Gå til innhold

Taushetsplikt på legekontor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos legen i dag. Var inne og tok en blodprøve og så satt i venterommet og ventet på legen. En som satt ved siden av meg hadde tydeligvis også tatt en prøve som han ventet på svar på.

Helsepersonell (antagelig sykepleier? De som tar blodprøver osv på legekontor) kom ut til ham og begynte å fortelle ham at lungene hans var fine og han kunne fortsette å ta medisinen ved behov slik han pleide å gjøre osv.

Det var umulig for meg å ikke høre da jeg satt rett ved siden av. Selv om det hun sa var gode nyheter, og hun ikke sa noe spesifikt om hverken hva slags diagnose han har eller hva slags medisin det var snakk om, så kjente jeg at jeg ble ille til mote.

Bør ikke slik informasjon tas på et lukket rom og ikke på venterommet? 

Anonymkode: 6f102...5fc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kronisk syk og får ofte behandling på sykehus. Da sitter jeg i en godstol i et rom sammen med ofte mellom 2-4 andre som også får samme intravenøse behandling. Sykepleierene kommer ofte inn der i rommet hvor alle sitter og setter seg ned på huk ved siden av meg eller noen andre og forteller om blodprøver er fine, om det skal tas avføringsprøve før neste time, om man skal fortsette med samme intervall til neste time, etc, etc. De bruker som regel å holde stemmen ganske lav, men man hører det jo fortsatt hva de sier om man prøver å lytte. Så det er ganske vanlig for meg, men har aldri opplevd det på et legekontor sitt venterom. Der har jeg opplevd å bli hentet inn, noen ganger bare inne i gangen der for å få slike beskjeder så jeg skal slippe å få de på venterommet. 

Anonymkode: f2e83...236

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...