Gå til innhold

6-åringen klarer ikke fullføre noe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

6-åringen har begynt og slutta på flere ettermiddagsaktiviteter. Det eneste hun fullførte var en aktivitet som var sammen med flere venner fra nabolaget. Ellers så begynner og slutter hun kjapt noe er litt krevende eller et eller annet uforutsett skjer. F.eks. sluttet hun på den ene aktiviteten da det plutselig begynte 10 nye, og hun ble satt til å være i gruppe med en som var litt avvisende mot henne (jeg så hendelsen). Jeg vil ikke presse, men samtidig så vil jeg ikke oppmuntre til at det er greit å gi seg ved første slag, heller. Men aner ikke hvordan snakke med henne om det? I min tid var det liksom ikke noe alternativ, man måtte på fritidsaktiviteter.

Anonymkode: 9e3f5...0d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lar du henne slutte? 

Her er regelen at de fullfører 1 år på hver aktivitet. Velger de å slutte er det heller ikke flere aktiviteter. 

Anonymkode: 64a90...a7a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er regelen at de fullfører 1 år på hver aktivitet. Velger de å slutte er det heller ikke flere aktiviteter. 

Hvordan forklarer man det til en 6-åring, at det ikke er lov å slutte?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I min tid var det liksom ikke noe alternativ, man måtte på fritidsaktiviteter.

Det høres leit ut.

Jeg deltok på mange ulike ting gjennom oppveksten, men jeg ble aldri presset til noe av mine foreldre. Høres helt grusomt ut.

Men jeg spilte i korps i flere år, deltok i friidrett, håndball og sjakk var jeg med på. Men alltid fordi jeg selv hadde lyst.

Anonymkode: 5a344...98a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjelder samme reglen for de voksne også? Holder du selv ut et helt år dersom du tok feil om hva du likte? Det er jo sinnsykt å forvente at 6-åringer skal vite hvilke interesser de har. 

Anonymkode: a38fc...b01

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det høres leit ut.

Jeg deltok på mange ulike ting gjennom oppveksten, men jeg ble aldri presset til noe av mine foreldre. Høres helt grusomt ut.

Men jeg spilte i korps i flere år, deltok i friidrett, håndball og sjakk var jeg med på. Men alltid fordi jeg selv hadde lyst.

Men slutta du aldri av fri vilje, holdt du alltid ut uten at det gjorde deg noe? Eller måtte foreldrene dine bestikke deg eller "true" deg til det, eller...?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp. En 6-åring kan jo ikke bestemme dette selv?!

Mi ble nettopp 7 og hadde sikkert sluttet seg gjennom alt hun elsker når hun først er der om jeg hadde latt henne slutte hver gang hun sa det... Her er fysiske aktiviteter obligatorisk, og de kan påvirke hvilke altså, om de kommer med reelle gode alternativer til det de driver med. Men da skal sesongen fullføres først, og så får vi se hvis det da fortsatt er aktuelt. Kan ikke la små barn styre dette som de selv vil, det blir bare galskap på en eller annen måte. Alltid mange nye barn ved sesongstart, nye muligheter for nye vennskap. Avvisning etc i en gruppe på et lag MÅ tas opp med trener med en gang. Slik kan skje, men de skal inn å forhindre det. Gjerne dele opp "klikkene". Og er lagleder så rævva at vedkommende ikke klarer det, da forstår jeg konseptet slutte. Men da fordi DU mener det er best, ikke fordi hun vil det. Om man ikke kommer noen vei som voksen, ja klart man skal finne noe annet å drive med. Men bør også gi beskjed om alt til klubben så de vet hva slags lagleder de har hos seg. Men ikke forvent at de får med seg alt, din datter kan oppleve ting lagledere ikke får med seg. Da må man ta det opp i det minste.

Hun på nettopp 7 hater alt. Hun hater svømming, hun hater håndballen osv. Men når hun ER der elsker hun det fra første minutt! Så det hun sier i forkant stemmer IKKE med virkeligheten. Og dermed overhører jeg det. Jeg ser jo at jenta trives og koser seg. Oppførsel teller mye mer enn ord i denne alderen.

Anonymkode: 21609...047

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men slutta du aldri av fri vilje, holdt du alltid ut uten at det gjorde deg noe? Eller måtte foreldrene dine bestikke deg eller "true" deg til det, eller...?

Nei. 

AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo hvorfor hun vil slutte. Husker jeg gikk på jazzballett da jeg var liten. Jeg orka ikke til slutt, for jeg var rett og slett ikke noe flink til det. Det ble større suksess med malekurs og teater. Mestrer datteren din aktiviteten og vil slutte bare fordi hun ikke liker et av de andre barna der, så bør du nok sette ned foten. Er det åpenbart at hun ikke er noe god eller blir utfryst eller noe, så bør det jo være greit. 

Anonymkode: f5aac...a11

• Liker 1
Skrevet (endret)

Her må de fullføre et halvår på aktivitetene. Vi snakker om det underveis, graver i hva som gjør at motivasjonen svikter. Men de har meldt seg på, og tidvis da opptar de en plass noen andre ville ha. Hittil har det etter hvert løsnet igjen, de har kommet inn i miljøet, kommet over kneika eller lært mer og knekker en kode. 

Det er et problem f.eks. på lag, i kor eller korps at folk bare forsvinner midt i, selv på småtrinnene, for det handler om å bygge en fellesskapsfølelse.

Er motivasjonen skikkelig på bunn har det hendt at vi eventuelt har hatt lavere terskel for å bli hjemme fra trening / øvelse en dag, men jobber og bygger også da opp en forventning om at neste uke, da skal vi prøve igjen. 

Det er vanskelig å støtte og utfordre samtidig, men vil man bygge et robust barn som tåler å stå i motgang, da må man jobbe allerede fra de er ganske små, tror jeg!

Edit: Og så er det det økonomiske, da. Treningsavgift / semesteravgift er gjerne betalt, og vi har i hvert fall ikke råd til å drive å kaste de pengene ut av vinduet. Har man valgt at man vil gå på noe, så må man i hvert fall fullføre det halvåret man er i gang med. Med mindre det er KRISE, naturligvis, men da er det gjerne noe som må håndteres av ledere/trenere.

Endret av Skeeter
Glemte noe, ville legge til
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har måttet bli halvåret ut på aktiviteten de er påmeldt. De har begge villet slutte på noe flere ganger, men når halvåret er over så har de som oftest fortsatt og glemt at de ville slutte. 

Mine har frem til en aktivitet ble fler enn to dager i uka drevet med minst 2, noen ganger 3. 

Jeg tror på krav tidlig, og egentrening med foreldre i helgene. Vi kastet/sparket mye ball med ungene i helgene 5-12 år og hadde turnmatte inne. 

Mine har gått på dans, turn, håndball, basket og fotball. 

Jeg tror også på god dialog med trenerne for trivsel. Med en gang ungene har pratet om å slutte har vi pratet med trenerne om utfordringene.  Nå spiller min eldste fotball på jr. laget. Han har aldri vært blant de beste og det har i perioder vært sårt, men miljøet har vært så bra og han har hele kompisgjengen der at han fortsetter. Sluttet på 2 andre aktiviteter for ingen av kompisene var der. 

Yngste har ikke hatt noen fra klassen/skolen på laget på mange år, så driver med aktiviteten utelukkende fordi det er gøy. Det er utfordrende å komme inn i gjenger fra andre skoler, men er heldigvis blant topp 3 på laget så det gjør det enklere.  Valgte den av aktivitetene hvor mestringen var størst og trener minst 4 økter av det i uka.  

Anonymkode: fefa8...2b3

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine barn har måttet bli halvåret ut på aktiviteten de er påmeldt. De har begge villet slutte på noe flere ganger, men når halvåret er over så har de som oftest fortsatt og glemt at de ville slutte. 

Mine har frem til en aktivitet ble fler enn to dager i uka drevet med minst 2, noen ganger 3. 

Jeg tror på krav tidlig, og egentrening med foreldre i helgene. Vi kastet/sparket mye ball med ungene i helgene 5-12 år og hadde turnmatte inne. 

Mine har gått på dans, turn, håndball, basket og fotball. 

Jeg tror også på god dialog med trenerne for trivsel. Med en gang ungene har pratet om å slutte har vi pratet med trenerne om utfordringene.  Nå spiller min eldste fotball på jr. laget. Han har aldri vært blant de beste og det har i perioder vært sårt, men miljøet har vært så bra og han har hele kompisgjengen der at han fortsetter. Sluttet på 2 andre aktiviteter for ingen av kompisene var der. 

Yngste har ikke hatt noen fra klassen/skolen på laget på mange år, så driver med aktiviteten utelukkende fordi det er gøy. Det er utfordrende å komme inn i gjenger fra andre skoler, men er heldigvis blant topp 3 på laget så det gjør det enklere.  Valgte den av aktivitetene hvor mestringen var størst og trener minst 4 økter av det i uka.  

Hvor gamle var de når de begynte på trening/fritidsaktivitet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp. En 6-åring kan jo ikke bestemme dette selv?!

Hun på nettopp 7 hater alt. Hun hater svømming, hun hater håndballen osv. Men når hun ER der elsker hun det fra første minutt! Så det hun sier i forkant stemmer IKKE med virkeligheten. Og dermed overhører jeg det. Jeg ser jo at jenta trives og koser seg. Oppførsel teller mye mer enn ord i denne alderen.

Anonymkode: 21609...047

Sånn har det vært her også, men ofte har det handlet om mer latskap og ønske om å slippe å gå ut døra… Surmuling før trening, men stort smil etter trening.  Det samme har vært med aktiviteter i helgene også med oss foreldre. Alt er grusomt til aktiviteten har kommet igang…. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor gamle var de når de begynte på trening/fritidsaktivitet?

Barn 1 gutt. Allidrett 4 år, fotball 6 år, turn 8år, håndball og basket 10 år

Barn 2 jente. Allidrett og dans 4 år, håndball 6 år, turn og fotball 8 år, basket 10 år

Begge to spiller nå kun fotball (og treningsstudio) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...