Gå til innhold

Hvis du ikke ble straffet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det er diskusjon om lover og regler synes jeg

mange fokuserer på hva slags straff man kan få.

Det virker i mange tilfeller som om redselen for straff

er den viktigste motivasjonen.

Så mitt spørsmål er derfor: Hvis du ikke ble straffet

av rettsvesenet (men opplevde fortsatt alle andre former

for sosial fordømmelse som hørte med bruddet) hvilke

"lovbrudd" ville du da ha begått? Med andre ord

hvilken "forbrytelser" er det trusselen om straff

forhindrer deg fra å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kjørt for fort. Nå har jeg ikke råd.

Skrevet

Jeg ville fjernet et par personer fra jordens overflate.

Skrevet
Jeg ville rappet klær og sminke.

Hvorfor hadde du rappet det? Du hadde jo ikke blitt straffet for å ta det. :ler:

Jeg hadde løftet burkaen til, en forhåpentligvis ung og slank, burkakledt muslimsk dame, for å se hva som skjulte seg under. ;)

-Babyboy

Skrevet
Jeg hadde løftet burkaen til, en forhåpentligvis ung og slank, burkakledt muslimsk dame, for å se hva som skjulte seg under.
En dag gidder jeg kanskje å fortelle deg det Badboy, men ikke nå. :ler:

Tror forresten du ville blitt veldig skuffet. :ler:

Skrevet

Jeg hadde ikke kjørt for fort her i Oslo. Jeg er rett og slett for redd for ulykker. Og hvis jeg dreper et menneske er det en mye verre straff for meg enn om jeg får en bot.

Men jeg ville nok kjørt på rødt lys i situasjoner hvor det ikke er andre biler på veien (feks søndag morgen).

Stjeling høres jo også fristende ut. Men samfunnet hadde jo rakst brutt sammen hvis alle bare forsynte seg i butikkene uten å betale for det. Da ville jo ikke butikken fått inntekter til å kjøpe inn nye varer, og plutselig hadde vi hatt varemangel her i landet.

Jeg er fra før veldig lovlydig, ikke bare i frykt for straffen jeg kan få, men også fordi jeg vet jeg samvittigheten vil plage meg hvis jeg skader andre. Derfor tror jeg lovbruddene mine i et straffeløst samfunn også ville begrenset seg. Jeg er glad vi ikke lever i et lovløst samfunn, siden jeg tror jeg ville tapt mer på det enn jeg hadde vunnet i en slik situasjon.

Diskusjonenene om fartsbøter synes jeg er ynkelig: diskusjonen bør jo ikke være bøtesatsen, men det faktum at høyere fart fører til lengre bremselengde og dermed større fare for ulykker. Målet vårt bør jo være å unngå flest mulig ulykker, og da bør folk holde seg innenfor fartsgrensene. Jeg holder fartsgrensen fordi jeg vil kunne stanse før en ulykke oppstår, andre derimot blir motivert til å holde fartsgrensen i frykt for høye bøtesatser. Vel hvis man ikke vil ha høy bot kan man jo bare la være å kjøre for fort, så kan det jo hende det blir spart noen liv på veiene også. Hadde ikke det vært noe? :)

Skrevet

jeg ser liksom ikke for meg at jeg ville blitt mer kriminell bare fordi jeg ikke risikerte straff...

jeg mener, at det for kriminelle er straffen som skal motivere mot, ja.

men da er det vel snakk om mennesker som i utgangspunktet ikke bryr seg en døyt om verken selve lovverket eller hva deres kriminelle handlinger gjør mot andre mennesker.

i den perioden jeg røyket, kunne jeg nok brutt loven ved å ta med meg mer røyk en kvoten aksepterer.

det er ett lovbrudd som ikke går utover andre en meg selv.

hadde jeg hatt bil, så hadde jeg nok muligens brutt en og annen trafikkgrense, men ikke noe mer en jeg ville gjort idag hvor man risikerer bot dersom man går over.

stjele ting ville jeg aldri kunnet levd med, at man ikke blir straffet er jo en ting, men man TAR jo penger ut av andre menneskers lommebok ved å gjøre det!

går man inn i en butikk og TAR klær, så er det jo faktisk noen som har betalt for de klærne, så det vil jo si at man like godt kunne godt bort til eieren og tatt pengesedler ut av lommeboka til vedkommende.

så nei, jeg ville ikke blitt mer kriminell en det jeg allerede er nå som vi har straffer.

ser ikke på straffer som en begrensning, rettssystemet er ikke der for å hindre oss i å ha det moro eller for å gjøre livet surt, det er der for rettferdighet og for at alle skal bli tatt hensyn til, ikke bare seg selv.

Gjest lilletroll
Skrevet

Rane en bank, kanskje? (På en snill måte da, sånn at de ansatte ikke fikk noen traumer knyttet til det!)

Skrevet

Lurt meg unna endel skattekroner. Er så imot mye av det pengene jeg betaler blir brukt på. Kunne godt tenke meg å kutte litt i støtten min. Eller latt være å betale skatt, men donert disse pengene istedet til sykehus / aldershjem og andre institusjoner slik at JEG fikk mestemme hva de blir brukt til. MINE penger som jeg jobber og sliter for skal ikke finansiere et ultrakapitalistisk overforbrukersamfunn!!

Gjest King James II
Skrevet

jeg hadde gjort det slik at noen personer hadde forsvunnet...

Gjest Spacegirl
Skrevet

Å da hadde jeg gjort mye rart. Rundstjælt diverse butikker. Rana en bank (på en måte som ikke ga de ansatte traumer). Og kjørt litt for fort på landeveiene. Betyr det at jeg er moralsk forkrøpla?

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg ville lyttet til min egen etikk - de som synes det er forferdelig å røyke på et utested, bryr jeg meg ikke om, så det kunne jeg gjerne gjort, fordi jeg oppfatter det ikke som galt selv. Men jeg ville f.eks ikke stjelt vesker fra gamle damer, det oppfatter jeg definitivt som galt. :ler:

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Jeg bryter allerede de lovene jeg mener er meningsløse, så jeg ville ikke gjort så mye annerledes. Jo, en ting, jeg ville skaffet meg am-staff i fremtiden, dette er utelukket pr i dag, iom at det er hunden som blir straffet og ikke meg selv, dersom jeg skulle bryte dette i dag.

Endret av Varg-Menja
Gjest Lilleulv
Skrevet

huff vi i norge synker vel ikke såå dypt? ser for meg bl.a. irak og new orleans der de kom med trillebårer og rana butikker fordi hele samfunnet var satt ut av spill et øyeblikk. satt og så på tv og tenkte: herregud for noen dyr :overrasket:

men ok... hadde kanskje prøvd meg på en liten trygdesvindel, kjørt for fort, og kanskje bøffa bittelitt i butikker :sjenert:

Skrevet

Jeg hadde latt være å betale parkeringsavgift og bompenger. Så hadde jeg detonert en ladning dynamitt hos lånekassen og lindorf!! Det hadde garantert vært en god gjerning for andre enn meg :sjarmor:

Skrevet

Forutsatt at jeg beholdt dagens levestandard, er det nok ikke så mye jeg ville ha gjort annerledes. Det eneste unntaket er nok at jeg ville ha ordnet med skikkelig juling til et par stykker som virkelig har fortjent det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...