Gå til innhold

Hvordan klare å unngå hel og halvfabrikat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler ikke jeg har en spesiell usunn kost og føler jeg og familien spiser som gjennomsnittet nordmenn. Men det blir helt klart en del halvfabrikat og av og til helfabrikat. Jeg har skjønt at det egentlig ikke er det beste for helsen. Er ikke sånn kjempe begeistret for matlaging og vil ikke si jeg er noe særlig flink, men vil for helsen sin del og spesielt for barnet sin del begynne å spise sunnere og mindre hel og halvfabrikat. Noen tips til hvordan gjøre det - uten at man bruker kjempe masse tid(vi bruker nemlig ofte enkle løsninger som saus på pose eller glass for å spare tid). 
hvordan får dere det til? 

Anonymkode: fee99...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Raske løsninger er grønnsakssupper. Fisk med grønnsaker i folie. Wok med kylling eller scampi. Bruker mye krydder for å få smak, aldri ferdig sauser. Men bruker en del halvfabrikata i form av oljer og eddiker, samt noen asiatiske sauser som soya i ulike varianter, og sarisha. Samt parmasan og mozarella. 

Jeg er også ivrig bruker av slow cooker. Hadde indisk, vegansk currygryte forrige uke, denne uken blir det blant annen en italiensk ribolita. Man kutter bare opp grønnsakene, måler opp krydder, hiver i gryta, og noen timer senere er det klart. 

Til lunsj er det gjerne egg i ulike varianter, med grønnsaker. 

Lager gjerne store partier måltid, og fryser. Har ting som pitabrød, hamburgerbrød med mer i fryser. Har også laget store partier med lapskaus, ulike gratenger, og supper. Så trenger bare å huske å ta opp på morgenen. 

Så trikset her er i alle fall 1) er ikke redd for de enklere halvfabrikataene (meieriprodukter, oljer, etc) 2) planlegging. 

Anonymkode: 896ab...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags halv og helfabrikat er det du bruker da? Tomatsaus til pasta f.eks er ho kun marginalt mer tidkrevende enn fra glass. Om det er torogryter er det tusen ganger bedre med hjemmelaga gryter, grønnsaker kan kuttes dagen i forveien for å spare tid, med unntak av løk som jeg synes blir best ferskkuttet. Støtter forslag over om å lage store porsjoner og fryse. Masse mat, sørlig gryter holder seg godt der, men ikke med pasta/poteter. Det må kokes ferskt. Jeg lager mye curry og biffgryter til frysern, samt fiskegrateng og div pastasauser.

Anonymkode: d39c5...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...