Gå til innhold

Barn som plukker bort vipper og bryn, noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn på 8 som plukker bort vipper og øyenbryn av kjedsomhet/uvane. Det har bare pågått en drøy måned men nå er alt av vipper og bryn så godt som borte og barnet får uønsket oppmerksomhet av andre barn siden "h*n ser rar ut". I begynnelsen så skjønte vi ikke hva dette var siden det manglet en del vipper på bare ett av øynene samt en strek over det samme brynet. Jeg tror ikke barnet heller helt skjønte sammenhengen mellom plukking og manglende hår men etterhvert som h*n ble bevisst på det kom det frem at h*n gjør det når når h*n kjeder seg, type når læreren forklarer noe på tavla og barnet må følge med eller ved sengetid når lyset er slukket og barnet skal falle i søvn. Vi har selv aldri opplevd at barnet har plukket og dette er begge situasjoner vi ikke er tilstede så denne teorien om kjedsomhet - plukking som barnet har kan godt stemme. Vi har forsøkt å lede oppmerksomheten bort fra situasjonene som oppleves som kjedelige ved hjelp av bla klemmeballer mm men problemet har bare vedvart.

Vi har time hos fastlege for å bli henvist til BUP, men er det noen her som harr opplevd det samme, fått hjelp og sett bedring hos barnet? Jeg er klar over at det finnes en diagnose som heter trikotillomani (plukking) og er livredd for at dette er noe som kan vedvare og bli enda verre. Er det noen her som har opplevd barn som har gjort dette ut av ren uvane uten at det er en diagnose inne i bilde? 

Anonymkode: 74e81...019

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ene barnet mitt plukket av seg øyevipper. Var en form for tvang som ble utløst av stress. Var plaget av såre øyne også da det lettere kom rusk på øynene.

Plutselig sluttet han med det heldigvis. 

Anonymkode: de6ba...dc6

AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det selv fra barneskolen av og opp til vgs, periodevis. Vanskelig å sette ord på nå som voksen hva som egentlig foregikk. Tror det var en måte å få ut følelser på. Lærte meg etterhvert å plukke «jevnt» så vippene bare ble tynnere, men ikke helt borte. Bestemte meg etterhvert for å slutte, å la ned en god innsats i å mestre dette på egenhånd. Hadde også en kort periode med mild selvskading på ungdomsskolen, så tror plukkingen som sagt var følelsesrelatert

Anonymkode: d516a...e0d

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en diagnose (tvang). Det er hjelp å få. Riktig start er BUP. Lykke til!♥️

Anonymkode: 410fc...356

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...