Gå til innhold

Hvordan gjennomføres hørselstest på 3-4-åringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei jente som sannsynligvis hører litt dårlig, og har blitt henvist videre for å sjekke hørselen ordentlig og eventuelt finne ut hvorfor. Vi fikk beskjed om at hun kanskje er litt liten for «vanlig» hørselstest, men at vi skal prøve. 
Mitt spørsmål er da. Hvordan tester de hørselen på barn i den alderen om det ikke er mulig å gjennomføre hørselstesten? 

Anonymkode: 74c66...15c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom vanlig test ikke kan gjennomføres er et alternativ å gjøre det i narkose. Det gikk veldig fint :) 

Anonymkode: 39058...2d4

AnonymBruker
Skrevet

De gjør noe som heter lekeaudiometri på 3-4 åringer. Du kan se på YouTube hvordan det gjennomføres. Hørselstest mtp om hun hører dårlig gjøres ikke i narkose.

Anonymkode: 991c6...642

AnonymBruker
Skrevet

Her er en variant. Barnet skal gjøre noe f.eks legge en klinkekule i klinkekulebanen når de hører en lyd. Så spiller man ned til lavest mulig lyd. I tillegg ser man med otoskop i begge ørene. 

Anonymkode: 991c6...642

AnonymBruker
Skrevet

Mine klarte "boksen" i den alderen. Trykke på en knapp i en lydtett boks med øreklokker på. Men dette var på ØNH. Hos ØNH så måler det også ørene om det er ørevoks på baksiden av trommehinnen. Hvis det er på Helsestasjonen så får de øreklokker og skal flytte på noe greier,tror jeg. 

Jeg er ikke særlig positivt til hørseltesten på Helsestasjonen av den erfaring at de har ment 2 av mine barn har god hørsel da sannheten var stikk motsatt. Kort tid etter ble det gjort målinger på ØNH som viste at begge var helt tette og det ble dren. 

Anonymkode: f972d...9aa

AnonymBruker
Skrevet

Min tok lekeaudiometri da han var 2, skulle legge noen lekebåter oppi en kasse hver gang han hørte pipelyd på øret. Satt på fanget mitt, det gikk veldig fint. Får de ikke det til kan det utføres tester i narkose. 

Anonymkode: 66b91...8bb

AnonymBruker
Skrevet

Her gikk det fint da barnet mitt var 4. Det ble gjennomført flere tester. En test hvor de sjekket trommehinnas bevegelse, der satt hun bare på fanget mitt og de tok en propp i ett og ett øre og gjorde noen greier. Var litt vanskelig å få til riktig, så ble noen forsøk og barnet ble utålmodig. Selve hørselen ble testet ved øreklokker over ørene. Barnet satt ved et lite bord med en lekebåt med noen figurer oppi foran seg. Det skulle ta ut en figur fra båten hver gang det hørte en lyd. 

Anonymkode: bc180...369

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger 😊 da vet jeg litt hva vi kan vente. Vi skal til ØNH så satser på at de finner ut av det og får målt ordentlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en seksåring som har blitt fulgt opp av ØNH siden han var under året. Han har brukt å ta to tester. Den første måler bevegeligheten til trommehinnen, og den andre sender inn en lyd (?) og registrerer hvor lang tid det går før den kommer tilbake slik jeg har forstått det. Den lager helikopterlyd, og det må være helt stille i rommet mens han tar den. Hovedproblemet hans har vært væske bak trommehinnen. 

Anonymkode: d108b...362

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tusen takk for tilbakemeldinger 😊 da vet jeg litt hva vi kan vente. Vi skal til ØNH så satser på at de finner ut av det og får målt ordentlig. 

Anbefaler deg sterkt å forberede barnet godt på forhånd. Se videoer, som den linket til over her, og snakk mye om hva man skal gjøre, og kanskje øv hjemme? Hodetelefonene er ganske trange, greit å være obs på. Vi visste ikke hva vi gikk til, og jeg angrer sterkt på at jeg ikke spurte på et forum slik du gjør, for vår ble kjempesjenert når dette skulle gjennomføres og syntes det hele var veldig skummelt. Jeg er vanligvis veldig på med å forberede til ting, så jeg aner ikke hva som gikk av meg siden vi ikke gjorde det den gang. 

AnonymBruker
Skrevet
StriLenke skrev (1 time siden):

Anbefaler deg sterkt å forberede barnet godt på forhånd. Se videoer, som den linket til over her, og snakk mye om hva man skal gjøre, og kanskje øv hjemme? Hodetelefonene er ganske trange, greit å være obs på. Vi visste ikke hva vi gikk til, og jeg angrer sterkt på at jeg ikke spurte på et forum slik du gjør, for vår ble kjempesjenert når dette skulle gjennomføres og syntes det hele var veldig skummelt. Jeg er vanligvis veldig på med å forberede til ting, så jeg aner ikke hva som gikk av meg siden vi ikke gjorde det den gang. 

Takk for tips. Det var litt det som var tanken, at vi kan forberede henne litt. Er så bortkasta hvis vi kommer dit og hun blir redd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...