AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #1 Skrevet 6. mars 2023 Hei. Jeg har et barn jeg ikke har samvær med. Jeg er ufør og har samboer. Min ex har vært alene lenge, men flytter snart inn med ny. Etter å ha lest på nett, så virker det nesten som om jeg nå skal betale mer i bidrag. Jeg synes det er rart, men virker slik. Spørsmålet mitt er som følger: Skal jeg betale mer i barnebidrag nå som ex får seg ny samboer? Eller hvordan funker dette? Har ikke samvær pga at jeg er ufør, uten at jeg ønsker å utdype dette. Anonymkode: 2812a...4a0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #2 Skrevet 6. mars 2023 Hvor har du lest dette? Anonymkode: 66358...770 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #3 Skrevet 6. mars 2023 Uansett, google barnebidrag så kommer NAVs side opp med all info, der er det også en barnebidragskalkulator. Anonymkode: 66358...770
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #4 Skrevet 6. mars 2023 Nei, du skal ikke betale mer i bidrag fordi den med hovedomsorgen får seg samboer. Du skal derimot betale mer i bidrag pga ditt samboerskap da din bidragsevne øker. Men antar at dette allerede er tatt med i din beregning. Anonymkode: c69cc...437 6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. mars 2023 #5 Skrevet 6. mars 2023 Det stemmer ikke. Bidragsyter (altså deg) må noen ganger betale mer fordi han/hun får seg samboer eller gifter seg. Bidragsmottakers sivialstatus har som regel bare konsekvenser for ytelser han/hun kan få fra NAV.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #6 Skrevet 6. mars 2023 Det kan hende, ja. Siden barnets mor da etterhvert vil miste utvidet barnetrygd og skattetrekk som aleneforsørger. Begge deler telles med som del av hennes inntekt. Går mors inntekt ned kan du måtte betale mer i bidrag. Anonymkode: 3e5c9...85f 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #7 Skrevet 6. mars 2023 Men er du uføretrygdet er det jo greit å vite at det er en grense på hvor lite du kan sitte igjen med per måned. Du skal ha nok til å kunne forsørge deg selv. Så din bidragsevne skal også vurderes og være del av regnestykket. Anonymkode: 3e5c9...85f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #8 Skrevet 6. mars 2023 Som hovedregel bestemmes bidraget av det foreldrene blir enige om. Hvis foreldrene ikke blir enige, eller ønsker en endring fordi inntektssituasjonen hos en av dere har endret seg til det verre eller bedre, så kan NAV avgjøre bidraget om dere ikke blir enige om endringen. Hvis du sitter stille i båten og ikke snakker om bidrag kan det jo hende at din ex ikke ber om endring heller. Men hvis ex'en nye samboer har masse egne barn som din ex også må bidra til så kan det vel hende at du blir krev for mer. Men du trenger ikke godta hva som helst. Du må vurdere om det er til din fordel eller ulempe å blande inn NAV, om du tror du allerede betaler for mye eller for lite. Men NAV kan være lotto, de har ingen god måte å beregne bidrag på hos folk som har ujevn inntekt, freelancer'e f eks. Og det koster vel over 1000 kr å be NAV gjøre en ny vurdering. Anonymkode: 85a93...e49
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #9 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som hovedregel bestemmes bidraget av det foreldrene blir enige om. Hvis foreldrene ikke blir enige, eller ønsker en endring fordi inntektssituasjonen hos en av dere har endret seg til det verre eller bedre, så kan NAV avgjøre bidraget om dere ikke blir enige om endringen. Hvis du sitter stille i båten og ikke snakker om bidrag kan det jo hende at din ex ikke ber om endring heller. Men hvis ex'en nye samboer har masse egne barn som din ex også må bidra til så kan det vel hende at du blir krev for mer. Men du trenger ikke godta hva som helst. Du må vurdere om det er til din fordel eller ulempe å blande inn NAV, om du tror du allerede betaler for mye eller for lite. Men NAV kan være lotto, de har ingen god måte å beregne bidrag på hos folk som har ujevn inntekt, freelancer'e f eks. Og det koster vel over 1000 kr å be NAV gjøre en ny vurdering. Anonymkode: 85a93...e49 Jeg vet ikke hvor du tar dette fra, men bidrag blir selvfølgelig ikke endret ut fra ny samboers eventuelle barn. Man har ikke forsørgerplikt for andres barn. Anonymkode: aee96...bcf 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #10 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kan hende, ja. Siden barnets mor da etterhvert vil miste utvidet barnetrygd og skattetrekk som aleneforsørger. Begge deler telles med som del av hennes inntekt. Går mors inntekt ned kan du måtte betale mer i bidrag. Anonymkode: 3e5c9...85f Tull. Barnetrygden er skattefri og teller ikke med i inntekt. Skattefradraget for aleneforsørger er dessuten falt bort og erstattet med økning i barnetrygd. Ikke uttal deg om noe du ikke har peiling på. Anonymkode: cd66e...76e 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #11 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tull. Barnetrygden er skattefri og teller ikke med i inntekt. Skattefradraget for aleneforsørger er dessuten falt bort og erstattet med økning i barnetrygd. Ikke uttal deg om noe du ikke har peiling på. Anonymkode: cd66e...76e Barnetrygden regnes med i utregningen av barnebidrag jo. Anonymkode: c69cc...437 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #12 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tull. Barnetrygden er skattefri og teller ikke med i inntekt. Skattefradraget for aleneforsørger er dessuten falt bort og erstattet med økning i barnetrygd. Ikke uttal deg om noe du ikke har peiling på. Anonymkode: cd66e...76e Forskjell på å telle med i mors inntektsgrunnlag ved beregning av bidrag, og på om det skal skattes av. Mor vil uansett miste den ene ekstra barnetrygden hun får som enslig forsørger, så jo hennes beregningsgrunnlag vil gå ned. Men godt poeng at skattefradraget nå er godt bort, det glemte jeg i farta Anonymkode: 3e5c9...85f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #13 Skrevet 6. mars 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke hvor du tar dette fra, men bidrag blir selvfølgelig ikke endret ut fra ny samboers eventuelle barn. Man har ikke forsørgerplikt for andres barn. Anonymkode: aee96...bcf Nei, men NAV ser vel på hele situasjonen. Hvis de gifter seg (eller med samboerkontrakt) så har de vel ektefeller forsørgerplikt for hverandre og dermed indirekte også for den enes barn dersom den andre forelderen f eks er død eller har en økonomi på felgen. Anonymkode: 85a93...e49
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #14 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet ikke hvor du tar dette fra, men bidrag blir selvfølgelig ikke endret ut fra ny samboers eventuelle barn. Man har ikke forsørgerplikt for andres barn. Anonymkode: aee96...bcf Det skal likevel gjøres en vurdering av husholdets samlede situasjon, og hvor stor økonomisk evne ny samboer har til å bidra til felles hushold. Altså, om ny samboer ikke har inntekt, så vil eksen kunne få forsørgerplikt både for eget barn og samboer. Da vil eksens forsørgerens ovenfor eget barn gå ned, og barnefar risikerer økt bidrag. Anonymkode: 3e5c9...85f 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #15 Skrevet 6. mars 2023 Om bidragsmottaker har samboer eller ei har ingenting å si for bidragets størrelse. Det er når bidragspliktig får seg samboer at bidragets størrelse øker fordi bidragsevnen øker når man får seg samboer. Anonymkode: bcb25...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #16 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om bidragsmottaker har samboer eller ei har ingenting å si for bidragets størrelse. Det er når bidragspliktig får seg samboer at bidragets størrelse øker fordi bidragsevnen øker når man får seg samboer. Anonymkode: bcb25...9c1 Ikke bare. Det finnes også situasjoner der ny samboer for bidragsmottaker kan gi økt bidrag. For som på samme måte som for bidragspliktig, så skal den totale situasjonen i bidragsmottakers hjem vurderes. Anonymkode: 3e5c9...85f 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #17 Skrevet 6. mars 2023 Takk for svar. Hun jobber ikke, er heller ikke ufør, men går på APP. Så vet at inntekten er så som så. Min samboer er ikke medregnet i nåværende bidrag. Jeg skal ikke nevne noe, men kan nok hende at det blir krevd en omregning via nav. Det er slik at jeg har all verden og rutte med, så var og er bekymret da jeg leste at mitt bidrag kan gå opp. Forstår ikke hvordan det skal gå rundt, men slik er det nå. Kanskje i hvert fall. Igjen, takk for svar! Anonymkode: 2812a...4a0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #18 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei, men NAV ser vel på hele situasjonen. Hvis de gifter seg (eller med samboerkontrakt) så har de vel ektefeller forsørgerplikt for hverandre og dermed indirekte også for den enes barn dersom den andre forelderen f eks er død eller har en økonomi på felgen. Anonymkode: 85a93...e49 Hvis man gifter seg kan det endre bidraget ja, men hvorvidt den man gifter seg med har barn er ikke med i beregningen all den tid man selv som gift ikke har forsørgerplikt for den andres barn (det har jo ektefellen sammen med barnas mor/far). Du kan gifte deg med en som har 10 barn og det vil ikke utgjøre noen forskjell. Anonymkode: aee96...bcf
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #19 Skrevet 6. mars 2023 Nav sin bidragskalkulator spørr ikke om den som skal betale bidrag har samboer eller ikke. Min eks måtte så vidt jeg vet betale det samme i bidrag når vi var samboere som når vi ikke var det. Jeg tror det er urelevant om noen av partene har samboer eller ikke. Men hvis du er usikker er det best å kontakte nav. Jeg tror at om man gifter seg kan det påvirke bidrag men der er jeg usikker Anonymkode: 349d3...fc5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #20 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nav sin bidragskalkulator spørr ikke om den som skal betale bidrag har samboer eller ikke. Min eks måtte så vidt jeg vet betale det samme i bidrag når vi var samboere som når vi ikke var det. Jeg tror det er urelevant om noen av partene har samboer eller ikke. Men hvis du er usikker er det best å kontakte nav. Jeg tror at om man gifter seg kan det påvirke bidrag men der er jeg usikker Anonymkode: 349d3...fc5 Jo. Den spør om den som skal betale bor sammen med noen eller ikke. Om man ber on en ny beregning av bidraget, blir det kun endret om bidrages endres med 10% (eller er det12%?). Anonymkode: c69cc...437
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå