AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #1 Skrevet 6. mars 2023 De har frykt for å kaste mat, så absolutt alt blir tatt vare på. Dressinger som har gått ut på dato for lenge siden (nærmere ett år av og til). De evner ikke å oppbevare mat, egg og bacon fra frokost står gjerne ute på bordet til neste morgen, pizzastykker oppbevares flere døgn i romtemperatur. Listen er lang. Har selv opplevd å bli matforgiftning tre ganger. Vi foreldre må tenke og passe på det meste ungen våres får i seg når vi er med de. Nå er jeg lei. Ikke minst begynner ungen å bli større og besteforeldre ønsker å ha han alene. Hvordan nå igjennom når de mener vi er hysterisk? Anonymkode: 9160e...da1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #2 Skrevet 6. mars 2023 Jeg ville sendt meg matvarer som jeg visste at barnet spiste og som man kan bli dårlig av å få gammelt. Feks, syltetøy fra butikken holder i evigheter. Brunost holder vel også lenge (jeg har aldri sett den bli muggen iallefall). Hvitost hadde jeg feks sendt med ferdig oppskivet om det var barnets favoritt, eller feks en ny pakke servelat om det var det barnet pleide å spise. Tørr spagetti i skapet blir vel heller ikke dårlig. Spiser barna pølser hadde jeg kjøpt med en pakke og gitt beskjed om at de skulle ha fra den, og ikke den uåpna pakken i deres kjøleskap med udefinerbar dato. Skal de ha pizza så lager de vel by pizza når barna kommer? Er de små så blir de vel ikke mer enn en natt, og da får foreldrene dine oppbevare restene i så mange dager de vil, for da har jo barna dratt hjem. Er de litt større så kan vel barna hjelpe til med å få den inn i kjøleskapet etter middag. Anonymkode: 29be5...d31 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #3 Skrevet 6. mars 2023 Noen alternativer; - Som brukeren over skriver: Send med mat barna liker, og som evt tåler å stå ute i romtemperatur mens barna er på besøk. Si fra at dette er maten barna skal ha. - Ta en opprydning i kjøleskapet og kast alt som er gammelt. Det vil sikkert bli mye såre følelser fra besteforeldrene… - Si til besteforeldrene at inntil de har ryddet i kjøleskap og skap, så får de ikke ha barnebarna på besøk alene, fordi dere er redde for matforgiftning. Jeg har selv en svigermor (bestemor til datteren min) som er helt lik. Der spiser vi ikke av mat fra kjøleskapet omtrent, kanskje brødskiver med syltetøy på. Stort sett pleier vi å ordne med mat til oss når vi er der. Anonymkode: 51857...08e 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #4 Skrevet 6. mars 2023 Jeg hadde ikke overlatt ungen til de. Og hadde ALDRI spist noe derfra... Anonymkode: c730c...d02 2
Sofakona Skrevet 6. mars 2023 #5 Skrevet 6. mars 2023 Jeg hadde sagt o fra...hadde min mor gitt meg matforgiftning 3 ganger hadde jeg ikkje sendt barna mine ditt 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #6 Skrevet 6. mars 2023 "Dere får ikke ha xx på overnatting før dere rydder opp i datovarer." Det er lov å stille krav, hva de gjør for seg selv får så være. Tilby hjelp med opprydding evt Anonymkode: f1f14...33d
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #7 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg ville sendt meg matvarer som jeg visste at barnet spiste og som man kan bli dårlig av å få gammelt. Feks, syltetøy fra butikken holder i evigheter. Brunost holder vel også lenge (jeg har aldri sett den bli muggen iallefall). Hvitost hadde jeg feks sendt med ferdig oppskivet om det var barnets favoritt, eller feks en ny pakke servelat om det var det barnet pleide å spise. Tørr spagetti i skapet blir vel heller ikke dårlig. Spiser barna pølser hadde jeg kjøpt med en pakke og gitt beskjed om at de skulle ha fra den, og ikke den uåpna pakken i deres kjøleskap med udefinerbar dato. Skal de ha pizza så lager de vel by pizza når barna kommer? Er de små så blir de vel ikke mer enn en natt, og da får foreldrene dine oppbevare restene i så mange dager de vil, for da har jo barna dratt hjem. Er de litt større så kan vel barna hjelpe til med å få den inn i kjøleskapet etter middag. Anonymkode: 29be5...d31 Haha, jeg har sett muggen brunost! Må bare le. Har ingen råd til deg TS, men kjenner meg igjen, min mormor har matvarer fra 90-tallet, hun nekter å kaste det. Anonymkode: 69950...9c8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #8 Skrevet 6. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Haha, jeg har sett muggen brunost! Må bare le. Har ingen råd til deg TS, men kjenner meg igjen, min mormor har matvarer fra 90-tallet, hun nekter å kaste det. Anonymkode: 69950...9c8 Helt sant? Det tror jeg ikke på 🤣🤣 Anonymkode: 4e4be...b7a
Snurri Skrevet 6. mars 2023 #9 Skrevet 6. mars 2023 Jeg har et veldig avslappa forhold til datostempling og liker heller ikke å kaste mat. Bruker syns- og luktesans heller enn å se meg blind på dato. Veldig mye mat er fin å spise leeeenge etter datostempling. Men - rester skal selvfølgelig pakkes inn og oppbevares kaldt og ikke stå ute i romtemperatur og gro bakterier..! Dette er jo direkte utrygt. Hadde forsøkt å ta en prat med dem om at det er fint å ikke kaste mat, men at den må oppbevares skikkelig dersom den fremdeles skal være spiselig. Vis til at du har blitt dårlig flere ganger og at du ikke ønsker det for ungene. Vis også gjerne til info om oppbevaring av matrester, og at det finnes bedre måter å gjøre det på som likevel innebærer at man ikke kaster mat. 1
Luckiness Skrevet 6. mars 2023 #10 Skrevet 6. mars 2023 Altså jeg ville gjerne tenkt at om en ikke evner å ha kontroll på oppbevaring av mat så klarer man gjerne ikke å passe et barn alene. En ting er at en dressing har stått et par mnd ekstra, at den tørre spagettien er fra i fjor og at melken er en liten uke gammel. Men det er stor forskjell på det og på å oppbevare middagsmat i romtemperatur over flere dager og hvor du (og gjerne flere) har blitt matforgiftet etter å ha vært der. Jeg tenker alternativet hvis barnet deres skal være med de alene må være at de har barnet ute på lekeplass/tur/aktivitet eller er hjemme hos dere. Jeg skal love deg at det ikke nytter å ta med egen mat barnet skal spise. Og det er også vanskelig for et barn å si nei takk hvis de serverer noe utenom. Spesielt om det er typisk mat/godsaker barn liker. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå