Gå til innhold

kan advokaten kreve betalt for dette? sendte mail og spurte om de kunne bistå i sak/ fikk ikke bekreftelse eller avkreftelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

mottok i dag faktura fra advokatfirma på 2250,-, uten at vi har inngått avtale om jobb tatt.

jeg sendte en mail til et advokatfirma og la ved informasjon vedrørende en sak som ble vurdert advokathjelp for (i ettertid kom jeg og motparten til enighet selv)
jeg la ved kopier av mail- samt informasjon om eiendommen.

og spurte advokatfirmaet:
"er dette en sak dere kan hjelpe meg med"

advokatfirmaet svarer 
"

Hei, vi har mottatt din henvendelse vedrørende ***.

Jeg ser på denne saken i neste uke, så tar jeg kontakt med deg når jeg har fått gått igjennom historikken."

det går over en uke
uten at jeg hører fra advokatfirmaet 
i mellomtiden har motpart i saken tatt kontakt med meg og vi har hatt et møte-
under ligger mail fra advokat
"

Hei igjen.
Da har jeg gått igjennom dokumentene som du har oversendt.
Jeg utarbeider et forslag til brev i saken, og oversender dette til deg på e-post så snart jeg har det klart.
Kan du sende meg bekreftelsen fra forsikringsselskapet ditt, slik at jeg ser hva som dekkes av utgifter i saken? Vår timepris i saken er kr 1.800,- eks mva."

til denne mailen svarer jeg
"hei.
daglig leder av ****har denne uken vært innom på besøk her.
avventer videre tilbakemelding fra hva som skjer videre da beskjeden jeg fikk var at han skulle snakke med de som var høyere opp i systemet regner med å få svar fra de ila neste uke.

tar kontakt igjen når jeg har hørt mer."

hvorpå advokat svarer

"Den er grei. Da avventer jeg videre arbeid med saken."

og i dag kom faktura fra de.

kan de kreve at jeg betaler dette?
jeg sende de den første mailen og spurte om det var en sak de kunne være behjelpelige med, hvor de ikke bekreftet eller avkreftet dette, men sa de skulle se på saken og komme med tilbakemelding på dette.
i og med at jeg ikke fikk noe svar på om de tok saken eller ikke tenkte jeg heller ikke på å informere de om møte jeg hadde med motpart før etter at jeg fikk ny mail fra de-  ingen avtale om jobb ble gjort, 

advokat har heller ikke utformet noe brev, dette var noe som de sa de skulle gjøre og jeg stoppet dette arbeidet med min mail nr to til de

Anonymkode: e7484...3ac

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

kan de kreve at jeg betaler dette?

Jada.

Anonymkode: 4d469...d3f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De har brukt tid på å gjennomgå dokumentene da. 

Anonymkode: 9c16c...58a

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

En advokat må gå igjennom dokumenter før du får svar og det fikk du. Altså må du betale. Selv en mail en advokat bare svarer ja på koster penger 

Anonymkode: 03ff5...e74

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Ja de har rett i å ta betalt for dette

Anonymkode: 31fce...9d7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

hvordan kan de kreve betalt for dette når de ikke har bekreftet at dette er et oppdrag de påtar seg?
noe jeg spurte om i første mail til de?

opprinnelig mail tar heller ikke mer enn et par min å lese gjennom.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at svaret er NEI. 

De kan ta betalt bare etter inngått avtale / signert kontrakt. 

Anonymkode: 64b44...21d

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du skal ha en oppdragsavtale. 

Advokaten kan ikke ta betalt bare fordi du tar kontakt. 

Anonymkode: 451c5...afd

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes første e-post var noe uklar her.

Når du sender dokumenter knyttet til saken så må de jo bruke arbeidstid på å lese disse for så i gi deg en vurdering ut fra deres bakgrunn og erfaring. Dette koster penger. Og dersom dette er typisk bedrift-bedrift sak så starter taksameteret med en gang.

Privatpersoner som tar kontakt med typisk skillsmisseadvokater, testamenthjelp, barnefordeling etc får ofte en time gratis konsultasjon før en skrur på taksameteret.

Hadde jeg sendt første e-post så hadde jeg droppet alle dokumentene og etterspurt timepris og muligheter for en gratis time for å finne ut av hvor saken står.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (34 minutter siden):

Jeg synes første e-post var noe uklar her.

Når du sender dokumenter knyttet til saken så må de jo bruke arbeidstid på å lese disse for så i gi deg en vurdering ut fra deres bakgrunn og erfaring. Dette koster penger. Og dersom dette er typisk bedrift-bedrift sak så starter taksameteret med en gang.

Privatpersoner som tar kontakt med typisk skillsmisseadvokater, testamenthjelp, barnefordeling etc får ofte en time gratis konsultasjon før en skrur på taksameteret.

Hadde jeg sendt første e-post så hadde jeg droppet alle dokumentene og etterspurt timepris og muligheter for en gratis time for å finne ut av hvor saken står.

jeg er privatperson, ikke bedrift

dokumentene lagt ved var mailutveksling på 3-4 mailer mellom meg og motpart, samt screenshot av eiendom

AnonymBruker
Skrevet

må også legge til at da jeg tok kontakt med advokatfirma tok jeg ikek direkte kontakt med en enkeltadvokat, men til eposten "felles e- post " til firmaet.

for å høre om dette var en sak de kunne hjelpe meg med.

jeg regnet med at når de hadde sett over det ville de bekrefte eller avkrefte om dette var en sak de tok eller ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å ringe og forhøre seg. 

Du har jo nærmest sendt en skriftlig bestilling, med dokumentasjon, i stedet for å be om et prisoverslag. 

Så synes de har sitt på det rene her. 

Anonymkode: 5ce61...08f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt nei i dette tilfellet. De har jo ikke bekreftet om de skal påta seg saken. De burde jo sendt mail om "ja, det kan vi, det koster *** per time arbeid". Så sier du ja, da har dere en avtale.

Jeg er selvstendig næringsdrivende, og jeg sender da ikke faktura på tiden det tar å lese gjennom mail (selv med vedlegg) der noen spør om jeg kan ta imot et oppdrag, og jeg har aldri opplevd at advokater gjør dette heller.

Anonymkode: 95948...7f5

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja de kan ta betalt for dette, uavhengig om det ikke er inngått avtale. De har lest gjennom saken og gitt deg svar på mail x2

Du forventer vel ikke at advokater jobber gratis? De må jo lese gjennom saken for å se om de kan bistå, hvrodan tror du det ellers ville vært? At de skulle jobbe gratis for x personer i løpet av e dag/uke for at potesielle kunder skulle bestemme seg for akkurat dem

Anonymkode: b40b4...089

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er vanlig å ringe og forhøre seg. 

Du har jo nærmest sendt en skriftlig bestilling, med dokumentasjon, i stedet for å be om et prisoverslag. 

Så synes de har sitt på det rene her. 

Jeg er litt enig i at det var rart av TS å legge ved så mye dokumentasjon i saken før pris var avtalt. TS burde heller sagt "jeg har en sak som omhandler ***. Er dette noe dere kan og hva er eventuelt pris?"

Men jeg hadde aldri sendt faktura på det likevel.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De har brukt tid på å gå gjennom vedleggene du sendte, da må du selvsagt betale. Hadde du sagt ifra om at du ikke trengte hjelp før de hadde gjort det hadde du ikke trengt å betale. 

Anonymkode: 8ba2d...c23

• Liker 6
Skrevet

Jeg vil kunne tro at din andre e-post er det som er grunnlag til at dem har sendt faktura. Hvis du hadde svart noe slikt etter e-post fra dem med timepris:

"Ok, takk for svar. Vurderer at jeg ikke skal bruke deres tjenester per nå. Mvh TS" så hadde du nok ikke fått noen faktura. En avtale forutsetter tilbud og aksept. Er formfrihet, så er opp til en vurdering om advokaten rimelig oppfattet at dere hadde en avtale. Din første e-post er selvfølgelig ikke grunnlag for fakturering. Mangler både tilbud (fra advokaten) og aksept (fra deg).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

jeg er privatperson, ikke bedrift

dokumentene lagt ved var mailutveksling på 3-4 mailer mellom meg og motpart, samt screenshot av eiendom

Du skrev dette i mail 2. Og det spiller ingen rolle om du sendte mail til selve fellesmail til advokat firma enn til Mr.Advokat

Så du stoppet ikke noe videre samarbied med mail 2 når du svarere dette. 

tar kontakt igjen når jeg har hørt mer."

Anonymkode: b40b4...089

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er litt enig i at det var rart av TS å legge ved så mye dokumentasjon i saken før pris var avtalt. TS burde heller sagt "jeg har en sak som omhandler ***. Er dette noe dere kan og hva er eventuelt pris?"

Men jeg hadde aldri sendt faktura på det likevel.

Jeg ville reagert allerede da advokaten svarte at de avventer "videre" arbeid. Slik sett stoppet de jo takstameteret veldig raskt. 

Pris og betingelser er nok angitt på hjemmesider.

Det blir litt som når du ringer spåkone eller tilsvarende. Takstameteret tikker fra du tar kontakt, ikke etter at du har delt dine problemer, og så spurt om prisen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal du ikke betale for en forespørsel.

Tenk dere at dere ringer til frisøren for å høre om de har ledig time. Du får til svar "nei, vi er dessverre fullbooket".

En uke senere får du en faktura i posten på 500 kroner fordi de svarte på henvendelsen din. Tipper de fleste hadde blitt rimelig forbanna.

Anonymkode: 4c468...2b5

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...