Gå til innhold

Flytoget eller Vy?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uansett så slår ikke VY komforten og plassen Flytoget har, ingen andre passasjerer enn de som skal til flyplassen. Men det er jo det som er grunnen bak hele saken da, at vi har toglinjer som kun går til og fra flyplassen.

Gruer meg til å stå som sild i ei tønne med koffort og det hele på VY tog 😐

Anonymkode: e217a...8f9

På komfort har jeg ikke merket stor forskjell på Vy og Flytoget. Tror knapt jeg har opplevd ståplass på Vy til Gardermoen, men så reiser jeg også som regel tidlig på morgenen, så litt mot rushen. Siden jeg bare tar Flytoget de gangene Vy ikke har begynt å gå enda på morgenen (eller etter de har sluttet å gå på kvelden), så har som regel Flytogene vært minst like fulle som et gjennomsnittlig Vy-tog. Ofte folk som må stå på de avgangene.

Men uansett mener jeg konkurranse er viktig. Tror ingenting på at Vy plutselig blir mye bedre uten konkurranse. Så vi trenger begge, akkurat som vi trenger både Norwegian og SAS uansett hvem av dem vi foretrekker. Det er uheldig hvis Flytog går halvfulle i rushen mens pendlere må stå som sild i tønne, men det kunne kanskje heller løses ved at Flytoget ble pålagt å ta på andre passasjerer i sånne tilfeller? 

Anonymkode: 9ae63...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi reiser enten med buss eller privat transport. Etter noen kjipe opplevelser hvor vi nesten har mistet fly fordi togene ikke fungerer, så tar vi ingen sjanser lenger. 

Anonymkode: e510d...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kan være det kun er 3 minutter. Men kjentes ut som en hel evighet på toget som kjørte i sneglefart, og som jeg mener hadde langt flere stopp en flytoget.

Anonymkode: e217a...8f9

Som sagt, antall stopp er nøyaktig de samme. Kjøretiden Drammen-Oslo også, på minuttet. Oslo-Gardermoen er Flytoget hhv 1 og 3 minutter raskere avhengig av om du tar direktetoget (som starter på Oslo S eller Stabekk) eller det som kommer fra Drammen og stopper på Lillestrøm. 

Kjørte toget i sneglefart var det nok kø. Flytogene kjører på akkurat den samme linja, og ingen kjører forbi hverandre i normal drift (kun ved havarier). Så et evt. flytog i samme kø ville gått like sakte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (5 minutter siden):

Som sagt, antall stopp er nøyaktig de samme. Kjøretiden Drammen-Oslo også, på minuttet. Oslo-Gardermoen er Flytoget hhv 1 og 3 minutter raskere avhengig av om du tar direktetoget (som starter på Oslo S eller Stabekk) eller det som kommer fra Drammen og stopper på Lillestrøm. 

Kjørte toget i sneglefart var det nok kø. Flytogene kjører på akkurat den samme linja, og ingen kjører forbi hverandre i normal drift (kun ved havarier). Så et evt. flytog i samme kø ville gått like sakte. 

Stemmer nesten. Flytoget har prioritet foran regional og lokaltog. 

Anonymkode: 03173...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart at Flytoget kan gi garantier når de alltid prioriteres i Oslotunnelen. Venter man på lokaltog når det er signalproblemer må man stå og se på det ene halvtomme flytoget etter det andre passere. Konkurranse? Det er ingen konkurranse, Flytoget får fortrinn hele veien.

Nei, la oss fordele kapasiteten på Vy-tog, hvis det er den eneste måten man kan unngå at halvtomme Flytog får kjøre mens de fleste står og venter på stappfulle lokaltog.

 

Anonymkode: c40cf...699

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 Det er uheldig hvis Flytog går halvfulle i rushen mens pendlere må stå som sild i tønne, men det kunne kanskje heller løses ved at Flytoget ble pålagt å ta på andre passasjerer i sånne tilfeller? 

Anonymkode: 9ae63...428

Akkurat det der er rimelig betent på et høyere nivå. Så kan man jo diskutere hvor idiotisk det er men Flytoget har i ganske lang tid har ytret at de gjerne tar med pendlere men at de ikke får lov. Står litt om det i en plussartikkel i Budstikka, kortversjonen er at konsesjonsavtalen de har ikke åpner for "vanlige dødelige pendlere" uten en hel haug utredninger osv. Avgjørelsen ligger visstnok på høyere hold enn hos de.

 

Når det gjelder denne sammenslåingen av Vy og Flytoget så sier jeg bare lykke til. Vi sender kunder og besøkende nå konsekvent i taxi hvis dette blir aktuelt. Tør rett og slett ikke stole på det surret Vy har vist seg å bli de senere årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

minienthe skrev (14 timer siden):

Akkurat det der er rimelig betent på et høyere nivå. Så kan man jo diskutere hvor idiotisk det er men Flytoget har i ganske lang tid har ytret at de gjerne tar med pendlere men at de ikke får lov. Står litt om det i en plussartikkel i Budstikka, kortversjonen er at konsesjonsavtalen de har ikke åpner for "vanlige dødelige pendlere" uten en hel haug utredninger osv. Avgjørelsen ligger visstnok på høyere hold enn hos de.

 

Helt håpløst. Og selvsagt er det Vy som skal styre skuta videre. Med Flytoget som "datterselskap". De kommer til å bli slukt like fort som sbanken av DNB. Og det er ikke de gode løsningene som blir videreført. Hvis noe blir tatt med videre fra Flytoget er det vel prisene. 

Anonymkode: 9ae63...428

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar Flytoget om det er et reelt alternativ med tanke på mine flytider. Betaler gladelig mer for den tjenesten de yter. 

Som vanlig pendler fra vest innover mot Oslo så har jeg mye erfaring med hendelser som gjør at togene ikke går. Ta med buss for tog også.

Flytoget er raske med å komme med alternativ transport. Av erfaring så kan Vy bruke en time eller tre. 

Jeg ville aldri ha stolt på Vy når jeg har et fly jeg må rekke. Flytoget gir også økonomisk kompensasjon om du ikke rekker flyet pga forsinkelser gitt at du har tatt toget i god nok tid.

Mitt alternativ (og mange med meg) er å kjøre egen bil til Gardermoen. Økonomisk er det ingen endring i kostnadene for min del. 

Anonymkode: 79d11...0a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minienthe skrev (16 timer siden):

Akkurat det der er rimelig betent på et høyere nivå. Så kan man jo diskutere hvor idiotisk det er men Flytoget har i ganske lang tid har ytret at de gjerne tar med pendlere men at de ikke får lov. Står litt om det i en plussartikkel i Budstikka, kortversjonen er at konsesjonsavtalen de har ikke åpner for "vanlige dødelige pendlere" uten en hel haug utredninger osv. Avgjørelsen ligger visstnok på høyere hold enn hos de.

 

Når det gjelder denne sammenslåingen av Vy og Flytoget så sier jeg bare lykke til. Vi sender kunder og besøkende nå konsekvent i taxi hvis dette blir aktuelt. Tør rett og slett ikke stole på det surret Vy har vist seg å bli de senere årene.

Det hadde vært mye bedre om Flytoget fikk bestå og heller utvide og utfordre Vy, slik at begge selskaper måtte konkurrere om kundene på kvalitet og pris. Så kunne pendlerne velge hvilket tog de tok.

Hvis noen husker i gamle dager før apotekene konkurrerte mot hverandre, så er det et kjempegodt eksempel på hva konkurranse gjør. Før i tiden måtte man sitte i timesvis på apoteket og vente mens de gjorde i stand et eller annet bak kassen, Mens da de ble konkurranseutsatt, så vips- da kunne de plutselig ha alt klart når kunden kom. Jeg satt en gang i en time på apoteket med høy feber, så det husker jeg godt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt ut fra to kriterier: 1) Har jeg mye bagasje? og 2) Er det rushtid? Med en stor koffert og midt i verste rushen ville jeg alltid tatt Flytoget pga. trengsel og at det er lettere å oppbevare bagasjen der. Har jeg lite bagasje og reiser utenom jævlig rush tar jeg gjerne Vy pga. prisen.

Anonymkode: c4cfb...a7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liljerød skrev (2 timer siden):

Det hadde vært mye bedre om Flytoget fikk bestå og heller utvide og utfordre Vy, slik at begge selskaper måtte konkurrere om kundene på kvalitet og pris. Så kunne pendlerne velge hvilket tog de tok.

Ulempen for pendlerne er da at de må velge på forhånd. Månedskort hos Vy eller Flytoget? Har du hos Flytoget og du kommer til stasjonen når det er 2 minutter til neste Vy-tog går og 19 minutter til neste Flytog går må du pent vente i 19 minutter om du ikke vil koste på deg en enkeltbillett. Upraktisk for de fleste vil jeg tro. Om alt slås sammen blir det en mye høyere frekvens av tog som pendlerne kan ta, det planlegges faktisk hele 10 tog i timen til/forbi Gardermoen fra 2028. 

Konkurransen har allerede ført til mye høyere priser. Et nylig eksempel var en bekjent som skulle reise Fredrikstad-Oppdal. Tidligere kunne man, om man var tidlig ute, få gjennomgående minipris-billett til 199,- eller 299,-. I praksis betalte man da bare for reisen Oslo-Oppdal og fikk Fredrikstad-Oslo gratis. Nå som forskjellige selskaper kjører strekningen blir prisen en helt annen siden man må betale fullprisbillett Fredrikstad-Oslo og så egen takst for Oslo-Oppdal. Jeg søkte på en mandag i november nå og billigste alternativ var 516 kroner. Omtrent det dobbelte av det det kostet før oppsplittingen. 

Sjekker jeg Fredrikstad-Voss, en strekning som kjøres av Vy hele veien, er rimeligste alternativ 308 kroner. Langt billigere altså, siden det kun er én operatør.

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vy selvsagt. Flytoget bruker ikke så mye kortere tid og med tanke på at det har avgang  etter lokaltoget ankommer så er det ikke sånn at man sparer masse tid med Flytoget. Og når man skal ut og fly må man uansett møte opp i god tid så jeg gidder ikke å kaste bort penger på flytoget når det går et lokalttog.

Anonymkode: 8e524...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ender opp med å bli Vy tog, i beste fall med «forretnings kabiner».
Flere forretningsreisende vil ta taxi / parkere på Gardermoen. Og snevrer de inn togtider morgen og kveld, vil flere overnatte på Gardermoen 

Anonymkode: eab71...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...