Gå til innhold

Skal Wagner gruppen ofres som syndebukk?

Tiuren

Anbefalte innlegg

Litt høyt tenkning

Det ser ut som de tidligere bestevennene er blitt litt mindre bestevenner, Wagner får ikke forsyninger fra Russland i tide og etter det ryktene sier har NK for Prigozhin ikke lenger tilgang til HK. Klarer ikke Wagner/Russland å ta Bakhmut blir Wagner sittende som syndebukk, etter å ha tapt veldig mange soldater.

Blir dette hva Putin trenger for å trekke seg "vi ble sviktet av Wagner, USA kjøpte min tidligere venn"...  

https://www.bbc.com/news/world-europe-64859780 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiuren skrev (På 6.3.2023 den 19.53):

Litt høyt tenkning

Det ser ut som de tidligere bestevennene er blitt litt mindre bestevenner, Wagner får ikke forsyninger fra Russland i tide og etter det ryktene sier har NK for Prigozhin ikke lenger tilgang til HK. Klarer ikke Wagner/Russland å ta Bakhmut blir Wagner sittende som syndebukk, etter å ha tapt veldig mange soldater.

Blir dette hva Putin trenger for å trekke seg "vi ble sviktet av Wagner, USA kjøpte min tidligere venn"...  

https://www.bbc.com/news/world-europe-64859780 

Wagner har vel utviklet seg i det siste, og blitt til det som i WW2 kaltes Strafbat. Strafbat er forbrytere som sendes til fronten i første rekke for å dø. Wagner har fått (forutsatt riktige tall til meg) 40 000 kriminelle. Det gjør noe med Wagner. En annen kultur enn den ordinære hæren. 

Man kan nesten begynne å lure på om Putin bruker Ukraina -krigen til å få drept store andeler av Russlands kriminelle. Kriminelle i fengslene er vel ikke folk Putin trenger.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, I Grosny said:

Wagner har vel utviklet seg i det siste, og blitt til det som i WW2 kaltes Strafbat. Strafbat er forbrytere som sendes til fronten i første rekke for å dø. Wagner har fått (forutsatt riktige tall til meg) 40 000 kriminelle. Det gjør noe med Wagner. En annen kultur enn den ordinære hæren. 

Man kan nesten begynne å lure på om Putin bruker Ukraina -krigen til å få drept store andeler av Russlands kriminelle. Kriminelle i fengslene er vel ikke folk Putin trenger.

Ja, ingen tvil om at Wagner gruppen har endret seg. Fra å være en "skygge hær" man ikke skule vite om, med vide mandat og relativt stor kompetanse, til en tilfeldig sammenrasket gjeng med soldater som holdes på plass og tvinges frem med jernhånd. 

Men det jeg ønsket å se mer på var om det nå er tegn til at de offisielle, Putins egne, nå presser Wagner ut i kulden og ofrer dem. For å ha en skyldebukk for manglende suksess eller enda til for et tilbaketog. Eller er det Wagner gruppen som bedriver en maktkamp for å fylle hullet når Putin må gå?

Etter det jeg har forstått er det en eller flere grupper i oppbygning som kan erstatte Wagner gruppen og fylle makt vakuumet som kan komme, de nye "Putins små grønne menn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (2 timer siden):

Etter det jeg har forstått er det en eller flere grupper i oppbygning som kan erstatte Wagner gruppen og fylle makt vakuumet som kan komme, de nye "Putins små grønne menn"

Etter det jeg har hørt er det slutt på at Wagner får hentet fengselsfanger fordi Putin trenger de selv i hæren. Det kan tenkes at Putin vil jekke ned Prigoshin et par hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (12 timer siden):

Ikke nødvendigvis få dem drept, men de er ikke noe stort tap og det er greit å la dem fø først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...