Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har ved få tilfeller hos legen hatt forhøyet blodtrykk. Det var forhøyet ved en måling hos legen og så var det fint blodtrykk gangen etter. Nå på fredag så var det forhøyet igjen (det ble målt 3 ganger ved hver time). Legen tror at det blir målt høyt fordi jeg var hos legen (såkalt legetrykk/kontortrykk) når man gjerne får litt høyere blodtrykk da. Jeg har ved tidligere legebesøk blitt målt til høyt blodtrykk, men det sank etter flere målinger (på samme time).

Jeg skal bruke en blodtrykkmåler i 24 timer om ca 2 uker, så da får vi jo endelig svar på det. Men jeg lurer på om noen har hatt eller har forhøyet/høyt blodtrykk og om det var noen tegn på det utenom måling hos legen.

Endret av Kittykat
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde selv 162/95 for et par uker siden. For noen år siden hadde jeg 145/89. Men jeg blir forferdelig nervøs når jeg sitter på legekontor, så satser på at det er hovedgrunnen.

Skal sjekke igjen om en liten uke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt høyere blodtrykk hos legen enn ellers. Det har alltid gått ned etter hvert. Har måler hjemme, og det er alltid lavere hjemme.

Nå for et par måneder siden var det høyt hos legen som det aldri har vært før (160/100), og jeg har ikke målt hjemme på kjempelenge, så jeg hadde ikke oversikt. Men nå var det høyt hjemme også....

Det endte med medisinering. Ikke mye, lav dose. Målinger hjemme er nå fine og innenfor normalen. Var hos legen på fredag som var. Skyhøyt trykk der. Lavt igjen hjemme. Så selv med medisiner har jeg "legeblodtrykk".

Tror det er veldig vanlig. Men er trykket høyt ellers også, så er det greit å finne ut av det!

Anonymkode: e0d16...f78

Skrevet
Anonymburker skrev (17 minutter siden):

Hadde selv 162/95 for et par uker siden. For noen år siden hadde jeg 145/89. Men jeg blir forferdelig nervøs når jeg sitter på legekontor, så satser på at det er hovedgrunnen.

Det er avsindig høyt. Blodtrykket ditt må ned hvis ikke blir soste halvdel av livet ditt fylt med plager.

Skrevet
Snok1 skrev (2 timer siden):

Det er avsindig høyt. Blodtrykket ditt må ned hvis ikke blir soste halvdel av livet ditt fylt med plager.

Ja, det var litt skremmende. Tror høyt inntak av salt mat/snacks, og litt alkohol i helgene har mye av skylda. Jeg vet ikke hvor mye angst og stress spiller inn da, men. Har mye av det også.

Skrevet
Anonymburker skrev (4 timer siden):

Ja, det var litt skremmende. Tror høyt inntak av salt mat/snacks, og litt alkohol i helgene har mye av skylda. Jeg vet ikke hvor mye angst og stress spiller inn da, men. Har mye av det også.

Angst og stress spiller nok inn, og så er det en genetisk faktor. Er det mye kardiovaskulære problemer i familien din?

Jeg ville også sett på kostholdet generelt? Spiser du nok grønt? Lager du mat fra grunnen av eller er det mye prosessert mat?

Siden det er stor differanse mellom det systoliske og diastoliske trykket, kan du anta at det er hindringer og innsnevringer i årene dine som forårsaker trykkfallet gjennom systemet. 

AnonymBruker
Skrevet

Legen min har gitt opp å måle det på kontoret. Jeg holder kontroll med eget apparat hjemme, noe som er ok for legen min. 

Anonymkode: 15bd4...26c

AnonymBruker
Skrevet
Kittykat skrev (17 timer siden):

Men jeg lurer på om noen har hatt eller har forhøyet/høyt blodtrykk og om det var noen tegn på det utenom måling hos legen.

Jeg hadde svært forhøyet blodtrykk. 
Merket ingen ting av typ symptomer uten om selve målingene.

Anonymkode: 3b61c...f0d

Skrevet

Jeg har slitt med forhøyet blodtrykk når jeg har vært hos legen å målt. Endte med at jeg ble hektet på døgnmåler. Da ble det lavere målinger.

Var igjennom nye runder med blodtrykksmålinger hos legen forrige året, hadde forhøyet blodtrykk. Jeg fikk henvisning til hjerteavdelingen for en mer grundig undersøkelse. Da ble det oppdaget skade på hjertet. Fikk resept på betablokker for å få normalisert hjerteslagene. Fikk ny døgnmåling etter en tids bruk av medisinen.  Da var det bedring. Gikk fra et undertrykk på alt fra 93 til 103 og til et undertrykk på 75.

Har du problemer ang blodtrykket, så ta det på alvor.

Skrevet
Snok1 skrev (13 timer siden):

Angst og stress spiller nok inn, og så er det en genetisk faktor. Er det mye kardiovaskulære problemer i familien din?

Jeg ville også sett på kostholdet generelt? Spiser du nok grønt? Lager du mat fra grunnen av eller er det mye prosessert mat?

Siden det er stor differanse mellom det systoliske og diastoliske trykket, kan du anta at det er hindringer og innsnevringer i årene dine som forårsaker trykkfallet gjennom systemet. 

Ikke i noen særlig grad. En del som har høyt blodtrykk.

Spiser mye usunt og sikkert for lite grønnsaker. Men god mat er det eneste jeg har å glede meg over i et ensomt ungkarsliv. Så jeg strides mellom å bry meg og å ikke bry meg om helsa. Hva så om jeg bare blir 40-45 år, liksom?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ingen symptomer utenom at det var litt forhøyet hos legen de gangene det ble målt. Begynte ikke på medisiner før jeg hadde en hjerneblødning og faktisk lå på intensiven, det var da de så at blodtrykket var voldsomt høyt til tider. Uansett så var ikke blødningen grunnet blodtrykket det var en aneurisme som sprakk og blødde litt. Begynte da på medisiner etterpå og har fortsatt med det. 

Anonymkode: e1816...c32

• 1 år senere...
Skrevet
Anonymburker skrev (På 6.3.2023 den 21.47):

Hvordan gikk det med deg?😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...