AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #1 Skrevet 6. mars 2023 Jeg håper dere erfarne kan veilede. Er kort på vei, men med et enormt behov for oversikt. Hva er det vanlig og nødvendig å ha. Ca hvor mye penger kan vi forvente å bruke på alt? Anonymkode: 1dfbc...3d7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #2 Skrevet 6. mars 2023 Jeg brukte ca 15 000kr. Andre bruker sikkert 100 000 og mer. Er utallige tråder om dette fra før. Forskjellige trenger forskjellige ting. Jeg ville anbefalt elastisk bæresjal, en god, men brukt vogn, stelleutstyr og bleier, ammegensere (kan kjøpes brukt) og kjøpe resten etterhvert. Anonymkode: 29ac0...39f 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #3 Skrevet 6. mars 2023 Jeg kjøpte endel brukt og endel nytt, alt ettersom hva som er viktig for deg. Men man trenger jo ihvertfall Stellebord, vogn, noe de kan ligge i på dagen slik som vippestol/Babynest, div klær,og sengeplass om natten. Resten kan man supplere med etterhvert. Anonymkode: c434e...e5f
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #4 Skrevet 6. mars 2023 Det kommer veldig an på. Jeg kjøpte myyye på Finn som ser ubrukt ut (vippestol, babynest, bæresele osv). Nå bor jeg i Oslo hvor utvalget på Finn er stort da. Men der sparte vi tusenvis! Men det går nok fort 20-30 000. Bare barnevogn koster jo 10-15. Men følg med på Prisguiden for her kommer det tilbud. Anonymkode: 50eb8...da9
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #5 Skrevet 6. mars 2023 Vi har kjøpt en del brukt, og noe nytt. Både til graviditetsperioden og baby ligger budsjettet på ca. 55 000,- Skal sies at vi kjøper det vi vil ha og ikke nødvendigvis det billigste. Vi har også en del ting man ikke MÅ ha i budsjettet. Vi har alt med da, bleier første tiden, alt fra vogn til strømpebukser, tilbehør til vogn, vippestol, badekar etc. Vi holder oss under budsjett da enkelte ting handles brukt, og i budsjett ligger stort sett nypris på varene. Men er mye penger 🙃 200,- her og 400,- der blir fort mye. Anonymkode: 6f03d...133
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #6 Skrevet 6. mars 2023 Kommer helt ann på dere egentlig. Mye kan kjøpes brukt. Det jeg ville kjøpt nytt er bilsete, madrasser, dyner og ammepute. Det meste annet kan kjøpes brukt. Det finnes også mange forskjellig prisklasser her. Skal du ha design eller Ikea osv osv. Mye som er kjekt å ha, og mye som er unødvendig til baby. Jeg har erfart at kjøp etter behov. Butikkene er åpne etter fødsel også. Se an hva slags baby du har og hva du har behov for, og kjøp når behovet dukker opp. Men ville nok regnet med å bruke rundt 15-20.000 som førstegangs (avhengig av hvor nøkterne dere er og hvor mye som kjøpes brukt). Anonymkode: 07aed...9bd 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #7 Skrevet 6. mars 2023 Vi regner nok med å bruke 30.000. Vi kommer mest sannsynlig til å kjøpe ny vogn: bugaboo fox så her tenker vi ca.15.000 Bedsidecrib kjøpte vi ny. Vi har kjøpt mye brukt: bbhugme gravid/ammepute kjøpte vi brukt og kjøpte et helt nytt trekk isteden, vi har kjøpt bilsete Og babybjörn vippestol brukt. Vi kjøpte et rimelig stellebord på Ikea, samt badebalje. Vugge har vi fra før. Anonymkode: 60d9f...8cb
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #8 Skrevet 6. mars 2023 Anbefaler at 9 minutter siden, AnonymBruker said: Kommer helt ann på dere egentlig. Mye kan kjøpes brukt. Det jeg ville kjøpt nytt er bilsete, madrasser, dyner og ammepute. Det meste annet kan kjøpes brukt. Det finnes også mange forskjellig prisklasser her. Skal du ha design eller Ikea osv osv. Mye som er kjekt å ha, og mye som er unødvendig til baby. Jeg har erfart at kjøp etter behov. Butikkene er åpne etter fødsel også. Se an hva slags baby du har og hva du har behov for, og kjøp når behovet dukker opp. Men ville nok regnet med å bruke rundt 15-20.000 som førstegangs (avhengig av hvor nøkterne dere er og hvor mye som kjøpes brukt). Anonymkode: 07aed...9bd Helt enig med denne! Alle babyer er forskjellige og det er unødvendig å handle inn en hel masse utstyr på forhånd. Finn er full av babyutstyr som nesten ikke er brukt til og med. Så gjør litt research! Anonymkode: 60d9f...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #9 Skrevet 6. mars 2023 Kommer selvsagt an på hva man ønsker å prioritere og om man går for å kjøpe brukt og låne. Og om man ønsker å kjøpe det "beste" på markedet av alt kan man bruke mye penger Det dyreste vi kjøpte før babyen kom var en ny vogn, ellers arvet vi det meste av klær, lånte bedside crib og litt diverse. Etter at babyen kom derimot føler jeg pengene renner ut av konto, men det er fordi vi har fått en kolikkbaby som nesten ikke sover på dagtid. Her ble det Mooboon (6500,-), vognvugger, diverse ting og tang som skulle funke mot kolikk. I tillegg endte vi opp med å gi mye flaske i starten og kjøpte falskesterilisator for å spare tid. Vi kjøpte også flere forskjellige bæreseler før vi fant en ham roet seg i. Han nektet å sove i bedside og siden senga vår var for myk og det dermed ikke var forsvarlig med samsoving måtte vi kjøpe ny overmadrass. Tror derfor det avhenger mye av hvilket barn man får. Hadde vi fått en rolig sovebaby hadde vi spart oss for myyye penger. Anonymkode: 17918...765
Numii Skrevet 6. mars 2023 #10 Skrevet 6. mars 2023 Seng, vogn, bilstol, stellematte, klær og bleier er det mest grunnleggende. I tillegg til de babypakkene man får på butikken så ville jeg kjøpt inotyol. Alt annet kan du fint vente med til behovet oppstår. Finn er er supert sted, babyen tar ikke skade av gjenbruk.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #11 Skrevet 6. mars 2023 Vi kjøpte det meste brukt, bortsett fra bilstol og madrass til seng. Bor sentralt på østlandet, så her er det fullt mulig å gjøre mange GODE kupp!! Jeg startet allerede i uke 10 å følge med på ting, så kjøpte jeg litt og litt på finn.no hvis jeg fant noe bra til en billig penge. Bruke totalt 18.000 ca. Men her er det fullt mulig å gjøre det så billig/dyrt man bare vil. Ønsker du alt nytt, og det "beste", kan du fort bruke 100.000 kr. Er det ikke fullt så nøye, kan du slippe veldig billig unna! Anonymkode: a6887...d9b
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #12 Skrevet 6. mars 2023 Ingen anelse hvor mye jeg har brukt, men har ikke kjøpt stellebord (steller på gulvet/sengen/hvor enn vi er), bilstol (kjører ikke bil) eller seng (samsover). Kjøpte vippestol brukt på finn til 200, vogn til en tusenlapp, bæresele på tilbud, stellematte og badebalje på ikea. Har brukt altfor mye på klær og leker fordi jeg synes det er så kos å se på og velge ut ting (har kjøpt både nytt og brukt). Brukte noen tusenlapper på å pusse opp og gjøre leiligheten babyklar (nesting), men malte og la gulv selv, hentet møbler fra gis bort på finn, osv. Vil tippe jeg havnet et sted mellom 10 og 20 totalt, men halvparten stammer nok fra oppussingen. Det koster mao. omtrent så mye som du ønsker å bruke på det. Har man ikke noe å bruke så bruker man heller ikke noe. Anonymkode: 6ed10...80a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #13 Skrevet 6. mars 2023 kommer an på om du handler brukt eller ikke. Jeg hadde excel ark der jeg noterte alle kjøpene, vi brukte 10 000 kr for en baby født i 2014, nestemann født i 2017 arvet mye fra første mann og der kom utgiftene på under 3 tusen. Men kjøpte mye brukt, også ting som seng, vogn og aller første bilsetet. Anonymkode: 37c5c...86c
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #14 Skrevet 6. mars 2023 Vi brukte nok rundt 40 000,- 🤓 Anonymkode: 1096b...edc
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #15 Skrevet 6. mars 2023 Foreløpig har vi kanskje brukt rundt 3000 tror jeg. Kjøpte vogn brukt på finn, stellebord gratis på finn, noe utstyr og leker gratis fra en gruppe på fb. Arvet mye og fått mye i gave. Har kjøpt litt nytt. Klær og kluter. Men bare fordi jeg hadde lyst. Koselig å shoppe litt Anonymkode: 54ea1...f85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå