større hus enn deg! Dere bor i lite hus" +, enda vi bor i leilighet på 100 kvm. I blokk da... Min datter må etterhvert dele rom med minste på 10 mnd, en stund også. Kjenner at jeg ikke har lyst at barn skal bli med hjem. Hva tenker dere? Anonymkode: c6932...1dc Ikke ta deg nær av det. Vi hadde bare råd til å pusse opp badet her, selv om vi har lyst på nytt kjøkken. Vi har ikke råd til tre ferier som noen andre gjør. Vi tar en ordentlig ferie på et par uker hver sommer, ellers er det vinterferie, påskeferie og resten av sommerferien på familiebesøk eller hjemme. Ungene får ikke de dyreste nettbrettene eller mobilene, fordi vi ikke har råd til det. Datteren har vinterjakke til 2000, mange andre har til +10 000, vi synes ikke det er riktig å bruke så mye penger på det. Vi har en åpen dialog med ungene våres (8 og 13) om dette, det er IKKE flaut å si at det er ting vi ikke har råd til. Anonymkode: 35632...a4d
Arkana Skrevet 7. mars 2023 #35 Skrevet 7. mars 2023 Noen barn er opptatt av sånt, men jeg opplever ikke at det er vanlig. Små barn utbryter dessuten ofte det første de tenker på uten å tenke på hvordan det oppleves å høre det, og jeg synes ikke du skal la en femårings spontane kommentar gjøre at du ikke vil la datteren din ha besøk mer. I tillegg er det ikke nødvendigvis slik at barn legger merke til det voksne legger merke til. Jeg husker f.eks. en venn av barna som satte opp et stort smil da han besøkte oss for første gang og sa at vi var heldige som hadde så mange trapper. Vi bor riktignok over tre etasjer, men de har større hus enn oss, men det var tydeligvis ikke viktig for ham. Jeg har aldri hørt egne barn kommentere andres hus og de har venner som både bor i både større og mindre hus og i hus som er både finere og mindre fine. Min erfaring er at barn og ungdom er mer opptatt av hjem enn hus. De er der de føler seg velkomne og kan slappe av, ikke der det er størst og finest.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #36 Skrevet 7. mars 2023 Noen barn er sånn, men ikke alle. Min sønns fetter er sånn som kommenterer alt «jeg har bedre leker» «jeg har større rom» «jeg har flere venner» åååkei.. Men ikke alle er sånn heldigvis. Anonymkode: 104bc...dbd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå