Gå til innhold

Resultater ved fokus på kosthold kontra trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Temaet gjelder vektreduksjon!

Hvis man ønsker gode resultater, men bare skulle fokusert på et av de undernevnte punktene, hva ville du fokusert på?

Kosthold?
Trening? 

Gjerne begrunn hvorfor. 🙂

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Goodtimes skrev (3 timer siden):

Temaet gjelder vektreduksjon!

Hvis man ønsker gode resultater, men bare skulle fokusert på et av de undernevnte punktene, hva ville du fokusert på?

Kosthold?
Trening? 

Gjerne begrunn hvorfor. 🙂

Kosthold har mer å si. Du skal trene ganske mye for at det skal gi store utslag, men du kan gjøre forholdsvis små endringer på kostholdet for å få gode resultater.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fokuserer kun på kosthold. Jeg er kronisk syk og kan ikke trene, så det var eneste valget jeg hadde. Gikk ned det jeg skulle og holder meg stabil nå.

Det er kostholdet som er viktigst ved vektnedgang, og selvsagt bra å trene for alle som kan. Men trening betyr lite ved vektnedgang i forhold til kosthold.

Anonymkode: f32e9...ef8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er normalvektig og begynte å trene styrke (ikke ekstremt tungt, men ofte). Gikk opp 5kg. Sikkert muskler også, men jeg fikk økt apetitt og spiste mer. Dette var jeg ikke interessert i, så sluttet med dette og fokuserte på kaloriene og gikk ned i vekt igjen. Det å gå turer osv øker ikke sultfølelsen for meg. 

Anonymkode: ebd27...03c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er normalvektig og begynte å trene styrke (ikke ekstremt tungt, men ofte). Gikk opp 5kg. Sikkert muskler også, men jeg fikk økt apetitt og spiste mer. Dette var jeg ikke interessert i, så sluttet med dette og fokuserte på kaloriene og gikk ned i vekt igjen. Det å gå turer osv øker ikke sultfølelsen for meg. 

Det er fordi turer gir mindre treningseffekt enn hva styrketrening gjør. Begge deler er sunt for deg, og det handler jo egentlig bare om viljestyrke?

Jeg trener styrke, ikke noen store greier, to ganger i uken og kjenner mer sult de dagene, men jeg gir ikke etter for det. Vekten holder seg stabil, men flere kommenterer at jeg har gått ned, så da regner jeg jo med at det egentlig stemmer, men at jeg har fått mer muskler.

Anonymkode: b5e00...ae5

AnonymBruker
Skrevet

For meg er trening avgjørende, særlig med alderen. 

Trening handler om mye mer en brenning av kalorier der og da. Med alderen mister man muskler, derfor går forbrenningen ned. Så ved å trene forbrenner jeg mer døgnet rundt. 

Selv om man går ned med kosthold blir man gjerne "blekfeit". Igjen fordi man ikke lenger har muskler naturlig, slik som i 20-årene. Man blir flat bak, får mage, grevinneheng. 

Trening gir endorfiner, kombinert med at man føler seg strammere, som igjen gir boost også når det gjelder kosthold og livsstil ellers.

Er man i god form beveger man seg generelt mer, man går i stedet for å hoppe på sparkesykkel, tar trappene i stedet for heisen, etc. 

Anonymkode: 73475...fe9

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er fordi turer gir mindre treningseffekt enn hva styrketrening gjør. Begge deler er sunt for deg, og det handler jo egentlig bare om viljestyrke?

Jeg trener styrke, ikke noen store greier, to ganger i uken og kjenner mer sult de dagene, men jeg gir ikke etter for det. Vekten holder seg stabil, men flere kommenterer at jeg har gått ned, så da regner jeg jo med at det egentlig stemmer, men at jeg har fått mer muskler.

Anonymkode: b5e00...ae5

Joda det handler om viljestyrke. Men jeg gidder ikke å gå rundt å være sulten når jeg ikke trenger det. Er uansett i midten av normalvektig, så ingenting av treningen var for å gå ned i vekt. Men jeg gidder ikke øke i vekt.

AnonymBruker
Skrevet

For å gå ned i vekt er det kosthold som gjelder. 

Men trening gir så sinnsykt mange flere fordeler for helsen at jeg hadde gjort begge deler.

Anonymkode: 5c0ed...ae1

AnonymBruker
Skrevet

Det er egentlig kostholdet som utgjør forskjellen. Spørsmålet et kanskje heller hva du trenger gjøre i livet for å klare snu kostholdet - og det er ikke så ensidig som «spis mindre». Det er ganske komplekst.

Anonymkode: d31bb...36a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mest fokus på treningen. Spiser forholdsvis sunt, men teller ikke kalorier. 

Har alltid trent litt, men har trent stabilt 3-5 g i uken siste året, mest styrke. Gikk ned 10 kg i starten. Bmi ligger nederst på overvekt.

Får stadig tilbakemeldinger på at jeg har gått ned i vekt, noe som ikke er tilfelle. Ser at kroppen sakte, men sikkert endrer seg. Musklene blir mer difinerte, valken på ryggen er nesten borte, bulen på magen blir mindre og rumpen mer definert.

Nærmer meg 50 og er mer opptatt av og ha en sterk og funksjonell kropp, enn å være slank uten mye muskler. Jeg tenker at jeg investerer i alderdommen.

Anonymkode: 742f7...7c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spennende tema :) Selv elsker jeg å lage mat, lese om kosthold og finne gode retter som metter og gjør oss godt. Så jeg har fokusert på mat og faste. Har gått ned 5,4 kg siden midten av januar, og har ca 5 kg igjen. 

Trening har jeg dessverre lite interesse for - men litt bevegelse blir det i hverdagen likevel. Håper på noen turer/hagearbeid/uteliv når snøen forsvinner.

Anonymkode: b4602...396

AnonymBruker
Skrevet

Vektredusjon - om det er snakk om stor overvekt, og til og med fedme, så er kostholdet absolutt viktigst. Man kan ikke trene bort fedme. Både fordi det ikke forbrenner så mye, men også fordi det blir en for stor belastning på ledd. Da er lett trening mer supplerende.

Men ved vedlikehold er trening viktig for å opprettholde muskelmasse. Vektnedgang spiser ikke bare fett, men også muskler. 

Anonymkode: 42ae6...e15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vektredusjon - om det er snakk om stor overvekt, og til og med fedme, så er kostholdet absolutt viktigst. Man kan ikke trene bort fedme. Både fordi det ikke forbrenner så mye, men også fordi det blir en for stor belastning på ledd. Da er lett trening mer supplerende.

Men ved vedlikehold er trening viktig for å opprettholde muskelmasse. Vektnedgang spiser ikke bare fett, men også muskler. 

Anonymkode: 42ae6...e15

Et veldig godt poeng, svarene her kommer jo fra vidt ulike utgangspunkt. 

Mitt svar over er fra en typisk "ca 40, lite hverdagsaktivitet, vekt som stadig prøver å snike seg litt oppover" Sikkert på grunn av hormoner og tapt muskelmasse ved alder. 

Derfor er trening helt avgjørende, for meg. For selv om jeg "piner meg" med kosthold oppnår jeg bare å bli flatere på feil steder. 

Svaret er selvfølgelig noe helt annet for en kraftig overvektig person med dårlige kostholdsvaner. 

Anonymkode: 73475...fe9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...