AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #1 Skrevet 6. mars 2023 Jeg har begynt å se etter bolig, og kom for litt siden over en annonse for en leilighet i 4-mannsbolig. Jeg var ikke interessert i starten av diverse grunner, men jeg har med tiden innsett at med mitt budsjett må jeg fire godt på krava/ønskene. Jeg vet ikke nøyaktig når annonsen ble lagt ut, men den har ligget ute et par måneder i alle fall. Jeg endra altså mening og har vurdert den som interessant, og håpet det kanskje var mulig at selger ville godta bud under prisantydninga fordi den tydeligvis ikke var lettsolgt. Men i helga ble annonsen oppdatert, og boligen er nå over 300k dyrere. Det er en ganske solid økning, da forrige antydning var 1 700 000. Jeg har vært i kontakt med megler, og fikk vite at det hadde vært bud på prisantydning, men selger var ikke villig til å selge for den prisen. Derfor hadde de nå satt opp antydninga til hva selger faktisk var villig til å selge for. Boligen ble sist solgt i desember i 2019 for i underkant av 1 200 000, selger mener altså at verdiøkningen er på over 800k på drøye 3 år uten at det har skjedd noe oppussing eller annet siden kjøp. Om jeg regner riktig, så er det en verdiøkning på nesten 70%? Jeg skjønner ikke logikken her? Jeg er førstegangskjøper, så jeg har ikke vært gjennom dette før, men jeg følger med i nyhetene og har kjent selv på dyrere mat-, strøm og drivstoffpriser, og jeg trodde boligprisene skulle gå nedover en tid? Er denne selgeren totalt urealistisk eller er det dette her jeg må forvente framover? Jeg kan for øvrig legge til at en lik leilighet ble solgt i september, den ble solgt for 2 200 000, men den hadde mindre fellesgjeld så totalprisen blir lik om førstnevnte leilighet blir solgt til antydning. Den var derimot pent oppussa, både bad og kjøkken var ordentlig, og det så ut til at resten av boligen var nylig malt. Leiligheten til salgs er slitt og trenger mye oppussing i løpet av de neste årene, spesielt badet er ikke bra. Jeg må si jeg ble rimelig demotivert, og ikke fatter jeg hvorfor noen legger ut annonser med en prisantydning de ikke er villig til å selge for heller. Er det vanlig? Anonymkode: 537ed...98e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #2 Skrevet 6. mars 2023 Det er sært ja, men ikke noe du kan gjøre med det. Selger er den som skal godta pris. Når vi solgte var vi villige til å selge til antydning, men ønsket såklart budkrig. Tror det er ganske vanlig å legge antydning på det minste du vil godta. Jeg ville ikke betalt så mye mer etter 3 år uten oppussing. Om bad OG kjøkken var tatt så ok, kanskje, men når ingenting er gjort? Nei. Har selv latt vær å by på slike boliger, og er glad for det i dag. Finn noe rimeligere og puss opp selv heller, eller kjøp en ferdig oppusset. Den leiligheten høres ut som katta i sekken, dyr og trenger dyre oppgraderinger. Eier forstår nok ikke det. Ville ha ventet til noe annet dukker opp med mindre dette virkelig er drømmeboligen. Det høres ikke slik ut, så ville bare glemt den og lett videre. Anonymkode: 1787c...536 12
Numii Skrevet 6. mars 2023 #3 Skrevet 6. mars 2023 Den første prisantydningen er nok det boligen er verdt. Nå som leiligheten har liggi ute en stund så går det jo an å slenge inn et bud på 1,7. Det er tross alt ikke et skambud. Men veldig rart å gå den veien da, i stedet for å trekke leiligheten og legge ut om en stund igjen, evt pusse opp i mellomtiden. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #4 Skrevet 6. mars 2023 Veldig merkelig. Men her høres jo kommunikasjonen mellom megler og selger også "rar" ut. Det normale ville være at man helt fra begynnelsen annonserer boligen for MINST det beløpet man er villig til å selge for. Dette må man jo bli enig med megler om. Økning av prisantydning er høyst uvanlig. Og det er generelt dårlig skikk ikke å godta bud til prisantydning. Med mindre budet kom med et forbehold som selger ikke kunne/ville akseptere. Jeg tenker at budgiveren burde klaget dette inn, jeg. Lokkeprising er ikke lov. Anonymkode: 64c5e...f5b 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #5 Skrevet 6. mars 2023 Står ikke så bra til med mattekunnskapene dine, hvis boligen har økt fra 1,7 til 2mill i pris er det en økning på 17,6 %, ikke 70%. Forøvrig kan selges kreve hva han vil, så er det opp til kjøpere om de vil betale. Anonymkode: 189c9...38e 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #6 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Står ikke så bra til med mattekunnskapene dine, hvis boligen har økt fra 1,7 til 2mill i pris er det en økning på 17,6 %, ikke 70%. Forøvrig kan selges kreve hva han vil, så er det opp til kjøpere om de vil betale. Anonymkode: 189c9...38e 1,2 vel? Anonymkode: b78d4...f14 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #7 Skrevet 6. mars 2023 Lokkepris er ikke lov. Om ikke megler kan hevde at det har skjedd noe merkelig i markedet, så tror jeg nok dette kan være ulovlig. Ha litt is i magen , renta biter nok snart Anonymkode: 00e02...65d 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #8 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 1,2 vel? Anonymkode: b78d4...f14 Den ble solgt i 2019 for 1,2, lå så ute for 1,7 og er økt med 300 000 til det som blir 2 mill, noe ts også bekrefter i at den nå er 800 000 over det som var salgssummen sist. Anonymkode: 189c9...38e 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #9 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Står ikke så bra til med mattekunnskapene dine, hvis boligen har økt fra 1,7 til 2mill i pris er det en økning på 17,6 %, ikke 70%. Forøvrig kan selges kreve hva han vil, så er det opp til kjøpere om de vil betale. Anonymkode: 189c9...38e Ts snakket om økning siden boligen ble sist solgt for 3 år siden. Altså fra 1,2 til 2 mill uten noen oppgradering. Anonymkode: 1def2...ab7 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #10 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den ble solgt i 2019 for 1,2, lå så ute for 1,7 og er økt med 300 000 til det som blir 2 mill, noe ts også bekrefter i at den nå er 800 000 over det som var salgssummen sist. Anonymkode: 189c9...38e Ja, altså økningen fra sist boligen ble solgt var fr 1,2 til 2 mill. Virket som om du tok utgangspunkt i 1,7, som var prisantydning. Anonymkode: b78d4...f14 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #11 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har begynt å se etter bolig, og kom for litt siden over en annonse for en leilighet i 4-mannsbolig. Jeg var ikke interessert i starten av diverse grunner, men jeg har med tiden innsett at med mitt budsjett må jeg fire godt på krava/ønskene. Jeg vet ikke nøyaktig når annonsen ble lagt ut, men den har ligget ute et par måneder i alle fall. Jeg endra altså mening og har vurdert den som interessant, og håpet det kanskje var mulig at selger ville godta bud under prisantydninga fordi den tydeligvis ikke var lettsolgt. Men i helga ble annonsen oppdatert, og boligen er nå over 300k dyrere. Det er en ganske solid økning, da forrige antydning var 1 700 000. Jeg har vært i kontakt med megler, og fikk vite at det hadde vært bud på prisantydning, men selger var ikke villig til å selge for den prisen. Derfor hadde de nå satt opp antydninga til hva selger faktisk var villig til å selge for. Boligen ble sist solgt i desember i 2019 for i underkant av 1 200 000, selger mener altså at verdiøkningen er på over 800k på drøye 3 år uten at det har skjedd noe oppussing eller annet siden kjøp. Om jeg regner riktig, så er det en verdiøkning på nesten 70%? Jeg skjønner ikke logikken her? Jeg er førstegangskjøper, så jeg har ikke vært gjennom dette før, men jeg følger med i nyhetene og har kjent selv på dyrere mat-, strøm og drivstoffpriser, og jeg trodde boligprisene skulle gå nedover en tid? Er denne selgeren totalt urealistisk eller er det dette her jeg må forvente framover? Jeg kan for øvrig legge til at en lik leilighet ble solgt i september, den ble solgt for 2 200 000, men den hadde mindre fellesgjeld så totalprisen blir lik om førstnevnte leilighet blir solgt til antydning. Den var derimot pent oppussa, både bad og kjøkken var ordentlig, og det så ut til at resten av boligen var nylig malt. Leiligheten til salgs er slitt og trenger mye oppussing i løpet av de neste årene, spesielt badet er ikke bra. Jeg må si jeg ble rimelig demotivert, og ikke fatter jeg hvorfor noen legger ut annonser med en prisantydning de ikke er villig til å selge for heller. Er det vanlig? Anonymkode: 537ed...98e Det er utrolig demotiverende nå. Så selv på en leilighet som ble solgt for 1,5 i slutten av 2021 og de skulle ha 2,1 nå (de hadde ikke gjort noe oppussing). Den gikk vel for ca 2,2 om jeg husker riktig. Vet ikke hva som er vanlig jeg, men gir snart opp selv. Anonymkode: 445aa...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #12 Skrevet 6. mars 2023 Jeg synes du skal legge inn et bud på det du er villig til å betale, med oppussingskostnader i mente. Hvis du byr under 1,7 nå, så får kanskje selger seg en liten realitycheck og innser at han ikke vil få 2,0. Ingen grunn til å gi opp, og du får den jo ikke hvis du ikke prøver. Anonymkode: 4c3f3...f28 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #13 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Veldig merkelig. Men her høres jo kommunikasjonen mellom megler og selger også "rar" ut. Det normale ville være at man helt fra begynnelsen annonserer boligen for MINST det beløpet man er villig til å selge for. Dette må man jo bli enig med megler om. Økning av prisantydning er høyst uvanlig. Og det er generelt dårlig skikk ikke å godta bud til prisantydning. Med mindre budet kom med et forbehold som selger ikke kunne/ville akseptere. Jeg tenker at budgiveren burde klaget dette inn, jeg. Lokkeprising er ikke lov. Anonymkode: 64c5e...f5b Kan være enig i at det virker som om megler og selger ikke har kommunisert godt nok. Eller kanskje selger plutselig har fått en raptus og slått seg vrang. Megler nevnte ingenting om forbehold ved budet, men jeg vet ikke om hun kunne delt det heller, jeg spurte i alle fall ikke. Men godt å lese at det her ikke er helt innafor, da er det antagelig ikke noe jeg trenger å bekymre meg for at skal bli en trend. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Står ikke så bra til med mattekunnskapene dine, hvis boligen har økt fra 1,7 til 2mill i pris er det en økning på 17,6 %, ikke 70%. Forøvrig kan selges kreve hva han vil, så er det opp til kjøpere om de vil betale. Anonymkode: 189c9...38e Som flere har svart deg, men for å være ekstra tydelig; jeg sikta til økningen i verdi fra da nåværende eier kjøpte leiligheten, og til nå. Desember 2019 - mars 2023. Tydeligvis mener selger (eier) at verdien har økt noe grossalt. Jeg finregna ikke på det, men rimelig sikker på at jeg ikke er så langt unna med 70%? AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts snakket om økning siden boligen ble sist solgt for 3 år siden. Altså fra 1,2 til 2 mill uten noen oppgradering. Anonymkode: 1def2...ab7 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, altså økningen fra sist boligen ble solgt var fr 1,2 til 2 mill. Virket som om du tok utgangspunkt i 1,7, som var prisantydning. Anonymkode: b78d4...f14 Jepp, ab7 og f14 har forstått meg riktig. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes du skal legge inn et bud på det du er villig til å betale, med oppussingskostnader i mente. Hvis du byr under 1,7 nå, så får kanskje selger seg en liten realitycheck og innser at han ikke vil få 2,0. Ingen grunn til å gi opp, og du får den jo ikke hvis du ikke prøver. Anonymkode: 4c3f3...f28 Jeg har vært innom tanken, ja. Kanskje hun bare trenger en skikkelig reality check. Det er ikke drømmeleiligheten (som noen over her nevnte), men jeg tenker at jeg må starte et sted. Jeg skal tygge litt på det Anonymkode: 537ed...98e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #14 Skrevet 6. mars 2023 Dette må da være selve definisjonen på lokkepris? Må jo gå an å klage et sted på det? Anonymkode: abb08...dac
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #15 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er utrolig demotiverende nå. Så selv på en leilighet som ble solgt for 1,5 i slutten av 2021 og de skulle ha 2,1 nå (de hadde ikke gjort noe oppussing). Den gikk vel for ca 2,2 om jeg husker riktig. Vet ikke hva som er vanlig jeg, men gir snart opp selv. Anonymkode: 445aa...2a1 Har alltid tenkt at å skulle kjøpe bolig skal være en gøy greie (om enn alvorlig ja, men gøy og spennende). Jeg har lav inntekt og er enslig, så jeg har ikke allverdens å rutte med, men det har jo bare blitt en eneste stor nedtur 😅 Ikke har jeg lyst til å sitte her og håpe at folk ikke takler lånene sine og må selge på tvangssalg fordi jeg da kanskje kan få kjøpt noe, har jo empati liksom, men jeg skjønner ikke hvordan ting skal gå i hop for oss med begrensa økonomi. Vi må jo bare fortsette å håpe og ha litt flaks? Anonymkode: 537ed...98e 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #16 Skrevet 6. mars 2023 Mange folk som ikke har peiling her. "Lokkepris" er ikke lov, så selger må selge på gjeldene prisantydning. Ergo; om prisantydning var 1,7 og du hadde lagt inn bud måtte selger ha saklig grunn for å ikke selge. Lav pris er ikke saklig grunn. Nå er prisantydning 2 og selger må selge på 2 med mindre vedkommede har en saklig grunn. Anonymkode: 59851...5a8 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #17 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette må da være selve definisjonen på lokkepris? Må jo gå an å klage et sted på det? Anonymkode: abb08...dac Ser flere har nevnt lokkepris, og noen skrev at den som ga bud på den opprinnelige antydninga burde kunne klage. Men jeg som ikke har vært i noen formell kontakt med selger/megler før nå kan vel ikke klage, eller? Anonymkode: 537ed...98e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #18 Skrevet 6. mars 2023 En sånn verdiøkning er normal i dagens marked altså forhold til hva den var verdt for tre år siden og i dag. Høres ut som selger kanskje har fått en annen takstmann til en second opinion, noe som ikke er unormalt, og fått høyere prisantydning av ny takstmann. Hvis det bare er selger som har skrudd opp prisen selv er det veldig sært. Du kan såklart velge å ikke by det selger ønsker men det er selger som bestemmer hvilke bud hen vil selge til. Med mindre du virkelig ønsker denne boligen så hadde jeg hatt is i magen og ventet til visning, fulgt med på hvor mange som kom dit, og fulgt stille og anonymt med på budrunden dagen etter. Ikke si noe til megler om at du er interessert. Bud kan aksepteres fra kl 12 dagen etter visning, så da kan du se ann kl 11.45 hvor mange bud som har kommet inn og hvor høyt de ligger på. Så kan du velge om du vil by høyere da eller droppe å by. Fordelen med å vente så lenge med å by er at da er du ikke med å presse prisen opp mange ganger, og den største fordelen er at da finner du ut om det er andre budgivere eller ikke. Om det IKKE er noen andre som legger inn bud klokken 12 så ikke legg inn bud du heller. Dette er tiden for at selger blir nervøs og skjønner at han nå dumpe prisen for å få solgt og at satt pris er for høy. Da kan du enten velge å by et bud under prisantydning dagen etter budrunden som ikke fikk inn noen bud, når selger sitter der med kalde føtter og lurer på hva hen skal gjøre og er i situasjon hvor en kan føle en må godtadet budet en får eller forhandle om å møtes på midten, eller å vente flere dager til selger dumper prisen og legger ut ny visning med lavere prisantydning: ulempen med det er at da risikerer man at flere kommer på visning og at du plutselig får konkurrenter i en budrunde og dermed at prisen går mye høyere opp, men fordelen er at om det fortsatt ikke er noen andre interessenter så må selger godta et ENDA lavere bud fra deg. Altså da kan du få huset til levere pris enn ny prisantydning og ikke bare lavere pris enn forrige prisantydning. Det er en gamble at enten mister man huset eller så gjør man et kupp Anonymkode: e3532...386
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #19 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mange folk som ikke har peiling her. "Lokkepris" er ikke lov, så selger må selge på gjeldene prisantydning. Ergo; om prisantydning var 1,7 og du hadde lagt inn bud måtte selger ha saklig grunn for å ikke selge. Lav pris er ikke saklig grunn. Nå er prisantydning 2 og selger må selge på 2 med mindre vedkommede har en saklig grunn. Anonymkode: 59851...5a8 Nei, selger må ikke selge til prisantydning, men det er ganske ufint å ikke gjøre det. Anonymkode: b78d4...f14 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #20 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har alltid tenkt at å skulle kjøpe bolig skal være en gøy greie (om enn alvorlig ja, men gøy og spennende). Jeg har lav inntekt og er enslig, så jeg har ikke allverdens å rutte med, men det har jo bare blitt en eneste stor nedtur 😅 Ikke har jeg lyst til å sitte her og håpe at folk ikke takler lånene sine og må selge på tvangssalg fordi jeg da kanskje kan få kjøpt noe, har jo empati liksom, men jeg skjønner ikke hvordan ting skal gå i hop for oss med begrensa økonomi. Vi må jo bare fortsette å håpe og ha litt flaks? Anonymkode: 537ed...98e Det er helt greit å håpe på. De håper jo at du skal ha det vanskelig økonomisk. Det beste ville vært om boligprisene fikk seg en skikkelig knekk. Det ødelegger økonomien når man tror boligprisene alltid skal stige. Anonymkode: abb08...dac 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå