Gå til innhold

La 18-19-åringene ha vorspiel i kjelleren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mor til en gutt som er russ. han er ikke på russebil, men er med på fest i helger. Har aldri sett ham stupfull, han komme rhjem når han sier han skal og er ellers stort sett en grei og skikkelig fyr. På torsdag er det rosettball. Han spurte om han kunne va vors i kjellerstuen vår sammen med to av kompisene. Jeg sa ja.

Nå mener mannen min (bonusfar) at det ikke er OK. Han mener det ikke er greit å legge til rette for at de skal drikke seg fulle når de har skole neste dag. Han syns at jeg skulle ha sagt nei, sånn at de er edru idet de kommer til festen, for da blir jo totalen mindre alkohol.
Jeg syns jo heller ikke det er BRA at de skal drikke, ,en har snakket med ham om at de må moderere seg siden det er skole neste dag.

Jeg husker jo selv fra min egen russetid at det var drikking på hverdager ved et par anledinger, men vi kom oss da på skolen på et vise neste dag likevel.

Hva tenker dere andre om dette?

Anonymkode: a8611...1a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg

Anonymkode: d7559...e41

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. 

Anonymkode: fb846...898

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Dette er en sosial greie i russetida, og han gjør det ikke ellers. Sier dere nei, begynner han å smugdrikke hos andre og skjule spor (been there, done that), ikke la det gå dit. La dem få ta et par øl i kjelleren før de går videre.

Anonymkode: d13c7...9cf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde masse vorspiel i kjellerstua hjemme da jeg var ung. Fine minner. Det samme har sønnen min fått ha. Fint å åpne hjemmet for ungdommenes venner. 

Om det er et enkelttilfelle med fest kvelden før en skoledag, så går det nok helt fint.

Anonymkode: f1f9e...9a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ditt barn, du bestemmer. 

Anonymkode: 9cea2...306

AnonymBruker
Skrevet

I den alderen ville jeg åpnet dørene, bedre å ha det hjemme og litt kontroll.  

Anonymkode: 83fe3...390

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De er voksne og kan sånn sett drikke så mye de vil og når de vil. Hvis de ikke er hos dere er de bare et annet sted og jeg hadde foretrukket at de var hos oss hvor jeg visste de var trygge. Jeg hadde forstått mannen din om de var 16 år, men dette er altså voksne mennesker og du påpeker selv at sønnen din ellers er fornuftig.

Skrevet

Hvis de ikke får være hos dere, så er de et annet sted - om så ute på en grillplass.... Så jeg er helt enig med deg her.

Har russ neste år, og kommer til å tillate ting som dette da!

• Liker 4
Skrevet

Sønnen min har hatt utallige festligheter i kjellerstua her hjemme. Jeg synes det har fungert veldig bra! Og ett stort pluss er det at jeg har blitt godt kjent med vennene hans. Jeg har ofte kommet med litt ekstra servering - som de har satt stor pris på. Det kan være litt mye lyd til tider, men vi har valgt å la de styre på. Det er jo ikke hver dag det er vorss eller fest.

Jeg synes absolutt du skal la russegutten din ha vorspiel i kjellerstua!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at alle her er enige med meg.

Anonymkode: a8611...1a7

Skrevet

Hadde sagt ja til et rolig vorspiel.

Når jeg var russ bodde jeg for meg selv 😅🤷‍♀️

Skrevet

Det er bedre at de får ha vors i trygge omgivelser enn å drikke gatelangs eller hos ymse bekjente som kanskje tilbyr de andre rusmidler. 

Om de ankommer festen edru drikker de ikke mindre som mannen din mener, men de drikker fortere så fort de kommer dit og blir enda fullere og mer fyllesyk enn om de får drikke jevnt litt og litt utover kvelden. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke to alternativer her der det ene er full i kjelleren og det andre er edru. Litt brisen i kjellerstua er et alternativ. Stupfull hos kompisen er også ett. 

Jeg ville absolutt latt de være hos meg, men som andre nevner snakket om at det kan bli en bratt morgen. Bakfull er ikke grunn til fravær. :) 

Anonymkode: c6a34...ab4

• Nyttig 2
Skrevet

Datteren min fikk ha vorspiel her hjemme når hun var russ. Veldig OK å møte alle vennene hennes også. De er russ bare en gang og er pr. definisjon voksen siden de er over 18 år. Hadde de ikke hatt dette vorspielet her hadde de hatt det et annet sted. Så jeg ser ikke problemet 😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt ja. 

Alternativet er jo ikke at de ikke drikker, men at de drikker et annet sted. (Ute, f.eks. ) 

Det er jo mye bedre at de føler at det er greit å være seg selv hjemme hos dere. Da har dere en viss grad av kontroll. 

De er faktisk voksne, og drikker helt lovlig. 
Er mannen din slik at han selv aldri drikker alkohol en dag det er jobb etterpå? Siden han er så motstander av at ungdommen drikker.

Anonymkode: 618b5...a03

AnonymBruker
Skrevet

Har de ikke vors der så har de en annen plass 😊 dessuten er «ungene» 18 og ikke 16 år. 

Anonymkode: 73ac6...8d0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

La gutten lære på egen hånd😊

greit med vors, og greit å lære om dagen derpå blir jævlig.

Anonymkode: 38e4f...e67

AnonymBruker
Skrevet

Rolig vors som avsluttet rundt midnatt, ja!

Men ikke noe senere enn det i ukedagene. 

Jeg er opptatt av at mine unger skal komme tilnærmet friske, raske og edru på skolen dagen etter, selv om de er russ bare en gang i livet, så skal de forhåpentligvis bare gå VG3 en gang i livet også....

Anonymkode: 06090...ad8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rolig vors som avsluttet rundt midnatt, ja!

Men ikke noe senere enn det i ukedagene. 

Jeg er opptatt av at mine unger skal komme tilnærmet friske, raske og edru på skolen dagen etter, selv om de er russ bare en gang i livet, så skal de forhåpentligvis bare gå VG3 en gang i livet også....

Anonymkode: 06090...ad8

De skal på ball. Og vors varer ikke hele natten uansett, da er det fest. 

Anonymkode: c6a34...ab4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...