Gå til innhold

Flytoget eller Vy?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Protester? noen titalls dårlige reviews og sinte facebook-innlegg.

Anonymkode: d3dab...3b2

Jeg tror det blir litt mer enn noen titalls dårlige reviews om de som skal fra Eidsvoll til Oslo får en gigantisk økning bare fordi toget skal stoppe via flyplassen. Det å lage ett slikt skille mellom to steder, vil neppe kun skape noen facebook-innlegg... Man vil jo mer eller mindre stoppe all pendling mellom Oslo og kommunene nord for flyplassen.

Anonymkode: 07089...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Poenget mitt er ikke tog til flyplassen, men lokaltoget som frakter alle oss andre mellom Oslo og andre steder, hvor flyplassen er ett mellomstopp. Som jeg skrev, vi som reiser mellom Oslo og Eidsvoll. 

Tror du lokaltogene kommer til å slutte stoppe på flyplassen? Eller kommer det til å bli ett gigantisk skille for togrpiser om man har vært dum nok til å bosette seg så toget må gå via flyplassen?

Nettopp!

Dersom man kan slå sammen noen avganger (flytog og lokaltog som likevel skal forbi Gardermoen), kan man kanskje løse opp i kapasitetsproblemene i tunellen under Oslo. 

Anonymkode: 8ab2a...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne ha tog nord for Bodø, jeg

Anonymkode: 11f8d...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar enten en taxi, eller blir kjørt.

Om jeg var avhengig av toget, hadde det nok blitt Vy.

Anonymkode: d89ec...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid flytoget selv om jeg har periodebillett hos VY. De har avganger både veldig tidlig og veldig sent. Om noe oppstår på toglinja så er de kjappe med å sette opp alternativ. Har selv måttet ta minibuss fra Drammen til Asker pga uforusett feil og kom bare 20 minutter senere til Gardermoen. De har også flygaranti. Stoler overhode ikke på Vy når det er et fly jeg skal rekke.

Screenshot_20230306_190128_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 79d11...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan skal de rettferdiggjøre at vi som reiser oslo-eidsvoll skal betale ekstra fordi ett ikke-konkurrerende tog slutter gå?

1 hour ago, AnonymBruker said:

Poenget mitt er ikke tog til flyplassen, men lokaltoget som frakter alle oss andre mellom Oslo og andre steder, hvor flyplassen er ett mellomstopp. Som jeg skrev, vi som reiser mellom Oslo og Eidsvoll. 

Tror du lokaltogene kommer til å slutte stoppe på flyplassen? Eller kommer det til å bli ett gigantisk skille for togrpiser om man har vært dum nok til å bosette seg så toget må gå via flyplassen?

Jeg gjetter at løsningen blir å sette opp prisene for alle, så blir det ikke noe skille. Er jo ikke uten grunn at Rødt er begeistret for dette. 

Anonymkode: 9ae63...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til flyplassen bruker vi Flytoget. Rett og slett pga prisen. Både mannen og jeg er studenter og får studentrabatt (får det ikke hos Vy pga alder) og barna opptil 16 reiser gratis.

Anonymkode: b7964...063

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytoget uten tvil.

Jobbet en periode på OSL og har ikke tall på hvor mange ganger det var trøbbel og vi måtte videre med alternativ transport (joda, Flytogreisende opplever også dette). Stakkarene som reiste med NSB/VY/hvadenåennvelgeråkalleseg ble gjetet i flokk for å vente på en mytologisk buss som kanskje dukket opp etter X antall timer fordi den måtte fraktes fra gud veit hvor de har depot og sjåfør måtte vekkes osv.

Flytogreisende ble møtt av ombordpersonell som sto klare med taxirekvisisjon når vi gikk ut døra.

Det er ikke prisen som gjør at svært mange velger Flytoget, det er servicen og innsatsen de legger i kundene sine. Vi bruker de konsekvent både på tjeneste og kundetransport i dag og. Er det ikke Flytog tilgjengelig sender vi taxi, rett og slett fordi vi har for dårlige erfaringer med Vy.

Jeg er ikke konsekvent i mot at man kombinerer både flyplass og "vanlige" reisende ombord i togsettene. Det jeg derimot er bekymret for er hvordan servicen og tilliten de har klart å bygge opp vil fortsette hvis de blir spist opp av det monsteret Vy har blitt opp igjennom årene. Jeg er rimelig sikker på at det første som ryker er viljen til å få folk videre ved stans og at de i stedet blir dyttet inn i samme mølja som de ventende på nevnte mytologiske buss.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er student nå, og bruker flytoget, det er like rimelig som Vy, men går hyppigere. De er omtrent det eneste som gir studentpris til meg i en alder av 55 år. Blir nok Vy fra høsten igjen

Anonymkode: 37175...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nesten alltid VY, 1/2 prisen for 2 min lenger togtur

Anonymkode: fc6ca...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid vy når jeg er innom Oslo, pga prisen.

Anonymkode: ea9aa...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Saken er tilbake i media.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/passasjerer-reagerer-pa-nyheten-ikke-positiv/17011073/

Vy sier det blir mange flere avganger, men jeg er fortsatt skeptisk til det. Selv om jeg fortsatt bruker Vy når togene går. Problemet er fortsatt at Vy verken har tidlige nok avganger til å rekke de første flyene, eller sene nok hvis man lander med ett av de seneste flyene.

Hvis dette blir ordnet opp i kan det fungere, men samtidig er det vel fortsatt slik at mindre konkurranse sjelden har gjort et tilbud bedre. Se bare på DNB/Sbanken, for å ta noe helt annet. DNB kjøpte ikke opp fordi de ønsket løsningene som gjorde Sbanken populær. De kjøpte opp for å skrote de løsningene.

Og kommer Flytogets reisegaranti til å bli videreført? Skal sies at mange har falsk trygghet i forhold til dette, og tror den gjelder selv om de har beregnet å være ute i siste liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alltid brukt flytoget, for det er enkelt. Det kjører strake veien (med noen stopp). Har tatt lokaltoget en gang, og aldri mer så lenge Flytoget lever. Enkelt og behagelig. Er verdt den dyrere prisen synes jeg.

Anonymkode: e217a...8f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo se poenget med å fylle togene også med folk som skal av i feks Oslo og Lillestrøm der togene stopper uansett. Men kanskje Flytoget burde fått oppdraget med å drifte Vy? Istedenfor omvendt som det antagelig ender med. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i sentrum, og kommer til å savne Flytoget. Dyrere, men mer pålitelig og i de aller fleste tilfeller god plass på avgangene. Opplevd å måtte stå som sild i tønne på Vy-togene ofte. For ikke å snakke om at jeg gjentatte ganger har opplevd at Vy mer eller mindre lyver om at tog er «2 minutter forsinket» når jeg står på perrongen. Så er det plutselig 5 minutter, 6, 7, 10 etc… Ikke fortell kundene at toget straks er der, når dere vet at det er 20 km og 4 stopp unna, mens vi står som idioter i -15 på OSL… 

Men! Når alt det er sagt: Jeg støtter nok avgjørelsen. For samfunnet og alle de som pendler til Oslo med tog, er nytten av å kunne utnytte den kapasiteten langt større, og viktigere, enn min komfort maks 3-4 ganger i måneden. Unner togpendlerne virkelig en forbedring i tilbud og kapasitet. 

Anonymkode: f1501...ad4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker alltid Vy, med unntak der jeg må dra før første Vy-tog. Jeg bruker Ruter-billet, så det er ikke Samferdselsdep. som bestemmer billettprisen.

Ulempen er at Flytoget har hatt prioritet, og at Vy-togene oftere da blir rammet av andre forsinkelser.

Anonymkode: 03173...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer. Når jeg skal reise fra OSL velger jeg som regel det toget som går først. 

Fordelen med flytoget er at det er bedre plass til bagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Alltid brukt flytoget, for det er enkelt. Det kjører strake veien (med noen stopp). Har tatt lokaltoget en gang, og aldri mer så lenge Flytoget lever. Enkelt og behagelig. Er verdt den dyrere prisen synes jeg.

Vy og Flytoget stopper på nøyaktig de samme stedene. Fra Drammen er det Asker, Sandvika, Lysaker, Skøyen og Nationaltheateret før Oslo S. Alle Vy-tog stopper også på Lillestrøm mens Flytoget har noen direktetog som kjører forbi. Da sparer man hele 3 minutter ;)

2 av 3 Vy-tog til Gardermoen er pr. idag Intercitytog og ikke lokaltog (Skien-Eidsvoll og Drammen-Lillehammer). Det siste, Kongsberg-Eidsvoll, er lokaltog. De stopper på de samme stedene, eneste forskjell er innredningen på togene og muligheten for plassreservasjon. 

Gardermoen er innenfor Ruter-området så det er Ruter som setter prisene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (14 minutter siden):

Vy og Flytoget stopper på nøyaktig de samme stedene. Fra Drammen er det Asker, Sandvika, Lysaker, Skøyen og Nationaltheateret før Oslo S. Alle Vy-tog stopper også på Lillestrøm mens Flytoget har noen direktetog som kjører forbi. Da sparer man hele 3 minutter ;)

2 av 3 Vy-tog til Gardermoen er pr. idag Intercitytog og ikke lokaltog (Skien-Eidsvoll og Drammen-Lillehammer). Det siste, Kongsberg-Eidsvoll, er lokaltog. De stopper på de samme stedene, eneste forskjell er innredningen på togene og muligheten for plassreservasjon. 

Gardermoen er innenfor Ruter-området så det er Ruter som setter prisene. 

Kan være det kun er 3 minutter. Men kjentes ut som en hel evighet på toget som kjørte i sneglefart, og som jeg mener hadde langt flere stopp en flytoget.

Uansett så slår ikke VY komforten og plassen Flytoget har, ingen andre passasjerer enn de som skal til flyplassen. Men det er jo det som er grunnen bak hele saken da, at vi har toglinjer som kun går til og fra flyplassen.

Gruer meg til å stå som sild i ei tønne med koffort og det hele på VY tog 😐

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...