Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en posisjon hvor mine foreldre har kjøpt bolig som jeg har leid av dem. Nå begynner helsa til ene forelder å skranke og jeg har fått vite at hvis hen dør så må vi selge boligen da gjenlevende forelder ikke kan sitte med to boliglån. Hen vil da måtte selge nåværende bolig hen eier og den jeg disponerer. 
jeg er uføretrygdet 90% og mister etter hvert barnetillegg, barnebidrag og barnetrygd når barnet fyller 18. Er der noen som helst mulighet for å kunne finne en løsning her for å kunne fortsette å bli boende? Jeg mottar minstesats. 

Anonymkode: 5ee62...f23

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om du tenker på å overta lånet, kommer det an på inntekten din og lånebeløpet, samt eventuelle andre utgifter (bil/barn)

Endret av Tvist
Skrevet

Du må starte med banken.

Skal du "overta" et lån så må du være i stand til å betjene det. Sjekk og med husbanken.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man overtar ikke lånet i den forstand, men boligen kan overføres til deg, og du da ta ett tilsvarende lån slik at nåværende eier betaler ut sitt lån. 
Du kan ikke bare overta lånet, så lenge du ikke har noe sikkerhet å stille med. 
Men sjekk med banken hva du kan ha av lån gitt at du eier bolig, og om du eventuelt kan få lån i husbanken. 

Anonymkode: e98b9...966

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har du betalt i leie og hva måtte du betalt ned på et lån? Snakk med husbanken. Men du sier du har betalt leie og da regner jeg med du som et minimum faktisk har dekket låneutgiftene til foreldrene dine og da er det jo en mulighet for å overta lånet.

Anonymkode: 6159a...d04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor mye har du betalt i leie og hva måtte du betalt ned på et lån? Snakk med husbanken. Men du sier du har betalt leie og da regner jeg med du som et minimum faktisk har dekket låneutgiftene til foreldrene dine og da er det jo en mulighet for å overta lånet.

Ikke om lånet er for høyt i forhold til inntekten.

At man selv mener man har råd er ikke det samme som at banken er enig. Som eier av ett hus må man også ha god nok økonomi til nødvendig vedlikehold. Som leietaker slik TS er nå, så er vedlikehold eier sitt ansvar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke om lånet er for høyt i forhold til inntekten.

At man selv mener man har råd er ikke det samme som at banken er enig. Som eier av ett hus må man også ha god nok økonomi til nødvendig vedlikehold. Som leietaker slik TS er nå, så er vedlikehold eier sitt ansvar. 

Og derfor skrev jeg at det er en mulighet og at ts må snakke med husbanken. At det er en mulighet er ikke det samme som at det garantert går i orden. 

Jeg regner med voksne folk er klar over lånereglene i dag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...