Gjest Adobyen Skrevet 6. mars 2023 #1 Del Skrevet 6. mars 2023 Det kan komme til nytte, selv om man helst ikke vil tenke på det. Jeg ser flere tråder der man snakker om flytting til andre land. Det står vi jo fritt til å gjøre som vi ønsker med. Bare minner om dette. https://frifagbevegelse.no/fontene/trine-dro-hjem-til-norge-da-hun-fikk-kreft-sa-oppdaget-hun-tabben-hun-hadde-gjort-6.158.942025.42e24de8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #2 Del Skrevet 6. mars 2023 Adobyen skrev (15 minutter siden): Det kan komme til nytte, selv om man helst ikke vil tenke på det. Jeg ser flere tråder der man snakker om flytting til andre land. Det står vi jo fritt til å gjøre som vi ønsker med. Bare minner om dette. https://frifagbevegelse.no/fontene/trine-dro-hjem-til-norge-da-hun-fikk-kreft-sa-oppdaget-hun-tabben-hun-hadde-gjort-6.158.942025.42e24de8d6 Men dette får vel ingenting å si hvis man velger varianten å være i Norge halve året? Og en ting til som du eller kanskje noen andre kan svare på. Hvis man f.eks bor i utlandet fra juli et år til juni neste år, da er man i utlandet bare 6 måneder i hvert kalenderår. Så da kan man teknisk sett bo i utlandet og Norge 1 år om gangen. Stemmer dette eller tar jeg feil? Hilsen meg som vurderer sterkt å flytte delvis. Anonymkode: bc4e4...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 6. mars 2023 #3 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men dette får vel ingenting å si hvis man velger varianten å være i Norge halve året? Og en ting til som du eller kanskje noen andre kan svare på. Hvis man f.eks bor i utlandet fra juli et år til juni neste år, da er man i utlandet bare 6 måneder i hvert kalenderår. Så da kan man teknisk sett bo i utlandet og Norge 1 år om gangen. Stemmer dette eller tar jeg feil? Hilsen meg som vurderer sterkt å flytte delvis. Anonymkode: bc4e4...f0a Det stemmer, og veldig mange velger den varianten pga tryggheten. Jeg vet ikke om oppholdet kan være mer enn 6 måneder sammenhengende når det passerer nytt år. Det er nok best å høre ned navs kontaktsenter internasjonal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #4 Del Skrevet 6. mars 2023 Adobyen skrev (4 minutter siden): Det stemmer, og veldig mange velger den varianten pga tryggheten. Jeg vet ikke om oppholdet kan være mer enn 6 måneder sammenhengende når det passerer nytt år. Det er nok best å høre ned navs kontaktsenter internasjonal. Ok, bare tenker at siden det står 6 måneder hvert kalenderår så burde dette være innenfor, men takk for tips. Anonymkode: bc4e4...f0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #5 Del Skrevet 6. mars 2023 Dette er viktig å tenke gjennom - hvem skal betale for deg om du blir syk? Ikke alltid det vil lønne seg å beholde medlemskapet heller, selv om en får dekket noe behandling når en bor i utlandet. Han her tapte på det: https://www.nettavisen.no/nyheter/jeg-er-blitt-rundlurt-av-norge/s/12-95-3007395 Men tenker en at en vil reise hjem til Norge om en skulle bli syk eller noe skje, da er det viktig å vite at en mister rettighet i Norge om en flytter ut. Anonymkode: 1893c...213 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 6. mars 2023 #6 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette er viktig å tenke gjennom - hvem skal betale for deg om du blir syk? Ikke alltid det vil lønne seg å beholde medlemskapet heller, selv om en får dekket noe behandling når en bor i utlandet. Han her tapte på det: https://www.nettavisen.no/nyheter/jeg-er-blitt-rundlurt-av-norge/s/12-95-3007395 Men tenker en at en vil reise hjem til Norge om en skulle bli syk eller noe skje, da er det viktig å vite at en mister rettighet i Norge om en flytter ut. Anonymkode: 1893c...213 Stakkars mann. Det er sannelig ikke lett å skjønne noe av disse reglene.. sakene som vi to linker til går jo helt motsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #7 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette er viktig å tenke gjennom - hvem skal betale for deg om du blir syk? Ikke alltid det vil lønne seg å beholde medlemskapet heller, selv om en får dekket noe behandling når en bor i utlandet. Han her tapte på det: https://www.nettavisen.no/nyheter/jeg-er-blitt-rundlurt-av-norge/s/12-95-3007395 Men tenker en at en vil reise hjem til Norge om en skulle bli syk eller noe skje, da er det viktig å vite at en mister rettighet i Norge om en flytter ut. Anonymkode: 1893c...213 Hehe, han der har jo misforstått hele systemet. Det er ikke sånn at folketrygden betaler for skader i utlandet selv om det er der de har oppstått, det er det man har forsikring til. Han her burde hatt forsikring som dekket operasjon i Thailand, slik alle andre nordmenn som er der har. Det er greit å sette seg inn i hvordan ting fungerer før man sutrer i avisa. Sånne som han er det mange av, de som tror de ikke trenger reiseforsikring fordi staten Norge AS betaler, og så blir de lang i maska når de innser at sånn er det ikke. Anonymkode: 5e8d9...44a 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #8 Del Skrevet 6. mars 2023 Adobyen skrev (1 minutt siden): Stakkars mann. Det er sannelig ikke lett å skjønne noe av disse reglene.. sakene som vi to linker til går jo helt motsatt. Reglene er ikke så vanskelige Anonymkode: bea93...b08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 6. mars 2023 #9 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Reglene er ikke så vanskelige Anonymkode: bea93...b08 Jeg synes at alt med NAV er ganske komplisert, selv om jeg forstår min egen sak. Heldige deg som har full oversikt over regelverket, noe jeg tviler på at de alltid har selv om de jobber der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #10 Del Skrevet 6. mars 2023 Sommeren i Norge er jo flott. Nok med ca 5 mnd i det varme utland om vinteren:-). Anonymkode: b2a58...ad4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #11 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hehe, han der har jo misforstått hele systemet. Det er ikke sånn at folketrygden betaler for skader i utlandet selv om det er der de har oppstått, det er det man har forsikring til. Han her burde hatt forsikring som dekket operasjon i Thailand, slik alle andre nordmenn som er der har. Det er greit å sette seg inn i hvordan ting fungerer før man sutrer i avisa. Sånne som han er det mange av, de som tror de ikke trenger reiseforsikring fordi staten Norge AS betaler, og så blir de lang i maska når de innser at sånn er det ikke. Anonymkode: 5e8d9...44a Det er ikke helt riktig. Han ville hatt krav på operasjon om han fløy til Norge. Og han ville hatt rett på dekning av en hel del av sykdomsutgifter også i Thailand. «- Som frivillig medlem har Asmundvaag rett til ordinær stønad fra folketrygden. I hovedsak betyr det at han har krav på dekning av utgifter til ambulanse, opphold på sykehus inntil 3.000 kroner per liggedøgn samt legemidler, sier Aasan og understreker at reglene er bestemt av Stortinget.» Anonymkode: 1893c...213 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 6. mars 2023 #12 Del Skrevet 6. mars 2023 (endret) Han måtte potensielt flytte til Norge og vente i helsekø for å få operasjon det gjorde ikke GHB ny hofte fikk hun Endret 6. mars 2023 av Maskinfører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #13 Del Skrevet 6. mars 2023 Adobyen skrev (18 minutter siden): Stakkars mann. Det er sannelig ikke lett å skjønne noe av disse reglene.. sakene som vi to linker til går jo helt motsatt. Ikke egentlig - men en må virkelig sette seg inn i detaljene. Han beholdt sitt medlemskap, men siden det var en planlagt operasjon, ikke akutt, måtte reise til Norge for å få den. Sykehus, ambulanse, medisiner og slikt for akutt sykdom får han dekket der. Hun damen i Sverige derimot, hun beholdt ikke sitt medlemskap i folketrygden. Da kreften blusset opp og hun ville reise til Norge for behandling, da var hun registrert som utvandret og hadde selvfølgelig ingen rettigheter her. Men vil anta at hun var dekket av svenske helsevesenet? Siden hun både bodde og jobber der? Ting blir mer komplisert, og en må tenke gjennom eventualiteter. Hva vil jeg om noe skjer? Hvor er jeg dekket? Ikke bare gå ut fra at ‘mor Norge’ fikser, eller at en kan komme tilbake med fulle rettigheter når som helst. Anonymkode: 1893c...213 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #14 Del Skrevet 6. mars 2023 Jeg leser stadig at det lønner seg å betale frivillig medlemskap til folketrygden i Norge om man flytter ut av landet. Men er det noen som vet hvor mye man må betale? Er det en slags skatt eller hva er det? Anonymkode: 863c5...1f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 6. mars 2023 #15 Del Skrevet 6. mars 2023 24 minutter siden, AnonymBruker said: Hun damen i Sverige derimot, hun beholdt ikke sitt medlemskap i folketrygden. Da kreften blusset opp og hun ville reise til Norge for behandling, da var hun registrert som utvandret og hadde selvfølgelig ingen rettigheter her. Men vil anta at hun var dekket av svenske helsevesenet? Siden hun både bodde og jobber der? Anonymkode: 1893c...213 Hon bör naturligtvis vara täckt av svensk sjukförsäkring och vård då hon arbetat och betalat skatt i Sverige. Att vända tillbaka hem till Norge och kliniken hon behandlats på tidigare var hennes val. Hon hade fått behandling i Sverige om hon velat. Som andra sa; det är viktigt att veta vilka rättigheter man har, vilka man tappar och vilka extra försäkringar man kan behöva när man flyttar utomlands. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #16 Del Skrevet 6. mars 2023 Muligheten til frivillig medlemskap i folketrygd er blitt begrenset de senere årene. Anbefaler å lese seg opp på kriteriene. Anonymkode: 153ef...fb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #17 Del Skrevet 6. mars 2023 Adobyen skrev (2 timer siden): Det kan komme til nytte, selv om man helst ikke vil tenke på det. Jeg ser flere tråder der man snakker om flytting til andre land. Det står vi jo fritt til å gjøre som vi ønsker med. Bare minner om dette. https://frifagbevegelse.no/fontene/trine-dro-hjem-til-norge-da-hun-fikk-kreft-sa-oppdaget-hun-tabben-hun-hadde-gjort-6.158.942025.42e24de8d6 Sikkert aktuelt for de som har formue i Norge, og ellers betydelig høyere ufør enn patetiske 300.000 kr, før skatt. Som fortsatt ligger 75.000 kr under 60% av brutto medianlønn. Men for folk som er helt single, har lite eller ingen formue og har ellers den tragiske satsen nevnt over, så er det langt verre og de er faktisk "fanget" i Norge. Spesielt siden den norske kronen er så svak, at det har nådd et helt patetisk nivå. Sammenlignet med året 2013, så er det nesten som himmel og hav i forskjell. Det betyr også at man får færre / mindre kroner for beløpet man har. Så det blir litt som utenlandsk student det der, at man får enda et problem å tenke med på lasset, spesielt siden flere ekstra velferdstilbud gjerne er koblet opp mot det å bo i Norge. F eks, egenandeler, hjemmehjelp eller hjelp med å dosere medisiner hver uke. I tillegg til potensielt tap av bostøtte, hvis man kvalifiserer seg til det, noe man gjerne gjør nå for tiden med de forhøyede satsene under vinteren. Anonymkode: 6b1d4...765 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #18 Del Skrevet 6. mars 2023 Hvorfor snakker folk som om alle bare kan bo i utlandet så mye de vil og fortsette å være medlem av Folketrygden? Man kan ikke bare bli frivillig medlem sånn uten videre. Det er ekstremt strenge regler. Man kan kun være frivillig medlem om man er student, får norsk pensjon eller har norsk arbeidsgiver, så om man flytter til utlandet og får seg normal jobb i landet man flytter til, har man ikke rett til å være frivillig medlem. Da blir man utmeldt, og sånn er det. Men det finnes andre muligheter. Ordne deg god forsikring i det landet du bor i f.eks. Anonymkode: f10a5...14d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #19 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men dette får vel ingenting å si hvis man velger varianten å være i Norge halve året? Og en ting til som du eller kanskje noen andre kan svare på. Hvis man f.eks bor i utlandet fra juli et år til juni neste år, da er man i utlandet bare 6 måneder i hvert kalenderår. Så da kan man teknisk sett bo i utlandet og Norge 1 år om gangen. Stemmer dette eller tar jeg feil? Hilsen meg som vurderer sterkt å flytte delvis. Anonymkode: bc4e4...f0a Det er slik jeg også tolker det. Og ja, man kan spørre NAV, men selv der skjønner de ikke bæret av mange ting. Hadde folk på AAP spurt NAV om de kan fritt reise til utlandet så lenge det ikke forstyrrer aktivitetsplanen, så hadde NAV fortsatt sagt nei, på et FEILaktig grunnlag. Hvis man ser på denne linken som jeg googlet kjapt, så er det altså "to viktige grenser ved flytting til utlandet", så det heter. https://advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/taper-trygderettigheter-ved-flytting/ Det står at man kan være i utlandet i 12 måneder i strekk. Men som du riktig påpeker, de nekter å skrive om "kreative" løsninger, slik som den du legger opp til. Synes at de burde tatt for seg det også, men slik jeg leser det, så kan man gjøre det sånn som du foreslår, så lenge 6 måneder er under det ene kalenderåret og de neste 6 månedene er igjen for neste kalenderår, og det betyr tross alt 6 + 6 = 12 måneder. Så er spørsmålet også om man må tilbake til Norge i 6 eller 12 måneder, før man "nullstiller telleren" og kan være i utlandet i 12 måneder igjen. Anonymkode: 6b1d4...765 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #20 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvorfor snakker folk som om alle bare kan bo i utlandet så mye de vil og fortsette å være medlem av Folketrygden? Man kan ikke bare bli frivillig medlem sånn uten videre. Det er ekstremt strenge regler. Man kan kun være frivillig medlem om man er student, får norsk pensjon eller har norsk arbeidsgiver, så om man flytter til utlandet og får seg normal jobb i landet man flytter til, har man ikke rett til å være frivillig medlem. Da blir man utmeldt, og sånn er det. Men det finnes andre muligheter. Ordne deg god forsikring i det landet du bor i f.eks. Anonymkode: f10a5...14d Man må ha tilgang til begge landene og ha bostedadr i Norge. Det er det beste. Anonymkode: b2a58...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå