AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #1 Skrevet 6. mars 2023 Min 4 åring hadde besøk av ei fra barnehagen på litt over 5 år Jenta kommenterte høylytt til min datter at "Jeg har større hus enn deg! Dere bor i lite hus" +, enda vi bor i leilighet på 100 kvm. I blokk da... Min datter må etterhvert dele rom med minste på 10 mnd, en stund også. Kjenner at jeg ikke har lyst at barn skal bli med hjem. Hva tenker dere? Anonymkode: c6932...1dc 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #2 Skrevet 6. mars 2023 Mye rart som kommer ut av en barnemunn, spesielt i den alderen. Du kan jo ikke ta deg nær av det. Jeg har fått høre at huset vårt stinket, da eldste barnet fikk besøk rett etter jeg hadde laget middag med kål. Anonymkode: 91330...a88 9 1 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #3 Skrevet 6. mars 2023 De må jo bare lære at ikke alle har like mye? Femåringen har kanskje aldri vært hjemme hos noen i blokk, som har liten leilighet? Men nå har hen sett det. Og vil jo ikke reagere neste gang. Anonymkode: 92a88...e61 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #4 Skrevet 6. mars 2023 Merker at noen av vennene til barnet mitt er opptatt av dette, det har også påvirket sønnen min. Vi bor i ett eldre hus, tar litt etter litt etterhvert som vi har økonomi til det. Får høre ofte fra sønnen min hvorfor vi har så stygt hus, å hvorfor det er gammelt. Jeg spurte hvor han fikk alle tankene sine i fra, å da kunne han fortelle meg at vennene hans hadde sagt at huset vårt var stygt… Dem er 7 år.. Anonymkode: 64877...582 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #5 Skrevet 6. mars 2023 Barn tenker ikke over hva som er frekt eller uhøflig osv., de bare observerer og lærer at noen har det større, andre mindre. Noen har mange biler og hytter, noen har ingenting. Noen er rike og noen har mindre penger. Anonymkode: f818c...759 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #6 Skrevet 6. mars 2023 Her spiller nok foreldrene en stor rolle tenker jeg. Hvor lærer barn slike ting? da jeg var yngre bodde vi i et svært hus, soverommet mitt var like stort som stua og kjøkkenet i leiligheten vi eier i dag. Jeg tenkte aldri på at «mitt er bedre enn ditt» eller motsatt forsåvidt. Min svigerinne fortalte om datterens venninne som bor i en liten blokkleilighet, de har valgt å bruke pengene på en stor hytte isteden. Så i helger og ferier reiser de ut til den herlige hytta å slapper av, og i hverdagen bor de heller litt trangere og enklere. En fin løsning synes jeg! Om barna har egne rom eller ikke trenger jo heller ikke ha betydning. Jeg drømte ofte om å dele rom med søsken, for en trygghet isteden for å ligge på et stort rom helt alene.. Anonymkode: fb2bc...88a 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #7 Skrevet 6. mars 2023 Jeg tror de er opptatt av størrelsen bare. På en litt merkelig måte. Våres på 4 kommenterer hele tiden til oss foreldre at vi har et stort hus og noen ganger spør om huset vårt er stort. Vi bor landlig til og mange har store gamle hus her 😂 litt irriterende noen ganger men sånn er det bare Anonymkode: 29fe3...8e5 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #8 Skrevet 6. mars 2023 Husk at også barn er på en reise hvor de lærer om seg selv. For å lære noe om hvem man er, så må man sammenligne med andre. De snakker dessverre uten å tenke så langt ofte over hva som er moralsk og etisk osv. De lærer av voksne også at stort er bedre, rikt er bra, nytt er bra osv. Så de ser rundt seg og lærer og sammenligner for å skape mening ut av verden og egen tilværelse. Å kategorisere og sette ting og mennesker i ulike bolker er en stor del av hvordan vi forstår verden! Anonymkode: f818c...759 5
Daria Skrevet 6. mars 2023 #9 Skrevet 6. mars 2023 -Er dette alt? kommenterte en kamerat av lillebror første gang har var hjemme hos oss omtrent i den alderen. Han var oppvokst i enebolig, det var hans normal, og en blokkleilighet blir jo ikke helt det samme. (Han presterte også å spørre hvor hagen var hos en annen kamerat som også bodde i blokk - i 6. etasje). Han mente nok egentlig ikke å være frekk eller negativ, han bare så at noe var annerledes og satte ord på det. Jeg tror barn sier mye som er mer negativt for voksne enn de mener det selv - de oppdager fortsatt verden. 9 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #10 Skrevet 6. mars 2023 Foreldrene er nok opptatt av det. Monkey see monkey do, monkey pee all over you. Anonymkode: b915c...b07
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #11 Skrevet 6. mars 2023 Jeg tenker at mange av de barna lærer det et sted. Har noen bekjente som har 3 barn (de er voksne nå). Alle de tre barna var veldig opptatt av hvor mye finere de hadde det enn eks vi eller andre. De fortalte andre unger at de hadde det mye finere, og at de hadde dyrere og finere bil enn andre. Dette var tillært og ikke noe de barna hadde lært utenfor hjemmet. Ja, de hadde nok finere hus enn mange andre, men barna fikk ikke ha trampoline, badebasseng eller slå opp telt i hagen. For å være med på sånne ting så måtte disse barna få være med de som ikke hadde så flotte hus. Anonymkode: e34f0...da6
Ewe Skrevet 6. mars 2023 #12 Skrevet 6. mars 2023 Du ble så fornærmet og krenka over noe en femåring sa at du ikke ønsker at barnet ditt skal ha besøk? Det er voldsomt. Barn i den alderen sier mye rart 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #13 Skrevet 6. mars 2023 Ewe skrev (5 minutter siden): Du ble så fornærmet og krenka over noe en femåring sa at du ikke ønsker at barnet ditt skal ha besøk? Det er voldsomt. Barn i den alderen sier mye rart Det handler ikke om kommentarer til meg, men til min datter. Anonymkode: c6932...1dc
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #14 Skrevet 6. mars 2023 En femåring sier mye rart. Ikke det samme som om en 12 åring hadde sagt det. Hun må lære et sted hun ikke skal si sånt, og det skjer jo ikke før den alderen. Greit at du passer på at barnet ditt ikke ble såret eller noe, men det tror jeg ikke. Isåfall, bare forklar han det ikke er noe å tenke på, osv. 5 åringer sier masse rart, og er ikke klare over at andre ikke blir såra. Hun mente det ikke slemt. Anonymkode: 13b79...3cb 1
Daria Skrevet 6. mars 2023 #15 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det handler ikke om kommentarer til meg, men til min datter. Anonymkode: c6932...1dc Og hvis hun tok det ille opp, er det jo din oppgave som mor å trygge henne på at det ikke er noen grunn til det, heller enn å bygge opp under hennes reaksjon ved å ikke la henne ta med seg venner hjem fordi dere ikke bor presentabelt nok. Hun vil høre mye verre og mer personlige ting i løpet av livet, det er lurt å bygge opp litt toleranse og motstandskraft tidlig. 5 1
Turtellure12 Skrevet 6. mars 2023 #16 Skrevet 6. mars 2023 Jeg tror man skal ignorere det som kommer ut av barns munn. Ikke la det ødelegge ditt eget barns tid med andre. De blir jo så glade og stolte over å ha med seg folk hjem! Barn har null filter, forståelse eller kontekst. Fikk høre av min niese at jeg hadde stor rompe da hun var 3 år. Jeg er absolutt ikke stor, 72 kilo på 174 cm. Men i forhold til min søster på 63 kilo, samme høyde, blir jeg en elefant. 2
FrkSolsikke Skrevet 6. mars 2023 #17 Skrevet 6. mars 2023 (endret) Vi bor i et stort hus, (men vi er vokst opp i blokk) Da mitt sønn var med en ny kamerat hjem for første gang i 1. klasse. , så fortalte han da han kom dit, at « dere har et lite hus.» 😂🙈🙈 Men Han mente ikke det verken negativt eller positivt, for han var det bare en konstatering, og det betydde ikke at det var verken bra eller dårlig, han bare sa det som en info. 😁 Barn sier det de tenker, uten at de alltid legger så mye bak det. Endret 6. mars 2023 av FrkSolsikke 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #18 Skrevet 6. mars 2023 Barn sier det de ser, uten filter. De kommer ikke ferdig utlært etter en mal. De trenger veiledning. Hun sa jo i og for seg ikke noe galt. Hun konstaterte at dere hadde mindre plass enn henne. Noe som sikkert er riktig. Det betyr ikke at dere har noe dårligere hjem eller er mindre verdt. Hev hodet over. Det er en 5 åring! Anonymkode: cd5b9...758
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #19 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Mye rart som kommer ut av en barnemunn, spesielt i den alderen. Du kan jo ikke ta deg nær av det. Jeg har fått høre at huset vårt stinket, da eldste barnet fikk besøk rett etter jeg hadde laget middag med kål. Anonymkode: 91330...a88 Nei, men man kan jo tenke sitt om foreldrene. 4 åringer sier ikke sånt ut av det blå. Vi har hatt små barn på besøk som har kommentert ting som sjøutsikt, bilmerke (at det ikke var dyrt nok) etc. og det er jo ikke noe 4 åringer finner på av seg selv. Anonymkode: d3da9...cf1
nøtta Skrevet 6. mars 2023 #20 Skrevet 6. mars 2023 Så opptatt som foreldre lærer dem til. Barn er kopi av sine foreldre. De som har dette som en faktor i livet, smitter det over på sine barn. MEN de aner ikke hva verdi er, dette er bare en teit frase som "min pappa er sterkere enn din". Barn lærer tidlig at størst=best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå