Gå til innhold

Du som har fibromyalgi - hva hjelper for deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har hatt fibromyalgi i noen år, og har over tid blitt bedre til å organisere dagene for å unngå at jeg blir skikkelig dårlig. Det som likevel er slitsomt er de konstante smertene, spesielt de alltid tilstedeværende spenningene i nakken, skuldrene, øvre del av rygg,  hodepine og stivhet. 

Har du testet noen former for smertelindring som har fungert for deg? Enten det er massasje, medisinering, akupunktur eller hva som helst, som du kunne tenke deg å dele? 

Jeg har forsøkt å begynne å trene litt, men jeg blir alltid så dårlig av det. Dersom du trener - har du noen treningsformer eller øvelser som fungerer godt for deg?

Jeg blir SÅ takknemlig om du tar deg tid til å svare, jeg er desperat etter å finne noe som hjelper ❤️ 

Anonymkode: eb693...fbd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som med alle andre kroniske smerter så må du ta utgangspunkt i hvordan hverdagen din er. 

Er du i jobb, er du hjemmeværende, ufør, hvordan er den fysiske og psykiske helsen din, har du barn, bor du i vedlikeholdsfri leilighet eller bor du på en gård hvor du har mye fysisk arbeid osv osv.. 

Å gi deg forslag på smertestillende eller andre smertelindrende øvelser blir i mange tilfeller kontraproduktivt uten å ta hverdagen til etterretning. 

Anonymkode: 5e705...0d0

AnonymBruker
Skrevet

Varme bad og massasje.

Anonymkode: 48a40...6b2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må bare bruke tid og finne ut hva som fungerer og ikke fungerer, og balansen mellom hvile og aktivitet

For meg så bruker jeg sommeren og høsten på å gå turer i skog og fjell. Gjerne med gåstaver da det hjelper veldig

Om vinteren klarer jeg ikke gjøre så mye, så da går det ikke enkel trening i stua. Gjerne yoga og strekkøvelser 

Skrevet

Jeg fikk mindre smerter, stivhet og ømhet av å delta på en gruppe hvor vi fokuserer på bevegelse og avspenning. Veldig lavterskel og pulsen hever seg knapt, vi varmer opp musklene i kroppen, strekker litt og spenner av etterpå. Det har hjulpet noe veldig på ryggen og beina mine, ihvertfall, opplever at de ikke er så vonde lenger.

Bare litt spesifikk bevegelse for å få varma opp musklene, deretter tøying og avspenning etterpå, kan kanskje hjelpe deg, TS, og det kan være gjennomførbart på en dag hvor du har vondt(det er det ihvertfall for meg).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg er forøvrig i jobb, noe som naturligvis begrenser hvor mye "ekstra" jeg har å gå på i hverdagen. Formålet er å finne tiltak som gjør dette lettere å leve med, slik at jeg kan fortsette å stå i jobb. 

Dere som bruker massasje: Hvor ofte går dere til behandling? Er det noen spesiell type massasje?

Yoga: Jeg har aldri prøvd yoga, og det virker som om det er så mange ulike typer. Er det noen spesiell type yoga dere gjør, eller har dere funnet øvelser på nett? 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Bålkaffe said:

Jeg fikk mindre smerter, stivhet og ømhet av å delta på en gruppe hvor vi fokuserer på bevegelse og avspenning. Veldig lavterskel og pulsen hever seg knapt, vi varmer opp musklene i kroppen, strekker litt og spenner av etterpå. Det har hjulpet noe veldig på ryggen og beina mine, ihvertfall, opplever at de ikke er så vonde lenger.

Bare litt spesifikk bevegelse for å få varma opp musklene, deretter tøying og avspenning etterpå, kan kanskje hjelpe deg, TS, og det kan være gjennomførbart på en dag hvor du har vondt(det er det ihvertfall for meg).

Det høres helt supert ut, er dette på et treningssenter? Heter det noe spesielt? Jeg har veldig stor tro på at dette er akkurat slike øvelser som vil kunne hjelpe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for svar! Jeg er forøvrig i jobb, noe som naturligvis begrenser hvor mye "ekstra" jeg har å gå på i hverdagen. Formålet er å finne tiltak som gjør dette lettere å leve med, slik at jeg kan fortsette å stå i jobb. 

Dere som bruker massasje: Hvor ofte går dere til behandling? Er det noen spesiell type massasje?

Yoga: Jeg har aldri prøvd yoga, og det virker som om det er så mange ulike typer. Er det noen spesiell type yoga dere gjør, eller har dere funnet øvelser på nett? 

Jeg lærte meg yoga i et studio her slik at jeg kunne få noe tilpasset meg. Etterhvert gikk jeg over til å følge videoer på nett

Massasje er smertehelvete uten like for meg. Tåler knapt å bli tatt på uten å føle meg mørbanket resten av dagen 😂

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det høres helt supert ut, er dette på et treningssenter? Heter det noe spesielt? Jeg har veldig stor tro på at dette er akkurat slike øvelser som vil kunne hjelpe.

Det er hos psykomotorisk fysioterapaut jeg fant dette tilbudet, men kanskje en fysioterapaut i nærheten av deg har noe lignende, eller et treningssenter?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange leger sier trening hjelper, men jeg har enda til gode å møte en med fibromyalgi som mener det samme.

for meg er det viktigst å tilpasse dagene. Skal jeg noe På torsdag, så vet jeg at onsdag og halve tirsdag å være rolige dager uten noe som helst aktiviteter annet enn for å golde lovet gående. Jeg må også klarere fredagen for å kunne være sengeliggende.

ellers har jeg brukt ergoterapeut og fysio for å lære meg å bruke kroppen riktig, og avspenningsøvelser, samt hvordan jeg kan avlaste utsatte områder. Jeg har hjelpemidler som krykker, krakker strategisk plassert rundt omkring. Jeg har godtatt diagnosen (brukte vel 10 år på det, totalt benektelse). Jeg lytter til kroppen, presser meg aldri. Det tok lang tid å lære, men er nok det viktigste.

ellers sørger jeg for å aldri fryse. Det betyr at jeg bruker ull året rundt, så godt som. Jeg går i komfortable sko. Hoka er gull! Jeg bruker varmeteppe, og har det også med meg hjem til andre etc. Jeg fryser lett (veldig vanlig med FM), og når jeg strammer/spenner musklene pga kulde, kan jeg være Sengeliggende i mange dager etterpå. Jeg er også svært sensitiv for lyd (som også mange med FM er), så ute i offentligheten bruker jeg ofte øreplugger. Dette avlaster også muskelspenninger. Badstue fungerer også fint:)

Anonymkode: d94e7...41c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Veldig mange leger sier trening hjelper, men jeg har enda til gode å møte en med fibromyalgi som mener det samme.

for meg er det viktigst å tilpasse dagene. Skal jeg noe På torsdag, så vet jeg at onsdag og halve tirsdag å være rolige dager uten noe som helst aktiviteter annet enn for å golde lovet gående. Jeg må også klarere fredagen for å kunne være sengeliggende.

ellers har jeg brukt ergoterapeut og fysio for å lære meg å bruke kroppen riktig, og avspenningsøvelser, samt hvordan jeg kan avlaste utsatte områder. Jeg har hjelpemidler som krykker, krakker strategisk plassert rundt omkring. Jeg har godtatt diagnosen (brukte vel 10 år på det, totalt benektelse). Jeg lytter til kroppen, presser meg aldri. Det tok lang tid å lære, men er nok det viktigste.

ellers sørger jeg for å aldri fryse. Det betyr at jeg bruker ull året rundt, så godt som. Jeg går i komfortable sko. Hoka er gull! Jeg bruker varmeteppe, og har det også med meg hjem til andre etc. Jeg fryser lett (veldig vanlig med FM), og når jeg strammer/spenner musklene pga kulde, kan jeg være Sengeliggende i mange dager etterpå. Jeg er også svært sensitiv for lyd (som også mange med FM er), så ute i offentligheten bruker jeg ofte øreplugger. Dette avlaster også muskelspenninger. Badstue fungerer også fint:)

Jeg har fibro og ehlers og uten trening hadde jeg sannsynligvis ikke vært et oppegående menneske. Trent mye (hard) styrke de siste 10 årene og det er virkelig et før styrketrening og etter styrketrening liv. Kan både jobbe, ha hobbyer, være aktiv og ha overskudd i hverdagen så trening skal man absolutt ikke kimse av :)

Anonymkode: 0c840...50c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har pratet med mange med fibromyalgi og nesten alle sier at trening hjelper. Men selvfølgelig så er det tilpasset trening. 
Veldig mange opplever at styrketrening og lett trening, spesielt med apparater hjelper godt, mens hard trening og løping forverrer

Nøkkelen er nok å tilpasse og kjenne sine begrensninger, samt vite hva som fungerer for en selv. Trening innebærer MYE. Så om noen sier at trening ikke hjelper så lurer jeg på hva de har prøvd

Anonymkode: f1666...d44

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Her er noen ting som fungerer for meg: 

- Yoga with Joelle, søker på "Yoga for fibromyalgia" på YT, forsøker å gjøre i alle fall 10-mikuttersvideoen hennes som start hver dag

- Feldenkrais metoden, nylig begynt, jeg har jo et stadig håp om å løsne smertene, bruker så mye ledig tid eller som jeg orker på div videoer fra dette på YouTube. Mange gode videoer. 

- Står på venteliste på psykomotorisk fysioterapi 

Håper du finner noe som hjelper deg. Kroniske smerter er slitsomt 💔❤️

Anonymkode: bd66c...65a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke fått diagnosen men tror jeg har den. Kjenner flere med den. Egenerfaring er at trening som kan foregå langsomt uten brå bevegelser eller mye belastning kan gå. Helt rolige Øvelser, gåturer, elipsemaskin i sakte tempo.  Brå bevegelser kan være kroken på døra for en stund. Smertestillende og betennelsesdempende når det er ille. 

En bekjent har mye utbytte av yoga for å beholde bevegeligheten. En annen trener styrke I gode perioder. 

Anonymkode: 6b75f...2a9

AnonymBruker
Skrevet

Bailine 

Anonymkode: 8ac4c...889

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener på feelgood. Det har hjulpet meg mye. Har trent 2 dager i uken i 4 år. Har prøvd mye forskjellig trening før, men har gitt opp fort. 

Og unngå stress. Stress er gift for kroppen min 

Anonymkode: d6ee6...644

AnonymBruker
Skrevet

Varme bad, hot yoga og yoga generelt, lett styrketrening, vakumbehandling (kokong man ligger inne i og blir "massert" av).

Anonymkode: 38d5c...550

AnonymBruker
Skrevet

Det som hjalp for meg var tilrettelagt jobb, medisin og lett yoga. Blir knalldårlig av hard trening. 

Jeg var sykemeldt over ett år og mye sengeliggende, men etter medisin ble jeg mye bedre, har vært av den i ett år nå og er fortsatt ganske bra. Kan ikke ta meg helt ut verken sosialt eller trening så livet består av familie og jobb -kjedelig til tider, men det holder meg i sjakk 😃

Anonymkode: 0d9f9...681

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som hadde fibromyalgi, hun ble smertefri med protokollene til Anthony William. 

Anonymkode: 0e6a5...aa8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har en venninne som hadde fibromyalgi, hun ble smertefri med protokollene til Anthony William. 

Anonymkode: 0e6a5...aa8

Du har vel venner som har blitt friske av alt fra kreft til flis i fingeren av de humbug-greiene der. 

Anonymkode: 4aa45...3aa

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...