Gå til innhold

Hva betyr det at man har endometrioseforandringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fjernet livmoren for noen uker siden. Det som ble fjernet ble sendt inn til undersøkelse. Fikk brev nå, om at det ble funnet endometrioseforandringer i livmoren og i vevet fra bukhinner. Det står i epikrisen fra operasjonen at de fjernet endometrioseplakk. Jeg har ikke fått noen muntlig info. Hva betyr dette? 

Anonymkode: 35035...acd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At du har hatt endometriose.

Anonymkode: 945e3...08f

Skrevet

Men, siden livmoren din nå er fjernet vil jeg tro at også endometriosen og de problemene den fører med seg også er fjernet, så sånn sett liten betydning nå, sp jeg ville ikke tenkt særlig over det, annet enn at det muligens kan forklare evt. plager du hadde før den ble fjernet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Karo* skrev (2 minutter siden):

Men, siden livmoren din nå er fjernet vil jeg tro at også endometriosen og de problemene den fører med seg også er fjernet, så sånn sett liten betydning nå, sp jeg ville ikke tenkt særlig over det, annet enn at det muligens kan forklare evt. plager du hadde før den ble fjernet. 

Det stemmer dessverre ikke helt. Å fjerne livmoren kan bety at det kanskje ikke utvikler seg mer enn det har gjort, men man vil fortsatt ha arrvev og sammenvoksinger (dersom sistnevnte ikke blir fjernet) og det kan gi kroniske smerter og f.eks økt risiko for tarmslyng. 

Anonymkode: d5404...554

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper ikke alltid å fjerne livmoren mtp endometriose. Vevet som allerede finnes utenfor vil fortsette å gi smerter. Men ta kontakt med lege slik at du får en god forklaring.

Anonymkode: cdaa1...834

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kontaktet legen og spurt om de samtidig fjernet alt endometriosevevet de fant. Har du endo bør vevet bort for å få mindre smerter. 

Anonymkode: 382d5...0cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg skal ta kontakt slik at jeg får ordentlig svar, og synes i grunn det er helt merkelig at jeg ikke får mer informasjon uten å måtte be om det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Jeg skal ta kontakt slik at jeg får ordentlig svar, og synes i grunn det er helt merkelig at jeg ikke får mer informasjon uten å måtte be om det. 

Dessverre helt vanlig ved kvinnesykdommer.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dessverre helt vanlig ved kvinnesykdommer.

Ja, det er vel mitt inntrykk også. Hatt plager i 20 år, men de har ikke brydd seg med å finne ut om det er noe som forårsaker disse plagene siden jeg har blitt så lett gravid og hatt ukompliserte svangerskap. De mener at sannsyneligheten  for endometriose har vært svært lav. Og når de da først finner ut at jeg har det, så gir de meg ikke ordentlig beskjed engang. Blir litt oppgitt. Skjønner at det ikke er så mye mer å gjøre, men en liten prat rundt det hadde jo gjort seg. 

Skrevet
Karo* skrev (8 timer siden):

Dessverre, endometriose kan spre seg i kroppen.

For eksempel tarmer, lunger og tilogmed hjerne. 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (13 timer siden):

Dessverre, endometriose kan spre seg i kroppen.

For eksempel tarmer, lunger og tilogmed hjerne. 

Er dette vanlig? Hvordan skjer dette? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dette vanlig? Hvordan skjer dette? 

Det er en sykdom som finnes i kroppens slimhinner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...