Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må dessverre poste denne på nytt. Tråden var ubesvart på side 2 og normalt ville jeg bumpet den om jeg virkelig trenger svar, men jeg måtte stryke en formulering som jeg ikke kan vise til de det gjelder om jeg skal vise tråden med svar og det hele. Jeg har "holdt tilbake" (er egentlig ingen frist) strømbetalingen fordi vi ikke har kommet til enighet. Er derfor jeg poster igjen i håp om svar.

Bor alene i en liten hybelleilighet i en enebolig. I resten av huset bor det to voksne og tre ungdommer/barn. Vi deler på en luft til vann varmepumpe som varmer opp alt varmtvannet, til dusjing, radiatorovner osv. Jeg har tre radiatorovner, de har sju. I tillegg har jeg en egen varmepumpe for varmluft, så radiatorovnene er ikke min eneste varmekilde. De fem andre fyrer med ved som en ekstra varmekilde i deres del av eneboligen. Jeg vet ikke hva slags opplysninger som er relevante. Mitt strømforbruk i februar, utenom varmtvann til dusjing, radiatorovner osv, var på ca 350 kr og så har vi et dusjregnestykke som viser et tillegg på ca 150 kr. Da er vi oppe i 500 kr, og utover det er det radiatorovnene og noe småtteri. En utleier som leier ut begge boenhetene i eneboligen mener at 650 kr totalt for meg er rettferdig, men de som bor i resten av huset krever 850 kr. Bare et par hundre kroner fra eller til, men likevel. Dette kan fort bli en uenighet som strekker seg over måneder/år. Det er de i den andre enheten som er strømkunde, ikke utleieren. Vi opererer med en strømpris på 177 øre. Noen som vil mene noe om radiatorkostnaden for meg? Det er gamle ovner som ikke varmer stort. Ingen ordentlig temperaturinnstilling, jeg har bare skrudd helt opp.

Anonymkode: 7f7d0...52a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan har dere regnet ut dette tidligere?

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (8 minutter siden):

Hvordan har dere regnet ut dette tidligere?

Ifjor høst oppdaget vi at de i den andre enheten har betalt for alt varmtvann og varmepumpa mi, så radiatorkostnaden har aldri blitt beregnet. Det har vært et rot og feil over lang tid. De to siste gangene har ikke min strømandel blitt regnet ut engang, jeg har bare betalt hele fakturaen for hele huset den ene gangen (for 1 mnd) og sist betalte jeg en tredjedel av fakturaen som var en faktura for 3 mnd. Det var for å kompensere for at jeg har hatt gratis varmtvann og varmepumpe over lengre tid. Utleieren mener at jeg har betalt litt over 1500 for mye totalt over et par år, men det regnestykket er ikke riktig. Det er umulig å vite om jeg har betalt for mye eller for lite.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ifjor høst oppdaget vi at de i den andre enheten har betalt for alt varmtvann og varmepumpa mi, så radiatorkostnaden har aldri blitt beregnet. Det har vært et rot og feil over lang tid. De to siste gangene har ikke min strømandel blitt regnet ut engang, jeg har bare betalt hele fakturaen for hele huset den ene gangen (for 1 mnd) og sist betalte jeg en tredjedel av fakturaen som var en faktura for 3 mnd. Det var for å kompensere for at jeg har hatt gratis varmtvann og varmepumpe over lengre tid. Utleieren mener at jeg har betalt litt over 1500 for mye totalt over et par år, men det regnestykket er ikke riktig. Det er umulig å vite om jeg har betalt for mye eller for lite.

Det er uansett umulig å vite hva som er rett når dere deler måler.

Så dere må bli enig om en måte å regne det ut på som blir likt hver gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (21 minutter siden):

Det er uansett umulig å vite hva som er rett når dere deler måler.

Så dere må bli enig om en måte å regne det ut på som blir likt hver gang.

Ja, det er umulig, så vi må bare prøve å komme fram til en enighet. Nå er det en uenighet på 200 kr for mars.

Uenigheten handler nok først og fremst om at de i den andre enheten betaler mye mer enn meg, og at det virker urimelig for dem at jeg skal slippe unna med 650 kr, men dette må jo handle om reelt strømforbruk og en fair andel av radiatorkostnaden. De i den andre enheten må ut med over fem tusen i mnd for strøm+ved og utleieren mener at mitt strømforbruk er på bare 13 % av hele husets strømforbruk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egen måler, men alt varmtvannet går på deres måler. Derfor har vi et dusjregnestykke og plusser på litt for øvrig varmtvannsbruk, og så er det radiatorkostnaden som er ukjent. Jeg tviler på at radiatorkostnaden er så høy at jeg bør betale 850 kr, og utleieren og jeg mener at 650 kr virker mer riktig.

Skrevet

Problemet med radiatorvarme (eller vannbåren varme for den del) er at det er ekstremt vanskelig å regne ut forbruk når flere deler på samme system og det ikke er målere på sløyfene.

Kostnaden til oppvarming av vannet er felles. Men hvor mye varme du henter ut av vannet som sirkulerer ut til dine radiatorer vet du ikke. Så der er det enkleste regnestykke å dele kostnaden på antall radiatorer. Og dusjvannet deles på antall voksne personer.

AnonymBruker
Skrevet

Få fagperson til å installere ekstra målere?

Anonymkode: b3203...04c

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Problemet med radiatorvarme (eller vannbåren varme for den del) er at det er ekstremt vanskelig å regne ut forbruk når flere deler på samme system og det ikke er målere på sløyfene.

Kostnaden til oppvarming av vannet er felles. Men hvor mye varme du henter ut av vannet som sirkulerer ut til dine radiatorer vet du ikke. Så der er det enkleste regnestykke å dele kostnaden på antall radiatorer. Og dusjvannet deles på antall voksne personer.

Jeg vet ikke hvor ofte de dusjer, og de er to voksne, en på 19, en med mer ukjent alder (men en alder der dusjing er viktig) og minste er 8. De må gjerne dusje hver dag om de vil, eller for eksempel 3-4 i uka, uten at det kan ha noen innvirkning på min kostnad. Dusjregnestykket mitt er med 4 dusjer per uke.

Angående beregning med antall radiatorovner, så er vel rørlengden en faktor også og da begynner det å bli komplisert (som det allerede er).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Få fagperson til å installere ekstra målere?

Anonymkode: b3203...04c

Høres dyrt ut. Vet ikke om det er interessant og hvordan det vil slå ut på husleien. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor ofte de dusjer, og de er to voksne, en på 19, en med mer ukjent alder (men en alder der dusjing er viktig) og minste er 8. De må gjerne dusje hver dag om de vil, eller for eksempel 3-4 i uka, uten at det kan ha noen innvirkning på min kostnad. Dusjregnestykket mitt er med 4 dusjer per uke.

Angående beregning med antall radiatorovner, så er vel rørlengden en faktor også og da begynner det å bli komplisert (som det allerede er).

Rørlengde, temperatur i rommet, plassering i huset, hvor mye sollys en har etc spiller alt inn. Det blir et rimelig drøyt regnestykke og derfor umulig å forholde seg til. Derfor foreslår jeg at en regner ut fra antall ovner som en enkel sak å forholde seg til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lett dette.

Det er en gitt mengde energi som skal til for å varme opp boligen til en gitt verdi.

En hybel på 50 kvm trenger mye mindre 

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Rørlengde, temperatur i rommet, plassering i huset, hvor mye sollys en har etc spiller alt inn. Det blir et rimelig drøyt regnestykke og derfor umulig å forholde seg til. Derfor foreslår jeg at en regner ut fra antall ovner som en enkel sak å forholde seg til.

Eller kvadratmeter

Anonymkode: c4f31...ef4

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjenner ikke den totale radiatorkostnaden, så det er ikke noe beløp vi kan ta utgangspunkt i og regne ut kostnaden per ovn, eller for mine tre totalt.

Jeg lurer mest på om det kan være rimelig at radiatorkostnaden kan være så høy som de mener. Når varmepumpe for varmluft, komfyr, kjøleskap med fryseboks, lys, lading av mobiltelefoner og nettbrett, PC etc er på under fire hundre og dusjingen++ er på litt over 150 kr. Da er radiatorkostnaden, som er restbeløpet opp til et totalt beløp på 850 kr høy. Og det er som sagt ikke mye varme i dette.

AnonymBruker
Skrevet

Angående kvm har jeg kanskje 35.

Skrevet

Du har leiekontrakt med utleieren. Det er utleieren du må forholde deg til. Du og utleier må lage et endringsbilag til leiekontakten din, som beskriver hvordan dette skal løses.

Jeg forstår det slik at kostnaden for alt varmtvannet går på de andre sin strømmåler, slik at det faktisk er umulig for dem å vite hvor mye som går til oppvarming av vann, og hvor mye som går til annet forbruk? 

Det blir helt umulig å få dette riktig uten at det installeres noe separate målere, så dere må bare finne en utregningsmåte som blir ca rettferdig.

Finnes flere måter:

* Du betaler et fast beløp pr mnd, som indexreguleres ved nyttår

*Du betaler en bestemt prosentandel av deres strømregning (og de må fremvise fakturaen hver mnd). 

* Du betaler for et bestemt antall kwh hver mnd. , ganget opp med den gj.snittlige strømprisen som står på fakturaen

En mulighet er å ta utgangspunkt i boligareal. Hvor stor prosenandel av boligarealet er ditt?

Så hvis f.eks ditt boligareal er 15% av det totale boligarealet, skal du betale 15% av forbruket.

Hvor stor var fakturaen totalt for februar, og hvor stor andel er 650 kroner?

• Liker 1
Skrevet

Småting som lys og tv etc bruker så lite strøm at man omtrent an se bort ifra det ved en slik utregning. Regner med at du ikke har elbil siden du ikke har nevnt det. Så for enkelhets skyld kan du anta at alt strømforbruk går til enten varmepumpe, radiator eller dusj.

Jeg fant denne kalkulatoren: http://kalkulatorer.norskteknologi.no/boligkalk/

Hvis du fyller inn, så vil du se nederst hvor mange kwh som går til oppvarming (altså varmepumpe og radiatorer), og hvor mange kwh som går til tappevann (altså dusj).

Ta tallet for oppvarming, og trekk ifra ditt forbruk på din egen strømmåler (altså din varmepumpe). De resterende kwh er da altså det som går til radiatorer. Veldig grovt regnet.

Rund av for å ta høyde for litt forbruk på komfyr, vaskemaskin, oppvaskmaskin, fryser osv.

Og gang opp med strømprisen (fra fakturaen)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er utleieren jeg/vi bør forholde oss til, og det sier utleieren også. Han sier at de må kontakte ham istedenfor å kontakte meg hele tiden.

Vi skal skrive nye kontrakter i år og da blir det forhåpentligvis ryddigere.

Ja, alt varmtvannet går på deres måler og de kan ikke vite hvor ofte/lenge jeg dusjer eller om ovnene mine er av eller på.

Hele diskusjonen har blitt ganske smålig. Utleieren og jeg mener 650, de mener 850, og i dag var jeg villig til å betale 750 for å sette sluttstrek. Men nei, da skulle de ha 800. Man kan naturligvis si at dette er smålig av meg også, men jeg har i det minste utleieren på min side. Foreløpig konklusjon er at jeg betaler 750, men det er ingen endelig konklusjon (men jeg håper jo det, for å ikke bruke mer tid og krefter). De er opptatt av å få inn litt penger.

• Liker 1
Skrevet

Men du forholder deg ikke til de men til utleier.

Herregud for et kaos h*n skaper på denne måten.

Betal de 750 kr og skriv "etter avtale med huseier".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Men du forholder deg ikke til de men til utleier.

Herregud for et kaos h*n skaper på denne måten.

Betal de 750 kr og skriv "etter avtale med huseier".

Jeg skrev til utleieren at de oppe er med på at jeg betaler 700 inntil videre. Da bestemte han seg for å betale 750 (ikke 700 som var avtalen og som jeg skrev) til dem og da må jeg nesten betale 750 til ham, som jeg har gjort. Betalingen må tydeligvis gå via utleieren og han betalte dem feil beløp og før jeg betalte ham. Vet ikke hvorfor det må via utleieren når jeg har betalt direkte til de oppe i et par år. 

Får se om de oppe bare godtar 750 og ikke vil prøve å kreve 50 eller 100 til iløpet av de neste dagene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Får se om de oppe bare godtar 750 og ikke vil prøve å kreve 50 eller 100 til iløpet av de neste dagene.

Isåfall får du be dem om å ta det opp med utleier, ikke deg.

Hva er deres argument for at du skal betale 850? Har de noe annet argument enn "vil ha"? Be dem om å legge frem utregningen, så lan du se på det. Frem til de kan fremlegge en utregning, så er jo ditt estimat like godt som deres.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...