Gå til innhold

Husk frivillig medlemsskap i folketrygden hvis dere flytter.

Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er slik jeg også tolker det. Og ja, man kan spørre NAV, men selv der skjønner de ikke bæret av mange ting. Hadde folk på AAP spurt NAV om de kan fritt reise til utlandet så lenge det ikke forstyrrer aktivitetsplanen, så hadde NAV fortsatt sagt nei, på et FEILaktig grunnlag. 

Hvis man ser på denne linken som jeg googlet kjapt, så er det altså "to viktige grenser ved flytting til utlandet", så det heter.

https://advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/taper-trygderettigheter-ved-flytting/

Det står at man kan være i utlandet i 12 måneder i strekk. Men som du riktig påpeker, de nekter å skrive om "kreative" løsninger, slik som den du legger opp til. Synes at de burde tatt for seg det også, men slik jeg leser det, så kan man gjøre det sånn som du foreslår, så lenge 6 måneder er under det ene kalenderåret og de neste 6 månedene er igjen for neste kalenderår, og det betyr tross alt 6 + 6 = 12 måneder.  

Så er spørsmålet også om man må tilbake til Norge i 6 eller 12 måneder, før man "nullstiller telleren" og kan være i utlandet i 12 måneder igjen.

Anonymkode: 6b1d4...765

Jeg vil tro at man må være tilbake i Norge i 12 måneder. Ihvertfall er det sånn jeg tenker å gjøre det hvis det blir aktuelt.  Har samboer og barn i Norge så det gjør situasjonen vanskeligere sånn følelsesmessig.

Anonymkode: bc4e4...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg leser stadig at det lønner seg å betale frivillig medlemskap til folketrygden i Norge om man flytter ut av landet. Men er det noen som vet hvor mye man må betale? Er det en slags skatt eller hva er det? 

Anonymkode: 863c5...1f0

Du betaler trygdeavgift hvert år over skatteseddelen - om du er voksen og betaler skatt da. Det går til finansiering av folketrygden.

Det står spesifisert på skattemeldingen hvor mye du betaler.

Satser her:

https://www.skatteetaten.no/satser/trygdeavgift/

Anonymkode: 1893c...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Furstina skrev (6 timer siden):

Hon bör naturligtvis vara täckt av svensk sjukförsäkring och vård då hon arbetat och betalat skatt i Sverige. 
Att vända tillbaka hem till Norge och kliniken hon behandlats på tidigare var hennes val. Hon hade fått behandling i Sverige om hon velat. 

Som andra sa; det är viktigt att veta vilka rättigheter man har, vilka man tappar och vilka extra försäkringar man kan behöva när man flyttar utomlands. 

Ja, ikke sant. En vil jo bli dekket i det landet en bor og jobber i, stort sett. Men en må jo undersøke at en har det formelle i orden i landet en flytter til også.

Mye av problemet oppstår om en blir syk/skadd og ønsker å reise hjem til Norge.

Vil en søke om uføretrygd i Norge f.eks er det krav om sammenhengende trygdetid før uføretidspunktet.

Da vil en bli avhengig av å ha opptjent rettigheter i landet en flytter til, så det er risiko for å falle mellom to stoler.

Viktig med gode personlige forsikringer - noe vi som norske/skandinaver ikke er vant til å tenke på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adobyen skrev (20 timer siden):

Jeg synes at alt med NAV er ganske komplisert, selv om jeg forstår min egen sak.  Heldige deg som har full oversikt over regelverket, noe jeg tviler på at de alltid har selv om de jobber der.

Det er egentlig ikke så komplisert, er man frivillig medlem i norsk folketrygd må man som regel påregne å reise til Norge for komplekse, planlagte inngrep, man er jo faktisk ikke dekket i stor grad i utlandet selv om man er medlem i folketrygden, utvoer mindre hendelser og liggedøgn som nevnt til ca 3000,- per natt. Skal man ha mer enn dette må man uavhengig av medlemskap i folketrygden tegne privat helseforsikring i det landet man bor hvis de ikke har et offentlig helsevesen man kan bli dekket av (f. eks. gjennom bilaterale avtaler mellom den norske og utenlandske myndigheter om helsedekning for sine statsborgere). 

Reglene er grovt sett egentlig ikke verre enn dette og det trengs nok en folkeopplysning slik at folk ikke regner med at man blir dekket av norsk helsevesen uansett hvor lenge de bor i utlandet. Det kan som noen opplever, bli en veldig dyr affære. Det er jo egentlig ganske naturlig at det er slik, norsk helsevesen er jo primært ikke til for de som har flyttet til utlandet, men til de som bor og oppholder seg primært i Norge (Definert som minst halvparten av tiden, dvs. 6 måneder i året av det offentlige). 

Anonymkode: 041bb...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.3.2023 den 13.39):

Dette er viktig å tenke gjennom - hvem skal betale for deg om du blir syk?

Ikke alltid det vil lønne seg å beholde medlemskapet heller, selv om en får dekket noe behandling når en bor i utlandet.

Han her tapte på det:

https://www.nettavisen.no/nyheter/jeg-er-blitt-rundlurt-av-norge/s/12-95-3007395

Men tenker en at en vil reise hjem til Norge om en skulle bli syk eller noe skje, da er det viktig å vite at en mister rettighet i Norge om en flytter ut.

Han der er bare dum, ikke uheldig. 

Anonymkode: 3f826...b8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...