AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #1 Skrevet 6. mars 2023 Jeg har samboer, vi er voksne, har hver våre voksne barn og skal derfor ikke ha barn sammen. Er da hans foreldre mins svigerforeldre, han søsken mine svigerinner og svogre? Jeg trodde jo egentlig det, men slik er det tydeligvis ikke for enkelte i hans familie. Jeg blir holdt utenfor siden vi ikke har barn. Syntes det er veldig spesielt egentlig, men de om det. Anonymkode: 56b28...056
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #2 Skrevet 6. mars 2023 Ja jeg mener dere er i familie. Men, terminologien svigerforeldre/svigerinne/svoger er jo fra gammelt av forbeholdt de man var gift med. I dag brukes disse betegnelsene uansett, mest sannsynlig fordi man ikke finner nye ord som passer. Blir jo tungvint å si mannens foreldre, mannens bror osv. Men dere er samboere og hverandres nærmeste - og burde behandles av respektive familier på den måten også er min mening da. Anonymkode: d6c0b...6a8 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #3 Skrevet 6. mars 2023 Jeg er gift med mannen min, ja vi er familie. Uten barn. Jeg tenker at om dere er samboere over lang tid er dere også en familie. Man trenger ikke ha felles barn, det er mange som ikke kan eller vil men det betyr ikke at man står uten noen. Anonymkode: 99f0a...c92 5
Daria Skrevet 6. mars 2023 #4 Skrevet 6. mars 2023 Hvor lenge har dere vært sammen, og ikke minst - hvor gamle var dere da? Det blir noe litt annet med mye partnere som dukker opp i godt voksen alder, som ikke nødvendigvis handler om hverken barn eller sivilstatus, men at man er "erstatteren" som kommer inn i noe som er etablert. Jeg prøver å bli enig med meg selv om jeg vil kalle kona til faren min familie - de har vært gift i mange år (og samboer i enda flere) og jeg er glad i og setter pris på henne, men de traff hverandre etter at jeg ble voksen og på et vis føles det litt rart å kalle henne familie. Men det er den semantiske diskusjonen, man oppfører seg jo uansett om man definerer den andre som familie eller ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #5 Skrevet 6. mars 2023 Kan man være familie hvis man ikke er gift og ikke har barn? Ja. Men jeg synes ikke man nødvendigvis blir familie med en gang man flytter sammen. Man må ha en etablert og varig relasjon tenker jeg. Å bruke terminologien svigermor/svoger osv. tenker jeg er greit, selv om det strengt tatt betyr at det er mor eller bror til en ektefelle. Hvis mine foreldre skulle fått nye partnere nå som jeg er voksen, hadde jeg neppe sett på den nye partneren som familie, men det betyr jo ikke at jeg ikke ville ha inkludert vedkommende i familiesettinger. Anonymkode: a4eb2...ba9 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #6 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja jeg mener dere er i familie. Men, terminologien svigerforeldre/svigerinne/svoger er jo fra gammelt av forbeholdt de man var gift med. I dag brukes disse betegnelsene uansett, mest sannsynlig fordi man ikke finner nye ord som passer. Blir jo tungvint å si mannens foreldre, mannens bror osv. Men dere er samboere og hverandres nærmeste - og burde behandles av respektive familier på den måten også er min mening da. Anonymkode: d6c0b...6a8 Slik jeg også tenker, men enkelte i hans familie ser på hans eks som familie og ikke meg. Dette fordi han var gift med henne og de har barn. Ikke at det bryr meg veldig, men interessant å høre andres mening om dette. Anonymkode: 56b28...056 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #7 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Slik jeg også tenker, men enkelte i hans familie ser på hans eks som familie og ikke meg. Dette fordi han var gift med henne og de har barn. Ikke at det bryr meg veldig, men interessant å høre andres mening om dette. Anonymkode: 56b28...056 Hun er jo i deres familie via barnet sitt. Anonymkode: 8be42...71d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #8 Skrevet 6. mars 2023 Juridisk er man ikke familie med mindre man er gift. Men man kan selvfølgelig definere seg akkurat slik man selv ønsker. Anonymkode: 9f79a...d1d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #9 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Juridisk er man ikke familie med mindre man er gift. Anonymkode: 9f79a...d1d Jus forholder seg ikke til familie som en generell størrelse, men regulerer spesifikke rettigheter og plikter. Dette gjelder feks rett til pliktarv. Anonymkode: 8be42...71d
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #10 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jus forholder seg ikke til familie som en generell størrelse, men regulerer spesifikke rettigheter og plikter. Dette gjelder feks rett til pliktarv. Anonymkode: 8be42...71d Som jeg skriver; ønsker man sin egen definisjon av familie så står man jo fritt til det. Anonymkode: 9f79a...d1d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #11 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hun er jo i deres familie via barnet sitt. Anonymkode: 8be42...71d Så da er jeg altså i familie med min eks manns familie, er det det du mener? Da jeg var gift med min eks mann så var de min familie, da vi ble skilt så er de ikke min familie, men de er fortsatt mitt barns familie. Anonymkode: 56b28...056 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #12 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så da er jeg altså i familie med min eks manns familie, er det det du mener? Da jeg var gift med min eks mann så var de min familie, da vi ble skilt så er de ikke min familie, men de er fortsatt mitt barns familie. Anonymkode: 56b28...056 Dere har felles familie. Og for dine barn er de en del av deres familie. Anonymkode: 9f79a...d1d 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #13 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Dere har felles familie. Og for dine barn er de en del av deres familie. Anonymkode: 9f79a...d1d Det jeg og min eks familie har felles er mitt barn, men jeg er ikke i familie lenger med min eks familie. De ble eks familie samtidig som far til mitt barn ble eksmann. Anonymkode: 56b28...056
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå