AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #1 Del Skrevet 6. mars 2023 Har en venninne som er ufør, pga fybromylagi (eller hvordan det skrives). Hun har vært det i noen år nå. Det jeg synes er rart er at hun tar på seg jobb når hun blir spurt. Da jobber hun ca 50 %. Å det er fint man kan jobbe litt. MEN er det riktig å jobbe 50 % når det er ledig jobb til henne , hun vikarierer når noen skal ha ferie eller er syke. Når det ikke er ledig jobb til henne klager hun, æsj, ikke noe jobb på meg nå, blir mindre penger da. Hun sier aldri nei når hun blir spurt, altså da fungerer kroppen fint.... Hvorfor er man 100 % ufør når man tydeligvis klarer en 50 % stilling? Hun kan jobbe over en lang periode av gangen. Så når det ikke er noe ledig vikariat til henne så er det staten hun lever av. For hun klarer jo tydeligvis halv stilling når det er ledig. Har spurt henne men får ikke noe skikkelig svar. Her burde det jo være litt mer regler. Eller tenker jeg helt feil? Anonymkode: 0c903...a2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 6. mars 2023 #2 Del Skrevet 6. mars 2023 Det din venninne gjør er helt lovlig og det blir også oppfordret til det. Det er stor forskjell på å klare og ha en 50 prosent stilling innimellom og stå i det hele tiden. Spesielt med en reumatisk sykdom som fibromyalgi som kan variere i styrke. Alle uføre har en inntektsgrense i året. Dersom venninnen din overstiger denne blir det trukket av uføretrygden hennes. Hun jukser dermed ikke på noen som helst måte. Slutt å vær så dømmende og vær glad for at hun ikke bare «lever på staten» hele tiden som du selv kaller det. 24 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #3 Del Skrevet 6. mars 2023 Dette er lovlig og din venninne kan jobbe så mye hun vil. 100% uføretrygdede kan tjene opp til 40.000,- kr uten å bli kuttet i trygden, men tjener de mer enn det så blir de kuttet i trygd. Så dette er et lovlig valg din venninne tar, og sykdommen du beskriver er slik at man ikke har vondt HELE tiden, noen dager og uker er bedre enn andre, men den er utrolig uforutsigbar. Det er bare flott at uføretrygdede jobber ved siden av, og flere skulle gjort det, men jeg forstår godt at dem ikke tør pga kutt i trygden. Mange blir kuttet og tjener dermed mindre enn ved full utbetaling, og den er allerede lav på minstesats. Anonymkode: 4e288...524 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #4 Del Skrevet 6. mars 2023 Man får uføretrygd dersom arbeidsevnen er varig nedsatt minst 50% så det er uproblematisk at hun jobber 50%. Anonymkode: 7ed36...565 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #5 Del Skrevet 6. mars 2023 Jada, vet det er lovlig. Og hun blir trekt i trygden. Men hun kan jobbe f.eks 2 mnd i strekk, i 50% stilling. Hører ikke noe om sykdommen hennes da. Er bare det jeg synes er rart. Å ja, det er fint de kan jobbe noe. Men blir rart for meg å kunne jobbe så mye når man egentlig er 100 % ufør. ts Anonymkode: 0c903...a2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #6 Del Skrevet 6. mars 2023 Sirah skrev (8 minutter siden): Det din venninne gjør er helt lovlig og det blir også oppfordret til det. Det er stor forskjell på å klare og ha en 50 prosent stilling innimellom og stå i det hele tiden. Spesielt med en reumatisk sykdom som fibromyalgi som kan variere i styrke. Alle uføre har en inntektsgrense i året. Dersom venninnen din overstiger denne blir det trukket av uføretrygden hennes. Hun jukser dermed ikke på noen som helst måte. Slutt å vær så dømmende og vær glad for at hun ikke bare «lever på staten» hele tiden som du selv kaller det. Ts skriver st venninnen alltid takker ja Anonymkode: cf8f9...5ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #7 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jada, vet det er lovlig. Og hun blir trekt i trygden. Men hun kan jobbe f.eks 2 mnd i strekk, i 50% stilling. Hører ikke noe om sykdommen hennes da. Er bare det jeg synes er rart. Å ja, det er fint de kan jobbe noe. Men blir rart for meg å kunne jobbe så mye når man egentlig er 100 % ufør. ts Anonymkode: 0c903...a2e Man blir 100% uføretrygdet hvis arbeidsevnen/funksjonsnivået er nedsatt over 50%, og dette er dokumentert til å vare. Så her er det jo heller du som er uvitende om lover, regler og prosedyrer. Og hvorfor er du venn med en som du irriterer deg over, egentlig? Anonymkode: 4e288...524 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #8 Del Skrevet 6. mars 2023 Sirah skrev (9 minutter siden): Det din venninne gjør er helt lovlig og det blir også oppfordret til det. Det er stor forskjell på å klare og ha en 50 prosent stilling innimellom og stå i det hele tiden. Spesielt med en reumatisk sykdom som fibromyalgi som kan variere i styrke. Alle uføre har en inntektsgrense i året. Dersom venninnen din overstiger denne blir det trukket av uføretrygden hennes. Hun jukser dermed ikke på noen som helst måte. Slutt å vær så dømmende og vær glad for at hun ikke bare «lever på staten» hele tiden som du selv kaller det. Dette ! Les dere opp litt på regelverket før dere dømmer. Anonymkode: 5c423...c0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 6. mars 2023 #9 Del Skrevet 6. mars 2023 Så flott at hun har mulighet til å jobbe når hun kan. Det er som det blir sagt over helt lovlig og regulert og noe nav og helsevesen oppfordrer til. Jeg blir ganske matt over alt folk mener de har noe med å legge seg i og spekulere over, og ikke minst klokkertroen man har på at man vet alt om andres liv. Hvis dette faktisk er en venninne du bryr deg om, burde du glede deg på hennes vegne over at hun til tross for sykdom får gjort en del, heller enn å indirekte beskylde henne for å snyte staten. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #10 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man blir 100% uføretrygdet hvis arbeidsevnen/funksjonsnivået er nedsatt over 50%, og dette er dokumentert til å vare. Så her er det jo heller du som er uvitende om lover, regler og prosedyrer. Og hvorfor er du venn med en som du irriterer deg over, egentlig? Anonymkode: 4e288...524 Men hvorfor bli 100 % ufør når man tydeligvis har arbeidsevne på 50% ? Som sagt jobber hun 50 % over flere mnd. Og når ingen er sykemeldt i gamlejobben hennes er hun hjemme. Å jeg er fullstendig klar over at det hun gjør er lovlig, var ikke det jeg funderte på. ts Anonymkode: 0c903...a2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #11 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvorfor bli 100 % ufør når man tydeligvis har arbeidsevne på 50% ? Som sagt jobber hun 50 % over flere mnd. Og når ingen er sykemeldt i gamlejobben hennes er hun hjemme. Å jeg er fullstendig klar over at det hun gjør er lovlig, var ikke det jeg funderte på. ts Anonymkode: 0c903...a2e Hvis funksjonsevnen er nedsatt mer enn 50% blir man 100% ufør. Du vet heller ingenting om sykdommen hennes, så dette syntes jeg bare er drøyt av deg å drive å spekulere i på et åpent forum. Hun har blitt evaluert og vært i behandling, snakket med ørten fagfolk slik som deg. Hun ble 100% uføretrygdet av en grunn. La det gå, alle er forskjellige. Herregud 🙄 Anonymkode: 4e288...524 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #12 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har en venninne som er ufør, pga fybromylagi (eller hvordan det skrives). Hun har vært det i noen år nå. Det jeg synes er rart er at hun tar på seg jobb når hun blir spurt. Da jobber hun ca 50 %. Å det er fint man kan jobbe litt. MEN er det riktig å jobbe 50 % når det er ledig jobb til henne , hun vikarierer når noen skal ha ferie eller er syke. Når det ikke er ledig jobb til henne klager hun, æsj, ikke noe jobb på meg nå, blir mindre penger da. Hun sier aldri nei når hun blir spurt, altså da fungerer kroppen fint.... Hvorfor er man 100 % ufør når man tydeligvis klarer en 50 % stilling? Hun kan jobbe over en lang periode av gangen. Så når det ikke er noe ledig vikariat til henne så er det staten hun lever av. For hun klarer jo tydeligvis halv stilling når det er ledig. Har spurt henne men får ikke noe skikkelig svar. Her burde det jo være litt mer regler. Eller tenker jeg helt feil? Anonymkode: 0c903...a2e Jeg jobber litt slik som denne venindem din. Ikke 50% for det klarer jeg ikke. Men jeg gjør det en mnd i året på sommer avvikling. Det tærer på helsa. Men man biter tenne sammen og fullfører. Jeg er bedre i perioder enn andre perioder, og etter perioder med mer jobb fungerer jeg dårlig igjen en periode. Fibromyalgi er ganske lik min sykdom, bare min har flere symptomer. Og vet at fibromyalgi er ikke konstant dårlig eller konstant bra. Og ser ikke noe unormalt iht hennes diagnose, at hun fint kan jobbe 50% over tid i perioder.kommer jo an på formen hennes. Samt hun kan ha vært dårligere form på tidspunktet hun ble ufør. Enn hun er nå, og da er det jo bare fint at hun vil jobbe så mye hun klarer. Noe hun har rett til å gjøre i 10år, før uføre graden evnt blir satt ned. Hun får ikke både lønn og uføretrygd. Hun blir jo trukket for alt hun tjener over det hun har lov å tjene i tillegg. Så jeg vet ikke helt hvorfor du retter kritisk blikk på henne. Er du en god venn, så heier du her. Hun gjør forøvrig ingenting galt, alt er riktig iht å kunne klare å øke arb kapasitet til en ny fast arbeids %. Når hun er vikar har hun også muligheten til å si nei, på dager hun ikke funker så bra. Som hjelper i situasjonen hun er i nå. Med fibromyalgi. Kan hun feks klare å øke mye i ett år, men gradvis bli værre også. Så hun løper uansett en risiko for å bli værre igjen, om hun ikke balanserer det godt Nei vær stolt av veninden din du, hun tar gode valg for seg selv, uten å tenke på kritikken hun garantert får av alle. Hun har nok et mål om mindre uføre%. Og et sted må man begynne og det tar tid, iht å vite hvordan det egentlig går Anonymkode: bfdd9...c8e 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #13 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jada, vet det er lovlig. Og hun blir trekt i trygden. Men hun kan jobbe f.eks 2 mnd i strekk, i 50% stilling. Hører ikke noe om sykdommen hennes da. Er bare det jeg synes er rart. Å ja, det er fint de kan jobbe noe. Men blir rart for meg å kunne jobbe så mye når man egentlig er 100 % ufør. ts Anonymkode: 0c903...a2e Så du forventer at hun skal syte å klage? Er ufør selv. Og det er jo sånn at sier du noe om helsa, da klager du, og nå er det ikke ok at hun ikke klager? La nå din veninde styre dette selv. Det betyr ikke at hun er smertefri, selv om hun ikke klager. Såpass skjønner vel du også Anonymkode: bfdd9...c8e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #14 Del Skrevet 6. mars 2023 1. Det stor forskjell på å klare 50% i en periode (selv om den er lang) og det å måtte møte opp til en 50% hver dag / hver uke. 2. At hun kan ta vikariater og ekstravakter er ikke nødvendigvis nok til å overbevise arbeidsgiver om at man klarer 50% fast stilling. De fleste arbeidsgivere ansetter faktisk ikke kronisk syke i fast arbeid, da de sjeldent har tilretteleggingsmuligheter og lovverket er for dårlig til å håndtere uforutsigbart fravær og konsekvensene det får for arbeidsgiver. Derfor må hun ha noe å falle tilbake på. Hadde du forventet at hun søkte om å justere ned uføregraden sin? 3. Din venninne fikk sikkert denne jobben etter hun ble ufør? Da hun ble avklart var det sikkert ingen utsikter til å klare å stå i 50% fast arbeid eller mer. Hvis hun jobbet ekstravakter da hun ble avklart ville hun ikke fått 100% ufør. 4. Etter man har fått innvilget uføretrygd blir man oppfordret til å jobbe. Hun har kanskje brukt lang tid på å komme dit hun er i dag, altså i stand til å jobbe når hun får tilbud om det? Det kan virke som om du setter spørsmålstegn til årsaken til at hun fikk innvilget uføretrygd. Den er nok på det rene. Spørsmålet er hva som kom først: 100% uføregrad eller deltidsjobbing. Anonymkode: fe345...8dc 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #15 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hvorfor bli 100 % ufør når man tydeligvis har arbeidsevne på 50% ? Som sagt jobber hun 50 % over flere mnd. Og når ingen er sykemeldt i gamlejobben hennes er hun hjemme. Å jeg er fullstendig klar over at det hun gjør er lovlig, var ikke det jeg funderte på. ts Anonymkode: 0c903...a2e Da hun ble 100% ufør var hun vel vurdert iht heksen den gangen. Fibromyalgi kan bli bedre over tid, hos noen ikke. Jeg også var dårligere når je ble 100% ufør enn jeg er i dag. Da klarte jeg å jobbe 20% i 6mnd. Men ble sengeliggende i 6mnd. Da konkluderte de med at det var mest hensiktsmessig med 100% ufør og at jeg heller kunne ta litt jobb når jeg klarte det. Så har jobbet ca 5% i året. Men med 50% i en mnd periode . Går jo på en smell etter den mnd. Men har da avtaler med arb giver om ikke jobbe på minst to mnd etter ferie avvikig. Med mindre det er krise på jobb Anonymkode: bfdd9...c8e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 6. mars 2023 #16 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Har en venninne som er ufør, pga fybromylagi (eller hvordan det skrives). Hun har vært det i noen år nå. Det jeg synes er rart er at hun tar på seg jobb når hun blir spurt. Da jobber hun ca 50 %. Å det er fint man kan jobbe litt. MEN er det riktig å jobbe 50 % når det er ledig jobb til henne , hun vikarierer når noen skal ha ferie eller er syke. Når det ikke er ledig jobb til henne klager hun, æsj, ikke noe jobb på meg nå, blir mindre penger da. Hun sier aldri nei når hun blir spurt, altså da fungerer kroppen fint.... Hvorfor er man 100 % ufør når man tydeligvis klarer en 50 % stilling? Hun kan jobbe over en lang periode av gangen. Så når det ikke er noe ledig vikariat til henne så er det staten hun lever av. For hun klarer jo tydeligvis halv stilling når det er ledig. Har spurt henne men får ikke noe skikkelig svar. Her burde det jo være litt mer regler. Eller tenker jeg helt feil? Anonymkode: 0c903...a2e Det er kjempebra at hun jobber synes jeg og hun gjør det riktige fordi man kan ikke stole 100 prosent på nav? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #17 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 1. Det stor forskjell på å klare 50% i en periode (selv om den er lang) og det å måtte møte opp til en 50% hver dag / hver uke. 2. At hun kan ta vikariater og ekstravakter er ikke nødvendigvis nok til å overbevise arbeidsgiver om at man klarer 50% fast stilling. De fleste arbeidsgivere ansetter faktisk ikke kronisk syke i fast arbeid, da de sjeldent har tilretteleggingsmuligheter og lovverket er for dårlig til å håndtere uforutsigbart fravær og konsekvensene det får for arbeidsgiver. Derfor må hun ha noe å falle tilbake på. Hadde du forventet at hun søkte om å justere ned uføregraden sin? 3. Din venninne fikk sikkert denne jobben etter hun ble ufør? Da hun ble avklart var det sikkert ingen utsikter til å klare å stå i 50% fast arbeid eller mer. Hvis hun jobbet ekstravakter da hun ble avklart ville hun ikke fått 100% ufør. 4. Etter man har fått innvilget uføretrygd blir man oppfordret til å jobbe. Hun har kanskje brukt lang tid på å komme dit hun er i dag, altså i stand til å jobbe når hun får tilbud om det? Det kan virke som om du setter spørsmålstegn til årsaken til at hun fikk innvilget uføretrygd. Den er nok på det rene. Spørsmålet er hva som kom først: 100% uføregrad eller deltidsjobbing. Anonymkode: fe345...8dc Dette var hennes gamle jobb, da jobbet hun 100 %. Som hun ble gradvis sykemeldt fra, til slutt 100 % sykemeldt. Og da etterhvert ufør. ts Anonymkode: 0c903...a2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #18 Del Skrevet 6. mars 2023 For noen år siden jobber jeg med ei som hadde fibromyalgi. Kjempetøff dame som virkelig prøvde å stå i jobb. På de gode dagene hennes fungerte det greit på jobb. Men på de dårlige dagene klarte hun ikke å gjøre de arbeidsoppgavene hun skulle og vi andre måtte ta over. Dette medførte mye ekstra arbeid på oss. Det var også vondt for henne og hun følte at hun var en belasting for oss. Problemet for både henne og oss var at ingen viste når de dårlige dagene kom. Så det gikk ikke an å planlegge rundt det. Jeg ser for meg at en sånn ordning der hun kan si ja på kort varsel kunne fungert bra for min kollega også. En annen ting er at mye av jobbmarkedet i dag er ikke lagt til rette for folk som ikke kan yte 100% og litt til. Der jeg jobbet ble alle oppgaver vi gjorde målt på tid, brukte vi for lang tid ble vi innkalt til sjefen. Selv ikke kollegaen som nylig var tilbake etter et lang og alvorlig sykdom fikk noe forståelse for at hun brukte lengre enn oppmålt tid på arbeidsoppgavene. Anonymkode: e6b31...945 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #19 Del Skrevet 6. mars 2023 Jeg tenker at dette er kjempe fint! Pga. helsen så er det mye usikkerhet rundt når man klarer å jobbe og man kan risikere å gå på en skikkelig smell over tid. Derfor er det bra at uføre gir en trygg inntekt, og kjempe fint at hun bidrar til fellesskapet og kommer seg ut når formen tillater det! Det er viktig og helsefremmende. Jeg sliter selv en del med helsen og jobber deltid. Har ingen stønad og når jeg blir for syk til å jobbe ekstra (jobber som regel 75-100% ved siden av fulltidsstudier) merker jeg absolutt en ekstra påkjenning psykisk pga. økonomi. Heia heia! Anonymkode: 1a83b...74c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #20 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jada, vet det er lovlig. Og hun blir trekt i trygden. Men hun kan jobbe f.eks 2 mnd i strekk, i 50% stilling. Hører ikke noe om sykdommen hennes da. Er bare det jeg synes er rart. Å ja, det er fint de kan jobbe noe. Men blir rart for meg å kunne jobbe så mye når man egentlig er 100 % ufør. ts Anonymkode: 0c903...a2e Jeg er 100 % ufør og enig med deg i at noen kanskje ikke kvalifiserer til denne 100 %. Jeg er en av de som faktisk ikke kan jobbe noe ved siden av. Da føles det litt "urettferdig " på en måte at andre folk kan jobbe 50 % når de er 100 % uføretrygdet. Men dette er en vurdering NAV må ta tenker jeg, hvis de ser at uføregraden ikke stemmer helt. Jeg syns vi skal være glad for at personen kan være i jobb. Det er bra for den psykiske helsen til den enkelte. Anonymkode: ca1af...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå