AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #1 Del Skrevet 6. mars 2023 Hei, jeg er nybegynner på strikking, og vil prøve på min første genser. Jeg er på utkikk etter en oppskrift der stykkene strikkes for seg og sys sammen. Vet noen av dere om en sånn? Jeg har ikke klart å finne. Anonymkode: d7cf0...0bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #2 Del Skrevet 6. mars 2023 Skappel-genseren er sånn - finnes en 'original' og nå nettopp har det kommet en ny - Evjen. Veldig enkel genser som strikkes frem og tilbake og tilslutt sys sammen. Her er oppskriften på originalen: https://www.kk.no/mote/slik-har-skappel--og-langmo-genserne-blitt-en-kjempesuksess/67802676 Anonymkode: d0ce0...bc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 6. mars 2023 #3 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, jeg er nybegynner på strikking, og vil prøve på min første genser. Jeg er på utkikk etter en oppskrift der stykkene strikkes for seg og sys sammen. Vet noen av dere om en sånn? Jeg har ikke klart å finne. Anonymkode: d7cf0...0bb Vet du, det er faktisk ingen enkel måte å strikke genser på. Man må sy rimelig bra for at det skal bli pent. Jeg er en dreven strikker og holder meg langt unna genserne som strikkes stykke for stykke. En enkel raglangenser er overhode ikke vanskelig å strikke, bare følg det som står i oppskriften. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #4 Del Skrevet 7. mars 2023 Novice genser fra PetiteKnit er enkel å strikke, men da strikker du rundt på rundpinne. Anonymkode: 73047...6ad 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 7. mars 2023 #5 Del Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Novice genser fra PetiteKnit er enkel å strikke, men da strikker du rundt på rundpinne. Anonymkode: 73047...6ad ...og det er jo mye enklere enn å drive å strikke vrang halve tiden 🙂 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rebecca30 Skrevet 7. mars 2023 #6 Del Skrevet 7. mars 2023 Du kan sjekke ut nettsteder som Ravelry, Garnstudio, eller Drops Design for gratis strikkeoppskrifter. Når du søker etter en oppskrift, kan du se etter uttrykk som "strikkes i deler" eller "strikkes for seg og sys sammen" for å finne en som passer dine ønsker. Lykke til med ditt første genserprosjekt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonjemor74 Skrevet 7. mars 2023 #7 Del Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Novice genser fra PetiteKnit er enkel å strikke, men da strikker du rundt på rundpinne. Anonymkode: 73047...6ad Denne støtter jeg! Jeg var helt fersk selv, akkurat lært meg å strikke, og hadde øvd litt på skjerf, kluter osv. Så kjøpte jeg oppskriften på denne novicegenseren, og der ligger det også veldig gode og enkle videoinstruksjoner som gjorde at selv jeg som er helt nybegynner forsto og klarte det! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 8. mars 2023 #8 Del Skrevet 8. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Novice genser fra PetiteKnit er enkel å strikke, men da strikker du rundt på rundpinne. Anonymkode: 73047...6ad Denne støtter jeg også var den første voksen-genseren jeg strikket. Da strikket jeg den i garnet Kos fra Sandnes. I etterkant så har jeg også strikket den i mohair-varianten, og nå har jeg kjøpt mønsteret og startet opp med chuncjy-utgaven (den er på pinne nr 7, så går raskt unna) Du starter med å strikke halsen, når den er strikket så bytter du til tykkere pinner og begynner med brystpartiet og økninger. Veldig godt forklart oppskrift. Du øker ved å strikke 2 nasker, plukke opp ei ny maske mellom 2 masker med venstre pinne også strikker du den, deretter strikke to nye masker før du øker på nytt I mønsteret så står det at du kan strikke halsen ned, men jeg bruker å sy den ned med løse sting når jeg er ferdig. Å strikke den ned fordrer at du treffer nøyaktig på maskene Når du har strikket langt nok og økt nok masker så setter du av masker som skal være til ermene. Mange bruker en tråd, men personlig så foretrekker jeg å bruke to 40cm rundpinner der jeg fester endene mot hverandre sammen med ett gummistrikk. Når maskene til ermene er satt av så strikker du bare videre rundt og rundt til riktig lengde før du bytter til en tynnere pinne og strikker vrangbord Deretter er det bare å ta maskene som er satt av til ermene på rundpinne 40cm og strikk som angitt etter mønsteret, Ved å strikke ovenfra og ned så er det så mye enklere å få riktig lengde på ermer og bol da du kan måke underveis Å strikke frem og tilbake for så å sy sammen er mye mere tidkrevende enn å strikke rette masker rundt på en rundpinne. Rn hel omgang vrang tilbake er drygt+hvis du ikke er erfaren så kan det bli vanskelig med å overholde strikkefasthet. Med mindre du finner mønster med rillestrikk og bare strikker rette masker. Dessuten må du kunne sy skikkelig for at det skal bli jevnt og pent https://www.strikkehula.no/novise-genser-oppskrift.html 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå