Gå til innhold

Gruer meg til familie-sommerferie…normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det er andre her som gruer seg til ferie med barn og mann hver sommer?

Vi har to barn i barnehagealder. Vi ferierer som regel alltid på min mann sin hjemby i Sverige. Han stortrives med å komme «hjem» til sin mor og sine venner. Alle dager i ferien går stort sett med til å være med venner eller mor (min svigermor). Lange avtaler som ofte strekkes til sent på kveld slik at leggerutiner blir vanskelige . Føler jeg blir kvalt av så mye bilkjøring og avtaler hele tiden. Han er hjemme flere ganger i året for å sosialisere med kompiser og treffer da også sin mor. Hun er også her i Norge flere ganger i året, så det er ikke slik at de kun sees om sommeren. 

Jeg har foreslått at vi kanskje kan ta en uke i Sverige og en uke til et nytt sted, f.eks en sydentur. Men det vil han ikke. Vil kun «hjem» og jeg føler meg som et barn som bare må være med rundt på avtaler han lager med folk. Etter hver ferie er jeg dausliten og tappet for krefter når jeg skal tilbake på jobb, mens han er uthvilt og nullstilt. 

Ser frem til at eldste barnet starter på skolen. Da må vi dele opp ferien og han kan ta ferien på hjemstedet alene og ha ungene med. Noen andre som har samme tanker rundt sommerferiene? 

Anonymkode: 74470...a69

• Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt at hvis han ikke kan være fleksibel og dele opp ferien så kan han reise alene til sin familie med begge barna. Så kan du ha ferie hjemme (evt reise på venninneferie).

Anonymkode: 83661...395

• Liker 20
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville sagt at hvis han ikke kan være fleksibel og dele opp ferien så kan han reise alene til sin familie med begge barna. Så kan du ha ferie hjemme (evt reise på venninneferie).

Anonymkode: 83661...395

Enig. Har du sagt til ham at du føler deg som en trøtt strømpe etter ferieopplegget hans?

Har du spurt om hvorfor det er bare han som skal bestemme?

Anonymkode: 8459c...012

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En familie skal være et samarbeidsprosjekt, han kan ikke bestemme sommerferien for alle hvert år. 

Gå i dialog, forklar at de som har blitt gjort til nå ikke fungerer for deg og dere må se på andre løsninger. Han kan ikke bare "nekte". Da får du nekte å bli med da. 

Anonymkode: 676f2...a56

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde tatt med meg ungene til syden :D

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Har du sagt til ham at du føler deg som en trøtt strømpe etter ferieopplegget hans?

Har du spurt om hvorfor det er bare han som skal bestemme?

Anonymkode: 8459c...012

Han argumenterer med at han er den som har bosatt seg i et annet land og at jeg kan møte min familie og venner når jeg vil og det kan ikke han.  (Han har bodd her i Norge i flere år før vi ble sammen og er hjemme i Sverige 3-6 ganger i året for å møte venner og mor). Vi ser selvsagt mine foreldre oftere enn hans, men ikke mer enn 1-3 ganger pr.mnd og vi drar aldri på ferie med de. Mine søsken ser vi ikke mer enn 2-4 ganger i året selv om de bor nært. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal bare din mann bestemme hvordan dere skal feriere? 

Anonymkode: e6bd2...a19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En familie skal være et samarbeidsprosjekt, han kan ikke bestemme sommerferien for alle hvert år. 

Gå i dialog, forklar at de som har blitt gjort til nå ikke fungerer for deg og dere må se på andre løsninger. Han kan ikke bare "nekte". Da får du nekte å bli med da. 

Anonymkode: 676f2...a56

Han blir veldig sur og mutt når jeg tar opp dette. 

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare sagt fra at det blir en uke i Sverige. Og en uke i Syden.

En du får velge, en han får velge. 

Om han ikke vil til Syden kan han være hjemme hos mor, alene. 

Anonymkode: fdaa9...f8d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal bare din mann bestemme hvordan dere skal feriere? 

Anonymkode: e6bd2...a19

De første årene godtok jeg det fordi jeg ønsket å vise interesse for å møte hans familie, venner og bekjente. Vi ønsket også at de skulle få bli kjent med våre barn.

ts

Skrevet

Dere blir med en dag eller to, så drar dere videre, med eller uten han. Er ikke hans tidligere familie som skal styre livet til deres familie. Han må bli voksen å få klippet navlestrengen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde bare sagt fra at det blir en uke i Sverige. Og en uke i Syden.

En du får velge, en han får velge. 

Om han ikke vil til Syden kan han være hjemme hos mor, alene. 

Det sitter langt inne å gjøre det slik når han blir så sur 😕 Og føler slike ultimatum ofte blir et tve-egget sverd. Vi har et veldig bra forhold i hverdagen og han er utrolig omsorgsfull og snill. Derfor er det rart det skal bli så mye dårlig stemning når det kommer til ferie.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Men problemet er kanskje vel så mye at han ikke tar hensyn til familie og barns behov når dere er i Sverige…?

Ville startet med det.

Satt ned foten for avtaler som kommer i konflikt med barnas kveldsrutiner. Krevd at dere gjør noen ting sammen som familie, og basert på ting som er gøy for barna.

At du også får bestemme og planlegge  ting når dere er i Sverige.

Han kan ikke gå i fullt egoist-modus bare fordi dere er i hans hjemland.

Anonymkode: db823...a97

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

La han ta med barna på ferie og ta deg en uke husmorferie for å lade! Så kan du reise etter dem, nullstilt og med savn etter barna :) Du er vel ikke med bare som barnevakt? Han har godt av å få ha barna alene så han skjønner at ferie med barn ikke akkurat er ferie.

Anonymkode: ff928...d04

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det sitter langt inne å gjøre det slik når han blir så sur 😕 Og føler slike ultimatum ofte blir et tve-egget sverd. Vi har et veldig bra forhold i hverdagen og han er utrolig omsorgsfull og snill. Derfor er det rart det skal bli så mye dårlig stemning når det kommer til ferie.

ts

Jeg er nok en person som hadde blitt "surere", og tar lite for å smelle. Men, ja, jeg ser at det ikke alltid er det beste i alle relasjoner. 

Da kommer det vel ned til kommunikasjon. Krev at dere prater ut om dette, forklar hvordan du har det. Om han ønsker dette for deg. Når han har den reaksjonen han har er det nok også mye følelser der, savn for å bo så langt unna, mulig samvittighet. Så det er også viktig at han får pratet ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han argumenterer med at han er den som har bosatt seg i et annet land og at jeg kan møte min familie og venner når jeg vil og det kan ikke han.  (Han har bodd her i Norge i flere år før vi ble sammen og er hjemme i Sverige 3-6 ganger i året for å møte venner og mor). Vi ser selvsagt mine foreldre oftere enn hans, men ikke mer enn 1-3 ganger pr.mnd og vi drar aldri på ferie med de. Mine søsken ser vi ikke mer enn 2-4 ganger i året selv om de bor nært. 

ts

Vi er i samme situasjon som dere, men her bestemmer begge. Det har aldri vært et problem. 

Mannen din høres ut som en unge som fortsatt er i trassalder.

Anonymkode: 4ba03...1e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

ts

Slutt å være en dørmatte og la ham bli sur. Du gidder ikke disse feriene, og når han nekter noen form for kompromis så ønsker du ham god tur og blir hjemme. At han er 'snill og omsorgsfull' når han får viljen sin, er ikke noe å rope hurra for. 

Anonymkode: 6c69c...e19

• Liker 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men problemet er kanskje vel så mye at han ikke tar hensyn til familie og barns behov når dere er i Sverige…?

Ville startet med det.

Satt ned foten for avtaler som kommer i konflikt med barnas kveldsrutiner. Krevd at dere gjør noen ting sammen som familie, og basert på ting som er gøy for barna.

At du også får bestemme og planlegge  ting når dere er i Sverige.

Han kan ikke gå i fullt egoist-modus bare fordi dere er i hans hjemland.

Enig i dette. Selv om dere er hos hans familie, er det like mye din ferie, og du må også få være med å bestemme hva dere skal gjøre der.

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå):

Enig i dette. Selv om dere er hos hans familie, er det like mye din ferie, og du må også få være med å bestemme hva dere skal gjøre der.

Først tenkte jeg at dette er bare sånn det er å være sammen med en som kommer fra et annet land. Men når til og med flere av hans venner reagerer på timeplanen for ferien vår og synes det høres mye ut, så tenker jeg det ikke bare er meg. 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

La han ta med barna på ferie og ta deg en uke husmorferie for å lade! Så kan du reise etter dem, nullstilt og med savn etter barna :) Du er vel ikke med bare som barnevakt? Han har godt av å få ha barna alene så han skjønner at ferie med barn ikke akkurat er ferie.

Anonymkode: ff928...d04

Dette er et godt poeng.

Om TS har havnet i rollen som ‘servicearbeider’ på sommerferiene deres, så han ikke har kjent på hvor mye jobb det egentlig er å ha med småbarn på ferie.

Da er det jo ikke rart TS kommer utslitt hjem fra ‘ferie’, mens mannen er uthvilt.

Genialt forslag, å sende mann og barn ei uke aleine først. Bare pass på at han ikke dumper ungene hos besteforeldre da, mens han ragger rundt med kompiser.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...