AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #1 Skrevet 6. mars 2023 Vi venter vårt andre barn, og jeg tenker med skrekk og gru tilbake på barseltiden med første. All familie bor rundt 1300 km fra oss, noe som innebærer at de må komme tilreisende for å hilse på oss. Både jeg og mannen har skilte foreldre. Vi har også mange søsken. Ved første barn hadde vi de to første ukene for oss selv, noe som var helt topp. Men etter det gikk livet mitt nesten i grus pga besøksrenn. Vi hadde besøk HVER helg i mange uker, for at all familie skulle få hilse på. De overnattet hos oss, fordi dem ikke hadde råd til å ta inn på hotell... Nå har allerede familiene begynt å planlegge besøk etter fødsel, og jeg kjenner at det tar all gleden fra meg! Sist gang opplevde jeg ikke at de var for å hjelpe, men for å kose med baby og bli behandlet som om de var på ferie (dette gjaldt både egen og svigerfamilie). Jeg orker ikke en runde til hvor nyfødttiden skal bestå av husarbeid, matlaging til dobbelt så mange, vask av rom og klesvask til den store gullmedalje. Jeg vil bare ha denne tiden for meg selv, få være mamma, komme igang med amming, la storesøster få bli kjent med mini i rolige omgivelser og vi få tid til å komme oss som en familie på 4! Hva skal vi gjøre? Kan vi nekte overnatting? Hvis foreldrene våre skal overnatte, så går det 4 helger fordi ingen går overens og kan komme samtidig. Det frister ikke! Og sier vi ja til en, må vi si ja til alle føler jeg... Hilsen fortvilet!! Anonymkode: 5d275...8f5 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #2 Skrevet 6. mars 2023 Si nei. Si du er dårlig etter fødsel og trenger tid på å komme deg. Hvis de prøver å booke inn noe på forhånd, så sier du bare at dere får vente til etter fødsel med å avtale. På ett eller annet tidspunkt så må de jo få komme, og da er det bare å si at denne gangen har dere ikke plass, så de må bo på hotell eller finne en Airbnb. Alle har råd til det. Anonymkode: 24b04...452 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #3 Skrevet 6. mars 2023 Hva med bare å si nei takk til besøk? Ferdig med saken. Nei er et viktig ord lære seg. Trenger ikke forklare en gang, bare si at det ikke er aktuelt med besøk. De som er viktig for dere kan DERE invitere når dere er klare Anonymkode: a4306...7c0 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #4 Skrevet 6. mars 2023 Si det rett ut: etter forrige fødsel og tiden etter er du ferdig med overnattingsbesøk i nyfødttiden. Anonymkode: 39fb5...f05 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #5 Skrevet 6. mars 2023 Si nei til besøk! Så enkelt. Når dere er klare for besøk, så kan de ta inn på hotell eller slikt. Ikke vart de opp. Anonymkode: efe5e...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #6 Skrevet 6. mars 2023 "Vi gir beskjed når vi er klar til å få besøk." Anonymkode: fc439...32d 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #7 Skrevet 6. mars 2023 Jeg hadde sagt klart ifra at vi ikke kan ta imot overnattingsgjester første tiden etter fødsel. De som ønsker å komme å besøke så tidlig får ta inn på hotell/airbnb. Si fra at dere heller kan gi beskjed når det passer med overnattingsbesøk. Jeg har selv gitt beskjed til familie at vi ikke ønsker overnattingsbesøk de første mnd etter fødsel (førstegangs). Anonymkode: 67787...9fd 1
avent Skrevet 6. mars 2023 #8 Skrevet 6. mars 2023 Hvor langt unna bor egentlig familien deres ? Må de overnatte ? Kan dere evt ta dere en helg til dem, om dine og svigers bor på samme sted så kan dere ta en helg å bære en dag hos vær eller noe sånt ? Skjønner om du ikke orker det, med en nyfødd altså. Ellers så hadde jeg bare vært ærlig å sagt at du ikke orker matlaging,rydding,klesvask i tillegg til amming og nattevakt! Så denne gangen må dere leie hytte, hotell eller lignende. Blir de surere og fornærmet så hadde jeg faktisk ikke brydd meg om det. Du sitter med en nyfødte og har mer eller nok med det, helt Sykt at familien deres tror de er på ferie når de kommer på barsel besøk. Vær ærlig, men vær ærlig i god tid. 1
snillochsøt Skrevet 6. mars 2023 #9 Skrevet 6. mars 2023 Hadde litt av samme opplegget,og min motivasjon når nr 2 kommer er at jeg nekter å la også denne barseltia bli ødelagt fordi folk som ikke bryr seg om meg skal tilfredsstilles. Fuck off! Besøk varer maks to timer, og avklares med meg. Kan du skrive ei fellesmelding kanskje, så slipper du å si det til hver og en? 2
avent Skrevet 6. mars 2023 #10 Skrevet 6. mars 2023 Hadde lagt heile gjengen til på messenger og laget egen gruppe. Hadde vært dønn ærlig og vært helt ærlig om hvordan det var å ha dem i hus forrige gang. Så hadde alle fått samme beskjed å de kan krangle seg i mellom. Skal de komme på besøk så får de finne seg en annet sted og bo. Evt får de bli venner sånn at de kan leie seg noe sammen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #11 Skrevet 6. mars 2023 Avklar på forhånd! Jeg ville sagt noe slik som "Siden det var trøblete med ammingen sist, så anbefalte jordmor at vi skal ta det rolig og ha god tid til å etablere amming før besøk. Derfor kommer vi ikke til å ta i møt besøk før etter 1-2uker/tiden dere ønsker. Vi inviterer når vi er klar". Vær bestemt! Dere kan også be de ta inn på hotell også kan dere dra til de. Sitt i resepsjonen, gå en trilletur, kafé. Eller inviter hjem til dere, og skriv kl 12-14. Om det er vanskelig å be de gå, lat som at dere skal noe. Server boller eller annet bakverk fra butikk. Kaffe eller te. Anonymkode: 01a8b...2b8 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #12 Skrevet 6. mars 2023 avent skrev (1 time siden): Hvor langt unna bor egentlig familien deres ? Må de overnatte ? Kan dere evt ta dere en helg til dem, om dine og svigers bor på samme sted så kan dere ta en helg å bære en dag hos vær eller noe sånt ? Skjønner om du ikke orker det, med en nyfødd altså. Ellers så hadde jeg bare vært ærlig å sagt at du ikke orker matlaging,rydding,klesvask i tillegg til amming og nattevakt! Så denne gangen må dere leie hytte, hotell eller lignende. Blir de surere og fornærmet så hadde jeg faktisk ikke brydd meg om det. Du sitter med en nyfødte og har mer eller nok med det, helt Sykt at familien deres tror de er på ferie når de kommer på barsel besøk. Vær ærlig, men vær ærlig i god tid. Det står bokstavelig talt i andre avsnitt Anonymkode: df941...dec 5
Katrin94 Skrevet 6. mars 2023 #13 Skrevet 6. mars 2023 Forstår veldig godt at du vil ha nyfødttiden uten alle disse overnattingsbesøkene!! Her bor både svigers og mine foreldre 50 mil unna. Da vi fikk vårt barn (har bare ett) tok de av eget initiativ inn på hotell rett ved oss og bodde to netter. De kom til ulike tidspunkt. De kom på besøk i 12-tiden og dro ettermiddag/tidlig kveld. De hadde med mat/kjøpte take away til alle måltid. Det var perfekt. Vet ikke hvordan det er med plass hos dere? Kan dere si dere ikke har plass til overnatting? Eventuelt kan du anbefale de å ta inn på hotell fordi det ikke er noe søvn å få hos dere om natten. Si at baby og storesøsken skriker hele natten? 😅 Jeg var ærlig og da at jeg opplever denne tiden som slitsom og vil ikke ha besøk dersom det genererer mer arbeid for meg. Be de stå for middagslagingen og oppvask? 1 2
StriLenke Skrevet 6. mars 2023 #14 Skrevet 6. mars 2023 Nå har dere to (?) barn, da har dere ikke plass til besøk, rett og slett. Bruk det for det det er verdt. Og vær ærlig, si at livet er slitsomt med nyfødt, du vil ha minst mulig styr og å fokusere mest mulig på babyen og det nye storesøskenet. Det er faktisk ganske enkelt, men man må tåle å stå i det. Husk at du har ansvar for dine følelser, og besøket sine følelser - punktum ✨ 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå