Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er gravid med mitt 2. barn. Har 1 gutt fra før. Jeg er i 2. trimester og skal snart på UL. Jeg er så spent på hvilket kjønn det blir. Jeg har en sterk mistanke om at det blir en liten gutt. Dette da min mann er 1 av 5 brødre og på mannens side er 9 av 11 barnebarn gutter.

Det jeg lurer på er om det er flere som har det sånn i sine familier at det er overvekt av gutter eller jenter? Hadde vært spennende å høre om kjønn ser ut til å gå i arv 😊

Anonymkode: 848c4...207

AnonymBruker
Skrevet

🤦‍♀️

Anonymkode: 27efb...549

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det egentlig er tilfeldig😊 Gratulerer, forresten!👶🏻💓 

Anonymkode: 1676e...197

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at sjansen for gutt øker dersom far har flere brødre enn søstre (uten at jeg har sjekket opp dette i det hele tatt). Samboeren min har en slik slekt som du snakker om - stor overvekt av menn. Vi har en gutt fra før og venter nå en ny gutt 🤭 Men jeg tror mye av dette er tilfeldig.

Anonymkode: 4abd2...86c

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Mener du bare fra den ene forelderens side da, eller? Den ene er jo kvinne og den andre nødvendigvis en mann. Hvordan kan kjønn da gå i arv? Man får jo enten en jente eller en gutt. Altså barnet får det samme kjønnet som en av foreldrene.

Jeg skjønner ikke hva du mener...

Anonymkode: 5fb77...af3

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er en av 3 gutter. Vi fikk gutt. 

Det er sædcellene som bestemmer kjønn. Man får X-kromosomet fra mor, enten X eller Y fra far. Tror noen menn har mest "guttesperm" og noen har mer "jentesperm".

Anonymkode: daee1...d67

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke genetisk.

Har hørt at jentesædcellene er mer hardføre  overlevere, og kan derfor overleve i lengre tid og kunne "svømme" frem til eggene. Mens guttesædcellene er visst raskere med å svømme, men må komme inn nærmest tid når eggløsningen pågår for å kunne nå befruktningen

.https://www.babyverden.no/gravid/blir-det-gutt-eller-jente/

AnonymBruker
Skrevet

Ingen ekspert men mener det går ann ja. Jeg har hørt at det skjer fordi en mann kan produsere mer y-kromosomer enn x-kromosomer (eller motsatt) og det er arvelig. Siden det er guttene som bestemmer kjønn kan dette gå i arv i flere generasjoner. Flere jenter vil stoppe etter en generasjon pga jentene ikke arver det.

Er samme i min slekt, stor overvekt av gutter. 

Anonymkode: fab76...c0a

AnonymBruker
Skrevet

Her er det jenter. Søstra til samboer har en jente, min bror har to jenter, og jeg og samboer venter en jente. Blir spennende å se om det kommer fler unger og hva de blir :)

Jeg tror nok det er tilfeldig. Ellers er det en god blanding. Både jeg og samboer har en bror og en søster. Hos han er søskenflokken to brødre og en søster, hos meg er vi to søstre og en bror. 

Anonymkode: b394a...85a

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke genetisk, det er tilfeldig. Som andre har skrevet før i lignende tråder er det heller ingen økning i sjansen for å få et bestemt kjønn hvis man har flere barn av samme kjønn fra før. Dette med at et bestemt kjønn går i familier er bare en myte og kommer av at folk lettere legger merke til familier med bare barn av samme kjønn enn familier med blanding. 

Anonymkode: 3990c...485

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen ekspert men mener det går ann ja. Jeg har hørt at det skjer fordi en mann kan produsere mer y-kromosomer enn x-kromosomer (eller motsatt) og det er arvelig. Siden det er guttene som bestemmer kjønn kan dette gå i arv i flere generasjoner. Flere jenter vil stoppe etter en generasjon pga jentene ikke arver det.

Er samme i min slekt, stor overvekt av gutter. 

Anonymkode: fab76...c0a

Ikke nødvendigvis. Med mindre far kun produserer x-sperm, så vil de jo kunne få en sønn som også er genetisk disponert for å få flest døtre. 

En annen tanke (har ikke lest noe forskning på dette) er jo at siden miljøet i livmoren/skjeden og hvilke sædceller som blir «ønsket velkommen» er påvirket av gener, så kunne det jo hende at noen kvinner slik sett ville ha lettere for å få det ene eller det andre.

Tror det fremdeles gjenstår mye forskning på dette feltet. 

Anonymkode: 50b04...99d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått tre gutter og mannen har en bror. De fleste i hans familie er gutter. Tror kanskje at det er bare 2 jenter. Ellers har hans søskenbarn også fått bare gutter. Tror nok at det er genetisk.

Anonymkode: 50b44...8f7

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke genetisk, det er tilfeldig. Som andre har skrevet før i lignende tråder er det heller ingen økning i sjansen for å få et bestemt kjønn hvis man har flere barn av samme kjønn fra før. Dette med at et bestemt kjønn går i familier er bare en myte og kommer av at folk lettere legger merke til familier med bare barn av samme kjønn enn familier med blanding. 

Jo, det øker, men det er fortsatt ca 50/50. Om jeg husker rett var sannsynlighet for tredje gutt ca 52 %

Anonymkode: b107d...bea

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/blir-det-gutt-eller-jente

Anonymkode: b107d...bea

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke genetisk. Om det var det ville det vært overvekt av det ene kjønnet og sånn fungerer ikke naturen (dvs. det er ca. 51% sannsynlighet for å få gutt, men det kommer ikke an gå genene deres :) )

Anonymkode: fd9b5...fac

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei, det er ikke genetisk. Om det var det ville det vært overvekt av det ene kjønnet og sånn fungerer ikke naturen (dvs. det er ca. 51% sannsynlighet for å få gutt, men det kommer ikke an gå genene deres :) )

Anonymkode: fd9b5...fac

Det er tilfeldig på populasjonsnivå. Så for «mennesker» er det sannsynligheten for å få gutt. På individnivå spiller gener inn. 

Anonymkode: 50b04...99d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...