AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #1 Skrevet 6. mars 2023 Hjelp! Er 32 år og hadde siste menstruasjon 16. januar. Har normal syklus på 30 dager og har aldri opplevd tull med dette. Har to barn, om det har noe å si. 19. februar hadde jeg en dråpe blod på papiret og trodde at jeg fikk forsinket mens. Dette stoppet helt opp og den dukket aldri opp. Ble bekymret for at jeg kunne være gravid og har tatt veldig mange tester etter dette, men de er negativ. Har siden fredag hatt kramper i magen som er av og på, og bitteliten blødning men langt i fra en vanlig menstruasjon (mer som lyserosa utflod). Har prøvd å Google og alt jeg kommer frem til er at det kan være kreft, høyt stoffskifte osv. Farlige ting altså. Og her sitter jeg og er livredd! Er det noen som har liknende erfaring eller vet hva det kan være? Har bestilt legetime men den er ikke før om 3 uker og nå klarer jeg ikke å tenke på andre ting 😟 Anonymkode: 0da15...3d9
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #2 Skrevet 6. mars 2023 Min syklus begynte å tulle seg til, og det var lavt stoffskifte. Legen påviste det med en blodprøve. Fikk medisiner og er helt fin nå. Så det kan være noe slikt også?☺️ Anonymkode: 2a9b5...831
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #3 Skrevet 6. mars 2023 Mest sannsynlig er det ikke noe farlig, men jeg hadde heller ikke klart å tenke på noe annet hvis det var så lenge til legetimen. Hadde gått privat for å få ro i sjela. Anonymkode: e2c72...0b2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #4 Skrevet 6. mars 2023 Det kan være alt og ingenting. Har du testet nylig? Jeg gikk nemlig å kjente på symptomer lenge før testene slo ut. Det sies også at syklusen endrer seg hvert 10. ende år eller noe slikt, så kanskje det er en endring i syklusen på gang? En kan vel være gravid utenfor livmor, men trolig vil du ha større smerter da. Så om smertene tar seg opp ville jeg helt klart tatt kontakt med legevakt/fastlege med en gang. Det kan som du sier være mer alvorlige ting, men jeg synes det er viktig å utelukke de vanlige tingene først. Litt usikker på hva fastlegen kan gjøre, jeg hadde nok bestilt time til gynekolog. Da de er ekspertene på det området, og har utstyr for å kunne undersøke ordentlig. Har du ikke fått menstruasjon innen legetimen din så blir du nok bare henvist til gynekolog uansett og må vente enda lengre. Anonymkode: b258e...340
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #5 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan være alt og ingenting. Har du testet nylig? Jeg gikk nemlig å kjente på symptomer lenge før testene slo ut. Det sies også at syklusen endrer seg hvert 10. ende år eller noe slikt, så kanskje det er en endring i syklusen på gang? En kan vel være gravid utenfor livmor, men trolig vil du ha større smerter da. Så om smertene tar seg opp ville jeg helt klart tatt kontakt med legevakt/fastlege med en gang. Det kan som du sier være mer alvorlige ting, men jeg synes det er viktig å utelukke de vanlige tingene først. Litt usikker på hva fastlegen kan gjøre, jeg hadde nok bestilt time til gynekolog. Da de er ekspertene på det området, og har utstyr for å kunne undersøke ordentlig. Har du ikke fått menstruasjon innen legetimen din så blir du nok bare henvist til gynekolog uansett og må vente enda lengre. Anonymkode: b258e...340 Tusen takk for svar! Har testet i dag med clearblue digital for å være 100% sikker, og den viste «ikke gravid». Så det er ikke det, men noe annet som ikke stemmer med kroppen. Får prøve å ringe en gynekolog i morgen, for jeg klarer ikke å vente så lenge merker jeg. Vil man ikke produsere HCG om man er gravid utenfor livmor? Jeg er helt blank på dette her.. Har også ganske mye kramper i magen nå, stikkende smerter så da blir jeg jo selvfølgelig ekstra bekymret. Det er også 2,5 år siden sist celleprøve så nå angrer jeg på at jeg ikke beit det i meg å testet meg når jeg fikk purring. Uff..😔 Anonymkode: 0da15...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #6 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min syklus begynte å tulle seg til, og det var lavt stoffskifte. Legen påviste det med en blodprøve. Fikk medisiner og er helt fin nå. Så det kan være noe slikt også?☺️ Anonymkode: 2a9b5...831 Så fint å høre at det ikke trenger å være noe som er veldig farlig, tusen takk for at du deler! Ts Anonymkode: 0da15...3d9
Fighter83 Skrevet 6. mars 2023 #7 Skrevet 6. mars 2023 Du må nok bestille en legetime å ta dette opp med denne legen tenker jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #8 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så fint å høre at det ikke trenger å være noe som er veldig farlig, tusen takk for at du deler! Ts Anonymkode: 0da15...3d9 Jeg har siden ca 30 års alder slitt med blødningsforstyrrelser. Har østrogendominans / progesteronmangel i tillegg til myomer (selvfølgelig akkurat i livmorsslimhinnen slik at den alltid er irritert. Har gått på progesteron kurer mer eller mindre i 15 år nå. Litt ugreit med de krampene dine da. Anonymkode: 69d75...322
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #9 Skrevet 6. mars 2023 Fighter83 skrev (11 minutter siden): Du må nok bestille en legetime å ta dette opp med denne legen tenker jeg. Jeg har bestilt legetime, men den er ikke før om tre uker.. Bor på liten plass med legemangel og det er 3 timer til nærmeste sykehus 😩 Derfor spør jeg om noen har erfaringer eller råd for nå har jeg skikkelig angst for at det kan være noe alvorlig.. Ts Anonymkode: 0da15...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #10 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har siden ca 30 års alder slitt med blødningsforstyrrelser. Har østrogendominans / progesteronmangel i tillegg til myomer (selvfølgelig akkurat i livmorsslimhinnen slik at den alltid er irritert. Har gått på progesteron kurer mer eller mindre i 15 år nå. Litt ugreit med de krampene dine da. Anonymkode: 69d75...322 Tusen takk for at du deler din erfaring! Får du smerter av det, eller er det primært blødningsforstyrrelser og/eller andre symptomer som hører til? Skjønner jo at ingen her inne er leger som kan sette en diagnose uten undersøkelser, men det er fint å høre at det kan skyldes andre ting som ikke er så alvorlig som det jeg har googlet meg frem til. Ts Anonymkode: 0da15...3d9
Fighter83 Skrevet 6. mars 2023 #11 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har bestilt legetime, men den er ikke før om tre uker.. Bor på liten plass med legemangel og det er 3 timer til nærmeste sykehus 😩 Derfor spør jeg om noen har erfaringer eller råd for nå har jeg skikkelig angst for at det kan være noe alvorlig.. Ts Anonymkode: 0da15...3d9 Du hadde nok hadde store smerter, hatt feber og hatt masse blødninger om det var noe skikkelig galt tenker jeg. Men bare for være sikker på at du får sjekket dette ut da dette er et avvik som man bør sjekke ut så er det bra du har en legetime👏
AnonymBruker 42 Skrevet 6. mars 2023 #12 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): nå klarer jeg ikke å tenke på andre ting Trener du mye, evt. er litt i "slakeste laget". Det kan iaf. potensielt være en greie... Uansett... 3 uker var da veeeeeel lenge å vente på legetime, synes jeg
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #13 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har bestilt legetime, men den er ikke før om tre uker.. Bor på liten plass med legemangel og det er 3 timer til nærmeste sykehus 😩 Derfor spør jeg om noen har erfaringer eller råd for nå har jeg skikkelig angst for at det kan være noe alvorlig.. Ts Anonymkode: 0da15...3d9 Det finnes vel en privat lege i nogenlunde nærhet? Anonymkode: e2c72...0b2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #14 Skrevet 6. mars 2023 Gå til privat gynekolog Anonymkode: 22da4...cbf 3
Gulii33 Skrevet 28. april 2023 #15 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (På 6.3.2023 den 21.14): Hjelp! Er 32 år og hadde siste menstruasjon 16. januar. Har normal syklus på 30 dager og har aldri opplevd tull med dette. Har to barn, om det har noe å si. 19. februar hadde jeg en dråpe blod på papiret og trodde at jeg fikk forsinket mens. Dette stoppet helt opp og den dukket aldri opp. Ble bekymret for at jeg kunne være gravid og har tatt veldig mange tester etter dette, men de er negativ. Har siden fredag hatt kramper i magen som er av og på, og bitteliten blødning men langt i fra en vanlig menstruasjon (mer som lyserosa utflod). Har prøvd å Google og alt jeg kommer frem til er at det kan være kreft, høyt stoffskifte osv. Farlige ting altså. Og her sitter jeg og er livredd! Er det noen som har liknende erfaring eller vet hva det kan være? Har bestilt legetime men den er ikke før om 3 uker og nå klarer jeg ikke å tenke på andre ting 😟 Anonymkode: 0da15...3d9 Hei. jeg er 36 år. Fikk ikke mensen i januar og februar 2023 - og nå har jeg hatt blødninger i 2 måneder uten noe stopp. Har vært hos 2 gynekologer innen 2 uker, celleprøve var fin som jeg tok hos hu første. Men privat gynekologen sa at jeg hadde fått tykk livmorslimhinne. Tok også vevtest fra slimhinnen. Venter spent på svar om det kan være nor snnet. 🥴
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #16 Skrevet 28. april 2023 Har ikke hatt mensen siden september i fjor. Noe skjedde som gav meg ekstremt angst og stress. 11.april var jeg til en akupunktør og i dagene etterpå fikk jeg kraftige premenstruelle symptomer. På lørdagen klarte jeg å få hekseskudd i ryggen og da prioriterte kroppen det så nå må jeg nok til akupunktør igjen. Jeg blir så oppgitt. Mensen min blir fort forsinket pga stress og angst og den ble forsinket pga vaksinene🤦🏼♀️ Anonymkode: 601fa...a95
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #17 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (På 6.3.2023 den 21.14): Hjelp! Er 32 år og hadde siste menstruasjon 16. januar. Har normal syklus på 30 dager og har aldri opplevd tull med dette. Har to barn, om det har noe å si. 19. februar hadde jeg en dråpe blod på papiret og trodde at jeg fikk forsinket mens. Dette stoppet helt opp og den dukket aldri opp. Ble bekymret for at jeg kunne være gravid og har tatt veldig mange tester etter dette, men de er negativ. Har siden fredag hatt kramper i magen som er av og på, og bitteliten blødning men langt i fra en vanlig menstruasjon (mer som lyserosa utflod). Har prøvd å Google og alt jeg kommer frem til er at det kan være kreft, høyt stoffskifte osv. Farlige ting altså. Og her sitter jeg og er livredd! Er det noen som har liknende erfaring eller vet hva det kan være? Har bestilt legetime men den er ikke før om 3 uker og nå klarer jeg ikke å tenke på andre ting 😟 Anonymkode: 0da15...3d9 Den gang jeg hadde forstadiet til kreft så stoppet ikke mensen opp slik. Jeg blødde oftere enn før, kun 1.5 uke hver måned der jeg ikke blødde. Menstruasjon var kraftig, klumpete og luktet skikkelig vondt. Jeg hadde smerter ved all bevegelse og sex. Jeg blødde gjerne etter aktivitet av alle slag også. Da var det cellegrad 3 og fra det ble funnet til jeg ble konsert gikk det 8 mnd. Du har time og 3 uker og trenger nødvendigvis ikke å bekymre deg. Når mensen har stoppet opp en stund så har det vært pga stress, lite søvn, mye sykdom og slikt. Jeg har også en periode slitt med cyster på eggstokkene og det kjentes kun ved ubehag i magen og vondt av sex. Så fort jeg fjernet spiralen den gangen så forsvant også cystene. Det kan virke mot sin hensikt å stresse mer over sykdom nå. Ta en varm dusj på kveldene, hvil, sov og spis ekstra, kanskje mensen vil komme tilbake da. Anonymkode: fa364...4c0
frøkna Skrevet 28. april 2023 #18 Skrevet 28. april 2023 Graviditet utenfor livmoren vil slå ut på en graviditetstest så er nok ikke det. Dra til en privat gynekolog så du får sjekket det ut. Jeg har kun opplevd sånt om jeg har f eks begynt på et nytt prevensjonsmiddel.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #19 Skrevet 28. april 2023 Regner med du ikke går på hornonell prevensjon, siden du ikke skriver noe om det. Jeg har p-stav, og har hatt det helt likt som deg de siste månedene, selv om p-staven har sittet i armen i ca 2 år. Jeg har skylda på den, selv om det er relativt nyoppstått. Tok celleprøve i februar, men ennå ikke fått svar. anbefaler deg å gå privat, er visst hinsides lange ventetider på celleprøver for tiden! Anonymkode: 4b054...cca
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #20 Skrevet 28. april 2023 Da jeg fikk brystkreft så hadde jeg mistet mensen noen måneder i forkant av at kreften ble oppdaget. Var 40, så da mensen forsvant trodde jeg det var tidlig overgangsalder. Men reflekterte ikke over at jeg ikke hadde andre symptomer. Kreften er hormonsensitiv, så derfor mensen forsvsnt pga der ble kluss med hormonene da kreftcellene fikk næring av østrogen. Nå har ts legetime, men hvis noen andre i fertil alder opplever at mensen bare forsvinner uten at dere går på hormonprevensjon, mulig er gravide, har veldig lav kroppsvekt….ikke let etter forklaringer som stress, lite søvn, uregelmessig mat, kanskje tidlig overgangsalder… Vør så snill å kontakt lege og ikke vent i flere måneder. Ts hadde jo også i tillegg andre symptomer på at det kan være galt. Blødninger eller manglende blødninger trenger ikke å ha noe med kreft i livmorhalsen eller eggstokker å gjøre; det kan være brystkreft. Hos meg ble kreftkulen oppdaget flere dager etter at kreften ble oppdaget. Der bie tatt CT pga magesmerter, og da oppdaget de metastaser/spredning. Så var det å lete fra topp til tå etter modersvulsten, og det var da en pitteliten hard kul som satt inntil brystbeinet. Så jeg hadde ikke kjent den selv da jeg jevnlig undersøkte brystene mens jeg dusjet. De fikk den ikke frem på mammografi engang, måtte bruke ultralyd Så selv om muligheten for kreft er skummel, så er det en mulighet. Og jo tidligere det oppdages jo større sjanse for å bli frisk. Forsvinner mensen i flere måneder uten en åpenbar grunn; sjekk det ut❤️ Anonymkode: b41ae...b70 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå