AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #1 Skrevet 6. mars 2023 Kom i en barselgruppe på 7stk. Generelt ble jeg mest sjokkert over at det virket som de fleste "fulgte strømmen". Jeg kunne nesten merke at noen av de svarte utifra hva de tenkte at de andre ønsket av svar. F.eks møtte jeg en alene på kafe. Hun blandet ut mme i kaldt/varmt kokt vann på kafeen. Når hun ble spurt av en annen flaskemamma i barselgruppen, så løy hun og sa at hun konsekvent koker vann, lager opp flasker, kjøler ned og oppbevarer i kjøleskap. En annen stresset voldsomt fordi hennes barn var den siste til å snu seg rundt. Hun hadde oppsøkt to private spesialister, og skrev om problemet flere ganger i termingruppen. Men han var ikke sen, alt var innenfor normalen. Av og til lurer jeg på om mange mødre er veldig usikker eller "svak" om det ordet er ok å bruke. Mange tør ikke tenke selv, sluker til seg all info uten å sjekke kilder, er helst sykt perfeksjonist på alt som har med baby å gjøre (mat, lek, pedagogisk væremåte, klær, type salver og kremer, bleier..., f.eks er ikke kiwi sine bleier bra nok). Meninger eller historier? Anonymkode: 8cb7a...e13
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #2 Skrevet 6. mars 2023 Enkelte førstegangsmødre er opptatt av å gjøre alt riktig, derfor kan de bli slik. De sammenligner også egen baby med andres i forhold til utvikling og blir stresset om de tror deres barn henger etter. De fleste er nok ikke så stresset ved andre barnet. Anonymkode: 5a85c...b06 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #3 Skrevet 6. mars 2023 Min favoritt-historie fra barselgruppa mi må være da fire av mødrene fikk panikk på trilletur fordi de var oppriktig redde for at de hadde påført babyene sine shaken baby-syndrom fordi vi trillet på grusvei. Anonymkode: 31900...fd7 18 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #4 Skrevet 6. mars 2023 Skjønner ikke bæret av hva du prøver å formidle, TS. Anonymkode: 336f2...854 5
Arkana Skrevet 6. mars 2023 #5 Skrevet 6. mars 2023 Førstegangsmødre er gjerne mer usikre enn de som har barn fra før. De er mer opptatt å gjøre ting etter boken, er mindre avslappet og blir oftere/lettere bekymret. Vi har jo alle vært der i større eller mindre grad så jeg synes det er trist og ikke minst unødvendig hvis mer erfarne mødre nærmest latterliggjør følelsene mange har som ferske mødre. Jeg tolker innlegget ditt litt som nettopp det, at du snakker nedsettende om de som ikke er like avslappet som deg og tenker ikke på at andre ikke har like mye erfaring med å være mor. Å "tenke selv" som du kaller det er noe som kommer fra erfaring. En som er nyansatt på jobb vil ha mer behov for veiledning og å få ting beskrevet i detalj enn en som har vært i jobben i flere år. Du er kua som har glemt at den var kalv. 19
got2go Skrevet 6. mars 2023 #6 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min favoritt-historie fra barselgruppa mi må være da fire av mødrene fikk panikk på trilletur fordi de var oppriktig redde for at de hadde påført babyene sine shaken baby-syndrom fordi vi trillet på grusvei. Anonymkode: 31900...fd7 😅😅
Anononyma Skrevet 6. mars 2023 #7 Skrevet 6. mars 2023 Det du trekker frem i hi er jo ikke verken sjokkerende eller morsomt? Det du driver med er vel egentlig shaming. Synes ikke de andre eksemplene som er kommet frem her er noe særlig annet enn shaming heller. Jeg har selv vært bekymret for shaken baby fordi jeg trillet over en overraskende hump eller trodd jeg har påført babyen min varige mén fordi jeg ikke møtte han med et kjempesmil når han gråt på natten og jeg var trøtt. Jeg har ventet på at baby skulle bli syk fordi jeg var redd jeg serverte mat tilberedt i mikro i stedet for i vannbad. Jeg har vært sikker på at jeg har skoldet han med feil temp i badebaljen og jeg har hatt dårlig samvittighet for å iføre ungen en body fra i går med gulpeflekk på fordi jeg hadde glemt å vaske. Jepp, jeg er nevrotisk i utgangspunktet og førstegangs med et dypt etterlengtet barn. Jeg er en omtenksom mor som forsøker å gjøre mitt beste for sønnen min. Dette er en reise hvor både jeg og babyen må lære underveis. Shaming velger jeg å ikke ta med meg på ferden. Og ja, jeg løper nok ned døra på hs neste gang jeg får for meg at jeg har gjort noe grufullt feil også! 2 8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #8 Skrevet 6. mars 2023 Enda mer irriterende med mødre som er så erfarne st de gir helt f Anonymkode: 86733...b6f 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #9 Skrevet 6. mars 2023 Jeg syns heller ikke de historiene dine er verken sjokkerende eller morsomme.. For meg virker det som du er ute etter å dømme andre mødre. Ikke særlig hyggelig. Anonymkode: b2ce2...d58 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #10 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kom i en barselgruppe på 7stk. Generelt ble jeg mest sjokkert over at det virket som de fleste "fulgte strømmen". Jeg kunne nesten merke at noen av de svarte utifra hva de tenkte at de andre ønsket av svar. F.eks møtte jeg en alene på kafe. Hun blandet ut mme i kaldt/varmt kokt vann på kafeen. Når hun ble spurt av en annen flaskemamma i barselgruppen, så løy hun og sa at hun konsekvent koker vann, lager opp flasker, kjøler ned og oppbevarer i kjøleskap. En annen stresset voldsomt fordi hennes barn var den siste til å snu seg rundt. Hun hadde oppsøkt to private spesialister, og skrev om problemet flere ganger i termingruppen. Men han var ikke sen, alt var innenfor normalen. Av og til lurer jeg på om mange mødre er veldig usikker eller "svak" om det ordet er ok å bruke. Mange tør ikke tenke selv, sluker til seg all info uten å sjekke kilder, er helst sykt perfeksjonist på alt som har med baby å gjøre (mat, lek, pedagogisk væremåte, klær, type salver og kremer, bleier..., f.eks er ikke kiwi sine bleier bra nok). Meninger eller historier? Anonymkode: 8cb7a...e13 Min mening? At du er en av grunnene til at mange førstegangsforeldre faktisk blir sånn. De er redde for å hjøre feil fordi noen bare MÅ sitte å dømne opp og ned på alt de gjør. kvinner er kvinner verst…. Hva med å heller backe hverandre enn å sitte å gjøre dem usikre? Anonymkode: cc778...d3e 5
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #11 Skrevet 6. mars 2023 Har hørt mange være hysteriske når det gjelder å gi baby smoothie på pose en gang i blant (er jo så mye sukker i de!), men stapper i ungen i hjemmelaget sviskemos til hvert måltid. Ja, frukt/bærmos inneholder sukker, uavhengig om det kommer på pose eller om du har laget selv 🙈 Anonymkode: 7b284...15a 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #12 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har hørt mange være hysteriske når det gjelder å gi baby smoothie på pose en gang i blant (er jo så mye sukker i de!), men stapper i ungen i hjemmelaget sviskemos til hvert måltid. Ja, frukt/bærmos inneholder sukker, uavhengig om det kommer på pose eller om du har laget selv 🙈 Anonymkode: 7b284...15a Prosesseringsgraden er ganske forskjellig da, mer næringstoffer bevart i hjemmelaget. Anonymkode: ac574...82e 7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #13 Skrevet 7. mars 2023 Ei som brukte over 20 000 kr på forskjellige pumper for å øke produksjonen. Ungen gråt hysterisk en dag, så hun la ha til puppen som en "nødløsning", og tenkte at hun spolerte økningen siden barnet drakk selv. Målet var å kunne fullamme når produksjonen var økt.. Anonymkode: 93c5d...973 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #14 Skrevet 7. mars 2023 Anononyma skrev (13 timer siden): Det du trekker frem i hi er jo ikke verken sjokkerende eller morsomt? Det du driver med er vel egentlig shaming. Synes ikke de andre eksemplene som er kommet frem her er noe særlig annet enn shaming heller. Jeg har selv vært bekymret for shaken baby fordi jeg trillet over en overraskende hump eller trodd jeg har påført babyen min varige mén fordi jeg ikke møtte han med et kjempesmil når han gråt på natten og jeg var trøtt. Jeg har ventet på at baby skulle bli syk fordi jeg var redd jeg serverte mat tilberedt i mikro i stedet for i vannbad. Jeg har vært sikker på at jeg har skoldet han med feil temp i badebaljen og jeg har hatt dårlig samvittighet for å iføre ungen en body fra i går med gulpeflekk på fordi jeg hadde glemt å vaske. Jepp, jeg er nevrotisk i utgangspunktet og førstegangs med et dypt etterlengtet barn. Jeg er en omtenksom mor som forsøker å gjøre mitt beste for sønnen min. Dette er en reise hvor både jeg og babyen må lære underveis. Shaming velger jeg å ikke ta med meg på ferden. Og ja, jeg løper nok ned døra på hs neste gang jeg får for meg at jeg har gjort noe grufullt feil også! Ville berre sende deg en stor klem av glede jeg❤️ har to barn, og var mindre avslappet med førstemann🙈 Men, jeg ville bare si at selv om du føler på dårlig samvittighet for den minste lille ting som går litt feil (det gjør de aller fleste, men mange børster av seg like fort), tenk på alle de tusen tingene du gjør rett i løpet av en dag. Og grunnen til at jeg sender klem av glede, er at jeg blir så glad og får litt elstra omsorg for Mammaer som gir absolutt alt av tanker for sine små. Allikevel vil si at du allerede gjør mer enn en fantastisk jobb og ikke slit deg ut med å tenke på det du syns du gjør galt. Og oppsøk HS så ofte du måtte ønske, så lenge det hjelper deg og dine bekymringer ☺️ Anonymkode: ee171...33b
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #15 Skrevet 7. mars 2023 Ene moren var veldig avslappa. Vi møttes hele gruppa på helsestasjonen. Hun gikk rett bort til vasken, lot ikke vannet renne en gang, og blandet mme og gav til babyen. Jeg ble litt satt ut for å si det slik. Anonymkode: f329d...e65 1
Reign Skrevet 7. mars 2023 #16 Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 6.3.2023 den 10.06): Kom i en barselgruppe på 7stk. Generelt ble jeg mest sjokkert over at det virket som de fleste "fulgte strømmen". Jeg kunne nesten merke at noen av de svarte utifra hva de tenkte at de andre ønsket av svar. F.eks møtte jeg en alene på kafe. Hun blandet ut mme i kaldt/varmt kokt vann på kafeen. Når hun ble spurt av en annen flaskemamma i barselgruppen, så løy hun og sa at hun konsekvent koker vann, lager opp flasker, kjøler ned og oppbevarer i kjøleskap. En annen stresset voldsomt fordi hennes barn var den siste til å snu seg rundt. Hun hadde oppsøkt to private spesialister, og skrev om problemet flere ganger i termingruppen. Men han var ikke sen, alt var innenfor normalen. Av og til lurer jeg på om mange mødre er veldig usikker eller "svak" om det ordet er ok å bruke. Mange tør ikke tenke selv, sluker til seg all info uten å sjekke kilder, er helst sykt perfeksjonist på alt som har med baby å gjøre (mat, lek, pedagogisk væremåte, klær, type salver og kremer, bleier..., f.eks er ikke kiwi sine bleier bra nok). Meninger eller historier? Anonymkode: 8cb7a...e13 Det kommer jo av mammapolitiet som befinner seg her på KG og ellers i den vide verdenen. Hadde det vært reell aksept for å gjøre feil som mor, så hadde ikke nybakte førstegangsmødre løyet om helt banale ting. Kvinner er kvinner verst. 4 1
Duff Skrevet 7. mars 2023 #17 Skrevet 7. mars 2023 Jeg er veldig glad for at internett ikke var en greie når jeg fikk mitt første barn, ikke hadde vi barselgruppe heller. Alle disse tingene man må gjøre fordi alt må være 100% riktig og helst enda mere enn det... det eneste jeg skulle ønske jeg kunne mere om når jeg fikk barn var kunnskap om tilknytning og barndomstraumer fordi jeg ikke forsto hvor preget jeg var av min egen oppvekst og det er ting som gjør langt mere skade enn om man jukser litt med mme en gang i blandt. 3
Reign Skrevet 7. mars 2023 #18 Skrevet 7. mars 2023 (endret) Duff skrev (1 time siden): ting som gjør langt mere skade enn om man jukser litt med mme en gang i blandt. Du skal ikke kimse av infeksjoner som følge av bakterier i vannet eller MME altså... Endret 7. mars 2023 av Reign 3
Eva-Lena Skrevet 7. mars 2023 #19 Skrevet 7. mars 2023 (endret) Barselgruppe var dørgende kjedelig. Vi var 4 par og møttes 1 gang i mnd det første året for å snakke sammen og dele erfaringer. Møtene gikk på rundgang hjemme hos hver av oss. Mannfolk satt og pratet biler, oppussing og diverse. Damene satt og snakket om at lille Eva har hatt diaré i foregår og måtte amme mye. Lille Lars hadde endelig klart å snu seg. Lille Tobias var veldig glad i jordbær yoghurt og sånn var det hver gang. Jeg var så glad vi avsluttet disse møtene etter 1 år. Siden jeg fødte igjen 14 mnd etter førstemann så droppet vi alt av barselmøter. Orket ikke mer. Nå idag husker jeg ikke hva folkene het engang. Hadde ikke kjent de igjen om vi møttes på gata heller. Endret 7. mars 2023 av Eva-Lena 2
Reign Skrevet 7. mars 2023 #20 Skrevet 7. mars 2023 Eva-Lena skrev (6 minutter siden): Barselgruppe var dørgende kjedelig. Vi var 4 par og møttes 1 gang i mnd det første året for å snakke sammen og dele erfaringer. Møtene gikk på rundgang hjemme hos hver av oss. Mannfolk satt og pratet biler, oppussing og diverse. Damene satt og snakket om at lille Eva har hatt diaré i foregår og måtte amme mye. Lille Lars hadde endelig klart å snu seg. Lille Tobias var veldig glad i jordbær yoghurt og sånn var det hver gang. Jeg var så glad vi avsluttet disse møtene etter 1 år. Siden jeg fødte igjen 14 mnd etter førstemann så droppet vi alt av barselmøter. Orket ikke mer. Nå idag husker jeg ikke hva folkene het engang. Hadde ikke kjent de igjen om vi møttes på gata heller. Vent, hva? Hvorfor var mennene med på barseltreffene? Var ikke de på jobb?! Kona mi møtte gruppa si ukentlig, og da gikk de tur før de gikk på kafé eller hjem til av dem. De snakket om både babyrelaterte ting og helt vanlige ting. Hun synes det var utrolig kjekt å snakke jevnlig med noen som var i samme situasjon som henne, for da skånet hun barnløse venninner for babyprat som ikke interesserer dem. I tillegg har vi fått et nytt vennepar som bor innen et kvarters gange, og det er særdeles hyggelig når vi i likhet med dem er nylig innflyttet i kommunen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå