Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Fikk en rift grad 2 og måtte sy en del sting under fødsel. Fikk i tillegg et klipp som ble sydd. Nå 12 dager etter så svir det enda. Gjør vondt nedentil.

Er det normalt eller burde jeg få lege til å se på det?  Erfaringer?

Anonymkode: 9c3af...b64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Fikk en rift grad 2 og måtte sy en del sting under fødsel. Fikk i tillegg et klipp som ble sydd. Nå 12 dager etter så svir det enda. Gjør vondt nedentil.

Fikk du ikke noe beskjed?

min ble tatt med sugekopp, og måtte operere ut morkaken, fikk klipp pluss revnet, grad 2. De ga beskjed om at klipp er mye verre enn å «bare» revne, og kan ta opptil 6 uker før det slutter å gjøre vondt. Jeg gikk vell med sterke smerter i 3 uker, og så ble det mildere opp mot 7 uker før det var helt smertefritt i uke 8. Jeg fikk også tilbud om sjekk av sår på både riftklinikk og helsestasjon, før 6 ukers kontrollen.

Anonymkode: d13c9...f9a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg revnet grad 3, hadde plager i over et år. De verste plagene varte i 8 uker etter fødsel 

Anonymkode: 24050...0eb

AnonymBruker
Skrevet

Normalt ja! Jeg kunne ikke sitte før etter 3-4 uker. Men det skal bli gradvis litt bedre, så om du ikke opplever bedring de neste ukene, ville jeg tatt en sjekk.

Anonymkode: 9ea59...93b

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at klipp er mye verre enn rift. Hadde en grad 2-rift i åpningen, det sved litt da jeg gikk på do i maks en uke etter fødsel, etter det hadde jeg ingen plager.

Anonymkode: 3c6e2...043

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte ikke sitte på dag fem og ble sendt til sjekk. Da var set infeksjon. Fikk hjelp og gikk over med en gang. Det er åpen dør for deg på sykehuset i to uker. Stikk og sjekk deg!

Anonymkode: f2ddd...0c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

se på det. Kan være det har revna

AnonymBruker
Skrevet

Hadde også grad 2. gjorde vondt i 5-6 uker.

Anonymkode: f1014...84b

AnonymBruker
Skrevet

Hadde grad 2 og fikk sting langs kjønnsleppene på innsiden, men ikke klipp altså. Det var faktisk "Ok" (forventet vondt men ikke helt grusomt) de første dagene, men så ble det svie og skikkelig vondt etter 10-14 dager og det varte i nesten 4 uker. Jeg sjekket stingene hos jordmor og det var ingen infeksjon men de sa at det kan være veldig svie og kløe når det gror veldig. Du bør dra inn og få tatt en sjekk hvis du er bekymret eller det er veldig vondt! Om du har en infeksjon eller sting har gått så er det greit å få det under kontroll. Håper det blir bra:)

Anonymkode: c993c...41c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble også klipt. Kunne ikke sitte de første ukene, og det tok vel ca 6 uker etter fødselen før jeg kunne tørke meg normalt på do (brukte skylleflaske). Å bruke stringtruse eller ha sex var uaktuelt de første 3 mnd. Nå er mini snart 5 mnd og arret er «stramt» men området fungerer som normalt.

Jeg fikk INGEN informasjon på sykehuset, dro til fastlegen etter 6 uker og hun så på stingene for å se at alt så bra ut. Jeg tror det er best å smøre seg med tålmodighet, evt få lege til å sjekke om du er bekymret. Jeg fikk en slags gelé på sykehuset jeg kunne smøre på området, brukte også kjølebind fra fødebagen.no.

Anonymkode: 5c073...2be

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Få det sjekket ut!

kan være stramt sting som må klippes opp, betennelse som trenger behandling ect.

Anonymkode: cd521...6d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble klippet. Var jævlig i en del uker. Kunne ikke sitte normalt. På 6 ukers kontrollen var stingene grodd pent, men det var fortsatt ømt og stramt. Tok et år før jeg ikke kjente noe til det. 

Anonymkode: 75ade...f62

AnonymBruker
Skrevet

Jeg revnet grad 2 og måtte klippes i fjor sommer, og husker det svei noe helt forferdelig de første 2 ukene i hvertfall.. Vondt å sitte, vondt å gå.. tok maks dose Paracet hver dag for smertene. Har du prøvd det? Kan også være infeksjon, så hør med lege om du er usikker! 

Anonymkode: 7112b...867

AnonymBruker
Skrevet

Ikke helt sammenlignbart, men jeg fikk totalruptur grad 4 (revnet hele veien og lukkemuskel i endetatarmen slet), så jeg ble så og si rekonstruert nedentil. Hadde vondt i ca 3-4 uker, så det at du fortsatt har vondt nå, er sikkert verdt en tur til legen. 

Anonymkode: 37139...ebb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde akkurat som deg. 
grad 2, med klipp og vakuum for å få baby ut.

hadde vondt mye lenger enn andre, svei. Klarte ikke å sitte ordentlig. Jeg var på 6 ukerskontroll og stingene hadde ikke grodd 100%, dro til privat lege i tillegg for å avklare om alt var riktig sydd osv siden det tok så lang tid. 
alt var normalt, gikk plutselig over etter 8-9 uker🥰

Anonymkode: e17fe...aee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...