AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #1 Skrevet 6. mars 2023 Vi bor et stykke unna familie på begge sider, men nærmere min familie og ser dem derfor en del oftere. Vi har alltid brukt å dele påskeferien i to og tilbringe halvparten med mine foreldre og halvparten med hans. Når vi har vært med min familie (foreldre), har vi vært på hytta vår og bruker da en del tid på å være ute på ski, men også mye tid sammen inne. Det siste året har min mor vært syk og hun klarer ikke lenger å være med på ski. Problemet er at hun blir veldig lett fornærmet og sur, og vi har forsøkt å være noen helger sammen på hytta dette året, men det ender alltid med at hun blir sur og påvirker stemningen veldig negativt når vi andre vil gå på skitur. Dette skjer selv om vi da bruker resten av dagen sammen innendørs. Hun går veldig lett inn i en modus hvor hun synes synd på seg selv, og det ender med å være lite hyggelig. Hun er ikke en enkel person, men det er en annen historie. Min mann og jeg har egentlig konkludert med at det ikke fungerer å være på hytta sammen. Når vi i går kveld satt og planla påska, snakket han allikevel med største selvfølgelighet om at vi skulle dra til hans foreldre den første delen og så være resten av påska på fjellet (hytta). Jeg ble litt paff og orket ikke spørre om hva han tenkte mtp å være sammen med min familie, for det hadde mest sannsynlig blitt en lengre diskusjon som jeg ikke orket å ta i går. Jeg ønsker jo å møte min familie også siden vi alltid møtes i påska, men da tenker jeg egentlig at vi bør dra hjem til dem, noe som blir en liten omvei pluss et ekstra sted å forflytte seg/pakke ut all baggasje etc. Min mann har ikke det beste forholdet til min mor, så jeg tror egentlig han hadde hatt det like bra uten å møte henne. Er det allikevel for mye forlangt å si at jeg ønsker å bruke 2-3 dager sammen med dem? I såfall kan vi velge å enten dra hjem til dem i tillegg til hytta, da med litt ekstra styr pga kjørevei, utpakking etc. eller vi kan igjen prøve hytta, men da kanskje snakke med dem om at vi ikke er der så lenge sammen. Det er utelukket å snakke med min mor om hennes atferd. Hun ser ikke problemet. Anonymkode: a4db4...1b6 1
fru Alving Skrevet 6. mars 2023 #2 Skrevet 6. mars 2023 (endret) For å være ærlig så synes jeg godt dere kan dra på hytta selv uten din mor. Må kunne gå an å bruke påskeferien på det man selv vil når dere er en familie. Selv om ting har vært på et vis betyr ikke det at det må fortsette slik. Endret 6. mars 2023 av fru Alving 12
Khloe P.T Skrevet 6. mars 2023 #3 Skrevet 6. mars 2023 Det høres ut som om det er på tide å endre påskeplanene. Å være på hytta (eller hjemme) med et menneske som forsurer tilværelsen og ikke har selvinnsikt i det hele tatt ville ikke jeg orket. Tenk på din egen (nær)familie og gjør det dere har lyst til. Så kan du/dere besøke din mor en annen helg/friperiode. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #4 Skrevet 6. mars 2023 Men er din mor så syk at å være innendørs er nødvendig? For da tenker jeg det er på tide å legge nye tradisjoner. Da vil jo også reisen bli lang for henne. Er syk selv, men vi er veldig mye ute på hytta i påsken, selv om flere av oss ikke har helse til skiturer mer. Ungene bygger snøborg/bålgrop. De lager akebakke rett i nærheten. Vi sitter mye ute, griller på bål, sitter i solveggen og hører påskelabyrinten osv. Går tur langs veien. Hva med å reise på besøk dit en helg rett før/etter påske? Anonymkode: 36786...464 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #5 Skrevet 6. mars 2023 Dere er enige om å ikke dra på hytta med dine foreldre. Han misforstår, og tenker dere da drar på hytte alene i stedet, etter å ha sett hans familie, der det ikke er noen problemer. Når du forstår hva han mener så blir du paff/irritert, og klarer ikke å diskutere saken en gang? Altså; at din mor er vanskelig skal ikke påvirke hvor mye dere er med hans familie, dette er ikke et rettferdighetsspill. Det er likevel fair at du vil møte din familie, men da får du kommunisere det. Om en person er veldig vanskelig og suger energi så må man nedjustere tid sammen, tro meg, det har jeg selv opplevd. Det er ingen vits i å være martyr uansett hvor mye datter man er, særlig ikke når du drar med deg mann og barn i dragsuget. Anonymkode: 5ebf0...a6c 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #7 Skrevet 6. mars 2023 Hvem er det sin hytte? Hvis den er deres, inviter kun få dager. Er det andre sin, vær der bare få dager. Anonymkode: 3166e...aa6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #8 Skrevet 6. mars 2023 Forsår ikke greia folk har med utpakking. Bo i bag. Funker fjell. Med mindre moren din er dødssyk så gjør som dere vil. Anonymkode: b9ad7...bc1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #9 Skrevet 6. mars 2023 Takk for svar. Jeg forstår at det framstår merkelig at vi ikke bare kutter ut tid sammen med dem i påska, men jeg har et nært forhold til min far og vil gjerne ha tid sammen med ham, samt at ungene er veldig glade i besteforeldrene. Det er vår hytte, så vi kan invitere som vi vil. Min mor er ikke dødssyk, men operert i hoftene, og klarer derfor ikke gå på ski nå. Anonymkode: a4db4...1b6 1
fru Alving Skrevet 6. mars 2023 #10 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Jeg forstår at det framstår merkelig at vi ikke bare kutter ut tid sammen med dem i påska, men jeg har et nært forhold til min far og vil gjerne ha tid sammen med ham, samt at ungene er veldig glade i besteforeldrene. Det er vår hytte, så vi kan invitere som vi vil. Min mor er ikke dødssyk, men operert i hoftene, og klarer derfor ikke gå på ski nå. Anonymkode: a4db4...1b6 Kanskje du kan reise og besøke dem etter påske, det er flere langhelger nå i år, 1 mai er en mandag, fredagen etter kristi himmelfart og pinsehelgen er og muligheter til å ta en langhelg. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #11 Skrevet 6. mars 2023 Kan jeg spørre om grunnen til at du vil diskutere dette med oss og ikke din mann? Gir helt mening at du vil være litt med dine foreldre. Er det et behov for å støtte i ryggen til samtalen med ham? I et forhold tenker jeg det er bra å si hva man selv ønsker, høre den andres ønsker og behov og så finne kompromiss som begge er fornøyd med. Er det mulig at han reiser opp på hytta 2 dager før dere f.eks? Anonymkode: e0ac3...85c 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #12 Skrevet 6. mars 2023 Sorry, what... avsnitt, takk. Moren din er sur og ufordragelig, din mann gidder ikke være på hytte med henne.. Øh, ja, logisk konsekvens!=?? Anonymkode: 898e8...813 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #13 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan jeg spørre om grunnen til at du vil diskutere dette med oss og ikke din mann? Anonymkode: e0ac3...85c Dette lurer eg også på Anonymkode: 07142...109
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #14 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar. Jeg forstår at det framstår merkelig at vi ikke bare kutter ut tid sammen med dem i påska, men jeg har et nært forhold til min far og vil gjerne ha tid sammen med ham, samt at ungene er veldig glade i besteforeldrene. Det er vår hytte, så vi kan invitere som vi vil. Min mor er ikke dødssyk, men operert i hoftene, og klarer derfor ikke gå på ski nå. Anonymkode: a4db4...1b6 Men må vel ikke sitte inne å surne hele påsken for det om hun ikke kan gå på ski? Har selv sykdom som gjør at jeg ikke kan være med på skitur, men vi er ute stort sett hele påsken på hytta. Griller, lager kakao, tenner bål. Ser på barna leke i snøen osv. Hvor lange skiturer går dere? Er det snakk om en times tid om dagen, eller er det snakk om 4-5 timer hver dag? Forstår jo hvis dere er borte på skitur hele ferien at hun føler seg ensom og det blir kjedelig… Anonymkode: 5d807...2ae 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #15 Skrevet 6. mars 2023 Selvfølgelig skal dere være sammen i påsken. Kort ned på skiturene og kos dere i solveggen med lek, spill, kakao med krem, vafler, appelsiner og kvikk lunsj. Gjør det beste ut av situasjonen, ikke sutre, hjelper ikke likevel. Anonymkode: c568f...9f1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #16 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 6.3.2023 den 10.49): Vi bor et stykke unna familie på begge sider, men nærmere min familie og ser dem derfor en del oftere. Vi har alltid brukt å dele påskeferien i to og tilbringe halvparten med mine foreldre og halvparten med hans. Når vi har vært med min familie (foreldre), har vi vært på hytta vår og bruker da en del tid på å være ute på ski, men også mye tid sammen inne. Det siste året har min mor vært syk og hun klarer ikke lenger å være med på ski. Problemet er at hun blir veldig lett fornærmet og sur, og vi har forsøkt å være noen helger sammen på hytta dette året, men det ender alltid med at hun blir sur og påvirker stemningen veldig negativt når vi andre vil gå på skitur. Dette skjer selv om vi da bruker resten av dagen sammen innendørs. Hun går veldig lett inn i en modus hvor hun synes synd på seg selv, og det ender med å være lite hyggelig. Hun er ikke en enkel person, men det er en annen historie. Min mann og jeg har egentlig konkludert med at det ikke fungerer å være på hytta sammen. Når vi i går kveld satt og planla påska, snakket han allikevel med største selvfølgelighet om at vi skulle dra til hans foreldre den første delen og så være resten av påska på fjellet (hytta). Jeg ble litt paff og orket ikke spørre om hva han tenkte mtp å være sammen med min familie, for det hadde mest sannsynlig blitt en lengre diskusjon som jeg ikke orket å ta i går. Jeg ønsker jo å møte min familie også siden vi alltid møtes i påska, men da tenker jeg egentlig at vi bør dra hjem til dem, noe som blir en liten omvei pluss et ekstra sted å forflytte seg/pakke ut all baggasje etc. Min mann har ikke det beste forholdet til min mor, så jeg tror egentlig han hadde hatt det like bra uten å møte henne. Er det allikevel for mye forlangt å si at jeg ønsker å bruke 2-3 dager sammen med dem? I såfall kan vi velge å enten dra hjem til dem i tillegg til hytta, da med litt ekstra styr pga kjørevei, utpakking etc. eller vi kan igjen prøve hytta, men da kanskje snakke med dem om at vi ikke er der så lenge sammen. Det er utelukket å snakke med min mor om hennes atferd. Hun ser ikke problemet. Anonymkode: a4db4...1b6 Forstår ikke behovet for å alltid feire alle ferier og dager med andre enn kjernefamilien. Ikke rart mange går fra hverandre når barna er voksen og flyttet ut! Hadde aldri reist til min mor om hun holdt på sånn. Si det rett ut. Dumt du ikke kan stå på ski, men trenger ikke å ødelegge for alle oss andre. Vi tar oss tid til deg og! Egoist! Anonymkode: 1614e...134
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #17 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men må vel ikke sitte inne å surne hele påsken for det om hun ikke kan gå på ski? Har selv sykdom som gjør at jeg ikke kan være med på skitur, men vi er ute stort sett hele påsken på hytta. Griller, lager kakao, tenner bål. Ser på barna leke i snøen osv. Hvor lange skiturer går dere? Er det snakk om en times tid om dagen, eller er det snakk om 4-5 timer hver dag? Forstår jo hvis dere er borte på skitur hele ferien at hun føler seg ensom og det blir kjedelig… Anonymkode: 5d807...2ae Nei, det er ikke veldig lange turer, men det er klart vi gjerne blir ute 2-3 timer nåe vi først går ut. Anonymkode: a4db4...1b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå