Fremmed fugl Skrevet 6. mars 2023 #1 Skrevet 6. mars 2023 Leser en del som poster ting som "dump" og "dumpegrunn" i tråder her på subforumet. Disse ordene virker rare for meg, men skjønner at jeg kanskje er rar. Eller så er det myntet på noen typer av forhold. Min magefølelser er at det er en av disse typene forhold: - Forhold i utforskningsfasen. Passer vi sammen? Har vi en fremtid? Ok, her kan jeg skjønne slike dumpe ord. - Transaksjonsforhold og andre midlertidige forhold. Typiske eksempler er forhold innen mamn har blitt skikkelig voksen. Men finnes også etter det. Forhold der fokus er på hva kan jeg få av den andre. - Forhold som er på vei utfor stuppet, der man trenger en push for å annerkjenne at man ikke skal piske enn død hest inn i evigheten. Men kan ikke skjønne hvis folk som har et langvarig forpliktigende kjærlighetsforhold som referanse, tenker på ord som dump og dumpegrunn.
Isambard Skrevet 6. mars 2023 #2 Skrevet 6. mars 2023 (endret) Jeg skriver "dump" ganske ofte. Kriteriet mitt er når mannen (dette er tross alt KG) er psykopat-aktig. Jeg har stor tro på å redde forhold, men visse ting skal man bare ikke tåle. Endret 6. mars 2023 av Isambard 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #3 Skrevet 6. mars 2023 Dump er jo ikke så fint ord. Men jeg følte meg definitivt dumpet og ikke bare slått opp med av eksen. Slå opp, da tenker jeg at man klarer å si det på en fin måte. Feks si, beklager, men selv om vi har hatt det fint lenge så har jeg ikke lenger de store følelsene for deg. Noe normalt. I en normal setting. Ikke i et bryllup eller på bussen eller det som ligner et frieri. En del menn blir helt autist light når de skal gå fra kjæresten, og feks skal forklare sine følelser i PROSENT. Vel, det ble jo ikke akkurat veldig mye tydeligere hvorfor det blir slutt av å høre "jeg har bare 45 % følelser for deg" 😄 Ei stund hadde jeg 100 % sinne mot ham etter det 😁 Anonymkode: bb58d...2a9
viren Skrevet 6. mars 2023 #4 Skrevet 6. mars 2023 Jeg ser ikke forskjellen på å bruke ordet "dumpegrunn" ovenfor et forhold som har vart i 2 dager eller i 10 år. For eksempel: Om kjæresten er utro er det en dumpegrunn for de aller fleste enten forholdet var langvarig eller kortvarig. Andre bruker kanskje ordet "dealbreaker". "Dump" og "dumpegrunn" er kanskje ikke de peneste ordene i språket, men de presise, noe som er nyttig spesielt i forumdiskusjoner. 1
Epictetus Skrevet 6. mars 2023 #5 Skrevet 6. mars 2023 1 hour ago, Fremmed fugl said: Leser en del som poster ting som "dump" og "dumpegrunn" i tråder her på subforumet. Disse ordene virker rare for meg, men skjønner at jeg kanskje er rar. Eller så er det myntet på noen typer av forhold. Min magefølelser er at det er en av disse typene forhold: - Forhold i utforskningsfasen. Passer vi sammen? Har vi en fremtid? Ok, her kan jeg skjønne slike dumpe ord. - Transaksjonsforhold og andre midlertidige forhold. Typiske eksempler er forhold innen mamn har blitt skikkelig voksen. Men finnes også etter det. Forhold der fokus er på hva kan jeg få av den andre. - Forhold som er på vei utfor stuppet, der man trenger en push for å annerkjenne at man ikke skal piske enn død hest inn i evigheten. Men kan ikke skjønne hvis folk som har et langvarig forpliktigende kjærlighetsforhold som referanse, tenker på ord som dump og dumpegrunn. Jeg er ganske enig med deg. Jeg tror de aller fleste lytter mer til kroppens kjemiske signaler i tidligfase. Forelskelse og kåtskap blir tolket som argument for å inngå forhold, istedenfor en ryddig vurdering av om den potensielle partnerens verdier, livsstil og adferd er kompatibel med hva du ønsker. Røde flagg og bevissthet rundt egne grenser i denne fasen må brukes mer aktivt til å dumpe. Det i ser istedenfor er mennesker som tror forelskelse og følelser gir en god indikasjon på langsiktig trivsel, og overser alle de egenskapene de egentlig vet de aldri vil trives med. Og så etter 6-24 mnd når kroppen er mett på hormoner, sitter man plutselig med en leilighet, en partner som ikke rydder, og en liten en i magen.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2023 #6 Skrevet 6. mars 2023 Dumpegrunn er jo når partneren har gjort noe utilgivelig eller har en livsstil som er vanskelig å leve med for den andre. Vært utro, rusmisbruk, er nesten aldri hjemme, vil/ikke ha barn etc. Anonymkode: bb58d...2a9
Fremmed fugl Skrevet 6. mars 2023 Forfatter #7 Skrevet 6. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dumpegrunn er jo når partneren har gjort noe utilgivelig eller har en livsstil som er vanskelig å leve med for den andre. Vært utro, rusmisbruk, er nesten aldri hjemme, vil/ikke ha barn etc. Anonymkode: bb58d...2a9 Sliter med begrepet dumpegrunn i et langvarig forhold bygget på i hvert fall ideen om felles kjærlighet. Som er noe annet enn at man ser at det ikke er grunnlag å fortsette å få samlivet å fungere. Vold, ondskap og slikt... ok... da kan jeg se det. Jeg er totalt uinteressert i å leve i et åpent forhold, og syns ikke utroskap er akseptabelt. Men kan ikke si at det er dumpegrunn hvis jeg hadde fått vist at min kone hadde vært utro. Kanskje hadde det vært noe som gjorde at vi endet opp uten felles samliv, men ikke fordi at jeg hadde dumpet henne. Dumper gjør man med søppel (som for eksempel enn voldelig kjæreste). Det samme hvis hun skulle utvikle alkohol avhengighet, hadde ikke dumpet henne... Men kanskje det hadde endet opp med samlivsbrudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå