All1gat0r Skrevet 6. mars 2023 #1 Skrevet 6. mars 2023 Hei, Jeg er gravid (6+4 uker på vei) for første gang og jeg klør så etter å få fortelle nærmeste familie og aller nærmeste venninner. Ønsker så gjerne noen ekstra å glede meg med, foruten min samboer som også gleder seg med meg såklart. Har et stebarn som vi egentlig ønsker at skal få vite det først av alle, men usikker på når det egentlig er ok å gjøre dette?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #2 Skrevet 6. mars 2023 Jeg fikk vite at jeg skulle bli Farmor, samme dag som positiv test Anonymkode: 60333...c75 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #3 Skrevet 6. mars 2023 Hvis du vil fortelle så er det vel bare å gjøre det! Er ingen tidspunkter som er «utafor». Anonymkode: 1718c...3d3 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #4 Skrevet 6. mars 2023 Når du selv føler for det. Ingen andre enn deg som bestemmer. Selv fortalte jeg det tidlig til både venner og familie. Dersom barna er små under 10 år hadde jeg kanskje ventet litt og tatt en tidlig ultralyd-fortalt etterpå. Anonymkode: 729b8...5f4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #5 Skrevet 6. mars 2023 Fortell når du føler deg klar for det 😊 Har fortalt venner og familie det like ette positiv test alle 4 gangene. Veldig glad for det den gangen jeg mistet i uke 13. Da hadde jeg hjelp og støtte samt forståelse fra alle rundt meg ❤️ Anonymkode: e9735...770 1 1
Carro123 Skrevet 6. mars 2023 #6 Skrevet 6. mars 2023 Når du vil! Jeg har venner som har fortalt i uke 7-8 fordi det har føltes rett, fordi de kanskje har mistet tidligere og ønsker støtte eller formen er så dårlig at det de ikke orker å finne på unnskyldninger. Jeg fortalte det i uke 12 sist, fordi jeg klødde i fingrene som deg men ville vente fordi min søster hadde en senabort så jeg ville være litt mer trygg på at det skulle gå bra. Denne gangen var formen ok, og med et barn fra før så har man nok med hverdagen og møter ikke venner like mye. Dermed ventet vi helt til uke 18, fordi da begynte magen å bli synlig. Det å fortelle søsken avhenger av alder på barnet. Vår 2 åring fortalte vi det til i uke 18 når vi begynte å fortelle venner og familie. Hadde formen min vært elendig og vi hadde hatt en 7-8 åring så hadde vi nok måtte fortalt det mye tidligere. Så alt avhenger av alder og din form. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #7 Skrevet 6. mars 2023 Fortell det akkurat når dere vil selv Anonymkode: 5c0ac...ae1 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #8 Skrevet 6. mars 2023 Du kan såklart fortelle akkurat når du vil. Men om du velger å fortelle så her tidlig, så vær klar over at det fremdeles er en betydelig sjanse (ca 10%) for at det ikke blir noen baby ut av graviditeten, og da er det greit å ha tenkt gjennom hva du er komfortabel med. Kanskje spesielt når det gjelder barn - vet ikke hvor gammel stebarnet er. Og så ville jeg tenkt nøye gjennom om jeg var komfortabel med at folk fortalte det videre (og vært veldig tydelig på om det er greit, men ikke alle respekterer sånt eller klarer å holde seg). Det er ikke gøy å bli gratulert på butikken av tilfeldig bekjent, og så måtte reversere nyheten. Etter uke 10 er sjansen for å miste mye mindre om alt ser bra ut. Jeg ville kanskje ventet med å fortelle barnet til jeg kom i alle fall så langt og hadde vært på ultralyd - men det er såklart opp til dere. Lykke til og gratulerer med graviditeten! Anonymkode: fe988...9ad
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #9 Skrevet 6. mars 2023 Jeg fortalte det til foreldrene mine og søsteren min samme dag jeg fikk positiv test. Har veldig godt forhold til familien min, så føltes naturlig å fortelle de med en gang. Ellers ventet vi til etter uke 12 med alle andre første gangen. Denne gangen måtte jeg fortelle venner og jobb tidligere da jeg var veldig dårlig fra uke 5 til uke 17. Så var vanskelig å holde det skjult lenge. Tenker du forteller når du selv ønsker 😊 er ikke noe tidspunkt som er riktig eller feil. Anonymkode: e4e67...b9a 1
Anonym28 Skrevet 6. mars 2023 #10 Skrevet 6. mars 2023 Akkurat når du vil! Vi fortalte det med en gang. Vi har mistet flere ganger før og har vært åpne om det, for oss er det fint å kunne dele opp og nedturer med nærmeste familie og venner. Og å kunne få litt støtte hvis det ikke skulle gått bra. 1
Anonym28 Skrevet 6. mars 2023 #11 Skrevet 6. mars 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Du kan såklart fortelle akkurat når du vil. Men om du velger å fortelle så her tidlig, så vær klar over at det fremdeles er en betydelig sjanse (ca 10%) for at det ikke blir noen baby ut av graviditeten, og da er det greit å ha tenkt gjennom hva du er komfortabel med. Kanskje spesielt når det gjelder barn - vet ikke hvor gammel stebarnet er. Og så ville jeg tenkt nøye gjennom om jeg var komfortabel med at folk fortalte det videre (og vært veldig tydelig på om det er greit, men ikke alle respekterer sånt eller klarer å holde seg). Det er ikke gøy å bli gratulert på butikken av tilfeldig bekjent, og så måtte reversere nyheten. Etter uke 10 er sjansen for å miste mye mindre om alt ser bra ut. Jeg ville kanskje ventet med å fortelle barnet til jeg kom i alle fall så langt og hadde vært på ultralyd - men det er såklart opp til dere. Lykke til og gratulerer med graviditeten! Anonymkode: fe988...9ad Jeg synes at det må være helt forferdelig å skulle late som ingenting om man spontanaborterer - det er jo da det er fint å få støtte av sine nærmeste. Jeg synes generelt at vi kvinner bør bli mer åpne med folk når sånt skjer, jo mer vi prater om det desto mindre tabu blir det om mer fokus får kvinnehelse. Men det må selvsagt være opp til hva hver enkelt orker og vil. Men vær for all del ikke stille for å skåne andre. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #12 Skrevet 6. mars 2023 Anonym28 skrev (34 minutter siden): Jeg synes at det må være helt forferdelig å skulle late som ingenting om man spontanaborterer - det er jo da det er fint å få støtte av sine nærmeste. Jeg synes generelt at vi kvinner bør bli mer åpne med folk når sånt skjer, jo mer vi prater om det desto mindre tabu blir det om mer fokus får kvinnehelse. Men det må selvsagt være opp til hva hver enkelt orker og vil. Men vær for all del ikke stille for å skåne andre. Jeg har hatt 5 spontanaborter på rad og jeg er veldig glad jeg ikke har fortalt noen om graviditetene. Det blir så mye fokus og forklaring og dveling over det. Jeg hadde ikke orket alt fokuset på dette. Ville bare glemme og gå videre. Anonymkode: d61b7...660 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #13 Skrevet 6. mars 2023 Mange venter til uke 12 men det er ingen fasit vi fortalte det tidligere til de nærmeste, og senere til ledere på jobb 😛 Anonymkode: e09ff...c21 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #14 Skrevet 6. mars 2023 Vi har fortalt det lenge før uke 12 alle gangene. Anonymkode: fa6f1...4ea
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #15 Skrevet 6. mars 2023 Vi venter til etter ultralyden og svaret på Nipt-testen rundt uke 12. Vi har begge barn fra før og ønsker ikke å involvere de før vi vet at fosteret sannsynligvis er friskt. Anonymkode: 44be9...f2a 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #16 Skrevet 7. mars 2023 Det er innafor når du mener det er det😊 Jeg er gravid i uke 8 + 3 men skal vente så lenge som mulig med å fortelle ettersom vi har barn fra før der eldste er ekstremt utålmodig så vi skal skåne henne litt 😅 men hadde vi ikke måttet ta hensyn til det så kan det hende jeg hadde fortalt det etter jeg har vært på ul som jeg skal på om 1 uke. Anonymkode: cfd6d...bb6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #17 Skrevet 7. mars 2023 Jeg personlig fortalte ingenting før det var rimelig sikkert, uke 14. Første graviditet så fortalte mannen min det med en gang til mange kamerater og kollegaer. Det endte i spontanabort. Han synes selv det var ubehagelig å få spørsmål hvordan det gikk med meg og babyen i lang tid etter aborten. Jeg var glad jeg ikke fortalte noen om det for jeg synes prøving er privat og hadde ikke orket det "presset" om at flere ventet på at jeg skulle fortelle jeg var gravid igjen. Det tok et år og det var stress nok med at bare oss visste om det. Hadde ikke orket familie som skulle være involvert i prøvingen og lure på om jeg var gravid snart igjen.Eller venner for den saks skyld. Om du ikke har noe problem med at alle vet at du driver å prøver for å få en baby dersom noe skjer så hadde jeg ikke nølt med å si noe. Det er som noen også sier enkelte som liker å ha støtten fra andre dersom noe skjer, men for meg gikk det helt fint at ingen visste av mine kjente. Anonymkode: e81dc...cf4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #18 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi venter til etter ultralyden og svaret på Nipt-testen rundt uke 12. Vi har begge barn fra før og ønsker ikke å involvere de før vi vet at fosteret sannsynligvis er friskt. Anonymkode: 44be9...f2a Men er ikke ultralyden i uke 12 men det tar flere uker å få svar på NIPT? Da er man fort i uke 14. fint det også altså Anonymkode: d61b7...660
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #19 Skrevet 7. mars 2023 Det velger du selv. Jeg fortalte det til samboer og nærmeste venninner ved positiv test (4 uker). Så fortalte jeg det til foreldre, søsken og slekt da jeg var ca 12 uker. Fortalte det til familien til samboer etter OUL. Vi kunne fortalt det tidligere, men faren til samboer fylte rundt tall rett etter ultralyden, så vi tenkte det hadde vært en artig gave! Kolleger og alle andre fikk vite det etter oul. Hørte liksom at man måtte vente til uke 12 med å si det i tilfelle man spontanaborterte. Men jeg tenkte at, skjer det, så trenger da ikke det å være noe hemmelig. Da har jeg noen å prate om det med. Anonymkode: 03d2b...b96 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå