rosasitroner Skrevet 6. mars 2023 #1 Skrevet 6. mars 2023 (endret) Jeg er kronisk syk, uføre, har angst og depresjon. Ligger bare i senga hele tia og kjeder livet av meg. Har dere råd? Endret 6. mars 2023 av rosasitroner 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #2 Skrevet 6. mars 2023 rosasitroner skrev (3 timer siden): Jeg er kronisk syk, uføre, har angst og depresjon. Ligger bare i senga hele tia og kjeder livet av meg. Har dere råd? Kom deg ut. Gå tur, er det noe skogsområde i nærheten av der du bor? Få deg et kjæledyr, fortrinnsvis hund sånn at du må ut på tur. Anonymkode: 6507a...d2d 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #3 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kom deg ut. Gå tur, er det noe skogsområde i nærheten av der du bor? Få deg et kjæledyr, fortrinnsvis hund sånn at du må ut på tur. Anonymkode: 6507a...d2d Det er vel ikke nødvendigvis så enkelt for en som er ufør pga angst. Mange klarer nemlig ikke gå ut. Ikke bare bare å få seg hund heller, det er dyrt, kan føre til store uforutsette utgifer, og som ufør har man faktisk ikke så god råd. TS, hvor er du hen rent fysisk, hva er du i stand til å klare? Klarer du gå tur, så gjør det. Klarer du det ikke, og er husbunden, så prøv å finn en hobby som får tiden til å gå. Puslespill og fargelegging er faktisk undervurdert, og veldig bra for det kognitive. Noen liker å drive med scrapbooking o.l, også fordi det finnes online miljøer hvor man kan ha kontakt med andre mennesker - i den grad man klarer. Anonymkode: 67e7a...efd
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #4 Skrevet 7. mars 2023 rosasitroner skrev (15 timer siden): Jeg er kronisk syk, uføre, har angst og depresjon. Ligger bare i senga hele tia og kjeder livet av meg. Har dere råd? Snodig at du ikke har fått råd under behandling og oppfølging fra helsevesenet om det du spør om.. Anonymkode: 1bea6...e84 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #5 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Snodig at du ikke har fått råd under behandling og oppfølging fra helsevesenet om det du spør om.. Anonymkode: 1bea6...e84 Du tror vi har et helsevesen som følger opp? Anonymkode: 67e7a...efd 6 1 1
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 7. mars 2023 #6 Skrevet 7. mars 2023 Ting å gjøre: se noen gode serier, dokumentarer osv.. lese gode bøker. I mange bibliotek kan man låne fra nettet, så kan du kanskje få noen til å hente de for deg om du ikke klarer selv. Håndarbeid? Jeg klarer ikke dette selv pga andre ting, men misunner de som er flinke til å strikke/hekle. De kan lage mye fint til seg selv eller julegaver osv. jeg er glad i true crime på tv og dokumentarer, liker ikke bare tomme seier med bare fjas. Mye bra bøker å lese altså, eller høre på lydbok, men synes tida går fortere når jeg leser bøker 😉
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #7 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du tror vi har et helsevesen som følger opp? Anonymkode: 67e7a...efd Det er ikke verre enn å ta det opp med fastlegen i en samtale. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er vel ikke nødvendigvis så enkelt for en som er ufør pga angst. Mange klarer nemlig ikke gå ut. Ikke bare bare å få seg hund heller, det er dyrt, kan føre til store uforutsette utgifer, og som ufør har man faktisk ikke så god råd. TS, hvor er du hen rent fysisk, hva er du i stand til å klare? Klarer du gå tur, så gjør det. Klarer du det ikke, og er husbunden, så prøv å finn en hobby som får tiden til å gå. Puslespill og fargelegging er faktisk undervurdert, og veldig bra for det kognitive. Noen liker å drive med scrapbooking o.l, også fordi det finnes online miljøer hvor man kan ha kontakt med andre mennesker - i den grad man klarer. Anonymkode: 67e7a...efd Du vet da ingenting om årsaken til angsten og depresjonen. I de fleste tilfeller så vil det å komme seg ut i naturen hjelpe på en angst og depresjon jo. Hvis angsten handler om at man ikke tør å bevege seg ut av eget hus er det på høy tid å møte denne angsten for å forsøke å overvinne den. Enig i at det ikke passer for alle å få hund, også økonomisk. Men antakelsen om at uføre har dårlig råd generelt syns jeg er litt feilplassert. Er endel uføre som har god råd også, kommer an på hva man har av andre utgifter og om man har minstesats eller ikke. Noen har gode uføreforsikringer i tillegg slik at de har like god / bedre lønn enn mange (lavt) lønnede har. Anonymkode: 6507a...d2d
Bombasi Skrevet 7. mars 2023 #8 Skrevet 7. mars 2023 Lag deg gode rutiner innenfor dine rammer. Legg deg og stå opp på samme tid. Lag mat til samme tid. Få i deg en god middag hver dag. Gjør det du liker å gjøre. Se de filmene og seriene du liker å se på. Klarer du å finne noe produktivt å gjøre så gjør det. Kan du gå tur eller bare sitte på balkongen i frisk luft, så gjør det oftest mulig. Dusj hver dag. Hold deg unna negative personer og katastrofer på TV. Legg om kostholdet, og prøv noe nytt. Hindre tankekverna å løpe løpsk når det ikke er grunn for det. Få hjelp og støtte der du kan få hjelp og støtte. Finn noe å se fram til, omså det er en illustrasjon av noe. Håp og tro på bedring. Gjør det du kan for å lage deg selv den beste hverdagen du kan ha. Se fremover, tenk 5 år fram i tid hver eneste dag, og vit at både du, omgivelsene dine, samfunnet og forskning er i konstant endring og utvikling. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #9 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er ikke verre enn å ta det opp med fastlegen i en samtale. Du vet da ingenting om årsaken til angsten og depresjonen. I de fleste tilfeller så vil det å komme seg ut i naturen hjelpe på en angst og depresjon jo. Hvis angsten handler om at man ikke tør å bevege seg ut av eget hus er det på høy tid å møte denne angsten for å forsøke å overvinne den. Enig i at det ikke passer for alle å få hund, også økonomisk. Men antakelsen om at uføre har dårlig råd generelt syns jeg er litt feilplassert. Er endel uføre som har god råd også, kommer an på hva man har av andre utgifter og om man har minstesats eller ikke. Noen har gode uføreforsikringer i tillegg slik at de har like god / bedre lønn enn mange (lavt) lønnede har. Anonymkode: 6507a...d2d Selvsagt, men det er ikke slik at man blir fulgt opp av den grunn. Nei nettopp, jeg vet like lite om årsaken som deg. Men jeg jeg vet nok om angst og depresjon til at jeg vet at det ikke er "bare å komme seg ut" slik du antyder. Jeg er forøvrig ufør selv. Anonymkode: 67e7a...efd
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #10 Skrevet 7. mars 2023 ikke få deg hund! Den trenger tur også på de dagene angsten gjør at du ikke kjeder deg men heller ikke fungerer.. Dårligste rådet ever er å tro at et dyr å ha ansvar for skal "fikse" psykisk syke mennesker.. Anonymkode: c01e1...1c5 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #11 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ikke få deg hund! Den trenger tur også på de dagene angsten gjør at du ikke kjeder deg men heller ikke fungerer.. Dårligste rådet ever er å tro at et dyr å ha ansvar for skal "fikse" psykisk syke mennesker.. Anonymkode: c01e1...1c5 Enig. For noen vil det absolutt være bra, men for mange ikke. Hvis dyr er noe som TS ville opplevd som positivt, finn en hund i nærområdet som kan gåes tur med på et frivillig og evnt impulsivt basis. Anonymkode: 67e7a...efd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå