AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #1 Skrevet 6. mars 2023 Til dere som har barn som er blitt utredet og diagnostisert av BUP: Hva slags oppfølging har dere/barnet fått etter diagnosen ble gitt? Hvor lenge har dere fått lov til å fortsette samtaler med saksbehandlere/psykologene der, og hva har skjedd etterpå? Vår sønn har fått autismespekterdiagnose. Vi har store utfordringer i hverdagen, Sønnen vår sliter og dermed hele familien. Selv om heller ikke BUP når inn til ham, er det en veldig stor trygghet for meg å være inne i "systemet". Men omtrent månedlig oppfølging som vi har hatt et halvt år etter diagnosen. Men nå sier de at vi må over i kommunens førstelinjetjeneste. BUP skal vel kanskje bare utrede, og har ikke ressurser til å hjelpe i årevis når så mange nye barn trenger hjelp. Må man klare seg selv etter diagnosen? Hva betyr det, "førstelinjetjenesten" i kommunen? Kjenner at uttrykket førstelinjetjeneste ikke gjør meg så trygg på å bli godt ivaretatt, etter å ha blitt vant til de dyktige psykologene i BUP... Anonymkode: 41f53...cbf
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #2 Skrevet 6. mars 2023 For oss betydde det bare at ppt overtok og det har jo vært litt hummer og kanari. Det er helt utrolig hvor lite oppfølging man får. Vi startet å gå privat til en som jobbet på bup istedet. Koster mye, men fint å ha noen å diskutere ting med. Anonymkode: f8f1c...574
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #3 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For oss betydde det bare at ppt overtok og det har jo vært litt hummer og kanari. Det er helt utrolig hvor lite oppfølging man får. Vi startet å gå privat til en som jobbet på bup istedet. Koster mye, men fint å ha noen å diskutere ting med. Anonymkode: f8f1c...574 Ja, har lurt litt på dette... Så man får ikke dekket privat terapeut av NAV/det offentlige... (Men hadde våre BUP-saksbehandlere hatt privat tilbud, hadde vi også gjort dette!) Anonymkode: 41f53...cbf
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #4 Skrevet 6. mars 2023 Disse barna- og dere som familie, har rettigheter etter Helse- og omsorgstjeneste loven. Be lokalt Bup om veiledning før dere søker til kommunal ressurs. Og husk, dette skal inn under riktig lovverk, PPT har ikke noe med helse å gjøre, de forholder seg til skolesituasjonen Anonymkode: 0ee62...f90 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #5 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, har lurt litt på dette... Så man får ikke dekket privat terapeut av NAV/det offentlige... (Men hadde våre BUP-saksbehandlere hatt privat tilbud, hadde vi også gjort dette!) Anonymkode: 41f53...cbf Vi har iallefall ikke fått det. Vi har bare oppfølging i forhold til skole/bhg, ikke noe rundt hvordan håndtere situasjoner osv som vi fikk fra Bup. Vi har spurt, men eneste som finnes er noen foreldrekurs 1 gang i året sammen med andre foreldre til barn med diagnose. Dette er foresten via bup, ikke kommunen. Hjelp fra kommunen er ikke eksisterende. Anonymkode: f8f1c...574
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #6 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har iallefall ikke fått det. Vi har bare oppfølging i forhold til skole/bhg, ikke noe rundt hvordan håndtere situasjoner osv som vi fikk fra Bup. Vi har spurt, men eneste som finnes er noen foreldrekurs 1 gang i året sammen med andre foreldre til barn med diagnose. Dette er foresten via bup, ikke kommunen. Hjelp fra kommunen er ikke eksisterende. Anonymkode: f8f1c...574 Ja, vi har vært på et slik foreldrekurs, som alle snakker så mye om. Det som ble sagt der var stort sett ting man uansett har googlet og lest (i allefall hadde jeg det). Helt OK, men ikke det jeg har mest behov for. Vi trenger å snakke ansikt til ansikt med erfarne mennesker som har satt seg inn i barnets situasjon og fulgt oss gjennom utredningsprosessen. Og at barnet selv får snakket med andre enn foreldrene om diagnosen. (Oss hører han jo ikke på uansett.) Jeg gruer meg skikkelig til å stå alene oppi alt dette. Samme hvor mye jeg leser om diagnosen og hva som er lurt å gjøre, så når jeg ikke inn til sønnen min, han nekter å snakke med oss, det MÅ være noen utenfra. Private barnepsykologer, er kanskje en tusenlapp per time? En gang i måneden, ca? Vi bør kanskje få til det... Anonymkode: 41f53...cbf
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #7 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, vi har vært på et slik foreldrekurs, som alle snakker så mye om. Det som ble sagt der var stort sett ting man uansett har googlet og lest (i allefall hadde jeg det). Helt OK, men ikke det jeg har mest behov for. Vi trenger å snakke ansikt til ansikt med erfarne mennesker som har satt seg inn i barnets situasjon og fulgt oss gjennom utredningsprosessen. Og at barnet selv får snakket med andre enn foreldrene om diagnosen. (Oss hører han jo ikke på uansett.) Jeg gruer meg skikkelig til å stå alene oppi alt dette. Samme hvor mye jeg leser om diagnosen og hva som er lurt å gjøre, så når jeg ikke inn til sønnen min, han nekter å snakke med oss, det MÅ være noen utenfra. Private barnepsykologer, er kanskje en tusenlapp per time? En gang i måneden, ca? Vi bør kanskje få til det... Anonymkode: 41f53...cbf Jeg skjønner hva du mener. Det er veldig skummelt å stå alene. Vi betaler 1200kr privat og har time så ofte vi ønsker. Vi føler det er verdt det iallefall. Anonymkode: f8f1c...574 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #8 Skrevet 6. mars 2023 Ingen oppfølging. BUP bare utredet. "Tidlig innsats" er bare løgn og bedrag. Alt er opp til oss foreldre. Anonymkode: 12357...306
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #9 Skrevet 6. mars 2023 Noen kommuner har ressursteam hvor de kan hjelpe med utfordringer. Ta kontakt med helsestasjonen/familiesenteret. Anonymkode: 039f9...a0e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #10 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, vi har vært på et slik foreldrekurs, som alle snakker så mye om. Det som ble sagt der var stort sett ting man uansett har googlet og lest (i allefall hadde jeg det). Helt OK, men ikke det jeg har mest behov for. Vi trenger å snakke ansikt til ansikt med erfarne mennesker som har satt seg inn i barnets situasjon og fulgt oss gjennom utredningsprosessen. Og at barnet selv får snakket med andre enn foreldrene om diagnosen. (Oss hører han jo ikke på uansett.) Jeg gruer meg skikkelig til å stå alene oppi alt dette. Samme hvor mye jeg leser om diagnosen og hva som er lurt å gjøre, så når jeg ikke inn til sønnen min, han nekter å snakke med oss, det MÅ være noen utenfra. Private barnepsykologer, er kanskje en tusenlapp per time? En gang i måneden, ca? Vi bør kanskje få til det... Anonymkode: 41f53...cbf Har du barneforsikring? Noen dekker privat psykolog. Anonymkode: 039f9...a0e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #11 Skrevet 6. mars 2023 Vi fikk 2 eller 3 timer foreldreoppfølging fra BUP og tips om diverse foreldrekurs (som ikke var så veldig nyttige). Var som deg ganske sjokket over for lite oppfølging det er tilbudt via dem etter diagnose. Vi har derimot fått veldig god hjelp av kommunen. Miljøterapeut som kommer hjem og hjelper med diverse tilrettelegging hjemme (lage planer, ADL ferdigheter). De er på besøk ukentlig, men kan trappes opp dersom behovet er til stede. Har med help fra dem søkt og fått diverse hjelpemiddel. De kan også hjelpe med å få tak i psykolog ved behov. Pga diagnose kom sent kom vi ikke i kontakt med kommunen før barnet var blitt 18 (og over i voksen gruppa), men jeg vil tro at man har like mye krav på hjelp fra kommunen når man er yngre. Men muligens fra en annen avdeling i kommunen. Lykke til, det ble mye bedre med hjelp fra kommunen og NAV, tro det eller ei! Anonymkode: 58697...dca 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #12 Skrevet 6. mars 2023 Oppfølging etter diagnose hva er det ? Anonymkode: e39b7...84f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #13 Skrevet 6. mars 2023 TS her… vi har søkt om hjelpestønad. Aner ikke hvilken sats vi får, men kanskje det kan gå til psykolog/privat hjelp. Må prøve å tenke konstruktivt, og ikke bli dratt ned i fortvilelsen her… men det er virkelig helt utrolig at det ikke skal være noen som fanger opp et autistisk barn som ikke takler hverdagen og en familie som holder på å slite seg helt ut. Anonymkode: 41f53...cbf
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #14 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): TS her… vi har søkt om hjelpestønad. Aner ikke hvilken sats vi får, men kanskje det kan gå til psykolog/privat hjelp. Må prøve å tenke konstruktivt, og ikke bli dratt ned i fortvilelsen her… men det er virkelig helt utrolig at det ikke skal være noen som fanger opp et autistisk barn som ikke takler hverdagen og en familie som holder på å slite seg helt ut. Anonymkode: 41f53...cbf De fleste forsikringsselskap betaler også ut hjelpestønad har du fått det innvilget fra nav.. Anonymkode: 039f9...a0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå