AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #1 Del Skrevet 6. mars 2023 Jeg har bestemt meg, og lagt om kostholdet. Ligger nå på 103 kg, allerede gått ned 10, med ca 0,5-1kg per uke. Hører mange si at det går fortere med legehjelp. Men er det et plus? For meg er hovedgrunn at jeg ønsker en livsstilsendring. Er i utgangspunktet en "uteperson", men så har kiloene sneket seg på. Sammen med en heftig sykdomshistorie i familien. Og så er det jo litt godt å klare det selv. Anonymkode: 776fa...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #2 Del Skrevet 6. mars 2023 Det er sikkert veldig ulikt fra person til person, hva som fungerer. For min del har jeg gått ned 6 kg på ca 8 uker. Skal ned ca 10 kg til. For min del har dette fungert: Har skrevet opp alt jeg spiser i en app. Veier maten. Jeg har psykiske plager- og har etter mange år innsett at jeg har spist med følelsene. Jeg fikk nesten «sjokk» når jeg skjønte hva en vanlig porsjon spaghetti var… Har ikke kuttet ut noe- spiser bare mindre. Skjønner at noen må kutte sukker mm, men for min del hadde dette trigget en gedigen sprekk. (Skjedd mange ganger før). Har halvert middagsporsjoner, men spiser akkurat det samme som før. Har bytta brød og rundstykker med knekkebrød. Kuttet ut juice og brus med sukker. Drikker vann, kaffe, fun light og Pepsi Max. spiser mye mer grønnsaker og frukt. Vet noen kutter frukt og- men for meg hadde det trigga… spiser sjokolade hver dag- men små mengder. Feks 2-3 hobby biter fra smågodt. Dette spiser jeg sammen med frukt og kaffe, på kvelden. (Da jeg higer mest etter søtt). Trener mer. Går fort eller jogger. Noe styrke. (Ikke avansert- bare sit ups på stuegulvet.) Heier på deg☺️ Anonymkode: d84a4...428 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #3 Del Skrevet 6. mars 2023 Medisiner har bivirkninger, så det ville jeg unngått hvis det ikke var siste utvei. Det som har funket for meg er lavkarbo og/eller periodisk faste. Jeg har gjort begge deler samtidig så jeg kan ikke si sikkert hvor mye hver av dem har bidratt. Styrketrening har sannsynligvis også hjulpet. Anonymkode: 8265b...1b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #4 Del Skrevet 6. mars 2023 Legehjelp kan være positivt! Det å få hjelp til å sette opp en kostholdsplan, og følge med at man har riktig verdier på f.eks vitaminer, og slikt, for å ikke snakke om hjelp til å legge til rette for en sunn livsstil tilpasset deg og din helse, samt motivasjon. Legehjelp betyr ikke nødvendigvis det samme som medisinering... Leger har heldigvis flere metoder å jobbe på.. Anonymkode: 1cc0a...d06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #5 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har bestemt meg, og lagt om kostholdet. Ligger nå på 103 kg, allerede gått ned 10, med ca 0,5-1kg per uke. Hører mange si at det går fortere med legehjelp. Men er det et plus? For meg er hovedgrunn at jeg ønsker en livsstilsendring. Er i utgangspunktet en "uteperson", men så har kiloene sneket seg på. Sammen med en heftig sykdomshistorie i familien. Og så er det jo litt godt å klare det selv. Anonymkode: 776fa...0c0 Spise mindre og gå turer/trim hjelper best. Dvs livsstilsendring. Anonymkode: 9cc4d...78b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #6 Del Skrevet 6. mars 2023 For meg hjalp det å plutselig bli alene med en aktiv hund, så jeg MÅ gå tur i to timer om dagen. Så har jeg bare holdt meg veldig opptatt, for jeg pleier å spise når jeg kjeder meg. Nå har jeg ikke vært så flink siden jul da, men har ikke gått opp i vekt fordi jeg går så mye. I fjor gikk jeg ned fra 78kg til 58. Ligger nå på 59. Anonymkode: 5ca25...a4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #7 Del Skrevet 6. mars 2023 For meg som ikke har anledning til å ha et aktivt liv, er det periodisk faste som funker. Anonymkode: ff6e6...b2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #8 Del Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For meg som ikke har anledning til å ha et aktivt liv, er det periodisk faste som funker. Anonymkode: ff6e6...b2e Og for meg, som har et forholdsvis aktivt liv, er det også periodisk faste som funker. Jeg har vært jojoslanker hele mitt voksne liv, men etter at jeg begynte med periodisk faste ikke bare gikk jeg ned i vekt, jeg har holdt vekten i 4 år. Det har aldri skjedd før. Anonymkode: e60e7...8ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #9 Del Skrevet 6. mars 2023 Jeg var veldig overvektig og fikk saxenda av legen, orket kun å gå på den i rundt 6 uker pga bivirkninger. Men det gav meg en kickstart. Har fått ned 30 kg på halvannet år. Ellers har dette fungert for meg: Periodisk faste, 8 timer spisevindu med 16 timer pause fra maten. De fleste dager spiser jeg 2 måltider, avogtil 3. Går tur hver dag. Med stigning slik at pulsen går opp. Lagt helt om kostholdet, spiser skikkelig mat; egg, smør, olivenolje, grønnsaker, frukt, nøtter, frø, ost, flfløte, seterrømme, fullfet kokosmelk, kjøtt, fisk. Ikke noe ultraprossesert dritt. Spiser meg aldri stappmett. Spiser kake og søtt kun i selskap, holder alkohol til et minimum. Prøver å ikke være helt opphengt i maten, og tenker ar jeg vil leve et liv også å kunne kose meg med kake i selskap og vin på fest. Har begynt med hjemmetrening, bruker funkygine sine videoer. Er i rimelig dårlig form og nybegynner videoene hennes funker bra foreløbig. Anonymkode: 8c648...584 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #10 Del Skrevet 6. mars 2023 "Lette på liket" Anonymkode: 5d1fd...592 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosasitroner Skrevet 6. mars 2023 #11 Del Skrevet 6. mars 2023 Jeg raste ned ved å bare spise et stort, mettende måltid til dagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #12 Del Skrevet 6. mars 2023 I denne typen tråder får du alltid svar fra de nyfrelste. (som gjerne også har vært nyfrelst 2-3 ganger før). Det har ingenting å si om de har gått ned 5 kilo, eller 50, de har ikke klart det. Mitt beste tips er å ikke høre på noen som er i gang med vektnedgang. Men noen som faktisk har kommet seg ned og vært der noen år. For det er dit du vil. Anonymkode: f996e...32e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 6. mars 2023 #13 Del Skrevet 6. mars 2023 (endret) Noen vil sikkert si seg helt uenige, men å ikke kutte ut sukker helt. Jeg tellet kalorier og levde temmelig kontrollert i uken, men spiste sjokolade i helgene og gikk likevel ned 12 kilo . Spiste ikke et halvt kilo smågodt liksom, men nok til at jeg hadde en stund, en plate fordelt over en helg, eller egentlig en uke blir det jo. Jeg hadde aldri klart å holde ut hvis det skulle være et regime hvor sjokolade med stevia, kokosmelkkake med sukrin og nøtter annet lavkarbo etc... er eneste tillatte utskeielse Endret 6. mars 2023 av Laraa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #14 Del Skrevet 6. mars 2023 Periodisk faste, mindre middagsporsjoner, og snacks to dager i uken. Anonymkode: 595e8...510 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #15 Del Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): I denne typen tråder får du alltid svar fra de nyfrelste. (som gjerne også har vært nyfrelst 2-3 ganger før). Det har ingenting å si om de har gått ned 5 kilo, eller 50, de har ikke klart det. Mitt beste tips er å ikke høre på noen som er i gang med vektnedgang. Men noen som faktisk har kommet seg ned og vært der noen år. For det er dit du vil. Anonymkode: f996e...32e Det var vel akkurat det jeg fortalte, var det ikke? At jeg har drevet med periodisk faste de siste 4-5 årene, og at vekten har vært stabil de siste 4 årene. Av den grunn fortsetter jeg med periodisk faste, med et spisevindu på mellom 6 og 8 timer. Jeg har dog et unntak, og det er når jeg er på besøk hos, eller har besøk av, noen som spiser frokost. Da bryter jeg fasten tidligere, uten at det får noen konsekvens for vekten. Og så kommer du her og sier at jeg ikke har klart det? Hva er det du mener jeg ikke har klart? Anonymkode: e60e7...8ef 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #16 Del Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det var vel akkurat det jeg fortalte, var det ikke? At jeg har drevet med periodisk faste de siste 4-5 årene, og at vekten har vært stabil de siste 4 årene. Av den grunn fortsetter jeg med periodisk faste, med et spisevindu på mellom 6 og 8 timer. Jeg har dog et unntak, og det er når jeg er på besøk hos, eller har besøk av, noen som spiser frokost. Da bryter jeg fasten tidligere, uten at det får noen konsekvens for vekten. Og så kommer du her og sier at jeg ikke har klart det? Hva er det du mener jeg ikke har klart? Anonymkode: e60e7...8ef Siterte jeg deg? Eller følte du deg bare krenket på generelt grunnlag? Anonymkode: f996e...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #17 Del Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Siterte jeg deg? Eller følte du deg bare krenket på generelt grunnlag? Anonymkode: f996e...32e Nei, du siterte ingen og skar derfor alle over en kam! Men krenket? Nei, det skal sannelig mer til enn ditt tafatte forsøk på hersketeknikk. Bedre lykke neste gang. Anonymkode: e60e7...8ef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #18 Del Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, du siterte ingen og skar derfor alle over en kam! Men krenket? Nei, det skal sannelig mer til enn ditt tafatte forsøk på hersketeknikk. Bedre lykke neste gang. Anonymkode: e60e7...8ef Jeg forstår at dette med overvekt er et sårt tema for deg. Men om du leser mitt første innlegg uten de brillene så ser du at jeg ber henne unngå råd fra "de nyfrelste... som ikke har holdt ny lav, vekt en god stund" Altså ikke deg. Og videre at hun "skal høre på de som har gått ned og vert der noen år". Altså deg. Så igjen, hvorfor er du krenka? Anonymkode: f996e...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #19 Del Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg forstår at dette med overvekt er et sårt tema for deg. Men om du leser mitt første innlegg uten de brillene så ser du at jeg ber henne unngå råd fra "de nyfrelste... som ikke har holdt ny lav, vekt en god stund" Altså ikke deg. Og videre at hun "skal høre på de som har gått ned og vert der noen år". Altså deg. Så igjen, hvorfor er du krenka? Anonymkode: f996e...32e Har du alltid så tungt for det? Jeg er ikke krenka, jeg går ikke rundt og føler meg krenket av noe som helst. Og nei, overvekt er ikke et sårt tema for meg, jeg er ikke overvektig. Du prøver fremdeles på hersketeknikk, og den virker fremdeles ikke, men ikke gi opp, øvelse gjør mester! Anonymkode: e60e7...8ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #20 Del Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har du alltid så tungt for det? Jeg er ikke krenka, jeg går ikke rundt og føler meg krenket av noe som helst. Og nei, overvekt er ikke et sårt tema for meg, jeg er ikke overvektig. Du prøver fremdeles på hersketeknikk, og den virker fremdeles ikke, men ikke gi opp, øvelse gjør mester! Anonymkode: e60e7...8ef Men jeg skriver jo at TS skal ta til seg råd fra de som har dine erfaringer. Så jeg spør igjen; hvorfor ble du trigget av mitt første innlegg? Hvilke følelser traff jeg? Anonymkode: f996e...32e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå